Софиянци продължават да смятат, че въздухът в града е лош, хората, които се радват на добър въздух, са в по-малките населени места.
Според българите основен замърсител в страната са промишлените предприятия, но според софиянци това е по-скоро трафикът. Затова и хората в столицата биха приели различни мерки за облекчаването му, например, форми на повече общински транспорт. Очаквано родителите на ученици са и най-големите привърженици на такива идеи.
Това сочат данните от ново изследване на "Галъп интернешънъл" в края на зимния период, в който като цяло мислим по-често за качеството на въздуха. Проучването е част от ежемесечната независима от външно финансиране изследователска програма на социологическата агенция.
Мненията за качеството на въздуха сериозно се различават според големината на населеното място. Хората от малките градове и селата са и тези, които преимуществено смятат, че въздухът при тях е много добър или по-скоро добър (например, близо 70% в селата смятат така). Както може да се очаква, столицата е на другия полюс – в София общо близо 70% смятат въздуха за лош или много лош. В средата остават областните и по-малките градове.
Поредица сондажи на "Галъп" по тези проблеми назад във времето показват, че столичани, а и жителите на останалите областни градове, биха одобрили всякакви мерки за облекчаване на все по-натоварената градска среда.
Според настоящото изследване, например, повече публичен транспорт за ученици, се приема в цялата страна от 49%, а се отхвърля от 20%. Останалите се колебаят. В областните градове и София обаче тази мярка се приема още по-добре. Закономерно, най-високи са дяловете на подкрепа за общински транспорт за ученици сред самите родители на ученици, шофьорите, активно работещите.
Това са и хората, които най-много са засегнати от забързаното ежедневие на големите градове. Те са и в най-голяма степен убедени, че такова решение ще облекчи трафика и ще помогне на градската среда като цяло и въобще ще повиши качеството на живот, посочват социолозите.
Тази подкрепа вероятно идва от факта, че именно в столицата най-голям е делът на хора (над една трета), които смятат, че най-сериозният замърсител са тъкмо газовете от трафика. На второ място, с под една трета, идва замърсяването от промишлеността и енергетиката. Заради сериозния си трафик, София рязко се различава от останалата част на страната, където пък надделява мнението, че промишлеността, тецовете и т.н. замърсяват най-много, а не толкова превозните средства.
В страната като цяло, според 35% от респондентите, замърсител номер едно са промишлените предприятия, тецове и др., които не спазват екологичните правила. Малко под 30% смятат, че главен замърсител са вредните газове от превозните средства. 17% твърдят, че основна причина за замърсяване на въздуха е отоплението на твърдо гориво, включително горенето на несвойствени материали. Малко над десет на сто от интервюираните пък посочват, че влошаването на качеството на въздуха идва най-вече от прах от недобре измиваните и поддържани настилки на улици, строежи и т.н. Част от хората не могат да преценят.
Изследването е проведено „лице в лице“ в периода между 5 и 13 март сред 813 души и е представително за населението на България на възраст 18+. Максималното стандартно отклонение е ±3.5% при 50% дялове. 1% от извадката е равен на около 55 хиляди души.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
"Газпром" ще преговаря да запази количествата газ, доставяни в Турция
Забавянето на енергийния преход дава пространство за растеж на въглеводородите
Meta записва спад на борсата заради големите разходи за AI, което повтаря разгрома на метавселената
Европейските борси се възстановиха от по-ранните спадове, приключвайки сесията с ръстове
Райън Коут: Киберсигурността да е приоритет на личностно, корпоративно и държавно ниво
SOFIX записа втора поредна сесия на спад
Медведев: Действията на САЩ принудиха Русия да обмисля ядрени опити
Румен Христов: 558 хил. работят в публичния сектор, който харчи материални блага
Има скрит бюджетен дефицит, заяви Любомир Каримански
Желязков за бизнеса и бюджета: В кошера можем да жужим и жилим, но трябва да правим мед
Рецепта за мързелива баница с кисело мляко и сирене
Вечното дерби наближава: Обявиха най-силните страни на Левски и ЦСКА
Исторически сезон за Левски: В Мечата прегръдка
Бившата на Ямал вече мачка чаршафите с друга звезда + СНИМКИ
Флик каза дали напуска Барселона
Троен шамар за ПСЖ
Почина архитектът на европейската купа на Стяуа Букурещ
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
5 кристала, които ще повишат вибрацията в дома ви
2 зодии с голям напредък до края на 2025
Милена Аврамова за филма „Рожден ден“: Вселената започва да работи, когато правиш нещо хубаво
Лесни трикове за намаляване на кортизола
Спектакълът „В зеницата на самотата“ на Диана Досева ще бъде представен на Фестивала на авторския театър
Варна отбелязва Нощта на театрите с концерт и марка с лика на Добри Христов
Българин е ранен в Косово
Талантите на Черно море до 14 г. победиха лидера и излязоха на първо място
Пияни и дрогирани шофьори ще плащат чуждата кола, с която са направили престъпление
Правителството предлага Деньо Денев за председател на ДАНС
ОУ „Н.Й. Вапцаров“ спечели първия старт от „Бързи и сръчни"
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди
Американски физик за възможността 3I/ATLAS да има извънземен произход
Втора мощна слънчева експлозия за денонощие