Цените на горивата ядосват европейците, но предстои и по-лошо

Стотици шофьори присичат границите за да зареждат по-евтин бензин
9 юни 2022 15:00, Нели Христова
275
Цените на горивата ядосват европейците, но предстои и по-лошо
Снимка: БГНЕС

Европа е изправена пред нарастваща криза заради покачващите се цени на бензина, докато нейните граждани се подготвят за лятната си ваканция и дългите пътувания с кола към морето или планината.

Европейците са ядосани от удара върху цената на живота на континент, където хората разчитат на автомобили за по-голямата част от всички пътувания, особено в селските райони. Субсидиите, добавящи милиарди към вече разтегнатите национални бюджети, се оказват безполезни, а облекчение не се вижда, тъй като цените на петрола, а оттам и на бензина, поставят нови рекорди всеки ден.

Ситуацията се усложнява от забраната на Европейския съюз за внос на руски петрол, която се очаква да доведе цените на горивата до исторически върхове.

Различните национални субсидии и цени в цяла Европа изкривява свещения единен пазар на ЕС. Шофьори от Нидерландия и Германия започнаха да пресичат границите, за да зареждат по-евтино гориво, плащано от данъкоплатците на съседните страни. До 8.30 часа сутринта в германския град Гронау, точно отвъд границата на холандския град Енсхеде, опашките пред бензиностанциите бяха дълги до 200 метра. Тя беше причинена от холандски автомобилисти, които се насочваха през границата, за да се възползват от субсидиран немски бензин, който е с около 0,50 евро по-евтин на литър, отколкото в Холандия.

"Разбира се, че ще го направя", казна един холандец, който чака на опашката, пред RTV Oost. "Няма сам да си бъркам в джоба, нали?"

От другата страна на границата в Денекамп, холандските бензиностанции имат обратния проблем. Клиентите са изчезнали, по думите на Роелевелд, собственик на франчайз бензиностанция, пред NOS, обществената телевизия на страната.

Германия намали акцизите върху горивата за най-малко три месеца от 1 юни, като намаленията са от 0,30 евро на литър за бензина, както и и намаление на ДДС-то. Благодарение на намаленията на акцизите разликата в цената на литър между холандските и немските бензиностанции нарасна мигновено до почти 0,40 евро и се повиши до 0,50 евро, тъй като цената на петрола продължава да расте. Никога не е имало по-голяма ценова разлика с Германия, а въздействието върху трансграничната търговия заплашва единния пазар на ЕС, който би трябвало да изравни подобни изкривявания.

"Винаги тук е било малко по-скъпо, но не и с такава разлика в цената. Правителството не прави нищо. Бих искал еднаква ставка на акциза в целия ЕС", заявява Роелевелд, цитиран от The Times.

Разликата в цената, до 35 евро за зареждане на автомобил, също насърчава струпването на автомобили, тъй като шофьорите се запасяват, като пълнят контейнери, увеличавайки опасността за шофьорите по натоварени пътища и магистрали.

ANWB, Кралският холандски туристически клуб, предупреди шофьорите да не трупат гориво. Съгласно условията на Споразумението на Европа от 1957 г. относно международния превоз на опасни товари по шосе, шофьорите могат да превозват до 240 литра през границите, като пълнят както резервоара на автомобила си, средно 40-70 литра, така и туби за багажника си, стига контейнерите не са по-големи от 60л.

Въпреки че холандските шофьори плащат акциз, когато транспортират горивото обратно у дома, реалността на единния пазар на ЕС без граници означава, че няма митнически проверки, така че не се плащат данъци.

"Последствията могат да бъдат катастрофални, ако горивото се разлее по време на сблъсък. Това, което е официално разрешено, не винаги е равносилно на безопасното", обяснява Ерик Ян де Йонг, говорител на ANWB.

Ян Питер де Уайлд от мрежата на бензиностанциите Kuster Energy казва, че холандците, които пълнят туми с "един замах", рискуват живота си и безопасността на другите участници в движението. "Вие сте движеща се бомба", казва той.

Въпреки относително обширната железопътна мрежа и усилията за ограничаване на използването на изкопаеми горива — ЕС иска пълна забрана на новите двигатели с вътрешно горене от 2035 г. — пътуванията по шосе все още са най-разпространеният начин за пътуване в Европа. В ЕС пътуванията с кола представляват 83% от пътнико-километрите, в сравнение с едва 8% за влаковете.

В ЕС има повече от 246 милиона автомобила, което се равнява на 55% от населението му, а тези, които не се захранват с изкопаеми горива, представляват само 5% от тях, според данни от миналия месец на Европейската асоциация на автомобилните производители.

