Производство по калъп – моделът на българското образование

Искате реформа на образованието ли? Дайте свобода на избора!
Обновена: 26 май 2016 17:08 | 26 май 2016 17:00,
82
Производство по калъп – моделът на българското образование
Снимка: Wikipedia

Преди известно време в социалните мрежи популярност доби една интересна картинка. Пълна класна стая, чиновете – заети от добре подсечени, абсолютно еднакви дръвчета. На входа младо, неподравнено по модела на останалите дръвче, което с ентусиазъм се посреща от учителя – видимо по-възрастно дърво, оформено по същия маниер, както и останалите в стаята.

Надали съществува по-красноречиво описание на модела, върху който стъпва държавното образование в България. На входа всички влизат със своите особености и различия, за да излязат след години оформени под калъп. Причината – незаинтересоваността и липсата на креативност на институционално ниво. И, разбира се, липсата на желание да си в крак с настоящето и бъдещето.

Необходимостта от реформа на образователния сектор след 1989 г. е била гореща тема у нас. И не, не защото преди падането на тоталитарния режим системата е давала отлични резултати. Това е един от големите митове за периода преди 10 ноември. Българското образование в годините на социализма е обслужвало отлично тогавашната планова икономика, която просто е имала нуждата от човешки капитал, от ръчица.

Доколко този капитал е бил в течение с тенденциите, колко е бил иновативен, каква добавена стойност е давал с труда си – това е с второстепенно значение. Реалностите тогава са били такива. От позицията на времето можем да направим анализ на грешките, но към тогавашния момент системата е давала резултатите, каквито идеолозите на плановата икономика са искали. Друг е въпросът, че и това може да спадне към една от причините системата впоследствие да рухне.

Годините преди 1989 г. за България вече отдавна са в миналото и е по-добре там да останат. Не толкова обаче са в миналото за българското образование, което е здраво стъпило още с единия крак там. "Производството" на кадри в калъп остава запазена марка на нашите училища и университети, просто защото така е по-удобно. Публична тайна, особено във ВУЗ-овете, е, че огромен брой морално и практически остарели дисциплини заемат учебните планове, само защото едни преподаватели трябва да събират минималния хорариум, за да бъдат оставени на работа.

Искате реформа на образованието ли? Ами, освободете се от безсмислените дисциплини и специалности. Дайте свобода на избора – желанията на децата и родителите им ще определи кое е важно, стойностно и ценно за тях към момента и кое виждат, че ще им е от полза за бъдещето. Съгласни ли сте с вашите пари да се финансират дисциплини и специалности, желаещите за които се броят на пръстите на ръцете?

В България традиционно обичаме да се сравняваме с другите държави, напоследък най-вече с тези от "голямото семейство" на Европейския съюз. Ето ви едно сравнение. По редица критерии Финландия има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира в челото на класирането по математика, четене и наука в престижното класиране PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, като в последните 5 години неизменно е в топ 3.

Същевременно според същото изследване близо 40% от 15-годишните ученици в България са функционално неграмотни. С други думи, не са в състояние да разбират и анализират онова, което са прочели. 44 на сто от гимназистите са функционално неграмотни по математика, тъй като не могат да направят елементарни сметки и изчисления.

Защо не сме Финландия на Балканите в сферата на образованието? Два материала от новинарския поток на 2015 г. дават простичък отговор на въпроса: "Финландия премахва предметите от основното образование" и "Финландия премахва ръкописното писане в училище". Същевременно докато бях студент преди не много години, преподаватели ми забраняваха да ползвам лаптоп на лекции. Паралелни реалности...

Защо не сме Финландия на Балканите в сферата на образованието? Надали, ако следваме сегашния модел. Имаме ли шанс малко поне да скъсим дистанцията? Да, стига да вдигнем глави и да погледнем как работят хората по света. "Производството" на еднакво подравнени дръвчета няма да ни отведе никъде.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Световната банка и МВФ предлагаха още през 1998 г. приватизация с платено обучение в детските градини и гимназиите.
18
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ей го автора Вучев горе на снимката в дясно, май е от "умните и красивите". Същият имаше статия пак в този сайт преди няколко дни, в която с голям патос обясняваше, че младите искали прекалено много пари за труда си, а самият той, докато бил студент работел за стотинки и даже бил горд от това. Пфу!!!
17
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
ГЕРБ орязаха парите на учителите заради магистралите и метрото.
16
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Правопис, правоговор, таблица за умножение, корен квадратен, география, история това са сложни и непознати неща за днешните ученици- на тях им дай графа за похвали в бележника, повече игри и забавления в час, не ги занимавай със скучни неща, които ние от старата образователна система сме научили...
15
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До MartinНе Мартине, даскала не трябва да бие, той трябва да е лидер и вдъхновител. Това с боя принадлежи на други епохи, когато и целите на образованието са били други. Но безусловно за да се направи висококачествена селекция на нови ичители, трябва много високи стартови заплати, но съвсем не безусловни, а обвързани с временни договори. При две отрицателни атестации на учител, той си отива, а на негово място се интервюира нов.
14
10
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
не знам и за какъв калъп говориш. Работя в сфера, в която мисленето аут оф дъ бокс е мъст. Веднага заменяме един дърт служител пък обучаван и по старата система, за 10 по-млади, завършили по новата "система", ама няма от къде.
13
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да ама не! По времето на тато нямаше неграмотни за разлика от Царско и Демони-кратичното време на безвремие. Тогава по татова време завърших две висши обрадзования. Имах добре платена работа в сверата на техническата и икономическата свера. До момента докато не ни докараха сЛободата и Демони-Крацията. До тогава всичко което беше създавано в продължение на 45 години започна тоталният му разпад до ден днеше и продължава! На снимката виждате поколението което днес сме на 50 години.
12
1
 
