Какви са "мръсните" тайни зад бума на "чистите" електромобили?

Никой не се интересува от произхода на електричеството, с което се зареждат
21 дек 2020 21:30, Нели Христова
62
Какви са "мръсните" тайни зад бума на "чистите" електромобили?
Снимка: БГНЕС

Няколко от автомобилните производители в Европа ще успеят да покрият новите тавани за парниковите емисии през тази година (95 г/км), а доста от останалите са близо до тези показатели и ще избегнат колосалните глоби. Това е ясно още от септември-октомври, и е основната мотивация на Европейската комисия да предложи още по-строги лимити за следващия стандарт Евро 7. Отговарят ли обаче тези твърдения на истината? Всъщност - не съвсем, твърдят от Automedia.

Електрически уловки и трикове

Зад големия "успех" в намаляването на емисиите в ЕС се крият няколко уловки и откровени трикове, за които много-много не се говори. Повечето анализи отдават намалените нива най-вече на бума в продажбите на електромобили и плъг-ин хибриди. Той действително е факт - през първите 10 месеца на тази година те са със 113% повече от същия период на 2019 (875 000 срещу 411 700). Пазарният им дял се е повишил от скромните 3.2% до цели 9.3%.

Финансирани с рекорден нов дълг

Но зад това се крият два фактора, които не изглеждат чак толкова привлекателно. Първият е в небивало щедрите държавни субсидии, изсипани от почти всички правителства в ЕС в подкрепа на т.нар. "нискоемисионни автомобили". В страни като Франция и Германия стимулите за електромобили от държавата могат да достигнат 9000 и дори 12 000 евро. И даже страни като Полша, Унгария и Хърватия вече подпомагат покупката им с четирицифрени суми в евро (България, Белгия, Дания, Литва и Латвия са големите изключения).

Но това субсидиране е функция от небивалото по мащаби печатане на пари от ЕЦБ и трупане на нов дълг от правителствата. През 2020 дългът на страните от еврозоната за пръв път ще надхвърли общия размер на икономиките им. Ясно е, че това не може да продължава дълго. Но политици като френския президент Макрон добре осъзнават, че проблемът с дълга не е техен, а на наследниците им.

От електромобилите все още не се печели

Вторият проблем с електрифицираните модели е, че те не носят печалба. Главната причина е в батериите - тяхната себестойност падна много, но все още остава твърде висока в сравнение с моделите с конвенционални двигатели. При това нито един автомобилен производител няма добре развито собствено производство - батериите идват от китайски, японски и корейски доставчици, у които остава по-голямата част от печалбата.

Още преди три години в разговор с Automedia.bg тогавашният главен изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер каза, че състезанието ще спечели онзи, който успее да направи електромобилите печеливши. Сега, с увеличаването на производствените обеми, възможностите за икономии от мащаба са по-големи, заяви в интервю за нас Жил Норман, шефът по електромобилите на Renault. Но е публична тайна, че нито един производител все още не може да извлече от тях печалбата, която получава от кола с бензинов или дизелов двигател.

Фикцията "нулеви емисии"

Как тогава ЕС успява изобщо да убеди производителите да налагат електромобилите на пазара? По добрата стара система с тоягата и моркова. От тази година всеки производител, чиито средни емисии на автомобил надхвърлят лимита от 95 грама СО2 на км, ще плаща глоба - по 95 евро за всеки грам над нормата за ВСЯКА продадена кола. Чиновниците от Брюксел обаче приемат всеки електромобил за кола с нулеви емисии, без да се интересуват какъв произход е електричеството, с което те се зареждат. И освен това приемат плъг-ин хибридите (PHEV) за нискоемисионни превозни средства, въпреки че ниските им емисии са факт, само когато те се зареждат редовно и се карат максимално на ток. Но никой не следи за това. Проучване в Нидерландия преди две години обаче показа, че 87% от купувачите на PHEV ги избират само заради щедрите данъчни отстъпки, и след това никога не ги зареждат, карайки само на бензин.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Яко лоби има против ел. колите...
47
5
 
4
 
! Отговори
ГосТ преди 3 години
Как може Тойота да бъде винаги номер едно в класацията за автомобили с най малко емисии и в същото време да субсидират теслите. Ай каете ми ? Поредния цирк. марката на иновативния и креативен клоун дори не е в десятката. Иначе, японците са го измислили и направили. Хибриди до пълното заместване от водород. Японците направиха първият хибрид, японците направиха и първият автомобил на водород и най важното, японците пуснаха и първият реактор 4'то поколение, който да произвежда водород.
46
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Електромобилите са преходен вариант между бензин-дизел и водород. Водородът навлиза много бързо, тъй като руски инженери успяват да го концентрират, подобно на сгъстения природен газ. Успяват да вкарат значително количество водород в малки по обем капсули, с които ще се изминава нужното за рентабилността разстояние в км. Малките по обем капсули са изработени от нови материали, едновременно леки и здрави, издържащи на огровното налягане от страна на сгъстения водород.ВОДОРОД - раждащ водата.
45
3
 
