Железопътният транспорт не може и не трябва да се възприема като отделна система, а като интегрирана част от общата транспортна система в България. Това коментираха проф. Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт и Мартин Янев, зам.-председател на Клъстер "Зелен транспорт", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Живка Попатанасова.
"Когато се представя една програма, тя трябва да е за целия транспорт. Грешно е да се представя железницата като нещо отделно. Не, тя е част от системата. Има три стълба - инфраструктура, вид превоз и най-важното звено е логистиката - фирмите, които осигуряват товара и взаимодействието между отделните видове транспорт", подчерта проф. Ананиев. "Министерството на транспорта трябва да работи заедно с Министерството на регионалното развитие... и да има две цели - по-голяма мобилност на хората и възможност за бърза и качествена доставка на стоки".
Лошо впечатление прави, че всяка една нова власт тръгва от начало, подчерта проф. Симеон Ананиев. "Трябва да се върви към надстройка, а не само към реформи".
"Притеснява ме, че новото ръководство няма да има време и възможност да направят ново начало и отново ще попаднат във въртележката на смени, проблеми, съдебни дела. Планът е амбициозен, но нека след шест месеца някой да дойде и да направи т.нар. SWAT анализ - какво е постигнато, какво е плюс, какво е минус", каза проф. Ананиев.
По повод сливането в Холдинг БДЖ, пътническите и товарните превози до септември месец той коментира: "Едно такова сливане има плюсове - ще се намали персоналът, ще се оптимизира, но има и минуси, които могат да доведат до съдебни дела за т.нар. кръстосано субсидиране, тъй като пътническите превози се финансират изцяло от държавата на влак-километри. В тази връзка чисто организационно, освен подбирането на кадрите, не виждам перспективи за голям успех".
Проблемите в железопътния транспорт са доста сериозни и са натрупани в последните три десетилетия и да се оправят за една година е не просто амбициозно, а невъзможно, подчерта Мартин Янев.
Погрешно е да се смята, че железопътният транспорт трябва да се конкурира с автомобилния. Транспортът е взаимообвързана система от различни играчи. Мрежата е изключително важна и трябва да се набляга на нея, обясни Янев. "Има лостове за единични и групи вагони, което е изключително голям разход и е неконкурентоспособен спрямо камионите, но има такива лостове, където част от разходите се поемат от държавата или от ЕС чрез финансиране по линия на Зелена сделка или Транспортна свързаност и др. Това е стъпката, в която трябва да се мисли, за да може железопътният транспорт да се лансира като зелен транспорт".
В момента в Европа върви масово подновяване на локомотиви на въглеродно гориво. Немските и австрийските железници са се наредили на опашка - ЕС ги финансира почти на 100% или на 80%. Намерена е технология за зареждане в депата, каза Янев. "За съжаление ние сме назад поради незнание и липса на информация. Един такъв влак с такъв локомотив ще направи обиколка на Европа. Април месец този пилотен влак ще дойде и в България".
Има още един голям проблем, свързан със счетоводството и европейското законодателство.
"Не е необходимо да се пътува с високи скорости. Трябва да се мисли не само за скорост, тя е важна, но не е единственият важен фактор. Удобството, комфортът и услугата са много по-важни от скоростта", подчерта Мартин Янев.
Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Акция на седмицата: „Доверие обединен холдинг" АД
AI треската води до криза с доставките на чипове за памет
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
Мицкоски: Българите още утре може да са в Конституцията, но това не е краят
SENSHI 29: Мантас Римдейка победи Флорин Иваное, а травма прекрати битката между Стофоридис и Суис
Наполи - Ювентус
Дон Хулио се опари и спира с експериментите в Левски
Берое ще се възражда в Сливен
Веласкес обърна каруцата в Левски
Левски ще заприлича на слон на дърво
Малена Замфирова отпадна на осминафиналите в Милин
Седмична нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
20 цитата на Габор Мате, с които да опознаем себе си
8 златни правила за плосък корем
Защо продължаваме да избираме сходен тип партньори в любовта
Таро карта за 7 декември, неделя
Нумерологична прогноза за 7 декември
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
Виц на деня - 7 декември
Мачовете по ТВ днес (7 декември)
Времето във Варна на 7 декември
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран