Разбира се, винаги можете да посегнете към чаша вода - но обикновената H20 не е най-хидратиращата напитка, според проучване от шотландския университет "Сейнт Андрюс", което сравнява реакциите на хидратация на няколко вида напитки, съобщава Си Ен Ен.
Изследователите откриват, че докато водата – както натурална, така и газирана – върши доста добра работа за бързо хидратиране на тялото, напитките с малко захар, мазнини или протеини са още по-добър вариант, ако искаме да сме хидратирани за по-дълго време.
Според Роналд Моган, професор в Медицинския факултет на "Сейнт Андрюс" и автор на изследването, причината се корени в това как телата ни реагират на напитките. Един от факторите, които влияят, е обемът на дадена напитка: колкото повече пиете, толкова по-бързо напитката се изпразва от стомаха ви и се абсорбира в кръвния поток, където може да разреди течностите в тялото и да ви хидратира.
Другият фактор, който влияе на способността на напитката да хидратира, е свързан с хранителния ѝ състав. Учените установяват, че млякото (прясно или кисело) хидратира организма по-добре от обикновената вода, тъй като съдържа лактоза, протеини и мазнини, които забавят изхвърлянето на течности от стомаха и поддържат хидратацията за по-дълъг период от време.
Освен това млякото съдържа и натрий, който действа като гъба, задържа водата в тялото и води до по-малко отделяне на урина.
„Това проучване потвърди факти, които вече знаехме: електролитите – като натрий и калий – допринасят за по-добра хидратация, а калориите в напитките водят до по-бавно изпразване на стомаха и следователно по-бавно отделяне на урина“, казва Мелиса Маджумдар, диетолог, говорител на Академията по хранене и диететика, която не е участвала в проучването.
Захар, но в умерени количества
Проучването установява още нещо: напитките с по-концентрирани захари, като плодови сокове или кола, не са толкова хидратиращи, колкото техните "братовчеди" с по-ниско съдържание на захар. Те могат да се задържат малко по-дълго в стомаха в сравнение с обикновената вода, но след като попаднат в тънките черва, високата концентрация на захари се разрежда по време на физиологичен процес, наречен осмоза. Този процес на практика "издърпва" вода от тялото в тънките черва, за да разреди захарите, които тези напитки съдържат. Така водата отново се извежда от организма, посочват експертите от изследването, предаде OFFNews.
Ако изборът е между газирана и натурална вода, всеки път избирайте натуралната, казва Маджумдар. В крайна сметка, нашите бъбреци и черен дроб зависят от водата, за да се отърват от токсините в телата ни. Водата има ключова роля и за поддържане на еластичността на кожата. Това е естественият и най-евтин овлажнител, казва диетоложката.
Въпреки че хидратацията е важна, тъй като "смазва" ставите, помага за предотвратяване на инфекции и пренася хранителни вещества до клетките ни – в повечето ситуации хората не трябва да се тревожат твърде много за това колко хидратиращи са техните напитки. "Ако сте жадни, тялото ще ви подскаже да пиете повече", уверява проф. Моган.
Могат ли бирата и кафето да ни хидратират?
Алкохолът действа като диуретик и предизвиква отделяне на повече урина. Когато става въпрос за алкохолни напитки, хидратацията ще зависи от общия обем на напитката.
„Бирата би довела до по-малко загуба на вода от уискито, защото поглъщате повече течност“, казва проф. Роналд Моган. "Силно алкохолните напитки ще ви дехидратират, разредените - не."
Дали ще ви хидратира кафето, зависи от количеството кофеин, което консумирате. Според изследването кафе с около 80 милиграма кофеин - е почти толкова хидратиращо, колкото водата.
Консумирането на повече от 300 мг кофеин или около 2-4 чаши кафе може да доведе до загуба на излишна течност, тъй като кофеинът има лек, краткотраен диуретичен ефект. За да компенсирате, добавете супена лъжица или две мляко към чашата си.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Румънският президент нов министър-председател след оттеглянето на Еуджен Томак
Войната на САЩ с Иран ще бъде във фокуса на срещата на страните от Г-7
Украйна нанесе удари по руски химически завод и склад за гориво
Великобритания задържа в Ламанша танкер от сенчестия флот на Русия
Wall Street получава достъп до нови модели за оценка на геополитическите рискове
Икономист: Ако България свие разходите, процедурата по свръхдефицит може да е кратка
Войната по пътищата: Всеки ден пияни и дрогирани шофьори рискуват животи
Цените рязко падат: Кои храни поевтиняха през седмицата, някои с 20%
Разкриха незаконна нива с канабис край Сандански
Обедна емисия
Мъж се заканил на жена да я нареже с трион, жертвата е с порезни рани и хематоми
"Карандила": Богатството на парк "Сините камъни" привлича туристи от цял свят (ВИДЕО)
Трима австралийски национали са родни в бежански лагери
ФИФА плаща всичко на изгонения от САЩ сомалийски рефер
Бразилките срещу Мароко на Мондиал 2026
Бат' Венци разкри къде отиват милионите от Балов
Рейналдо: Искам да пиша история с Левски и да играя за Селесао + ВИДЕО
Жажда за мачове на Мондиал 2026: И жегите не могат да спрат феновете!
Защо да използвате в готвенето керамични чинийки ренде?
3 напитки, които стимулират метаболизма веднага след ставане
3 постни супи, които засищат
Нумерологична прогноза за 14 юни
50 детски игри за лятна ваканция без екрани
Кремообразна паста с кайма и чеснов сос
Тръмп: Споразумението с Иран е близо
Басейнова дирекция с първи коментар за умрялата риба във Варненското езеро
Арестуваха мъж заради закана за убийство и побой над жена
Борисов: Новото правителство трябва да получи 100 дни толеранс
Хванаха за ден 45 шофьори с алкохол или наркотици
Частични кметски избори се провеждат в 13 населени места
Открит ли е извънземен живот? Какво всъщност мислят учените
„Хъбъл“ засне рояк от галактики
Мъж, изпаднал в клинична смърт, разказва за срещата си с Бог в рая
Учени дават обяснение на странен шум, който милиони хора по света чуват късно вечер
Опровергано: Пирамидата в Индонезия не е толкова стара, колкото се твърдеше
SpaceX излиза на борсата с най-голямото първично публично предлагане в историята