ЕК в помощ на климата с революционни промени, как ще бъде засегната България?

Повишава се цената на бензина и нафтата
15 юли 2021 13:20, Петя Славова
111
ЕК в помощ на климата с революционни промени, как ще бъде засегната България?
Снимка: БГНЕС

Повишаване на цените на бензина и нафтата - това е само част от новото законодателство, което Европейската комисия предлага. Но как ще бъде компенсирани най-бедните европейци, които ще платят най-голямата цена?

Европейската комисия планира революция в защитата на климата. Комисията е подготвила пакет от законодателна инициативи, озаглавен "Готови за 55". Името насочва към целта до 2030-а година да бъдат постигнати 55 процента по-малко вредни емисии в сравнение с 1990-а. Следващата стъпка е "Готови за 100". Европейският съюз иска Европа да стане първият климатично неутрален континент до 2050-а, предава "Дойче Веле".

Корабите, както и вътрешните полети, трябва да станат част от търговията с въглеродни емисии - поощренията и наказанията за бизнеса, целящи ограничаване на замърсяването. Все още не е ясно дали Комисията иска да включи също градския транспорт и сградите. Някои държави членки като Полша определят подобен ход като "самоубийство".

"Разпределянето на тежестта", т.е. националните климатични цели за всяка страна членка, трябва да бъде предоговорено. Тази система отговаря за около 60 процента от емисиите в Европейския съюз. Около 40 процента се регулират от Схемата за търговия с емисии. Спорно е как правителствата в отделните държави могат да бъдат накарани да спазват резпределението. Всяка държава в ЕС може сама да реши как да добива енергия.

Екоданък по външните европейски граници и стимули за електромобилността

Фирмите, които произвеждат алуминий, цимент и торове, както и тези, които произвеждат електроенергия, трябва да бъдат защитени от конкуренцията от трети страни, където изискванията за опазване на климата не са толкова стриктни. Освен това трябва да се попречи на фирмите в Европа да изнасят продукцията си в по-слабо регулирани трети държави. САЩ, Китай и бързоразвиващите се страни са против подобен нов данък, понеже той може да противоречи на правилата на Световната търговска организация.

Данъчното облагане на нефта, газта, бензина и електроенергията, което засега все още е в полза на твърдите горива, трябва да се промени. Това гласи предложението на ЕК. Потребителските цени на газта, бензина и нефта може да се увеличат, но пък електроенергията - основен двигател за електромобилите - може да поевтинее. За целта обаче членките на ЕС трябва да гласуват единодушно, което през последните години не се е случвало.

Двигателите с вътрешно горене засега няма да бъдат забранени, но използването им ще стане толкова скъпо, че от 2030-а година те де факто ще станат непродаваеми. ЕК възнамерява да регламентира и намерението за намаляване с 60 до 90 процента на емисиите въглероден двуокис, които се изпускат от автомобилите - нещо, което би могло да се постигне само с преминаването към електромоторите. До 2050-а година не би трябвало автомобилите да отделят вредни емисии и най-късно тогава производството на двигатели с вътрешно горене може да бъде преуставено, освен ако не ползват алтернативни горива, като например на растителна основа. Използването на водород и алтернативи на керосина трябва да бъде насърчавано.

До 2030-а година броят на общественодостъпните колонки за зареждане с електричество и водород трябва да достигне три милиона.

Пътуванията със самолет ще поскъпнат

Разработването на устойчиви или "зелени" заместители на керосина постепенно трябва да стане задължително за европейските полети. До 2050-а година техният дял трябва да надхвърли 60 процента. И тъй като тези заместители поне засега са пет пъти по-скъпи от керосина, цените за пътуванията по въздуха ще нараснат рязко. Еврокомисарят по опазването на климата Франс Тимерманс заяви, че не иска да забрани вътрешноевропейските полети, а да ги направи непривлекателни. Разширяването на железопътната мрежа трябва да предложи алтернатива.

