Цените на горивата ядосват европейците, но предстои и по-лошо

Стотици шофьори присичат границите за да зареждат по-евтин бензин
9 юни 2022 15:00, Нели Христова
275
Цените на горивата ядосват европейците, но предстои и по-лошо
Снимка: БГНЕС

Европа е изправена пред нарастваща криза заради покачващите се цени на бензина, докато нейните граждани се подготвят за лятната си ваканция и дългите пътувания с кола към морето или планината.

Европейците са ядосани от удара върху цената на живота на континент, където хората разчитат на автомобили за по-голямата част от всички пътувания, особено в селските райони. Субсидиите, добавящи милиарди към вече разтегнатите национални бюджети, се оказват безполезни, а облекчение не се вижда, тъй като цените на петрола, а оттам и на бензина, поставят нови рекорди всеки ден.

Ситуацията се усложнява от забраната на Европейския съюз за внос на руски петрол, която се очаква да доведе цените на горивата до исторически върхове.

Различните национални субсидии и цени в цяла Европа изкривява свещения единен пазар на ЕС. Шофьори от Нидерландия и Германия започнаха да пресичат границите, за да зареждат по-евтино гориво, плащано от данъкоплатците на съседните страни. До 8.30 часа сутринта в германския град Гронау, точно отвъд границата на холандския град Енсхеде, опашките пред бензиностанциите бяха дълги до 200 метра. Тя беше причинена от холандски автомобилисти, които се насочваха през границата, за да се възползват от субсидиран немски бензин, който е с около 0,50 евро по-евтин на литър, отколкото в Холандия.

"Разбира се, че ще го направя", казна един холандец, който чака на опашката, пред RTV Oost. "Няма сам да си бъркам в джоба, нали?"

От другата страна на границата в Денекамп, холандските бензиностанции имат обратния проблем. Клиентите са изчезнали, по думите на Роелевелд, собственик на франчайз бензиностанция, пред NOS, обществената телевизия на страната.

Германия намали акцизите върху горивата за най-малко три месеца от 1 юни, като намаленията са от 0,30 евро на литър за бензина, както и и намаление на ДДС-то. Благодарение на намаленията на акцизите разликата в цената на литър между холандските и немските бензиностанции нарасна мигновено до почти 0,40 евро и се повиши до 0,50 евро, тъй като цената на петрола продължава да расте. Никога не е имало по-голяма ценова разлика с Германия, а въздействието върху трансграничната търговия заплашва единния пазар на ЕС, който би трябвало да изравни подобни изкривявания.

"Винаги тук е било малко по-скъпо, но не и с такава разлика в цената. Правителството не прави нищо. Бих искал еднаква ставка на акциза в целия ЕС", заявява Роелевелд, цитиран от The Times.

Разликата в цената, до 35 евро за зареждане на автомобил, също насърчава струпването на автомобили, тъй като шофьорите се запасяват, като пълнят контейнери, увеличавайки опасността за шофьорите по натоварени пътища и магистрали.

ANWB, Кралският холандски туристически клуб, предупреди шофьорите да не трупат гориво. Съгласно условията на Споразумението на Европа от 1957 г. относно международния превоз на опасни товари по шосе, шофьорите могат да превозват до 240 литра през границите, като пълнят както резервоара на автомобила си, средно 40-70 литра, така и туби за багажника си, стига контейнерите не са по-големи от 60л.

Въпреки че холандските шофьори плащат акциз, когато транспортират горивото обратно у дома, реалността на единния пазар на ЕС без граници означава, че няма митнически проверки, така че не се плащат данъци.

"Последствията могат да бъдат катастрофални, ако горивото се разлее по време на сблъсък. Това, което е официално разрешено, не винаги е равносилно на безопасното", обяснява Ерик Ян де Йонг, говорител на ANWB.

Ян Питер де Уайлд от мрежата на бензиностанциите Kuster Energy казва, че холандците, които пълнят туми с "един замах", рискуват живота си и безопасността на другите участници в движението. "Вие сте движеща се бомба", казва той.

Въпреки относително обширната железопътна мрежа и усилията за ограничаване на използването на изкопаеми горива — ЕС иска пълна забрана на новите двигатели с вътрешно горене от 2035 г. — пътуванията по шосе все още са най-разпространеният начин за пътуване в Европа. В ЕС пътуванията с кола представляват 83% от пътнико-километрите, в сравнение с едва 8% за влаковете.

В ЕС има повече от 246 милиона автомобила, което се равнява на 55% от населението му, а тези, които не се захранват с изкопаеми горива, представляват само 5% от тях, според данни от миналия месец на Европейската асоциация на автомобилните производители.

В Германия и Франция повече от 80% от домакинствата притежават автомобили, като в Италия този процент се покачва до почти 90%, което прави въпроса за цените на горивата и субсидиите горещ политически въпрос за всички европейски правителства.

