2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари

С над 4 млрд. лева ще разполага България за инфраструктурно строителство в периода до 2030 г.
26 дек 2021 16:48, Миглена Иванова
127
2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари
Снимка: БГНЕС

България изпраща 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция "Икономиката през 2021".

2021 г. може да се определи като почти „нулева“ за инвестициите в транспортна инфраструктура. Инструментите за финансирането на строителството на жп и пътна инфраструктура за периода 2021-2027 г. все още се структурират. Работи се по довършването на вече започнати проекти.

Строителната продукция в сектора "Инженерно строителство", където влиза инфраструктурата, ускорява спада в края на деветмесечието, откогато са последните данни. Отделно секторът премина през най-тежките финансови и корупционни скандали и разкрития около строителството на магистрала "Хемус".

Вече трети програмен период България не успява да довърши и една единствена железопътна магистрала. Бави се и изпълнението на два ключови проекта – жп линията Волуяк–Драгоман и последната отсечка от магистрала „Европа“ Сливница–София, заради което има риск от загуба на пари за финансирането на строителството.

За следващия програмен период България може да разчита на над 4 млрд. лева за транспортна инфраструктура, с акцент върху жп проектите. От тях около 3,7 млрд. лева са по новата оперативна програма „Транспортна свързаност“, а останалите ще са по Плана за възстановяване – за разширението на метрото в София до „Левски-Г“ и към кв. „Слатина“. Ако програмите бъдат одобрени в следващите месеци, до края на 2022 г. и началото на 2023 г. може да започне и изпълнението на проектите, включени в тях. Най-мащабният е отсечката на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.

Строителството в низходящ тренд

Към края на септември, откогато са последните данни на Камарата на строителите в България, общата строителна продукция намалява с 21,6% на годишна база при спад под 4,4% година по-рано и от 0,3% за цялата 2020 г.

Понижението се определя основно от свиването на сградното строителство, но темповете на спад на строителната продукция от инженерното строителство също се ускоряват.

Към края на септември строителната продукция от сектора „Инженерно строителство“ намалява с 18,9% в сравнение със същия период на 2020 г. при 0,9% спад към края на септември 2020 г. и ръст от 4,2% за цялата 2020 г.

Безработните в отрасъл строителство за деветмесечието на 2021 г. са 15,9 хил. души, или 8,9% от общо регистрираните безработни. Спрямо деветмесечието на 2020 г. данните показват, че безработните лица в сектор строителство се увеличават с 3,2 хил. души, или с 25,2%.

Преките инвестиции за деветмесечието на 2021 г. в отрасъл строителство са с отрицателна стойност и възлизат на -51 млн. евро, като спрямо деветмесечието на 2020 г. намаляват със 118,1 млн. евро (176%), изчисляват още от Камарата.

Що се отнася до обявените обществени поръчки в сектора, и броят, и стойността им растат за деветмесечието. Спад е регистриран само при поръчките за ВиК инфраструктура, които ще тръгнат при одобрение на новата програма „Околна среда“. Поръчките за инженерна инфраструктура, сградно строителство и енергийна инфраструктура също се увеличават, но са по-малки по размер, обявени от общини и по-малки административни структури.

Довършване на проекти

Тази година започна строителството на жп възел Пловдив и пробивът под жп гарата в Пловдив. Проектът е за почти 90 млн. лева без ДДС и се финансира от Механизма за свързване на Европа.

Продължава изпълнението на ремонта на жп линията София–Волуяк, както и на жп възел София, вкл. коловозите на Централна гара София.

Напредва строителството на тунелите по жп линията Елин Пелин–Костенец. Строителството на отсечката беше фазирано и ще продължи и през следващия програмен период заради натрупаните забавяния при отчуждаването на имоти и обжалвания.

Приключи електрификацията на единствения неелектрифициран участък по жп линията Русе–Свиленград – този от Нова Загора до Симеоновград, на стойност 56 млн. лева. Тече процедура за ремонт на жп линията от Ямбол до Зимница, която е част от жп коридора до Бургас. Пристигнаха и нови локомотиви за БДЖ.

От големите пътни проекти през 2021 г. беше пусната отсечката от околовръстния път на София от кв. „Младост“ до магистрала „Тракия“, ремонтирана и разширена за почти 143 млн. лева.

Изцяло прокопан е тунел "Железница" на магистрала "Струма". Пред избор на изпълнител е отсечката от магистрала „Европа“ от Сливница до Северната скоростна тангента на София. В процедурата останаха 4 кандидата.

Във ВиК сектора трябва скоро да започнат дейностите по строителството на водния цикъл на Перник за над 100 млн. лева. Продължава работата и по водния цикъл на Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и още няколко области.

Забавяния

На последното заседание на Техническия комитет за наблюдение на програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура“ стана ясно, че има риск за около 500 млн. лева за жп линията Волуяк–Драгоман и последния участък на магистрала „Европа“ – от Сливница до Северната скоростна тангента на София.

Двата проекта бяха вкарани в програмата на мястото на отсечката от „Струма“ през Кресненското дефиле, чието строителство ще продължи в периода до 2030 г. Бавят се отчуждителни процедури и археологически разкопки, а за магистралната отсечка още не са избрани и изпълнители. От 10 участника на финала останаха само 4 фирми.

Има забавяне и при водния цикъл на област Добрич заради собствеността на пречиствателната станция в курорта „Албена“. Министерството на регионалното развитие и благоустройството търси решение, което да устройства и курортите, и общините в областта, за да се спаси инвестицията за 113 млн. лева.

