Железопътният транспорт не може и не трябва да се възприема като отделна система, а като интегрирана част от общата транспортна система в България. Това коментираха проф. Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт и Мартин Янев, зам.-председател на Клъстер "Зелен транспорт", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Живка Попатанасова.
"Когато се представя една програма, тя трябва да е за целия транспорт. Грешно е да се представя железницата като нещо отделно. Не, тя е част от системата. Има три стълба - инфраструктура, вид превоз и най-важното звено е логистиката - фирмите, които осигуряват товара и взаимодействието между отделните видове транспорт", подчерта проф. Ананиев. "Министерството на транспорта трябва да работи заедно с Министерството на регионалното развитие... и да има две цели - по-голяма мобилност на хората и възможност за бърза и качествена доставка на стоки".
Лошо впечатление прави, че всяка една нова власт тръгва от начало, подчерта проф. Симеон Ананиев. "Трябва да се върви към надстройка, а не само към реформи".
"Притеснява ме, че новото ръководство няма да има време и възможност да направят ново начало и отново ще попаднат във въртележката на смени, проблеми, съдебни дела. Планът е амбициозен, но нека след шест месеца някой да дойде и да направи т.нар. SWAT анализ - какво е постигнато, какво е плюс, какво е минус", каза проф. Ананиев.
По повод сливането в Холдинг БДЖ, пътническите и товарните превози до септември месец той коментира: "Едно такова сливане има плюсове - ще се намали персоналът, ще се оптимизира, но има и минуси, които могат да доведат до съдебни дела за т.нар. кръстосано субсидиране, тъй като пътническите превози се финансират изцяло от държавата на влак-километри. В тази връзка чисто организационно, освен подбирането на кадрите, не виждам перспективи за голям успех".
Проблемите в железопътния транспорт са доста сериозни и са натрупани в последните три десетилетия и да се оправят за една година е не просто амбициозно, а невъзможно, подчерта Мартин Янев.
Погрешно е да се смята, че железопътният транспорт трябва да се конкурира с автомобилния. Транспортът е взаимообвързана система от различни играчи. Мрежата е изключително важна и трябва да се набляга на нея, обясни Янев. "Има лостове за единични и групи вагони, което е изключително голям разход и е неконкурентоспособен спрямо камионите, но има такива лостове, където част от разходите се поемат от държавата или от ЕС чрез финансиране по линия на Зелена сделка или Транспортна свързаност и др. Това е стъпката, в която трябва да се мисли, за да може железопътният транспорт да се лансира като зелен транспорт".
В момента в Европа върви масово подновяване на локомотиви на въглеродно гориво. Немските и австрийските железници са се наредили на опашка - ЕС ги финансира почти на 100% или на 80%. Намерена е технология за зареждане в депата, каза Янев. "За съжаление ние сме назад поради незнание и липса на информация. Един такъв влак с такъв локомотив ще направи обиколка на Европа. Април месец този пилотен влак ще дойде и в България".
Има още един голям проблем, свързан със счетоводството и европейското законодателство.
"Не е необходимо да се пътува с високи скорости. Трябва да се мисли не само за скорост, тя е важна, но не е единственият важен фактор. Удобството, комфортът и услугата са много по-важни от скоростта", подчерта Мартин Янев.
Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Hyundai Motor ще инвестира 86 млрд. долара в Южна Корея след споразумението със САЩ
Желязо-въздушните батерии могат да променят пазара на съхранение на енергия
Новата руска крилата ракета „Буревестник“ тревожи НАТО
Нуждите на Европа от суровини прогонват хиляди шведи от домовете им
Стейбълкойните са като имейл в свят на факс машини
Тръмп е купил облигации за поне 82 млн. долара от август насам
Кучето робот Рашко - чете книги, танцува и изпълнява задачи
Терзиев: Цените за синя и зелена зона са оправдани и стъпка в правилната посока
Пил или не? Инсталация в София показва цената на избора зад волана
Бурята "Клаудия" взе жертви в Португалия
Стрелец на ЦСКА чака дете от Амброзия
Майстори сме в Европа, но по... автоголове
Алберт Попов стартира новия сезон с 22-о място в първия манш
Щастието на Дон Хулио и Левски е равно на 5 победи
Карлос Насар изля душата си: Нож се забива в сърцето ми! Болката е ужасна!
Италия - Норвегия
Шоколадов пудинг без захар под 500 калории
Новолуние в Скорпион на 20 ноември – променяме живота си
5 амулета, които ще ви донесат повече късмет до края на 2025-а
Седмична таро прогноза за 17 – 23 ноември
Картофено пюре с черен трюфел
Нумерологична прогноза за 16 ноември
Украйна си подсигурява газ през Гърция
Какво ще бъде времето в понеделник?
Министър обясни призините за назначението на Румен Спецов
Наталия Киселова: Бюджетът балансира влизането ни в еврозоната с реално повишаване на доходи
Треньорът на Турция поздрави България за играта
Бивш премиер на Украйна: САЩ търсят заместник на Зеленски
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“