Емил Колев: Една малка капачка може да предизвика голяма промяна за света ни

16 мар 2023 10:33, Александър Попов
Емил Колев: Една малка капачка може да предизвика голяма промяна за света ни

Емил Колев е ръководител на производствения център на Кока-Кола ХБК България в Банкя. Той има над 15-годишен опит в сферата на производството, като от 2020 г. заема отговорната позиция. Кариерата му в компанията започва през 2009 г., когато се присъединява към екипа на производствения център като временен началник смяна. През годините заема различни роли с увеличаващи се нива на отговорност и участва в ключови за компанията проекти както в Банкя, така и в другия завод на Кока-Кола ХБК в Костинброд.

Колев е инженер-технолог със специалност „Напитки“ от Университета по хранителни технологии в Пловдив. Има магистратура по „Управление на човешките ресурси“ и следдипломна квалификация по „Европейска интеграция“ от УНСС.

Г-н Колев, можете ли да споделите повече за това как се развива заводът на Кока-Кола ХБК България в Банкя през последните години? Какви са иновациите, които ви помагат да подобрите процесите на производство?

С радост мога да споделя, че производственият ни център в Банкя се развива изключително добре, въпреки все по-предизвикателните времена, в които живеем. Всички усещаме рекордните нива на инфлацията, изправени сме пред нелеката задача да управляваме сериозния ръст на цените на енергийните ресурси и суровините, необходими за производствените процеси. Това изисква от бизнеса да търси нови и нови начини да запази стабилното си присъствие на пазара. В тази връзка, както на групово, така и на местно ниво, ние не спираме да инвестираме в иновативни технологии и процеси, гарантиращи енергийна ефективност, намалена консумация на ресурси и спомагащи за реализирането на бизнес целите ни в дългосрочен план.

Разбира се, мога да дам много примери, но ще се спра на няколко основни, като това, че застанахме твърдо зад поетия от компанията ангажимент за намаление на въглеродните емисии и започнахме да договаряме доставката на електроенергия на свободния пазар само с доставчици, гарантиращи доставката й от възобновяеми източници. В резултат, заводът ни в Банкя може да се похвали със 100% потребление на зелена електроенергия, а производственият ни център в Костинброд върви по същия път.

Успяхме да въведем и редица продуктови иновации, като промяната към по-модерен и атрактивен дизайн на бутилките от 1 L на минерална вода „Банкя“, предназначени за ХоРеКа, както и въвеждането на изключително удобната във функционално отношение бутилка от 1 L, създадена специално за поводите на консумация в движение. През изминалата година обновихме и дизайна на големите ни опаковки от 5 и 11 L. Всички тези нововъведения са съпътствани от редица промени и в производствения процес, въвеждане на подобрения в начина на работа и разбира се, пълна ангажираност на всеки един колега в завода. Нещо, за което съм изключително благодарен на екипа ни, с който искрено се гордея.

Знаем, че устойчивото развитие е една от вашите основни цели. Разкажете ни повече за плановете си за бъдещето в тази посока? Какви са стъпките, които вече сте реализирали в името на визията Ви за „Свят без отпадъци“?

За нас в Системата на Кока-Кола, “Свят без отпадъци“ е важна тема на глобално, но и на местно ниво. Голямата ни цел е до 2030 г. да събираме и рециклираме всяка пусната от нас на пазара бутилка или кен. Разбира се, сред важните ни приоритети в следващите години е редуцирането на пластмасата и на целия въглероден отпечатък, както и непрекъснатото понижаване на консумацията на вода и всички влагани в производствените процеси ресурси. Защото това е бъдещето днес, а ние вече постигнахме редица значими победи.

Факт е, че 100% от опаковките на всички продукти от портфолиото на Кока-Кола у нас вече са рециклируеми, като в същото време успяхме да намалим преките си въглеродни емисии с 30%, спестявайки над 90 000 тона емисии от цялостната ни дейност в страната в периода 2020 - 2021 г. Така успяхме да изпълним преждевременно две от дългосрочните цели, които си бяхме поставили до 2025 г. Освен това, темата за опазването на водните ресурси също е сред ключовите за нас, особено след като България премина в списъка на водно-рисковите зони. Като част от Alliance for Water Stewardship (AWS), ние отчитаме този фактор и осъществяваме множество подобрения с цел по-осъзнато потребление на водата в цялата ни верига на доставки. Ето защо, особено се гордеем с постигнатото рекордно понижение от 16% на потреблението на вода в заводите ни в Костинброд и Банкя, както и с това, че общото количество отпадък от производствените ни процеси продължава да намалява спрямо предходните години.

Стремим се и непрекъснато да понижаваме и количеството на използваната пластмаса в производството ни. Благодарение на олекотяването на бутилките на нашите продукти само в рамките на една година успяхме да спестим над 1150 тона пластмаса, което се равнява на над 58 млн. бутилки Кока-Кола от 500 ml.