В Германия и Франция повече от 80% от домакинствата притежават автомобили, като в Италия този процент се покачва до почти 90%, което прави въпроса за цените на горивата и субсидиите горещ политически въпрос за всички европейски правителства.

Въпреки че холандските автомобилисти се редят на опашки и зареждат в Германия, самите германци се оплакват, че разходите за бензин все още са твърде високи. Те са близо до 2 евро за литър и се покачват, тъй като цените на петрола изпреварват усилията на правителството. На свой ред германците вече пресичат границите, към Полша, за да напълнят резервоарите си.

Ренате Кюнаст, висш германски депутат от Зелените, чиято партия е в коалиционното правителство на Олаф Шолц, призова министрите да се откажат от субсидията. "Не можем да определим цената на газа", каза тя пред телевизионния оператор на ARD, като призова непредвиден данък върху енергийните компании за финансиране на алтернативи на автомобили като местния обществен транспорт.

Субсидиите създават други политически проблеми. В Унгария правителството ограничи цената на бензина до 480 форинта (1,2 евро) за литър, около половината от цената в Холандия. За да попречи на шофьори и камиони от съседни страни, като Австрия, където цената е 2 евро за литър, да заредят евтино гориво, Унгария забрани зареждането на превозни средства с чужди номера на намалени цени.

Политиката предизвика тревога в Брюксел, тъй като се появиха съмнения, че е дискриминационна според правилата на единния пазар, предвещавайки поредната битка с Будапеща в поредица от спорове за предполагаеми нарушения на правото на ЕС. На всичкото отгоре на Будапеща вече е дадено безсрочно освобождаване от забраната на ЕС за внос на руски петрол през тръбопровода "Дружба".

Много европейски правителства, които смятат, че нямат алтернатива на субсидиите, тъй като страховете от народни протести срещу покачването на цените нарастват. Най-тежко засегнаха са селските общности с лош обществен транспорт.

В Испания, следвайки модела другаде, субсидията от 0,20 евро/л, която еше въведена в началото на пролетта, не успява да се справи, заплашвайки да разпали отново протестите на шофьорите на камиони, които доведоха икономиката до застой през март. Правителството заяви миналата седмица, че ще удължи субсидията до края на лятото, но цената на бензина продължи да расте, достигайки рекордни нива и заличавайки около три четвърти от субсидията. Ситуацията е подобна и в Италия, където правителството въведе субсидия от 0,25 евро/л, за да предотврати протестите.

Френска субсидия от 0,18 евро/л през април също е застрашена да бъде погълната. Първоначално мярката беше предназначена да продължи четири месеца и струва 3 милиарда евро, но президентът Макрон обяви, че ще остане в сила през лятото. Той се опасява от нови протести заради цената на горивото или от възраждането на движението gilet-aune, което разтърси Франция през 2018 и 2019 г., въпреки че призракът досега не успя да се материализира.

По-скоро Макрон се тревожи, че кризата с разходите за живот като цяло ще го лиши от това, което би трябвало да бъде лесна победа на парламентарните избори този уикенд.

Протестите започнаха тази седмица в Полша, тъй като цените на горивата достигнаха исторически върхове, въпреки че при 1,66 евро/л те са по-ниски, отколкото в много други европейски страни. Миналата седмица президентът Дуда удължи живота на "антиинфлационния щит", което означава, че по-ниските ставки на акциза, въведени през февруари за някои горива, ще останат до края на юли.

Лятото не изглежда добре и търговците на петрол предупредиха, че най-лошото тепърва предстои. Суровият петрол Brent, международният бенчмарк за петрол, се търгува при 120 долара за барел. Той може да нарасне до над 150 долара или дори до 175 долара. Това би надвишило рекордната цена на Brent от $147, която беше достигната в навечерието на финансовата криза през 2008 г.

Джеръми Уиър, главен изпълнителен директор на Trafigura Energy Trading Group, каза снощи, че цените на петрола стават "параболични" - като когато вече растящата цена внезапно скочи до рекордни нива.

