България и Гърция искат да свържат трите гръцки пристанища Солун, Кавала и Александропулис с пътна и ж.п. връзка до Свиленград, каза в Сараево пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Министърът придружи премиера Бойко Борисов на работно посещение в Солун, където се проведе среща на премиерите на България, Гърция Румъния и Сърбия. Днес делегацията е на работно посещение в Босна и Херцеговина.
По думите на Борисов този транспортен проект може да е "печатница за пари" за страните от региона, след като се свържат с черноморските и дунавските пристанища и след като си изградят магистралите и ж.п. връзките с Македония, Сърбия, Румъния и другите страни на Балканите. Според Борисов България тогава ще може получава четири - пет милиарда лева годишно от пътни такси.
Всяка държава ще изчисли какво й е необходимо за изграждането на проекта. Миналия месец трябваше с гръцкия колега да го представим в Европейския парламент, но не се получи. Надявам се до септември - октомври да го представим в ЕП, обясни министър Московски.
Разговаряно е със Световната банка, с Европейската инвестиционна банка и с министерство на регионалното развитие и благоустройството, сега проектът ще бъде представен и на срещата "16 плюс 1", посочи той.
Важното е изграждането на участъка Александруполис - Свиленград, защото този участък първо и най-бързо може да стане. Тази връзка освен пътна ще и газова, и дигитална, с оптични кабели, поясни Московски.
Трасето трябва да е обезпечено с всякакъв вид свързаност, подчерта той. В Свиленград имаме оперативна съвместимост на железниците, както с Турция, така и с Гърция, каза Московски.
Идеята на този транспортен коридор е фирмите да бъдат обслужвани на едно гише без значение откъде идва стоката - дали от Румъния отиват на юг или от Солун на север, или пък пристигат във Варна и Бургас. Трябва да има един начин на управление на трафика и на едно гише и еднаква такса за преминаване през този коридор. Голямото предимство на този коридор е, че има истинска интермодалност, каквато не може да се срещне на много места в Европа.
Ние имаме връзка през гръцките пристанища с Егейско море, с Черно море, плюс река Дунав, каза Московски. Използваме пътища, железница, море и река за придвижване на стоките и затова считаме, че този коридор има висока добавена стойност и затова мисля, че към него ще има голям интерес, допълни той.
За България в най-груби мащаби цената на съоръжението ще е около милиард и половина лева. За трасето от Свиленград ще се ползва помощта на някоя от големите международни банки, каза Московски.
За Гърция проектът е добър, по чисто политически причини - страната ще има алтернатива за преминаване на Босфора и на Дарданелите, а за нас е важно, защото си осигуряваме излаз на Егейско море. Тази пътна връзка не пречи на никого, а просто е нова алтернатива за превоз на стоки и хора, каза Московски.
По проекта се работи вече няколко месеца, каза транспортният министър. Предвижда се създаването на съвместна компания, която да подготви анализ и да възложи предпроектни проучвания на трасето. Тази компания ще е на паритетен принцип, но смятам, че до септември тази компания няма да бъде създадена. От нашата страна ще бъдат ангажирани Национална компания "Железопътна инфраструктура" и ДП "Пристанищна инфраструктура", но вероятно ще бъдат включени АПИ, "Морска администрация", Агенцията за поддържането и проучването на река Дунав, както и операторите на пристанищата. По същия начин ще тече процесът и в Гърция.
Ние нашите проекти ги знаем - нужно е да се изгради ж.п. връзката при Синдел-Карнобат, което е тежко трасе, да се направи модернизация по трасето Варна -Русе с удвояване на линията и изграждане на допълнителни терминали по пристанищата, каза още министърът на транспорта.

Южнокорейският индекс Kospi скочи с над 3%
Шефът на програмата Cybertruck напуска след осем години в Tesla
Фондовият пазар среща препятствия, но инвеститорите остават оптимисти
Енергията – новата граница на изкуствения интелект
Какво ще бъде във фокуса на инвеститорите тази седмица?
Потребителските цени в Китай неочаквано се повишават заради търсенето по празниците
Гарата като кръстопът в живота: Сатирата представя "Пак плаче, но този път от щастие"
36 години от началото на прехода в България: "Бяхме излъгани"
Терзиев: Парите за София в Бюджет 2026 са скрити зад завесата
59-годишен мъж шофира пиян до козирката по софийските улици
$1000 за чаша кафе в Дубай - защо е толкова скъпо
Нелегални мигранти загиват след гонки с полицията - кой е отговорен
Капитанът на ЦСКА с гръмки думи след боя над Левски
Слот ревна от VAR след пердаха от Ман Сити + СНИМКА
Легенда на НБА си отиде на 88 години
Ван Дайк: Шамар за нас, но не се отказваме от титлата
Вирц изглеждал като малко момче в дербито, обяви анализатор
Трета титла на Финалите на ATP? Зверев тресна Шелтън
Топ 5 билки за имунната система през есента
„Ефектът“ предизвика дълги аплодисменти на премиерата в София
Хитри начини да освежите стая за по-малко от 200 лева
Протеинов рап с пилешко и зеленчуци
Трапезата на Свети Мина
Нумерологична прогноза за 10 ноември
Черно море уреди контрола през паузата
Жестоко убийство потресе Карлово
Желязков призна за обсъждани имена за особен управител в "Лукойл"
Варненската библиотека въведе велоергометър за читатели
Тъжна вест! Почина преподавателят в ТУ-Варна Васил Смърков
БЧК-Варна отбелязва 140 години от създаването си
Бактериите могат да се превърнат в питателна храна за бъдещите мисии до Марс
Следи от извънземни може да бъдат открити близо до Земята
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда