Почти всички страни в Европа вече насърчават активно електромобилите и делът им расте с рекордни темпове през 2020. Но трайна ли е тази тенденция? Могат ли електрическите коли да носят печалба на производителите си? Когато станат масови, ще представляват ли заплаха за енергийните системи? Или за екологията, с купчините стари батерии?
"Колела" и Automedia.bg зададоха всички тези въпроси на един от хората, от които всъщност зависят отговорите: Жил Норман, старши вицепрезидент на групата Renault, отговарящ за електромобилите и мобилните услуги. Ето какво ни каза той.
Могат ли производителите да печелят от електромобили?
Жил Норман: "Ясно е какво искаме да постигнем - електрическите автомобили да станат много доходен и основен бизнес за групата Renault. Доходен означава да постигнем с тях средната норма на печалба за групата. Основен означава да им се пада повече от двуцифрен дял от оборота ни.
За целта ние първо подобрихме много текущата генерация електромобили. При Zoe например увеличихме пробега с около 100 километра, което го направи по-смислено за масовия купувач..."
Започвате ли вече да реализирате икономии от мащаба?
Жил Норман: "Обемите се увеличават. До момента имаме 100 процента ръст спрямо миналата година. И най-после ни позволява икономии от мащаба. При 30 000 коли годишно такива ефекти няма. Но при 100 000 годишно вече се проявяват.
Междувременно понижихме чувствително себестойността на батериите.
Сега ни остава да направим още една решаваща стъпка, и ние вече я показахме през октомври: новата CMF електрическа платформа, която ни позволява да намалим себестойността с 30 процента. Разработихме и собствен електромотор, много по-мощен от досегашните, и с 20% по-евтин за производство.
Така че, за да отговоря кратко, ние вече сме на плюс от нашите електромобили, и ще подобрим това още повече с дебюта на новата ни гама през 2021 година".
Южна Америка, Африка и Русия едва ли скоро ще станат електрически. Ще ви трябват две успоредни гами - една за Европа и Китай, и една за останалия свят.
Жил Норман: "Имате право. Електромобилите ще се налагат с различна скорост в различните страни. Например в България, както знаете, делът на електрическите автомобили е едва около половин процент, когато на повечето места в Европа е 4.5 - 5-5 процента. Виждате, че има разлика не само между отделните региони в света, но дори и между страни от един и същи регион.
Важното за нас е да определим кои ще са основните електрически пазари. През тази година това ще е Европа, която изпреварва Китай. Тези два региона са главният ни фокус. Така че ни трябва добър баланс между електрифицираната ни гама, която е насочена най-вече към Европа, и по-традиционната гама с вътрешно горене, насочена към пазарите, които не са още готови за разцвет на електромобилите".
Създаването на две успоредни гами няма ли да намали доста печалбите?
Жил Норман: "Вярно е, че няма как да създаваме всички необходими технологии за всички отделни пазари. Нямаме толкова развоен капацитет, а и би се отразило зле на възвръщаемостта. Затова се налага да избираме. За Европа например в някакъв момент ще трябва да намалим, или даже да се откажем от дизеловата технология. За други региони няма да създаваме електрифицирани модели. Ще трябва да намалим броя на продуктите за всеки регион, и да предлагаме онези, които са най-подходящи за конкретния пазар".
Цялото интервю четете на сайта на Automedia.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
„Шелли груп“ отчита 31-во поредно тримесечие на растеж
ЕС готви план за прилагане на следващата фаза от търговското споразумение със САЩ
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
Проучване: Всеки трети българин е загубил пари заради непроверени онлайн съвети
Възходът на акциите и търсенето на „златната среда“ между печалба и сигурност
Парламентът отхвърли президентското вето за особения управител в „Лукойл“
Легендите Ернесто Хуст, Семи Шилт и Ян Сокуп водят втория SENSHI лагер с покани
В "Денят ON AIR" на 13 ноември от 19:15 часа: Какви са критиките на опозицията по план-сметката?
Рецепта за мъфини с портокал и масло
Торонто - с. Чеканчево: събитията като мост между България и Канада
Шотландец ще свири на България и Турция в Бурса
Легенди на футбола влязоха в "Залата на славата"
На шефовете им писна: Ман Юнайтед няма да пръска повече пари за трансфери
Франжис Гома: Дисциплината е всичко. На SENSHI 29 ще видите истинска война
Карлос Насар - новият звезден шампион на Бахрейн!
Колко пари трябва да има новият спонсор на Левски?
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Женски хороскоп за 2026 година
Маникюри за зодия Стрелец – винаги различни и красиви (+Снимки)
Златен петък: Късмет и щастие за 3 зодии на 14 ноември
6 рецепти за вкусни постни десерти
Мъфини с портокал и масло
Росен Желязков: Бюджетът не е нито ляв, нито десен, нито либерален, нито консервативен
Мъж във Варна преби съпругата си, тя е с опасност за живота
"Лукойл България“ обеща: Няма да затваряме бензиностанции
Депутатите отхвърлиха ветото на Радев за "Лукойл"
Къде няма вода във Варна днес
Две бригади ще са достатъчни на Русия, за да сложи край на НАТО
Създадоха цифров двойник на Земята
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения
BentoBox и Phoenix 2 откриват ерата на търговската микрогравитация
Извънземен живот? Ще го търсим в облаците
Метеорният поток Леониди ще достигне своя пик на 16-17 ноември
В Космоса откриха „свръхгореща фабрика“, която ражда звезди с невероятна скорост