4
 
! Отговори
Handel преди 3 години
До Анонимен 38: General Мotors, която сега американците наричат Government Motors заради антипазарните действия на Обонго, от 10 години произвежда луксозен алектрически Кадилак. Обонго обяви че ще се продават по 1 милион броя годишно. За 10 години са продали 170,000 броя. Стойността им е 70,000 долара, а се продават по 42,000 долара. Плюс това в Щатите за тях има и специална ЕКО-субсидия от още 3,000 долара, ако си я купиш.
44
1
 
11
 
! Отговори
Handel преди 3 години
До Анонимен 47Приятелю, електрокари имаше и "едно време", и сега пак има. Но не защото са "еко", а защотоса предназначени да работят и вътре в складови помещени - където ако заработи морокар 1-познай какво ще стане с въздуха, и 2-е пожаро опасен ако в склада има хартии и подобни.
43
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ЕС кога окончателно забранява въглищарниците ?
42
19
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Какви глупости пишете във тази статия и нищо не казахте как Тесла се е покачила със 1600% за две години и може да сложи във джоба си всички топ 10 автомобилни компани във света по revenue
41
17
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нищо подобно, това звучи като платена статия от някой роден ДС търговец на бензинови коли. Очевидно е, че електроколите са по-еко.
40
22
 
22
 
! Отговори
Естет преди 3 години
Хората в развитите държави си купуват електрически автомобили, *** си купува 15 годишна S класа на кредит, спира я пред панелката и се мисли за тарикат!Много сме далече от цивилизацията, много...
39
18
 
16
 
! Отговори
Край преди 3 години
Електричеките коли ще бъдат единствено разрешените за производство - и не защото ще са евтини - точно обратното защото ще са скъпи.Идеята на ел. колите и 20-30% от населението да има кола.Това дето сега всеки цървулко взима бангийка за 2-3 хил. лева и почва да се мота по пътищата е нежелано от богатите и ще бъде забранено.
38
5
 
21
 
! Отговори
некой преди 3 години
Ако нямаше Балъци - нямаше да има Тарикати (стара приказка)Докато няма 'чист' източник на електричесто и батерии, и цените не са нормални - за съжаление електическите коли не са решение за проблемите а 'замазване на очите' За хора които могат да платят $70000 за Тесла, ама другата им кола е Пореше Кайен които харчи 35литра бензин на 100 километра...
37
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Съгласен съм с теб бе човек технологията, за електрически автомобили е на 70 години но от тогава до сега има ли развитие то не знам дали помниш едно време по жп гарите имаше електрокари бг производство дори като малък съм карал такъв
36
4
 
8
 
! Отговори
фин преди 3 години
Сега разбрах защо целия свят смята българите за нисша раса...прочетете коментарите. Колко е вярно *** народ, слаба държава.
35
12
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Все от някъде трябва да се започне! Добре, че беше Мъск да развие и направи достъпна една технология налична повече от 70 години. Започна със спортна кола за над $100к, сега продава електиркча за 1/3 от това. Преди 10 години масово електричеството се произвеждаше от въглища, все повече се произвежда от вятър и слънце. Предпочитам електричка и по малко изгорели газове отколкото пушляци да ме тровят по улиците...
34
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Електричката икономически е крайно неизгодна. Обаче не е и еко, защото тока масово се произвежда по "мpъсни" технологии (въглища). Е тогава що ручахме жабетата?!
33
1
 
13
 
! Отговори
До 39 преди 3 години
Ти виждал ли си 70 хил лв на куп аз не съм и 90% от българите не са за да, си купят тоя електрокар
32
0
 
5
 
! Отговори
до 19 преди 3 години
има и една друга възможност - правителствата да почнат да си вършат работата и махнат калинките и обичайните ***. Тогава няма да има нужда от мерките които споменавате
31
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Електричките са най-добрите коли, но хората са прости и затова не ги купуват.
30
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А ако спрат да ги финансират, хората ще ги купуват ли, щом са толкова добри. Те и сега с щедро финансиране електричките са по-малко от 1%.
29
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Пет пъти по скъпи от обикновените, подръжката им още по скъпа, батериите изхабят ли се сле няколко години трябва да платиш десетки хиляди евро за да ги приберат, ние можа да ги занеше на боклyka - даваш 70 хил евро и после никакъв шанс да го продадеш, едвам изкарват 200 километра по магистралата, с такова чудо и до морето не може да стигнеш, трябва 6 часа да го зареждаш. Ако не ги финансираха никой нямаше да ги купим и сега не ги купуват частни лица, само фирми за да спестят данъци.