Причината за оплешивяването е биологична

Откриват се повишени нива на протеина простагландин D синтаза при плешиви мъже
23 мар 2012 11:40,
Причината за оплешивяването е биологична
източник: Reuters
Причината за мъжката плешивост е биологична, смятат американски учени.

Според ново изследване протеин предизвиква загубата на коса.

Обикновено повечето мъже започват да оплешивяват на средна възраст. При около 85% се появява проблем с косата – оплешивяване в различна степен, оредяване или изтъняване на косата към 50-годишна възраст, според данни на Американското дружество по загуба на косата. А някои мъже губят косата си преди да навършат 21 години.

Изследователите от Университета на Пенсилвания проследяват кои гени участват в процеса на оплешивяване. След анализ те констатират повишени нива на протеина простагландин D синтаза в клетките на космените фоликули, разположени в плешивите петна по скалпа, но не и в окосмените области.

Участниците с високи нива на протеина стават впоследствие напълно плешиви.

Откритието дава възможност за разработване на крем за лечение на плешивост, казва дерматологът проф. Джордж Котсарелис, който ръководи изследването.

Резултатите са публикувани в Science Translational Medicine.

Други учени, от Университета на Колумбия в Ню Йорк, откриха осем гена, виновни за оплешивяването.

Установява се, че в космените фоликули на хората с рядка коса се съдържа гена ULBP3, който не би трябвало да се намира в тях. Според експертите имунната система атакува и унищожава тези белтъчни вещества, което и води до загубата на коса. Резултатите също така сочат, че окапването й зависи от експресията на други два гена във фоликули - PRDX5 и STX17.

Набелязани са и други пет гена. Те също оказва се активират имунна система срещу косата, които при ранното си задействане водят до автоимунни заболявания като ревматоидет артрит и целиакалия, както и захарен диабет от първи тип.

Екипът на д-р Анжела Кристиано преди време установи механизмът, по който гените водят до оплешивяване при наследствените форми. Това се дължи на мутация на гена APCDD1, който блокира синтеза на белтъци, които са отговорни за процесите на формиране и развитие на органите и тъканите, включително и растежа на косата.