2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари

С над 4 млрд. лева ще разполага България за инфраструктурно строителство в периода до 2030 г.
26 дек 2021 16:48, Миглена Иванова
127
2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари
Снимка: БГНЕС

България изпраща 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция "Икономиката през 2021".

2021 г. може да се определи като почти „нулева“ за инвестициите в транспортна инфраструктура. Инструментите за финансирането на строителството на жп и пътна инфраструктура за периода 2021-2027 г. все още се структурират. Работи се по довършването на вече започнати проекти.

Строителната продукция в сектора "Инженерно строителство", където влиза инфраструктурата, ускорява спада в края на деветмесечието, откогато са последните данни. Отделно секторът премина през най-тежките финансови и корупционни скандали и разкрития около строителството на магистрала "Хемус".

Вече трети програмен период България не успява да довърши и една единствена железопътна магистрала. Бави се и изпълнението на два ключови проекта – жп линията Волуяк–Драгоман и последната отсечка от магистрала „Европа“ Сливница–София, заради което има риск от загуба на пари за финансирането на строителството.

За следващия програмен период България може да разчита на над 4 млрд. лева за транспортна инфраструктура, с акцент върху жп проектите. От тях около 3,7 млрд. лева са по новата оперативна програма „Транспортна свързаност“, а останалите ще са по Плана за възстановяване – за разширението на метрото в София до „Левски-Г“ и към кв. „Слатина“. Ако програмите бъдат одобрени в следващите месеци, до края на 2022 г. и началото на 2023 г. може да започне и изпълнението на проектите, включени в тях. Най-мащабният е отсечката на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.

Строителството в низходящ тренд

Към края на септември, откогато са последните данни на Камарата на строителите в България, общата строителна продукция намалява с 21,6% на годишна база при спад под 4,4% година по-рано и от 0,3% за цялата 2020 г.

Понижението се определя основно от свиването на сградното строителство, но темповете на спад на строителната продукция от инженерното строителство също се ускоряват.

Към края на септември строителната продукция от сектора „Инженерно строителство“ намалява с 18,9% в сравнение със същия период на 2020 г. при 0,9% спад към края на септември 2020 г. и ръст от 4,2% за цялата 2020 г.

Безработните в отрасъл строителство за деветмесечието на 2021 г. са 15,9 хил. души, или 8,9% от общо регистрираните безработни. Спрямо деветмесечието на 2020 г. данните показват, че безработните лица в сектор строителство се увеличават с 3,2 хил. души, или с 25,2%.

Преките инвестиции за деветмесечието на 2021 г. в отрасъл строителство са с отрицателна стойност и възлизат на -51 млн. евро, като спрямо деветмесечието на 2020 г. намаляват със 118,1 млн. евро (176%), изчисляват още от Камарата.

Що се отнася до обявените обществени поръчки в сектора, и броят, и стойността им растат за деветмесечието. Спад е регистриран само при поръчките за ВиК инфраструктура, които ще тръгнат при одобрение на новата програма „Околна среда“. Поръчките за инженерна инфраструктура, сградно строителство и енергийна инфраструктура също се увеличават, но са по-малки по размер, обявени от общини и по-малки административни структури.

Довършване на проекти

Тази година започна строителството на жп възел Пловдив и пробивът под жп гарата в Пловдив. Проектът е за почти 90 млн. лева без ДДС и се финансира от Механизма за свързване на Европа.

Продължава изпълнението на ремонта на жп линията София–Волуяк, както и на жп възел София, вкл. коловозите на Централна гара София.

Напредва строителството на тунелите по жп линията Елин Пелин–Костенец. Строителството на отсечката беше фазирано и ще продължи и през следващия програмен период заради натрупаните забавяния при отчуждаването на имоти и обжалвания.

Приключи електрификацията на единствения неелектрифициран участък по жп линията Русе–Свиленград – този от Нова Загора до Симеоновград, на стойност 56 млн. лева. Тече процедура за ремонт на жп линията от Ямбол до Зимница, която е част от жп коридора до Бургас. Пристигнаха и нови локомотиви за БДЖ.

От големите пътни проекти през 2021 г. беше пусната отсечката от околовръстния път на София от кв. „Младост“ до магистрала „Тракия“, ремонтирана и разширена за почти 143 млн. лева.

Изцяло прокопан е тунел "Железница" на магистрала "Струма". Пред избор на изпълнител е отсечката от магистрала „Европа“ от Сливница до Северната скоростна тангента на София. В процедурата останаха 4 кандидата.

Във ВиК сектора трябва скоро да започнат дейностите по строителството на водния цикъл на Перник за над 100 млн. лева. Продължава работата и по водния цикъл на Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и още няколко области.

Забавяния

На последното заседание на Техническия комитет за наблюдение на програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура“ стана ясно, че има риск за около 500 млн. лева за жп линията Волуяк–Драгоман и последния участък на магистрала „Европа“ – от Сливница до Северната скоростна тангента на София.

Двата проекта бяха вкарани в програмата на мястото на отсечката от „Струма“ през Кресненското дефиле, чието строителство ще продължи в периода до 2030 г. Бавят се отчуждителни процедури и археологически разкопки, а за магистралната отсечка още не са избрани и изпълнители. От 10 участника на финала останаха само 4 фирми.

Има забавяне и при водния цикъл на област Добрич заради собствеността на пречиствателната станция в курорта „Албена“. Министерството на регионалното развитие и благоустройството търси решение, което да устройства и курортите, и общините в областта, за да се спаси инвестицията за 113 млн. лева.

Заради забавяне беше фазирана модернизацията на жп линията Елин Пелин–Костенец, като строителните дейности ще продължат и през този програмен период с европейски пари.

