"Гражданската" няма да скача... До края на годината. От 2019 г. – с 10%!

Компаниите още изплащат обезщетения от преди 3 години
Обновена: 8 окт 2018 18:39 | 8 окт 2018 18:00,
39
"Гражданската" няма да скача... До края на годината. От 2019 г. – с 10%!
Снимка: архив Булфото

Задължителната застраховка "Гражданска отговорност" няма да поскъпва до края на тази година, а в началото на следващата ще се вдигне с 10%, прогнозираха експерти от няколко големи застрахователни компании.

От бранша смятат, че средната цена на полицата до края на 2018 г. за най-масовите модели автомобили ще се движи в рамките на 250-270 лв. Тъй като в тях влиза и отстъпка за посредника, ако хората купуват от брокери, сумата може да варира с 10-12% отгоре.

Още по темата

Допреди няколко месеца средната цена бе 200-210 лв. Скокът дойде, след като в доклад финансовият регулатор отчете разлика от 60 млн. лева между приходи и платени щети. След това дойде решение на съда, с което се разшири кръгът на хората, които имат право да претендират за обезщетения след катастрофи. Магистратите увеличиха и давностния срок, в който могат да се предявяват исковете.

Експерти изчислиха, че размерът на непредявени претенции може да стигне 1 млрд. лв. Данните на КАТ за катастрофите през петгодишния период, за който давността за искове още не е изтекла, дават основание за такава прогноза.

Компаниите в момента изплащат обезщетения по случаи отпреди 3 години, което означава, че на дневен ред са плащанията за пиковата откъм произшествия 2015 г., когато жертвите са били 708 души и за които сега излизат съдебните решения.

Оказва се, че застрахователите са притиснати от решения, тъй като всяка година се повишават неимуществените обезщетения, присъждани от магистратите, пише "24 часа".

Задължителната полица "Гражданска отговорност" трябва да покрие имуществени и неимуществени вреди, нанесени от виновния водач.

Имуществени са щетите по колата и пътната инфраструктура. Неимуществени са разходите за лечение при пострадали или при смърт. Покрива се и загубата на доход на лицата, които починалият или пострадалият е издържал. Отделно съдът може да присъди обезщетение за болки и страдания на близките.

Застрахователните компании твърдят, че в България обезщетенията са сравнително високи. В Дания например горната граница е 100 хил. крони, което е около 13 000 евро обезщетение на един наследник. В Белгия най-високото е 24 000 евро, като то се полага на дете, останало сирак. В Австрия и Чехия сумите стигат до 12 000 евро, във Франция - до 30 000 евро.

Ефектът от решението на родния съд ще се отрази в цените на полиците към края на 2019 г., прогнозират от бранша. Причината за това очакване е, че у нас няма методика или законови разпоредби за това как точно да се определи стойността на едно обезщетение. Затова тя варира в големи граници в практиката на различните съдилища и за всеки конкретен случай. До догодина ще има съдебна практика с достатъчно на брой решения, което ще позволи на компаниите да сметнат какъв ресурс да заделят, за да посрещнат такива плащания.

Заради дисбаланса на пазара, който може да се мултиплицира от съдийското решение, финансовият министър Владислав Горанов вече предложи поправка в Кодекса за застраховането. Тя предвижда по-високи лимити за обезщетенията.

Досегашните 10 млн. лв. за неимуществени вреди при нараняване или смърт да станат 10,4 млн. лв., а летвата от 2 млн. лв. за щети, нанесени на имущество, да стане 2,1 млн. лв. Кабинетът вече одобри предложението, остава парламентът да го обсъди и гласува.

Поскъпването - заради два фактора

Докато решенията на Темида и предстоящи промените в Кодекса за застраховането ще тласкат цените на задължителната застраховка в посока нагоре, два фактора ще ги теглят надолу, категорични са експерти.

Първият е конкуренцията. Битката за клиенти на един малък пазар като нашия е ожесточена, а цената на полицата е най-важният инструмент за оцеляване на него. Неслучайно компаниите не обявяват новите си тарифи и планове предварително. Хора от бранша прогнозират, че е вероятно компаниите да продължат да свиват отстъпките, които дават на брокери и агенти, за да оберат част от натиска за вдигане на цените. В същото време примерът на фалиралия "Олимпик", който направи истински бум с евтини полици и се декапитализира, е пред тях и изисква тънки сметки за това колко трябва да струва полицата.

