2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари

С над 4 млрд. лева ще разполага България за инфраструктурно строителство в периода до 2030 г.
26 дек 2021 16:48, Миглена Иванова
127
2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари
Снимка: БГНЕС

България изпраща 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция "Икономиката през 2021".

2021 г. може да се определи като почти „нулева“ за инвестициите в транспортна инфраструктура. Инструментите за финансирането на строителството на жп и пътна инфраструктура за периода 2021-2027 г. все още се структурират. Работи се по довършването на вече започнати проекти.

Строителната продукция в сектора "Инженерно строителство", където влиза инфраструктурата, ускорява спада в края на деветмесечието, откогато са последните данни. Отделно секторът премина през най-тежките финансови и корупционни скандали и разкрития около строителството на магистрала "Хемус".

Вече трети програмен период България не успява да довърши и една единствена железопътна магистрала. Бави се и изпълнението на два ключови проекта – жп линията Волуяк–Драгоман и последната отсечка от магистрала „Европа“ Сливница–София, заради което има риск от загуба на пари за финансирането на строителството.

За следващия програмен период България може да разчита на над 4 млрд. лева за транспортна инфраструктура, с акцент върху жп проектите. От тях около 3,7 млрд. лева са по новата оперативна програма „Транспортна свързаност“, а останалите ще са по Плана за възстановяване – за разширението на метрото в София до „Левски-Г“ и към кв. „Слатина“. Ако програмите бъдат одобрени в следващите месеци, до края на 2022 г. и началото на 2023 г. може да започне и изпълнението на проектите, включени в тях. Най-мащабният е отсечката на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.

Строителството в низходящ тренд

Към края на септември, откогато са последните данни на Камарата на строителите в България, общата строителна продукция намалява с 21,6% на годишна база при спад под 4,4% година по-рано и от 0,3% за цялата 2020 г.

Понижението се определя основно от свиването на сградното строителство, но темповете на спад на строителната продукция от инженерното строителство също се ускоряват.

Към края на септември строителната продукция от сектора „Инженерно строителство“ намалява с 18,9% в сравнение със същия период на 2020 г. при 0,9% спад към края на септември 2020 г. и ръст от 4,2% за цялата 2020 г.

Безработните в отрасъл строителство за деветмесечието на 2021 г. са 15,9 хил. души, или 8,9% от общо регистрираните безработни. Спрямо деветмесечието на 2020 г. данните показват, че безработните лица в сектор строителство се увеличават с 3,2 хил. души, или с 25,2%.

Преките инвестиции за деветмесечието на 2021 г. в отрасъл строителство са с отрицателна стойност и възлизат на -51 млн. евро, като спрямо деветмесечието на 2020 г. намаляват със 118,1 млн. евро (176%), изчисляват още от Камарата.

Що се отнася до обявените обществени поръчки в сектора, и броят, и стойността им растат за деветмесечието. Спад е регистриран само при поръчките за ВиК инфраструктура, които ще тръгнат при одобрение на новата програма „Околна среда“. Поръчките за инженерна инфраструктура, сградно строителство и енергийна инфраструктура също се увеличават, но са по-малки по размер, обявени от общини и по-малки административни структури.

Довършване на проекти

Тази година започна строителството на жп възел Пловдив и пробивът под жп гарата в Пловдив. Проектът е за почти 90 млн. лева без ДДС и се финансира от Механизма за свързване на Европа.

Продължава изпълнението на ремонта на жп линията София–Волуяк, както и на жп възел София, вкл. коловозите на Централна гара София.

Напредва строителството на тунелите по жп линията Елин Пелин–Костенец. Строителството на отсечката беше фазирано и ще продължи и през следващия програмен период заради натрупаните забавяния при отчуждаването на имоти и обжалвания.

Приключи електрификацията на единствения неелектрифициран участък по жп линията Русе–Свиленград – този от Нова Загора до Симеоновград, на стойност 56 млн. лева. Тече процедура за ремонт на жп линията от Ямбол до Зимница, която е част от жп коридора до Бургас. Пристигнаха и нови локомотиви за БДЖ.

От големите пътни проекти през 2021 г. беше пусната отсечката от околовръстния път на София от кв. „Младост“ до магистрала „Тракия“, ремонтирана и разширена за почти 143 млн. лева.

Изцяло прокопан е тунел "Железница" на магистрала "Струма". Пред избор на изпълнител е отсечката от магистрала „Европа“ от Сливница до Северната скоростна тангента на София. В процедурата останаха 4 кандидата.

Във ВиК сектора трябва скоро да започнат дейностите по строителството на водния цикъл на Перник за над 100 млн. лева. Продължава работата и по водния цикъл на Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и още няколко области.

Забавяния

На последното заседание на Техническия комитет за наблюдение на програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура“ стана ясно, че има риск за около 500 млн. лева за жп линията Волуяк–Драгоман и последния участък на магистрала „Европа“ – от Сливница до Северната скоростна тангента на София.

Двата проекта бяха вкарани в програмата на мястото на отсечката от „Струма“ през Кресненското дефиле, чието строителство ще продължи в периода до 2030 г. Бавят се отчуждителни процедури и археологически разкопки, а за магистралната отсечка още не са избрани и изпълнители. От 10 участника на финала останаха само 4 фирми.

Има забавяне и при водния цикъл на област Добрич заради собствеността на пречиствателната станция в курорта „Албена“. Министерството на регионалното развитие и благоустройството търси решение, което да устройства и курортите, и общините в областта, за да се спаси инвестицията за 113 млн. лева.