21
 
! Отговори
До 7 преди 7 години
Няма как да се намерят добри учители при сегашното ниво на заплащане и условията на труд в зверил.... пардон училищата. За да има добри кадри трябва началната заплата да е минимум 1500. Тряябва дисциплина. Трябва и основен ремонт на цялата система, не половинчати реформи и експерименти. Политическият ни елит обаче нито има визия, нито желание да направи нещо. Все пак по лесно се управкява екекторат от чалгизирани ***, готови да продадат гласа си за 40 лв.
11
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Годините преди 1989 г. за България вече отдавна са в миналото и е по-добре там да останат. Не толкова обаче са в миналото за българското образование, което е здраво стъпило още с единия крак там."Основното си образование го започнах през 1990-та. Мога да чета и пиша правилно, а днес 50% от завършилите ГИМНАЗИЯ са неграмотни. Не познават правописа, не знаят как да смятат, не знаят неща, които аз считам за елементарни. Вие ми кажете дали образованието от онзи период е било лошо.
10
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
аФторе, ръкописното писане има своите плюсове, хубаво е първо да се научиш да пишеш на ръка, да развиеш необходимата моторика и мускулна памет, па след това не с клавиатура, а с поглед пиши (и това съществува, да не си мислиш, че те бъзикам)Щом си прясно завършил какво по-точно си спомняш за образователната система преди 89-та? или само си слушал и сега драскаш наизуст? системата по онова време е задоволявала перфектно нуждите за времето си, да не говорим че и сега тия хора крепят положението
9
1
 
22
 
! Отговори
Аз преди 7 години
И аз съм съгласен с по долните коментари и искам да добавя че съп против детето ми да се учи на лаптоп или таблет! Аз съм Ит и това съм работил цял живот, не мисля че малкото дете трябва да залепне за екрана. Искам дъщеря ми да може да си напише името с химикал и то да се чете, а не да стане роб в чужбина. Не искат да учим като до сега за да има поколение от *** народ които да им бачка без пари. Лошото е че им се получава все по добре
8
3
 
8
 
! Отговори
Martin преди 7 години
Некадърна е статията, ама и коментиращите в защита на производството на кадри за поточна линия също са некадърни. Трябва си реформа в образованието. Трябва да се разчистят стари кадри, дето лежат на стари лаври. Трябва и да се осъвремени програмата, по която се обучават децата. Оставете комунизма да си почива спокойно в миналото. Даскала трябва да бие, не става с мъмрене тая работа - то е *** още, не знае уважение, какво е!
7
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
20 год. правиме реформи ПАРДОН - ДЕФОРМИ , една и съща мантра с 1 ЦЕЛ българина да забрави че е такъв , да няма пол, история, родина и дори език !Проклети деформатори на мозъци.
6
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Годините преди 1989 г. за България вече отдавна са в миналото и е по-добре там да останат. Не толкова обаче са в миналото за българското образование, което е здраво стъпило още с единия крак там."Благодарение на единият крак дето е стъпил там все още имаме някакво ниво на грамотност. Вече ви чухме предложенията за новото българско образование- на второкласника Боянчо, на който му било скучно да внимава в час, защото предпочитал да рита топка и да му пишат похвали.
5
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Мислех да напиша отрицателно мнение за статията, но гледам всички са на същата позиция като мен, затова ще пиша за нещо, което другите не са писали - как се пише статия от правилни позиции...Първо се оплюва идеологически предишния строй и всичко, което не пасва на автора от онова време се изкарва, че е лошо. После се прокарва тезата на автора подплатена с идеологическа база, защото то друго няма, както и в случая. Е, учили сме преди 1989-та, почакайте да не сме вече живи, па тогава лъжете.
4
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Трябва да се започне от учителите. България се нуждае от 50 000 нови учители, високоплатени (на нивото на ИТ специалистите), но не безусловно, с лидерски качества, висок морал и знания. Учителите са гръбнакът на училищната система, не лаптопите. Без тях няма да стане нищо.
3
1
 
26
 
! Отговори
бай иван преди 7 години
Баба ми навремето казваше: " училището не е за да те научат на нещо, а да те проверят какво си научил вкъщи" Сега като се замисля не седнеш ли вкъщи да си напишеш домашните и да си прочетеш уроците няма да научиш НИЩО.
2
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Вие наред ли сте? Какво означава свобода на избора? Те децата и сега са неграмотни, ако трябва да си избират какво да учат тогава ще стане страшно. Образователната система преди 89 - та беше много по-успешна защото тогава имаше повече правила и строго отношение към учениците от страна на родителите. Защо трябва да се сравняваме със Финландия изобщо?
1
14
 
4
 
! Отговори
валентина преди 7 години
точно и ясно,сега чакаме да го проумеят тези,от които зависи промяната