Носталгия по този олдтаймер: Завръщането на трабанта

Ренесанс за легендарната източна кола
Обновена: 28 дек 2022 12:38 | 28 дек 2022 12:24, Елка Василева
59
Носталгия по този олдтаймер: Завръщането на трабанта
Снимка: архив, БГНЕС

От началото до края на жизнения им цикъл са произведени общо над 4 милиона бройки. Сега те изживяват нещо като ренесанс: броят на легендарните източногермански трабанти и вартбурзи по пътищата на Германия нараства.

Те отново могат да се видят по пътищата на Германия – легендарните източногермански возила от марките "Трабант" и "Вартбург". Данните на Федералната служба за автомобилен транспорт сочат, че от години броят им нараства: в момента на територията на цялата страна се движат почти 40 хиляди трабантчета – с близо 5 хиляди повече, отколкото през 2020 година. Най-много регистрирани трабанти - над 10 хиляди – има в провинция Саксония, следвана от Бранденбург и Тюрингия – съответно с 6300 и 5700 бройки, пише Дойче веле.

Една от причините за растящата популярност на тези возила е, че те напомнят на хората за тяхното минало, казва председателят на любителите на трабанти в източния град Цвикау Томас Винкелман. „Тази кола, която вече се води за олдтаймер, днес има съвършено различна стойност", казва той пред „Шпигел" и добавя, че за тези коли все още се намират части, а някои от най-търсените дори продължават да се произвеждат.

Саксония води класацията по брой на автомобили в движение също и при вартбурзите –другата популярна източногерманска марка, която по времето на ГДР се произвеждаше в заводите в Айзенах. Актуалната статистика сочи, че в цяла Германия днес се движат 8726 бройки от източногерманския автомобил от средна класа. През 2010 година те са били 7700.

От пускането им на пазара - 1955 и 1957 година съответно за "Вартбург" и "Трабант" – до 1991 година, когато е преустановено производството и на двете коли, са били произведени 1,2 милиона вартбурга и 3 милиона трабанта.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
2
 
8
 
! Отговори
до ставри преди 1 година
"а тия които не са живели в "соца", къде живеят" - В построеното от Соца, бе, алкохолик! Цялата държава все още се крепи на построеното по време на "лошия Соц"! Я да вземеш да ни светнеш какво построи Капитализма ти за 30 години? Фабрики, заводи, предприяти, или цели нови отрасли в икономиката????? Не!? А, може би, Асфалт?! И Асфалта ви скапан кото Капитализма ви, днес го заливат - утре го "ремонтират"!
55
0
 
1
 
! Отговори
bl преди 1 година
"А баба ти използвала ли е типичните старобългарски думи - пенкелер и джинс - едното е илач за всичко а другото е произход, демек - виж му джинса и т.н." За пенкелер сте прав, но това е име на нов продукт, което навлиза наскоро в езика ни подобно на думата Ксерокс.За джинс може да се спори защото gene доказано се извежда от индо-европейски езици. Тъй като българският език е един от най-старите индо-европейски езици, ако не и основоположен, напълно възможно е джинс да си е чисто българска дума
54
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Най-дългата кола 18метра ! С пушека!
53
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Пърдящия Ханс", "Отмъщението на Хонекер", "Варборгини", беше си гъзария.
52
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трабантите не са забранени в Германия. Просто притежателите им плащат повече затова, че колите им не са еко.
51
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Мил спомен от младостта. Четири години карах Трабанта, този дуропластов тигър. Бензин 86+масло, даже сега ми е леко смешно. Продухване с бял дим от София до Вакарел, после надолу до края на скоростомера - 120 км. Помня го с добро, въпреки ядовете, които ми създаваше. Сега на стари години съм с едни скучни японски возила. Няма я вече тръпката.Всяка кола трябва се уважава, добра или лоша, защото в нея е вложен човешки труд.
50
3
 
0
 
! Отговори
мдааааа преди 1 година
...на някои развитието име спряло още миналия век
49
6
 
1
 
! Отговори
стар пожарникар преди 1 година
Редакцията, добре ли сте? Не помните ли как пушат трабантиерите? Коя държава ще им разреши да се движат? Нормална държава, не нашата
48
2
 
5
 
! Отговори
бай Ставри преди 1 година
До тТт тъпок, а тия които не са живели в "соца", къде живеят? Нямат ли си къщи? Кой им ги е построил?
47
2
 
14
 
! Отговори
тТт преди 1 година
Днес, мнозина драскат против "лошия Соц", но живеят в построеното от него, щото "прогресивния" Капитализъм, в който живеем, не е построил Нищо, напротив, продължава да се руши с неистова злоба заради неспособноста си да съгради нещо. В сравнението се познава истината!
46
2
 
1
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 1 година
До Историяединствените щайги дето се купуваха без ред. ама така е на лелка статиите са "кат се съпне шефа, падам аз". кацапите ше правят москвичи, требва като един северозападен кмет да засучеме мустаци и да кажеме с хитра усмивка "епа то насекъде е така"
45
16
 
11
 
! Отговори
История преди 1 година
Каква носталгия те гони...имаше ли друг избор...Направи паралел...Иточна Германия...Трабант и Вартбург...Западна....загниващите капиталисти...БМВ и Мерцедес...сравнение можеш ли въобще да правиш...
44
5
 
4
 
! Отговори
Нас ни натискат да преди 1 година
спазваме еконорми за всичко.А как стои въпросът с двутактовите Трабанти в Германия? Онзи ден писаха,че е решено в София да не се пускат в центъра коли без евро2 и нагоре. Май пак сме станали по-големи светци от папата(нищо,че той не ни е никакъв,имаме си патриарх и мюфтия).В Германия-олдтаймери,а у нас им викат по медиите трошки.В Германия им викат класики и се гордеят с тях,у нас искат да ги бракуваме,независимо от състоянието им.Двойствени стандарти.
43
5
 
0
 
! Отговори
Боби преди 1 година
Това е Trabant Impala от последните.Максимална скорост 280км/ч.Ускорение 0-100 3.4сек.
42
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трабито и Вартбурга не беха лоши коли за времето си. Вартбурга е на цело шаси, здрав и проходим автомобил макар и двутактов, лесна подръжка , за Трабито същото се отнася.
41
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Гледай ти какви думи знаята бре - олдтаймер...бря, бря,бря.
40
2
 
10
 
! Отговори
Мл. пламък преди 1 година
Забравих бе , симпатяго! Парното се развали след 10-на км . Нещо му стана.... Къде ти сервиз на 31 декември сутринта? То едно корито за новородената ми дъщеря нямаше по магазините, а ние да си мечтаем за сервиз.
39
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трабанцедес.
38
2
 
5
 
! Отговори
Скромно мнение преди 1 година
До Младежки пламък 37 Е , чак толкова. Имаше някакво парно по нагорнище. Не сме студували.А по добре ли е да има печка на бензин и да гори още 6/100 ?
37
0
 
13
 
! Отговори
Питам преди 1 година
А как стои въпроса със замърсяването на въздуха в Германия ?Нас ни скъсаха от простотии , а за тях няма ли чист въздух ?