Въпреки че холандските автомобилисти се редят на опашки и зареждат в Германия, самите германци се оплакват, че разходите за бензин все още са твърде високи. Те са близо до 2 евро за литър и се покачват, тъй като цените на петрола изпреварват усилията на правителството. На свой ред германците вече пресичат границите, към Полша, за да напълнят резервоарите си.

Ренате Кюнаст, висш германски депутат от Зелените, чиято партия е в коалиционното правителство на Олаф Шолц, призова министрите да се откажат от субсидията. "Не можем да определим цената на газа", каза тя пред телевизионния оператор на ARD, като призова непредвиден данък върху енергийните компании за финансиране на алтернативи на автомобили като местния обществен транспорт.

Субсидиите създават други политически проблеми. В Унгария правителството ограничи цената на бензина до 480 форинта (1,2 евро) за литър, около половината от цената в Холандия. За да попречи на шофьори и камиони от съседни страни, като Австрия, където цената е 2 евро за литър, да заредят евтино гориво, Унгария забрани зареждането на превозни средства с чужди номера на намалени цени.

Политиката предизвика тревога в Брюксел, тъй като се появиха съмнения, че е дискриминационна според правилата на единния пазар, предвещавайки поредната битка с Будапеща в поредица от спорове за предполагаеми нарушения на правото на ЕС. На всичкото отгоре на Будапеща вече е дадено безсрочно освобождаване от забраната на ЕС за внос на руски петрол през тръбопровода "Дружба".

Много европейски правителства, които смятат, че нямат алтернатива на субсидиите, тъй като страховете от народни протести срещу покачването на цените нарастват. Най-тежко засегнаха са селските общности с лош обществен транспорт.

В Испания, следвайки модела другаде, субсидията от 0,20 евро/л, която еше въведена в началото на пролетта, не успява да се справи, заплашвайки да разпали отново протестите на шофьорите на камиони, които доведоха икономиката до застой през март. Правителството заяви миналата седмица, че ще удължи субсидията до края на лятото, но цената на бензина продължи да расте, достигайки рекордни нива и заличавайки около три четвърти от субсидията. Ситуацията е подобна и в Италия, където правителството въведе субсидия от 0,25 евро/л, за да предотврати протестите.

Френска субсидия от 0,18 евро/л през април също е застрашена да бъде погълната. Първоначално мярката беше предназначена да продължи четири месеца и струва 3 милиарда евро, но президентът Макрон обяви, че ще остане в сила през лятото. Той се опасява от нови протести заради цената на горивото или от възраждането на движението gilet-aune, което разтърси Франция през 2018 и 2019 г., въпреки че призракът досега не успя да се материализира.

По-скоро Макрон се тревожи, че кризата с разходите за живот като цяло ще го лиши от това, което би трябвало да бъде лесна победа на парламентарните избори този уикенд.

Протестите започнаха тази седмица в Полша, тъй като цените на горивата достигнаха исторически върхове, въпреки че при 1,66 евро/л те са по-ниски, отколкото в много други европейски страни. Миналата седмица президентът Дуда удължи живота на "антиинфлационния щит", което означава, че по-ниските ставки на акциза, въведени през февруари за някои горива, ще останат до края на юли.

Лятото не изглежда добре и търговците на петрол предупредиха, че най-лошото тепърва предстои. Суровият петрол Brent, международният бенчмарк за петрол, се търгува при 120 долара за барел. Той може да нарасне до над 150 долара или дори до 175 долара. Това би надвишило рекордната цена на Brent от $147, която беше достигната в навечерието на финансовата криза през 2008 г.

Джеръми Уиър, главен изпълнителен директор на Trafigura Energy Trading Group, каза снощи, че цените на петрола стават "параболични" - като когато вече растящата цена внезапно скочи до рекордни нива.

"Ситуацията е критична", каза той на конференция, организирана от Financial Times. "Наистина мисля, че ще имаме проблем през следващите шест месеца."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


275
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
153
4
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тyзeмци, нали искахте да живеете като западно-европейци. 30 години ядохте жаби и търпите мизерията за да живеете някога един ден като западно европейци. Имам добра новина за вас, тyзeмци, този ден идва, ското ще живеете като истински западно европейци - 15 градуса температура в стаята, душ един път месечно при това споделен, хляб 20 лева, ще карате колела или само градски транспорт, няма коли, ще ядете насекоми и синтетична храна. Честито, тyзeмци!
152
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Русия владее всички стратегически ресурси - енергии, вода (след Бразилия), уран, метали, а с Украйна (Новорусия, не цялата Украйна, цялата не е нужна) получава монопол и за най-важния стратегически ресурс - храната. Зърното не е критично за Русия, Русия и сама се осигурява и изнася, но с Украйна вече е водеща и ще контролира световния пазар на зърно. Европа зависи от зърното на Украйна. Познайте каква ще бъде скоро основната валута за търговията с продоволствия.
151
8
 