"Ситуацията е критична", каза той на конференция, организирана от Financial Times. "Наистина мисля, че ще имаме проблем през следващите шест месеца."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


275
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
133
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А ако трябва да сме честни, 2008 имаше ли Сармат, Кинжал, Посейдон, Циркон, Авангард?
132
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Какво стана с унищожителните санкции, къде е долар за 500 рубли, къде е рухналата руска икономика, къде са масовите протести на руснаците останали без Zara и iPhone и Макдоналдс които излизат да свалят путин, къде е инфлацията 35% - руснаците бяха готови на всичко това, но сега рублата е на 60 за долар, инфлацията е под 15% - по-малко от ЕС, руснаците пак си имат айфон, а в ЕС ще студуват, ще купуват бензин по 5 евро, и дори може и да гладуват.
131
1
 
13
 
! Отговори
Шейтаня преди 1 година
Кире ко река по въпроса? Нали е много ербаб? Ще пали ли моторетката към Канада с гъзев газ?
130
16
 
3
 
! Отговори
Българин преди 1 година
По-добре лошо с Кирил Петков, отколкото много по-лошо без Киро. Требе да подкрепим Киро и правителството.
129
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Русия бензинът е 70 стотинки за литър.
128
5
 
8
 
! Отговори
рибока преди 1 година
Да направим Европа туристическа дестинация без промишленост с чист въздух и слънчево отопление.
127
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
При 150 $ бензина няма да има коли по шосетата и трябва да демонтират магистралите, защото винетките ще са 0.
126
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ти остави бензина, гледай какво ще стане когато цените на храните излетят нагор. Украйна е житницата на Европа, и сега всички територии с чернозем се отделят като Новорусия, и може и да се присъединят към Русия.
125
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И тук на нашите абдали трябва ясно да се каже, че лошото предстои. При нови избори и смяна на това правителство - още по-лошо.
124
4
 
18
 
! Отговори
още на 15 декември преди 1 година
2021 година Русия ясно каза какво ще се случи ако западът не приеме предложенията за мир на Русия. Тогава те не вярваха, а сега цъкат изненадани вече 3ти месец, ой, какво стана. Санкции ще налагат моля ви се, санкции на Русия! Какво стана с отказа от нефта и газта бе, пиленца, какво стана със зелената сделка? А Украйна е само началото, и вече е приключена, междувременно и икономиките на запада са в колапс. След Украйна започва истинската операция по принуждаване към мир на запада.
123
0
 
10
 
! Отговори
еколог преди 1 година
Екологът Сандов ще ни прави кохезионно-хибридни възобновяеми енергии от електроцентрали които произвеждат ток от животински и човешки изпpaжмения - хем си акаме, хем си правим ток.
122
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Доколкото зная България договори да продължи да внася руски нефт. Ама цената нещо пак нагоре
121
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Какво значение има колко струват горивата. Те парите нищо не струват
120
3
 
6
 
! Отговори
цц преди 1 година
Голяма радост , няма що. Ми нали и тука ще е зле. В момента уралския нефт е 50 долара пък руснаците ни го продават за 120 долара. Чакай евтин нефт. Просто Лукойл прави хубави печалби. Пък тя вреопата е преживяла две световни войни и туй ще мине
119
2
 
21
 
! Отговори
Лекар преди 1 година
Искахте ембарго, те ви ембарго
118
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Зелена енергетика, всичките вятърни "перки" заедно със слънчевите панели е една голяма измама, един помпозен пиар за сплашване на страните от ОПЕК и Русия. Не повече от 5% от необходимото за света количество може да даде цялата зелена енергетика в близките 30 години, и то по цена 3-4 пъти по-висока отколкото традиционни въглеводородни източници. Идват много тежки времена за ЕС, а във васални държавички като България ще бъде истински мор.
117
21
 
3
 
! Отговори
Гepманистaн Убepалec преди 1 година
Еми война е. Когато русия бъде разгромена нещата ще се върнат по местата, но без зависимостта от руска енергия. Отделно че украйна има залежи и на нефт и на газ, които русия се опитва да открадне. И газ ще има и горива че и ток, и храни. Трябва само русия да бъде изгонена обратно в азиатското блато от където се опитва да изпълзи.
116
1
 
12
 
! Отговори
Тоя пък преди 1 година
До Програмист ..Тоя пък ком.плексар няма тема , да не се похвали. Успокой се бе момче ,че утре и ти ще издуха.ш. Като няма папо, знаеш ли колко на хората ще им пука за елементарното ти кодене и колко ще искат да ти плащат.
115
14
 
3
 
! Отговори
Споко преди 1 година
Споко, това е само московска пропаганда, не и вярвайте, до дни, дори до часове Русия ще фалира и всичко ще се върне както си беше преди.
114
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А преди 15 години имаше ли Сармат, Искандер, Посейдон, Кинжал, Циркон, С-400, С-500? Или ще им спрем макдоналдс на руснаците и те ще изпаднат в шок и ще започнат да ни продават отново евтино газ и бензин?