Нови разпоредби в строителството и земеделието

ЕК възнамерява да заложи и обвързваща цел за ограничаване на използването на енергия с 32,5 процента до 2030-а година чрез изолация на сградите, енергийно неутрално ново строителство и по-ефективни инсталации за отопление и климатизация. Намеренията са на първо място да бъдат санирани обществените сгради, болниците, училищата и социалните жилища.

А на земеделието и на горското стопанство предстои да се възложи в най-скоро време да започнат да функционират "климатично неутрално". Селските и горските стопанства ще трябва да могат да докажат, че компенсират всеки произведен тон въглероден двуокис. За обикновения животновъдец това означава: за всяка крава, която отделя метан, трябва да се засадят три дървета, които да компенсират вредните емисии.
Животновъдите трябва да компенсират вредните емисии, които кравите им отделят.

Животновъдите трябва да компенсират вредните емисии, които кравите им отделят.

От теорията към практиката

Преди да влязат в сила тези разпоредби трябва да получат одобрението на Европейския парламент и на Европейския съвет. Като още отсега по всички въпроси има спорове между министри, депутати, лобисти и климатични активисти. Очаква се законодателната процедура да продължи една година, след което ще минат още две, докато законодателството на националните държави бъде напаснато спрямо европейските рамки. Същевременно предстои създаването на социален климатичен фонд, който да подпомогне държавите при реализацията на заложените в програмата на ЕК цели.

Още по темата

По този повод "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" отбелязва: "С пари може да се разреши всеки конфликт, гласи една брюкселска мъдрост. И създаването на социалния фонд би трябвало да убеди критично настроените към "разширяването на обхвата" на емисионната търговия по отношение на сградите и транспорта. 20 процента от приходите от емисионната търговия ще бъдат предоставени на бедните домакинства и на бедните държави за смекчаване на социалните последици - тъй като именно те ще бъдат най-засегнати от повишените цени на бензина и нафтата за отопление. Накрая ще стане така, че българинът ще трябва да плаща за нафта за отопление повече, тъй като богатият германец му е изкупил правата за въглероден двуокис за своя джип, изтъкват критиците. При това българският обитател на имот би трябвало да има по-голям потенциал да спести повече въглероден двуокис, поради което е правилно с високи цени за въглеродния двуокис да бъде стимулиран да си купи ново отопление."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 60 Вярно и издържано мнение, като изключим частта с "разработки за глобален механизъм за контрол на климата". Абсурдно е човечеството да се надценява чак толкова. Можем да контролираме климата точно толкова, колкото мравката е в състояние да отклони слона от пътя му.
56
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нали знаете, че само нашето мълчаливо съгласие им позволява да издевателстват по този начин. Ние сме милиони, те са една шепа !
55
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелената секта е удобна за едни влиятелен и богат кръг от хора, които желаят да наложат нов икономически модел, основан на тежки икономически ограничения и забрани, които практически фаворизират техните бизнес империи. Замислете се защо никой не говори за за разрешаване на уж големия проблем с СО2, а само за забрани и ограчения! Инвестираме милиарди в деградантски НПО-та за да правят циркови и да източват нашите пари, но нито цент в научни разработки за глобален механизъм за контрол на климата.
54
0
 
13
 
! Отговори
тТт преди 2 години
Много сме проЗти европйците! МНОООГОО!!! Индия, Китай, Русия, Бразилия ще имат ли 2050 г. нулево климатично замърсяване? Само една Индия ти е 1/3 от размера на Европа!!!
53
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 51 Да не говорим, че станциите за зареждане на тези "еко" автомобили замърсяват повече от добрият стар дизел!
52
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелената секта е последния пирон в ковчега на ЕС! Не вярвам ЕС да оцелее след като е впрегнал всички усилия да унищожи икономиката си, да ограничава и наказва жителите си. В ЕС разума безвъзвратно си е отишъл, всичко е основано на разни секта либерастки култове. Да промени в климата има, но това е нещо нормално, такива са природните закони. Климатичен апокалипсис няма да има, някакви кой знае какви негативни тежки последици за човечеството няма да има, много по-опасна е зелената секта.
51
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От цялата статия разбрах че бай германец ще си кара джипа на нафта, а ние ще мръзнем заради него.
50
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Хора защо търпим това ????????
49
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това е екофашистки неофеодализъм. Никой няма да може да си напуска местността - това ще скъп лукс само за привилегированите.
48
1
 