Заради забавяне беше фазирана модернизацията на жп линията Елин Пелин–Костенец, като строителните дейности ще продължат и през този програмен период с европейски пари.

Целият анализ четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


127
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Комунистическото парвителство на Радев умишлено спря всички инфраструктура ни проекти, в момента икономиката ни се движи стремглаво надолу.
59
17
 
5
 
! Отговори
Време е преди 2 години
за предсрочни местни избори във всички големи български градове, в които управляват ГЕРБ ерастки кметове. Няма нужда още две години да бъдат загубени. В страната има нова рвалност и рвшимост за реформи, модернизация и изкореняване на корупцията и порочното мародерстване, за което ГЕРБерастката напаст само ще пречи и осуетява просперитета на местно ниво. Затова още напролет предсрочни местни избори!
58
3
 
12
 
! Отговори
Валери преди 2 години
До Василев. Ти да не си бил в кома 8 месеца? Защото оттогава Борисов го няма, защо искаш още да си ходи?
57
7
 
12
 
! Отговори
ВИНЕТУ преди 2 години
До 64. Глу.пак, така е в очите на мръссни озлобени антигербаджии, нахлузили червените очила, които живеят само с омразата си към ГЕРБ и не виждат направеното.
56
4
 
17
 
! Отговори
Гражданин преди 2 години
Ами да, новите варвари не са построили и 1 км път, не са сложили и една тухла някъде. Тотални некадърници.
55
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не виждам нищо за цензура в истината, че некадърни'ците чакат някой да им даде пари в замяна на свободата им.
54
9
 
27
 
! Отговори
Димитров Г. преди 2 години
Не се ядосвайте. Сега с Кирчо, Кокорчо и Корнелия петилетката ще се завърши за две години.Начело ще ги води др. Радев.Асфалт ще ядем.
53
17
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
плескуните от партия Гроб пак са нахлули - явно са си взели последните коледни бонуси
52
7
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Както беше писал един: Преди се крадеше и строеше. Сега само се краде
51
8
 
25
 
! Отговори
Оставка преди 2 години
Все нулева ще е докато не махнем агентите на червената мафия на Фигуранта!
50
4
 
26
 
! Отговори
пияница мистик преди 2 години
Да попитам само един реторичен въпрос: КОГА КОГАТО КОМУНИСТИТЕ СА СЕ ДОКОПВАЛИ ДО ВЛАСТТА ЕВРОПА Е ДАВАЛА ПАРИ? Кажете, защото всичко за което аз се сещам, е, че те когато са на власт Европа веднагически спира парите. Така че бандата на Фигуранта, Кире Ментата и Кокорчо крадеца да не се надяват на лапалома от ЕС, ами да се обърнат към джуджето Пyтиk, може да им отпусне някоя и друга рубла за вярна служба или към техния спонсор - мафиота Череп
49
5
 
3
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Какво искате още? Да ни затваряте още предприятия? Да ни крадете житото? Да ни манипулирате? Стокхолмски синдромова да ни облъчвате? Да ни преследвате? Да ни убивате? Момичетата ни да изнасилвате? От децата ни да крадете, от нас да крадете и с крадените от нас пари да строите жилища, които да ни продавате пак на нас за да си десеторите кражбите? Мене ми се струва, че и роб ме направихте вие с милиардите! Децата на българите най-глупави в Европа? КАКВО ОЩЕ ИСКАТЕ ШОКОВО ИЗВЕРГИИИ? ОТЛЪЧЕТЕ ГИ...
48
22
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Българите мразят Гешев и Борисов, защото не обичат крадците.
47
3
 
0
 
! Отговори
ЕС ГУЛАГ преди 2 години
Мда, лагера на ЕС на балканите.
46
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Егати фалшивата държава щом за 30 години демокрация не можаха едни обикновени пътища да построят със собствени усилия и собствен бюджет.До кога ще чакаме подаяния и дарения от ЕС за всяко нещо? Затова ли влязохме в тоя съюз? За да просим?
45
6
 
1
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Заслужаваш ли да си български гражданин след 3 милиарда откраднати с хазартна финансова пирамида? Заслужаваш ли защита от държавата? Ми ти бе - робски труд в образованието? Ей южняшки навици не умират никога? Ми ти бе ? С тия 50000 копия за 600 милиона - нема детска болница, че требвало да свиеш от образование и здравеопазване? Къде вие сте част от това племе? Как се виждате като част от това племе? Вие като мислете само за собствените си ***, кво искате от нас? Да ни крадете още. Отлъчени!
44
19
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Каквото ГЕРБ остави всичко се събра в едно чекмедже с мръсни чорапи.
43
7
 
25
 
! Отговори
ГЕРБ остави преди 2 години
Едни осем милиарда в бюджета за ифраструктура. Промяната е че тез пари изчезнаха от бюджета по време на служебните правителства. Пари нема и магистрали нема - действайте!
42
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Бегето е погранична територия на ЕС с Турция. Каква инфраструктура ви гони?
41
2
 
1
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Аз съм алтруист гадняр господа - алтруизмът е една философия на човеколюбие и племенно начало. Да се помага, но на който иска да му се помогне и си заслужава да се помогне. Нас някой помогна ли ни 30 години в този ад! Как ме виждате да ми е жал за хора дето ни съсипаха. Моят съвет е отлъчете ги и когато някой звъни да каже, че ще бъде екстрадиран любезно му кажете: Лицето е отлъчено, то е вече ваш проблем!Укривате ги, искате си ги, нямате проблем!А те ще им свалят звезди от небето.Не правя четки

Спонсорирани публикации