Ще си купи ли българинът е-кола? Обмисля се помощ от 6135€

Едно обикновено семейство едва ли би доплатило още 70 000 лв.
10 ное 2021 18:22, Анисия Иванова
62
Ще си купи ли българинът е-кола? Обмисля се помощ от 6135€
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Българската държава планира да субсидира покупката на нов електромобил, като поеме до 30% от цената му, но максимум 6135 евро (12 000 лв). Тази сума обаче реално ще бъде много под 30%, защото електрическите автомобили са с високи цени. Така че подходът, заложен в проекта на оперативна програма "Околна среда" (2021-2027 г.), едва ли ще повлияе върху продажбите на електромобили в страната. Това сподели д-р Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, в ефира на предаването “Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

В близките 4-5 години само по-богатите кръгове на българското общество, които имат сигурни доходи или са пионери в своите области, ще могат да си позволят електромобили.

“Едно обикновено семейство, което си закупува стандартно автомобил втора употреба на 5-10 години, едва ли, като му се дадат 12 000 лв., би доплатило още 60-70 000 лв. за електромобил.”, допълни Грозданов.

С тази субсидия България прави малка стъпка към политиките за насърчаване на електромобилността, които се прилагат от години в други европейски страни. Финансовите инструменти там често са комбинирани с изискване за предаване за рециклиране на стари автомобили, които замърсяват най-много.

В България трудно може да увеличи броят на електромобилите и заради несигурността. Дори и хората да имат необходимите средства за тях, те биха ги спестили, защото не знаят какво ще се случи през следващата година, смята д-р Веселин Грозданов.

От години продажбите на употребявани автомобили в България са повече от новите, като съотношението понякога е 1:10. така че предвиденият стимул от 6135 евро трудно би променил потребителското поведение. И все пак гостът определи като положителна тенденцията, че през последните години населението все повече подменя старите си автомобили и ако преди е било нормално да има 15-20-годишна кола, сега средната възраст на автомобилите, поне в столицата, намалява.

Интересът към изграждане на зарядните станции трябва да идва от бизнеса, а да не се разчита на държавни субсидии, каза д-р Грозданов. Причината за не толкова добра развитата инфраструктура са малкото електромобили, а инвестицията, която трябва да се направи за зарядна станция, не може да възстанови разходите си.

Целия разговор може да чуете във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ганйу барабар с Питър и мъжете.
26
3
 
11
 
! Отговори
Трополетка преди 2 години
Тъй като има твърде много дупки и неравности по бг пътищата, бюджетното решение електрически автомобил е е-бъги.
25
7
 
7
 
! Отговори
J преди 2 години
Има ел коли (корса примерно) за 40-50 хил лева от 2020 с гаранция до 2028, че и по-евтини, така че 12к не е лоша помощ. Не разбирам защо пак се храни.
24
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не всеки има пълен шкаф с Евро
23
6
 
10
 
! Отговори
Ноби преди 2 години
значи субсидии за шепа богаташи, които ще плащаме ние останалите ? в цял свят електрокарчето е 2,3 кола, за да се исфука новобогаташа, че има тесличка
22
3
 
6
 
! Отговори
маде ин булгария преди 2 години
кирчо кога ше отваря завода ?
21
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
карайте си електрокарите ,ще опъваме кабели от терасите да ги зареждаме.....
20
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ми няма да караме коли и това е.
19
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
12 хиляди на фона на двойно и тройно по-скъпи електрички плюс мъката да търсиш станции и да караш с 90 на магистралата в дясната лента - не мерси.
18
3
 
16
 
! Отговори
Глас от изток преди 2 години
За толкова пари ще си купя апартамент в града, къща на село и кон и каруца да се придвижвам
17
3
 
19
 
! Отговори
kok преди 2 години
много коли ще станат "електрически" на документи, рЕзко.. както е с N1 категорията ... купуват се фирмени лимузини за по 100 - 200 бона и накрая плащат по 20 лв данъци, щото са категория "товарен" ... всичко побългаряваме, едни електрички ли не можем да опрайм
16
3
 
8
 
! Отговори
Ааа преди 2 години
ше се гепят едни пари, измислили са си го хората-
15
3
 
6
 
! Отговори
Уникален план преди 2 години
Уникално измислен! Сто процента е от някой с бакалавър и магистър от елитен университет в чужбина.
14
2
 
9
 
! Отговори
прозд преди 2 години
Икато минем на зелено,тия милиони автомобили от вятъра и слънцето ли ще ги зареждаме?
13
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Първият патентован двигател с вътрешно горене датира от 10 ноември 1859г. Електромобилите се появяват преди двигателите с вътрешно горене - 1835г. Защо не им се дава шанс? Защото електричеството е продукт, не суровина.
12
5
 
9
 
! Отговори
До 9 преди 2 години
Да бе, простия немец не разбира от икономика! Умния българин, пръщи от знания и от умениея - на където и да се обърнеш все доказателства за това, нали? Как пък всички са по-глупави от вас па все излъгани ходите бе!Няма ли да ви дойде акъла в главата малко и да си направите реални преценка за ниското си ниво
11
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Край, богатите ще си карат бензинови и дизелови двигатели ;) не ги мисли тях!
10
2
 
14
 
! Отговори
Малко размисли преди 2 години
Текущо автомобилът ми струва 84 000 лв. С други думи бих си позволил електрическа кола...но това, което ме притеснява е... как от Бургас ще стигна до София като повечето не изкарват над 200 км с едно зареждане!?!?!?!? А и втори въпрос: къде е инфраструктурата за зареждане? Не виждам колонки по магистралата......... Изобщо пак празни приказки и замазване на нечии очи! P.S. Пътувам Бургас - София всяка седмица ;)
9
2
 
20
 
! Отговори
Край преди 2 години
Бедните с данъците ще субсидират колите на богатите!
8
4
 
20
 
! Отговори
Мда преди 2 години
Видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крака!В Европа умишлено орязаха субсидиите за скъпите електрички за да не субсидират богатите, у нас точно богатите ще субсидираме! 6000 Евро в Германия са 2 средни месечни заплати, а една кола е една годишна заплата!В БГ 6000 Евро е една средна годишна заплата, а една кола е 6 средни годишни заплати!Кви субсидии, кви глупости!!!