Крави, затънали в екскременти, изпопадали от изтощение на пода на камиони, овце, подкарвани към корабите с електрошокове, птици, натъпкани в тесни клетки. Транспортът на животни в ЕС често е мъчение, пише "Дойче Веле".
Някои животни умират още по пътя
Гледките са трудно поносими: счупеният рог на една крава е покрит със засъхнала кръв. Чипът на ухото с буквите HU - за Унгария - издава откъде е животното. Много от животните, отглеждани в Европа, са предназначени за износ в страни извън ЕС. Те прекарват дни и дори седмици, наблъскани в камиони или параходни контейнери, където страдат от жега, обезводняване и различни болести. Много от животните умират още по пътя.
Разтърсващи кадри на измъчени животни
"По-добре пий една ракия преди да гледаш това видео", казва Габриел Паун, който предостави на ДВ видеоматериал с разтърсващи кадри, събрани от него самия. Той работи за Animals International - организация, защитаваща животните. Във видеото се виждат например крави, затънали в екскременти и паднали от изтощение и жега на пода на камиони. Или пък овце, които биват подкарвани към корабите с удари или електрошокове. Има и кадри на дилетантски кланета на животни в страните, за които са предназначени. Към тях спадат например Саудитска Арабия, Ливан, Либия и Израел.
Дълги години Габриел Паун и други активисти са документирали изтезанията над животни както в ЕС, така и извън територията му. Те многократно са си имали неприятности с полицията и от страх често са снимали тайно. В Словения, например, Паун бил принуден от полицай с пистолет в ръка да подпише акт за глоба. А самият Паун преди това извикал полицията, за да им покаже критичните обстоятелства на транспорт за животните. "Там нямаха никакво понятие, че съществуват европейски закони, които забраняват подобни неща. Тези закони би трябвало да осуетяват транспортирането на животни в камион, когато температурите навън са такива, че направо разтопяват асфалта, а животните мрат в каросерията", казва активистът.
Над 3,8 млн. животни се превозват всеки ден през територията на ЕС. Част от тях са предназначени за износ в трети страни - а до там транспортните пътища са още по-дълги и мъчителни. Само през 2020 от ЕС са били изнесени близо 3 млн. живи овце и агнета за страни като Йордания, Саудитска Арабия и Израел.
Пуйкив клетки на път из ЕС.
Скоро на ЕП ще бъдат представени за гласуване предложения за промяна на законодателството с цел защита на животните. Конкретно в тях става дума за ограничаване на времето за транспорт по суша, по вода и във въздуха, както и за генерална забрана за транспорт на бременни животни и на сукалчета. Тези забрани биха били по-строги от въведените през 2005 година.
Често обаче проблемите си остават - дори и при нови по-строги правила. Било защото правилата невинаги са прецизно формулирани, било защото няма достатъчно квалифициран персонал, който да контролира спазването им, или защото в повечето страни, за които е предназначен износът, законите в защита на животните са значително по-либерални, отколкото в ЕС.
Габриел Паун е виждал ужасяващи сцени при разследванията си в страни извън ЕС. "Първо пробождат очите на бика, за да не вижда нищо, след това срязват сухожилията между копитата му, за да свалят голямото животно на земята, а после му нанасят множество удари по врата. Понякога умъртвяването на едно едро животно продължава 40 минути", разказва Паун.
Аграрното лоби също се бори срещу затягането на законите в защита на животните. Независимо от всички съпротиви, все пак се очертава прелом в мисленето. А Еврокомисията вече обяви, че ще преработи действащите правила за транспорт на животни.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

ЕЦБ понижава капиталовите изисквания за банките след добри резултати на стрес теста
Иглата на американската политика ли спука криптобалона?
AkzoNobel и Axalta се сливат в гигант за производство на бои за 25 млрд. долара
Богати инвеститори отдават под наем златото си, докато цената чупи рекорди
Водещият японски индекс Nikkei 225 се срина с над 3%
Британският Кралски монетен двор пусна монета с лика на Фреди Меркюри
"Танхойзер" на Вагнер с два спектакъла в Софийската опера
"Тайната на музиката" с Михаела Филева: История за семейството и силата на изкуството
Обезглавиха мечка в Гърция, издирват бруталните убийци
Пазаруване на Черния петък: Измами, трикове и съвети за спестяване
От афилиейт стратегии до нелегален хазарт: Големите теми на специализираната конференция на BEGE 2025
Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10%: Нови цени в хотелите и курортите
След официалното класиране за Мондиал 2026: Куман пак критикува Нидерландия
Велик! Джокович счупи пореден рекорд за историята
Сашо Димитров даде обещание за бъдещето си и отсече: Не съм идиот!
Усик се раздели с една от световните си титли
Испания – Турция
България – Грузия
„Да обичаме себе си е най-важният урок, който хашимото и всяка болест иска да ни даде“
Нумерологична прогноза за 2026 година
3 мандали разкриват какво ви очаква през декември
7 аромата, които молците не понасят
10 навика, които спират повишението ви
Нумерологична прогноза за 18 ноември
2 345 лева е средната брутна месечна работна заплата във Варненско през септември
Арестуваха жена, крала от хранителен магазин в центъра на Варна
Откриха боен арсенал в дома на мъж, заплашил друг с убийство във Варненско
Полицията преследва двама с BMW на територията на Варна и Шумен
С 27% е скочила употребата на антибиотици у нас само за 5 г.
Пиян шофьор без книжка катастрофира в Добричко и избяга
НАСА представя материали за 3I/ATLAS на специален брифинг: Какво да очакваме
Vega C ще изведе в орбита южнокорейския KOMPSAT-7 на 28 ноември
Зимното слънцестоене: Кога ще бъде най-дългата нощ в годината
Мангровите гори се оказаха неочакван източник на метан
Луната се променя в реално време пред очите ни
Китай официално стартира програма за космически туризъм