19
 
! Отговори
Ива преди 2 години
Рано или късно ще има масово глас и безработица и народа тогава ще разбере че го лъга и обираха и ЕС-то ще се е разпаднало... Ще има много глад, мизерия и мъка...Накрая ще трябва да има народен съд със подобаваща присъда...Въжетата са за многократна употреба... Всеки път като сме се хващали на Германското хоро сме се изпатили... Германците ще направят това, което лидерите им кажат...но Германците нямат късмет със лидерите си,както историята показва... Те така... пак..
47
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А бе един вулкан да изригне както трябва на другия край на света и всички ще дишаме едно и също, независимо кой каква кола кара. Прахолякът от изригването на Кракатау в Индонезия през 1883 г. се е разнесъл по целия свят.
46
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Електрическите коли не са мръднали от 60 години, от времето когато в България се произвеждаха електрокари. Една модерна Тесла няма нищо по ново като технология за задвижване от един електрокар произведен от Балканкар - само са по комфорни, с много лукс и кожени седалки, дисплеи, интернет и красиви фарове. Иначе са същите стари батерии. И тежи като танк, почти цялата енергия от батерията отива за да носи двигателя и самата батерия.
45
0
 
17
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
Нашите политици така и не обясниха как с повишаване на данъците колите замърсяват по-малко, от понеделник започва новия "ЕКО" рекет със новите еко стикери при минаване на ГТП, освен винетки ни готвят и тол такси и мисля, че е крайно време в ФБ да се организираме за един масов протест срещу тия безумни и нагли обири от страна на държавата. Както гърците- ако трябва ще стоим блокирани два месеца.Държавата трябва да служи на народа, а не да го рекетира!
44
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
85% от електроенергията в света се произвежда от изкопаеми горива. Дали на ток или на бензин, от гледна точка на замърсяването е все тая. Което означава, както винаги, че изобщо не говорим за "климата", екологията и другите "зелени" псевдо-мантри, а за нещо друго. И, естествено, както винаги, другото нещо е власт+грабеж. Изненадани?
43
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мерките и теглилките трябваше преди 30 години да се въведат. Сега вече е прекалено късно. Вчера в северна германия ги потопи. Това не е било никога поне в по новата история. Чехия Торнадо и наводнения. В останалите страни горещини до 39 градуса. Природата е осакатена болна инвалидна. Но ще си върне за всичко което бац..ила човешки и причини. Заради шепа милиардери страдаме милиарди хора. Трябва да ги хванеме и обесим.
42
0
 
12
 
! Отговори
Handel преди 2 години
Преведено на български - ще бъдат отпечатани стотици милиарди евро без покритие, които ще бъдат раздадени на зелените ни спонсори.
41
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Цели полета във Франция са пълни с закупени автомобили Тесла и други подобни, знаете ли защо? Защото хората не знаят какво да правят с тях след това! Жизненият цикъл на акумулаторите им е кратък, а рециклирането на тези акумулатори е реален и скъп проблем. Не е прието да се говори за това на глас, но тези технологии нанасят несравнимо по-голяма вреда на екологията и околната среда, отколкото традиционните двигатели с вътрешно горене.
40
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще ходим отровени и бедни, това вече се случва.
39
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ама ще трябва и с някакви вертикални стени, достигащи чак до стратосферата да си оградиме Европейския съюз, че ще ни го издишат стерилния въздух другите!
38
1
 
18
 
! Отговори
Екофашистите преди 2 години
Екофашистите действат с фашистки насилствени методи без да предлагат никакви решения. А цялата пропаганда за изменение на климата е просто една голяма лъжа! Стотици и хиляди учени го потвърждават по цял свят, но фашистите не искат и да чуят.