Носталгия по този олдтаймер: Завръщането на трабанта

Ренесанс за легендарната източна кола
Обновена: 28 дек 2022 12:38 | 28 дек 2022 12:24, Елка Василева
59
Носталгия по този олдтаймер: Завръщането на трабанта
Снимка: архив, БГНЕС

От началото до края на жизнения им цикъл са произведени общо над 4 милиона бройки. Сега те изживяват нещо като ренесанс: броят на легендарните източногермански трабанти и вартбурзи по пътищата на Германия нараства.

Те отново могат да се видят по пътищата на Германия – легендарните източногермански возила от марките "Трабант" и "Вартбург". Данните на Федералната служба за автомобилен транспорт сочат, че от години броят им нараства: в момента на територията на цялата страна се движат почти 40 хиляди трабантчета – с близо 5 хиляди повече, отколкото през 2020 година. Най-много регистрирани трабанти - над 10 хиляди – има в провинция Саксония, следвана от Бранденбург и Тюрингия – съответно с 6300 и 5700 бройки, пише Дойче веле.

Една от причините за растящата популярност на тези возила е, че те напомнят на хората за тяхното минало, казва председателят на любителите на трабанти в източния град Цвикау Томас Винкелман. „Тази кола, която вече се води за олдтаймер, днес има съвършено различна стойност", казва той пред „Шпигел" и добавя, че за тези коли все още се намират части, а някои от най-търсените дори продължават да се произвеждат.

Саксония води класацията по брой на автомобили в движение също и при вартбурзите –другата популярна източногерманска марка, която по времето на ГДР се произвеждаше в заводите в Айзенах. Актуалната статистика сочи, че в цяла Германия днес се движат 8726 бройки от източногерманския автомобил от средна класа. През 2010 година те са били 7700.

От пускането им на пазара - 1955 и 1957 година съответно за "Вартбург" и "Трабант" – до 1991 година, когато е преустановено производството и на двете коли, са били произведени 1,2 милиона вартбурга и 3 милиона трабанта.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
11
 
! Отговори
Младежки пламък преди 1 година
1982г. маршрут с трабант....Габрово -В. Търново .Зима, сняг, студ.Куче да вържеш няма да стои.В ТРАБАНТЧЕТО една спиртна лампа ни ,,топлеше" ,докато пътувахме...
35
0
 
4
 
! Отговори
Popa ot razgrad преди 1 година
Олдтаймер...роден български език...
34
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Така е след соца няма трабанти няма панелки. Останаха вицовете за тях. И имам носталгия за вицовете.
33
4
 
8
 
! Отговори
Помня преди 1 година
До Анонимен 17 Единственото добро на социализма беше ,че бяхме млади с онзи войнишкия и носихме на мизерия.
32
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До26 простотия , но си е истина. След соца няма панелки, но се напълнихме с инвалиди.
31
5
 
2
 
! Отговори
до 25 преди 1 година
А баба ти използвала ли е типичните старобългарски думи - пенкелер и джинс - едното е илач за всичко а другото е произход, демек - виж му джинса и т.н. Да ти кажа ли истинският произход на тези думи - pain killer а другата е genes - едното е болкоуспокояващо, е другото е гени. Та дотук с чистият български език, от него да са останаля 25-30 думи в съвременният език.
30
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ЗЕЛЕНИЗМЪТ НАПРАВИ СТАРИТЕ КОЛИ ЗЛАТНИ. КОЛА С ГАЗОВА УРЕДБА ЩЕ Е КОЛКОТО ТЕЖЕСТТА СИ В ЗЛАТО
29
0
 
3
 
! Отговори
Ветеринар преди 1 година
И да допълня.На зелен светофар Лади и Мерцедес 190 Д ми гълтаха пушека, едно 100-200 метра.
28
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Годината е 1985г срещу младежкия театър в София спира трабант от DDR с четири изпотени жени навярно са били на море. След малко зад тях спре BMW с две жени със забрадки на задната седалка. Мъж с големи мустаци е водача и започна да оглежда трабанта. А жените от малката кола оглеждат бе Ем вето. Турчина пита имате ли климатик, а жените от ГДР отричат.
27
0
 
5
 
! Отговори
Спомени от Бузлуджа преди 1 година
Една зима до хижа Бузлуджа се качиха само две коли. Една Импреза и на мой приятел Трабанта. Голям студ събрахме, но се та спомням с носталгия за тази зима. Имаше няколко бутилки с вино в купето на трабанта, които бяха с ледена кофа от ниските температури.
26
1
 
7
 
! Отговори
Да допълня... преди 1 година
До Анонимен 21 Ми то заради трабанто и ватбурга оцветяваха държавния бензин в червено.Гореха и пушеха за страх.
25
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
а ни набута в панелките / като насилствено взе земята на земеделците -- По големи простотии от тия не бех чел от доста време...
24
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А пък мен ме е налегнала носталгията по красотата на българския език като тази хубава дума "олдтаймер" коята баба ми използваше постоянно.
23
1
 
8
 
! Отговори
Ти да видиш.. преди 1 година
Трабанта беше огледало на развития социализъм.
22
0
 
4
 
! Отговори
Врачанин преди 1 година
До Алекс 18 Ката имаше глад за коли,немците не пипнаха трабанта 25 години.И аз съм карал такъв нов трабант.Цената му беше като на нов Форд фиеста. Спомням си на една бензиностанция във Враца, едни немци с много стар трабант, спряха зад мен.Пътуваха за морето. Очите и изхвръкнаха да видят нов трабонт.Та такива ми ти работи за славното социалистическо минало.
21
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Правена е с теслата.Кола срам и много пушек зад нея.
20
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хлалят трабанта за соца . Защото се крадеше бензин и масло . Той и така вървеше като моторетка . Сипваш в резервоара маслото. И си крал много в соца . Затова ти липсва. Трабант бензиностанция не познаваше
19
1
 
6
 
! Отговори
Я па я..! преди 1 година
До Анонимен 15 Максимално опростени като социализма.
18
0
 
5
 
! Отговори
до 10 - 1997 година преди 1 година
Да, имах трабант - 601S, тази кола се държеше изключително добре на зимни условия, дали заради малкото тегло, дали заради тесните гуми, поредното доказателство за превъзходството на немската нация и инжернерна мисъл.
17
9
 
9
 
! Отговори
Алекс преди 1 година
"Трабант" е огромен срам за немското автомобилостроене.Само комунисти могат да организират производството на подобно недоразумение точно в Германия.