4
 
! Отговори
Китанчев преди 1 година
Руснака как търпи недоимък, а вие не можете? Потърпете малко и нещата ще се наредят. Ето украинците вече са на 20км от Херсон, руснаците май няма да имат време за референдум там, защото ще бъде харковския сценарий.
150
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Моментът на истината идва. Ако преди беше възможно да печаташ пари още някой и друг месец, вече не става. Срещу инфлацията трябва производство, а за производство трябват енергийни мощности, а енергийно мощности няма, или са много скъпи и са в рубли. Вместо енергийни мощностти има безполезни скъпи и вредни соларни панели и вятърни перки и трилиони похарчени за зелената измама вместо за развитие на енергетика.
149
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Купувайте рубли - тоя курс е изкуствен и няма нищо общо с реалния. Опитай да купиш 1 долар с 60 рубли да видиш как ще ти се изсмеят навсякъде... хахах, балами!
148
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Светът се променя много бързо. Разбираемо е човешкото желание "дайте та потърпим малко и всичко ще се върне както преди". Не, няма да се върне. Качеството на живото на запад ще се влошава, а животът в България ще бъде много по-тежък.
147
0
 
25
 
! Отговори
Никола Стефанов преди 1 година
Края на януари литър А95 беше 2,20. Сега е 3,50. Който си няма друга работа да смята колко е реалната инфлация.
146
2
 
23
 
! Отговори
икономиката се срива преди 1 година
Икономиката в ЕС се срива. Не може да има потребителско общество и да продаваш гаджети и айфони на хора които не могат да си платят отоплението и миришат защото пестят топла вода.
145
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
?27,7 млрд - рекорден търговски дефицит в Еврозюза през март - за цялата история на съществуваме на ЕС. 40,4% скок на импорта, свързан с резкия ръст на цените на импортните енергоносители заради антируските санкции.
144
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Купувайте рубли, ми купувай рубли бе другарЮ:))) само имай в предвид, че после неможеш да си ги обмениш отново в долари или евро, ама ако ти трябват отиваш до слънчака и купуваш, за едно евро руснаците там дават по 120-130 рубли, а ако се раходиш до Истнабул може и по готин курс да хванеш
143
5
 
12
 
! Отговори
Купувайте рубли преди 1 година
Рублата се стабилизира около 60 рубли за долар. А дядо Байдън разправяше че щяла да падне до 200 за долар. Ако търгувате с валута на Forex си струва да залагате на рубли.
142
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
в момента тече тест в България "до колко можем да вдигнем цената на горивото преди да изреват" всяка седмица го вдигат с по 1, 2 стотинки , за сега няма проблем, Българина си зарежда без да мрънка, според мен прага е 5 лева ....
141
19
 
6
 
! Отговори
МММ преди 1 година
Ето очакваната от русофилите статия! Като чист горски полъх за тях, ей! Статия за руското превъзходство? Хорошо!
140
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сега отново да попитам защо АДЖЕБА при цена на петрола 150 долара преди 14г цената на горивата беше 2.60, а сега при 120 долара е 3.20 и кога най-сетне тая "Комисия за Защита на Конкуренцията" ще вземе да преустанови работата на тия горивните картели в България? Петрола скача и след 15 мин скача цената на бензина? Що? Щото се вдигнала цената на петрола! Петрола пада - цената пак висока! Що? Щото трябва да продадем скъпия бензин! А евтиния що веднага поскъпна? КАРТЕЛИ !!!
139
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Алооооу, не ми трийте коментарите, ами си оправете подзаглавито!
138
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Според лекарите които следят здравословното състояние на краля на Саудитска Арабия коро може да се представи пред Аллаха, и крал става принц Салман, известен като голям "приятел" на САЩ и лично на Байдън, и тогава Саудитска Арабия ще смени рязко посоката.
137
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Свободных мощностей для замены российской нефти в мире нет - генсек ОПЕК
136
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не само енергиите, но и цените на храните ше се определят в рубли. Сега вече с контрола над Новорусия Русия е монополист на доставките на енергии и храни, а светът се разделя на валутни зони. ЕС е във валутната зона на Русия и ще се подчинява на финансовите закони на Русия, иначе да си търси други доставчици и да се грее на вятърни мелници и соларни панели и да яде насекоми и храни от преработени изпpaжнения.
135
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До още на 15 декември А ти къде принадлежиш, бе природно недоразумение? На запада, или на изтока. Писна ми от национални предатели! Вашето мото е, колкото по-зле, толкова по-добре. Само, може би, крехката ти възраст те оправдава. На това са те научили, това говориш. Тикате България в ръцете на нецивилизованата източна ***.
134
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Саудитска Арабия не вдигат телефините на американците.