Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до социалния министър Иванка Шалапатова, в която настоява да отпадне бюрократичната тежест, задължаваща родителите на ученици от 2., 3. и 4. клас да предоставят удостоверение за записването им в съответното училище през новата 2023-2024 година, срещу което да получат еднократната държавна помощ от 300 лева.
Поводът за препоръката са постъпващите десетки жалби до омбудсмана, в които родители подчертават, че искат да се възползват от тази социална подкрепа, но посочват като проблем, че Агенцията за социално подпомагане изисква от тях удостоверение, че детето им е записано като ученик за 2., 3. или 4. клас, издадено от съответното училище, при положение, че обучението в тези класове е задължително и децата не подлежат на отделно записване, каквото е за учениците в 1. и 8. клас.
„Считам, че задължението за родителите да се снабдят от училището с такова удостоверение, за да го приложат към заявлението-декларация до дирекция „Социално подпомагане“, трябва да бъде преразгледано и премахнато. При положение, че този вид помощ се отпуска за всички деца и данните кое дете къде е записано са налични в информационна система на Министерството на образованието и науката, смятам че Агенцията за социално подпомагане следва да извърши тази проверка служебно, съгласно изискванията на Закона за електронното управление и не би следвало да я иска от гражданите, още повече, че децата от 2., 3. и 4. клас не се записват за първи път в съответните учебни заведения“, категорична е Диана Ковачева.Тя подчертава, че държавната администрация трябва точно да прилага чл. 2, ал. 1 от Закона за електронното управление, т.е. административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, които предоставят обществени услуги да не изискват от гражданите и организациите представянето или доказването на вече набрани или създадени данни, а да ги съберат служебно от първичния администратор.
Проф. Ковачева допълва, че възможността за обмен на данни е създадена именно, за да облекчи административната тежест за гражданите.
„Вярвам във Вашата социална ангажираност и желание за намаляване на бюрокрацията и административната тежест за гражданите. Очаквам в разумен срок да ме информирате за предприетите от Вас действия по поставения проблем“, завършва омбудсманът.