Наскоро Системата на Кока-Кола в България обяви, че започва поетапно въвеждане на прикрепени към бутилките капачки за всички свои напитки в пластмасови бутилки, но минерална вода „Банкя“ беше първата, която предприе тази иновация преди повече от година. Постигнахте ли това, което очаквахте?

Изключително горди сме, че минерална вода „Банкя“ беше пионер във въвеждането на тази иновация. Приехме това предизвикателство две години преди то да стане задължително за всички производители на напитки в Европейския съюз, защото силно вярваме, че събирането на бутилката заедно с капачката и рециклирането на цялата опаковка допринася за по-малко отпадъци в природата и е поредната малка, но важна стъпка към общото ни по-добро и чисто бъдеще.

Преди месец започна и поетапното ни преминаване към прикрепени капачки към PET бутилките за цялото ни безалкохолно портфолио. Иновацията е в отговор на изискванията на Директивата на ЕС за пластмасата за еднократна употреба, които влизат в сила през 2024 г. и които ние стриктно спазваме.

Разбира се, има хора, които приемат промените по-трудно, независимо от техния характер, но в случая с прикрепената капачка всичко е много лесно - просто отваряме капачката, оставяме я прикрепена към бутилката, пием напитката си, затваряме отново и изхвърляме цялата опаковка за рециклиране в предназначените жълти контейнери. Накратко – наслаждаваме се и правим добро.

Знаем и че много от потребителите се вълнуват как тази промяна ще се отрази на кампанията „Капачки за бъдеще“ и тук е важно да спомена, че като отговорна компания, ние ще продължим да спазваме Европейското законодателство. В същото време, приветстваме усилията на организаторите на „Капачки за бъдеще“ да бъде събирана всякакъв вид пластмаса, както и вече инициираните от тях кампании за събирането на бутилки и кенове. Вярваме, че целта ни е обща - все повече опаковки да бъдат събирани и рециклирани. Важно е те да не попадат в природата, а в контейнерите за рециклиране на пластмаса.

Ще ни споделите ли колко време отне целият процес на производство и въвеждане на прикрепените капачки? Осъществявани ли са някакви тестове преди да пуснете тази иновация на българския пазар?

Процесът по промяна на дизайна на капачката и реалното въвеждане в производство е доста сложен и на глобално ниво продължава вече няколко години. Основната функция на опаковката е да пази продукта така, че той винаги да достига до консуматорите с безкомпромисно качество. Капачката има изключителна роля за това, а когато имаме газиран продукт, нейната задача става още по-сложна. Разбира се, ние взимаме това предвид и заедно с нашите партньори - производители на капачки, успяхме да постигнем дизайн, който да гарантира всичко това. Доказателство дават и проведените производствени тестове, в които сме проверявали редица неща, като ъгъл на поставяне на капачката, тестове за сила на отварянето й, тест за теч, тест за устойчивост при транспорт и много други.

Освен това, дизайнът и капачките, които виждате днес, са плод и на множество потребителски проучвания и тестове. Те бяха тествани и в лабораторията за изследване и развитие на опаковките на Кока-Кола в Брюксел, за да гарантираме, че бутилките, използващи нашите капачки с иновативен дизайн, са практични, хигиенични, безопасни и лесни за използване. Нещо, което мога да потвърдя и като потребител, и като родител – най-накрая децата ми не губят и цапат непрекъснато капачките на минералната си вода, просто защото те остават там, където им е мястото.

Според Вас, как прикрепените капачки ще помогнат за устойчивото развитие не само на компанията Ви, но и на българското общество? Година след въвеждането на прикрепената капачка на „Банкя“, виждате ли някаква положителна промяна?

Наистина е радващо, че все по-често и все повече потребители у нас осъзнават колко е важно да се подобри събирането и рециклирането на отпадъците от опаковки. И не само. Ето защо, като компания ние считаме, че прикрепените към бутилките капачки са едно от решенията за увеличаване на събирането и рециклирането на пластмаса, за да се премахне замърсяването с опаковки, което разбира се важи и за други ефективни мерки.

За целта би помогнало много, ако и България заимства примера на други Европейски държави, които вече успешно въведоха т.нар. депозитна система и пълния кръгов модел "от бутилка в бутилка" по отношение на използваните опаковки. Директивата на ЕС е крачка напред към подобряване на събирането, тъй като призовава за 90 % събиране на бутилки с капачки и е още една стъпка към нашата цел за 100 % събиране. Резултатите показват, че на пазарите, на които са въведени добре разработени програми за обратно изкупуване за опаковъчни продукти или ефективни алтернативи, вече виждаме голям брой върнати капачки и бутилки. А така можем да се доближим до кръгова система в дългосрочен план и да допринесем за огромна промяна за света, който искаме да оставим на децата си.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


Още по темата: Кока-КолаЕмил Колев
Още от