Целият анализ четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


127
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А, да не ти е интересно толко лицето Божков, а да ти са по-интересни ваксините, които ти набучват лично и безутешно и безвъзвратно. Лицето Божков в момента не е актуално.
39
3
 
3
 
! Отговори
Анализатор преди 2 години
Най-важното икономическо събие за отминаващата си 2021 г. е, че еврата са станали със 7,24 % по-евтини спрямо америкавските долари. А пък България си е в чакалнята на еврозоната вече от една година и половина. Финансистите и банкерите, който само до преди няколко години ни проглушиха ушите със стабилността на банковата им система вече съвсем спряха да говорят. Честита да ни е Новата 2022 г. Аз съм вече към края на нейното първо тримесечие.
38
3
 
5
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Любопитно ми е лицето Васил Божков имайки предвид престъпленията му през годините и заплахите към разследващият го прокурор какво ли ще го правят шейховете имайки предвид какви наказания има в ОАЕ за извършените от него дела, когато той е отлъчен от НРБ и от РБ! А ние го искахме по едно време за екстрадация, вие го задържахте - ми задръжте си го!
37
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ми, непокорна колония, сър.
36
18
 
7
 
! Отговори
Гиб Мелсън преди 2 години
Нулева за нас. За Винету не е нулева. Още не може да си преброи чувалите с банкноти. А онези българи с по един пръст високи чела, които го избираха мандат след мандат се чудят къде е Хемус.
35
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Асфалт нали не се яде? Наблегнете тогава на отглеждането на краставици и домати.
34
1
 
4
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Когато процедурата за отлъчване е приключена - лицето, което е отлъчено не притежава собственост в страната от която е отлъчен, тя се изземва от страната откупваща го както и всичките му активи и пасиви включително тези в банкови сметки с български IBAN ,а лицето или става гражданин на държавата в която юрисдикция се намира или не, но при всички положения е задължено да спазва тяхното национално законодателство и условностите с него!
33
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Проблема е сериозен сега ще отидат едни 1-2 години докато се задействат нашите фирми, тогава търгове след това ще лъсне "голата" истина - цените на строителството ще са 2-3 пъти по-високи от досегашните - да ама ще ги правят нашите хора - не корумпираните.
32
3
 
3
 
! Отговори
Мафията има пари! преди 2 години
Отцепят ли Община Обзор и пристанище ще направят за яхтите и пътища за баровците...
31
6
 
2
 
! Отговори
Обективно преди 2 години
До 49. Бе де да знам. Баце ти в последния си мандат нищо значимо не откри. Очаквахме предизпорно за изборите през Март че ще пуснат нещо. Еле че в София като нищо предизборно не откриха нито метро нито околовръснто видяха че работата стана оспорвана. Че и протести имаше. Те не пуснаха нито до Ловеч, нито от Шумен до Търговище, нито АМ Европа до Сливница, нито някой тунел на Струма, нито участъка край Ботевград. Че дори и обхода на Бургас пак не пуснаха за лятото.
30
6
 
12
 
! Отговори
Край преди 2 години
Бате се беше вписал в схемата на Брюксел. Те м даваха пари той намираше начин да им повърне и бая неща направи тук. Обаче българчето глуповато и завистливо - нагледа му се на шкафчето. Сега ще продължава промяната с Кирчо и Кокорчо.
29
19
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какво са 4 милиарда за инфраструктурни строежи,като Баце само за 1 година открадна 4 милиарда.
28
11
 
8
 
! Отговори
Дървен Шоп преди 2 години
И Тиквата ги чакаше ама не ги дочака ! Сега само бай Ставри ги чака !!!
27
3
 
2
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Имаме прецедент: Голяма част даже всичките подсъдими в Нюрнберг за престъпления срещу Германия, срещу човечеството за Холокоста са били "Отлъчени" от страната възстановила правовия ред в националното и военното законодателство, което отлъчените лица са погазили неистово и зверски! Живи мъртви свободни за отстрел!
26
6
 
8
 
! Отговори
Журналист преди 2 години
Други известни български финансисти, магнати и депутати, за които също трябва да важи забраната да работят са Бойко Борисов, Владислав Горанов, Кирил Ананиев, Йордан Цонев, Мустафа Карадайъ и Ахмед Доган, ако все още е жив.
25
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Повече нищо няма да се построи, всичко приключи, ако не вярвате, гледайте.
24
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
С черните ботушки потропва полицай.Тарикатчета от Хемус загазили сте май.Бухалки и тупалки ще има от сърце.За новата година ще спите в МВР!
23
1
 
5
 
! Отговори
И не може да пътува: преди 2 години
Същото важи и за лицето Васил Божков и много други, ако още дишат!
22
4
 
3
 
! Отговори
Моля за внимание! преди 2 години
Има термин в правото наречен "Отлъчен" - обикновено се използва за индивид нанесъл тежки щети върху населението на собствената си страна, народ, държава, съграждани, но избягва наказателно преследване или се укрива в юрисдикция, която държавата, която го отлъчва не може да отмени!Терминът означава, че на лицата Симеон Дянков, Милен Велчев, Николай Василев се отнема българско гражданство и за НРБ и за РБ - лицата са юридически мъртви. Не може да работи документите му са невалидни ...
21
2
 
23
 
! Отговори
А бе преди 2 години
Стига с този разпад на ЕС!Целият свят желае да е организиран и обединен като Европа,но само европейците имаха воля да го направят.Такива егоисти като Великобритания, търсещи големия келепир,сами си нацепиха проблем с отделянето си.Памет сякаш нямате какви граници,какви документи, какви бюрокрации беше отиването в съседна държава.Кога и Къде е било да ти хрумне да тръгнеш на секундата за чужбина навремето? Ревнали за разпад на Съюза? Виж им акъла,недомасленици...

Спонсорирани публикации