Заради забавяне беше фазирана модернизацията на жп линията Елин Пелин–Костенец, като строителните дейности ще продължат и през този програмен период с европейски пари.

Целият анализ четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


127
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
10
 
0
 
! Отговори
Василев преди 2 години
Южен поток не можеше да бъде построен, защото ЕС го спря и не отговаря на Третия Енергиен пакт!И това напълно отговаря на българския национален интерес, защото не може на българска територия да има глобални геостратегически проекти, над които българската държава да няма собственост и контрол!Бойко , *** си с мир и върни откраднатите милиарди!!!Агент Брайън Флокъри!ЦРУ!!!
19
18
 
7
 
! Отговори
Василев преди 2 години
Бойко *** си с мир, тоест сложи край на живота си доброволно и закрий корупционната партия ГЕРБ, зад която смяташ да се скриеш и да ти осигури заслон, след като си крал милиарди и се оттегляш , като пладнешки крадец от голямата българска политика!!!Бойко, имаш два пътя пред себе си, или сложи край на живота си като истински самурай или ще бъдеш покосен като италиански мафиот от български спусък!!!???Агент Дейвид Конъли!ЦРУ!!!
18
1
 
9
 
! Отговори
Аааа? преди 2 години
Ама нали тиквата го няма бре......
17
1
 
4
 
! Отговори
дон24 преди 2 години
Стига с тая Германия бе бек кво си мислиш, че всиплонсе върти 8коло Германия ши?? Ходил си някога ходиш ли си в друго Западни държави да видиш ко контраста с панелена Германия??
16
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Новите ми изглеждат по-загрижени да съдят предишните от колкото да довършат започнатото.
15
2
 
7
 
! Отговори
Икономист преди 2 години
Основните събития в България през 2021 г. са няколко. Според мен, омразата между Радев и Борисов е причината да има избори след избори. Инфбацията е около 30 %, а банките се чудят какви нови и по-големи такси да измислят. Примерно, инфлацията в Турция се намалява с по-малки лихвени проценти, а в Русия с по-големи. Парите в т. нар. Сребърен фонд се държат на нулева лихва в БНБ. Честито на финансистите от Днес.бг !
14
6
 
4
 
! Отговори
До 16 преди 2 години
Кратунистан е на хранилка от близо вече съто години. При соца, по който така се лигавиш и милееш *** беше на хранилка по линия на СИВ. *** може да е *** злобен и много крадлив, но е и хитър подлец.
13
2
 
9
 
! Отговори
че да не би само2021 преди 2 години
да е нулева манипулатори?!? В България инфраструктурата е по-зле от държави след война и бомбардировки!!! Само *** може да си помисли, че в гетото на Европа има пътища, тротоари или каквото и да било! В държави като Испания и Франция влаковете развиват буквално над 300км,като Испания има най-голямата високо скоростна мрежа в Европа и трета в света след Китай и Япония, а ние тука ще вдигаме на 160км през 2040 години. Пародия на държава!
12
3
 
5
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Кирчо и Кокорчо ше крадат 4 милиарда .... Урсула да дава 1000 евро МРЗ :)))
11
3
 
5
 
! Отговори
морски преди 2 години
Строи се много се строи на брега. Основните ремонти на сгради също вървят нонстоп.
10
3
 
2
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Дянков - ти и Василев и Велчев знаеш ли на какво ми приличате - на африкански хиени Дянков - чакат лъва да убие и после като се наяде глозгат кокалите! Все едно чакам тия да измрат или да ги избият условията които сме създали или да избягат в служба и труд за други за да мога да разпродам построеното от тях!Ти си презряна твар Дянков! Ти не си български гражданин, даже не си гражданин на Народна Република България! Ти си един гладен лешояд, мършояд, икономически чакал ...
9
12
 
8
 
! Отговори
Василев преди 2 години
Бойко , върни откраднатите милиарди от инфраструктурнитре проекти на българският народ и държава , защото ще последваш Андрей Луканов във вечните ловни полета!!!Агент Джаред Малбранг!ЦРУ!!!
8
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
искам да работя инфраструктурен инвеститор с пари от европроекти. къде се учи за това?
7
5
 
19
 
! Отговори
ШЕ чакате бе.... преди 2 години
При ФИГУРАНТИ, КОМУНИСТИ, ЧАЛГАРИ И ВСЕКАКВИ ДРУГИ ЛА"" "АРИ.... ТАКА ЩЕ Е....... НЕМА ДРУГОПОЛОЖЕНИЕ... ХАХАХААА... ТОВА СТЕ СИ ИЗБРАЛЕ.....!
6
2
 
15
 
! Отговори
реалист преди 2 години
Няма да се учудя, ако и 2022 се окаже същата!!! !
5
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ще ревете вие за бойко, ама вече е късно! сега ще видите къде зимуват раците...
4
7
 
21
 
! Отговори
Промяната преди 2 години
Няма го Бойко и строежите спряха. Всичко се срутва.
3
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Реве, напишете нещо и за Банкянския похотливец де. Мата Хари щрака ли кюлчета?
2
3
 
23
 
! Отговори
Ами, да... преди 2 години
НУЛЕВА ШЕ Е... ХАХАХААА..... ПРИ ФИГУРАНТА.....КАКВА ДА ДРУГА...?
1
15
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Важното е че Чекмеджан 12 години блажеше от светите си мутри, а Фандъка услужливо си затваряше очите.