Вторият фактор, който ще се отрази върху цената на полицата, е ръстът на доходите.Тъй като тя е задължителна, а компаниите са заинтересовани всеки водач да има полица, те ще съобразяват темповете на вдигане на цените с този на доходите.

Въвежда се системата бонус-малус

Системата "бонус малус", която се очакваше да повлияе на цените, отново ще се забави и може да се въведе най-рано догодина. След лятото на 2019 г. нова методика ще свали цените за съвестните шофьори. За тези, които правят повече нарушения, полицата ще е по-скъпа с до 350 лева.

Целта е да се получи диференциация на цените, така че чрез тях да се стимулират съвестните водачи и да се санкционират тези с много нарушения.

Според различни прогнози с въвеждането на системата ще поевтинеят полиците за добрите шофьори средно с 50-80 лв. В същото време тя ще оскъпи застраховките за тези, които често причиняват катастрофи, от 100 до 350 лв. Все още не са готови разчетите как това движение на цените ще се отрази на средната цена на полиците и дали ще спадне общият процент на застрахованите автомобили.

От бранша не знаят какво ще влезе в методиката и от какво те ще могат да избират. Т.е. по какви критерии ще определят нарушителите и ще ги разграничават от останалите, какъв брой точки ще носят или, обратното, ще отнемат различните нарушения. Едва когато има яснота, те ще започнат своите актюерни сметки, за да се стигне до индивидуални цени на полиците.

Обсъжда се например в колко възрастови групи да се подредят водачите, кои са най-рисковите, кои нарушения да носят точки и каква да бъде разликата между катастрофи с повече ранени или с повече материални щети и т.н. Един от проблемите - връзка на застрахователите със сървъра на КАТ, за да се отчитат нарушенията, вече е преодолян, макар че имало още открити въпроси.

Например застрахователите трябва да изчакат, за да бъде установено кой е шофирал "виновната" кола - собственикът, или някой друг. Както и да изчакват съдебни дела за установяване на вина. Това все още пречи за натрупване на достатъчно информация, за да се напълнят досиетата на всеки водач с полезна и за застрахователите информация.

Със сигурност ще се наложат и законодателни промени, които да прехвърлят повечето санкции, които сега се налагат, върху собствениците, а не върху автомобилите, както е в момента. Имало и нарушения, записани в различни закони, което ще наложи редакция на всеки от тях, смятат юристи.

Допълнителното забавяне за въвеждането на системата идва от това, че Комисията за финансов надзор не взе категорично становище по предложените 11 варианта от нает от нея консултант за въвеждане на системата.

Регулаторът предпочете да ги изпрати на МВР и транспортното министерство, които да дадат компетентни становища. Те все още не са постъпили в комисията. Очаквало се това да стане до края на октомври.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
22
 
! Отговори
Пример за ЕС държава преди 5 години
ВЕЧЕ НЯМАМ ДУМИ...
14
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 12Паразити...пукайте!
13
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз не съм гражданин а селянин. Това значи че за мен не важи. Които са гражданье да я плащат. На село няма с кои да катастрофирам. Автомобила го ползвам само в селото да отида да си купя една кофичка мляко и един хляб. Ако не ме болеше крака нямаше изобщо да ползвам автомобил а щях да ходя пеша до магазина. Има още 5 автомобила които се карат 1 път в годината. С нашите огромно пенсии от 200 лв. Сме богаташи.
12
2
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Браншът", отказва да въведе реален бонус. Значи преди 1-2 години можеше застраховката да ми е 160лв, а от догодина с отстъпката 250лв. Браво на бранша, браво на застрахователната мафия!
11
27
 
6
 
! Отговори
Колев преди 5 години
До ГробокопачБойко ще има още поне два мандата, стига да му стигнат силите! А това, което печеля се дължи само на мен и единствено само на мен! И Бин Ладен да е на власт, аз пак ще живея прекрасно! И при бай Тошо като ученик(БЛАГОДАРЕНИЕ НА БАЩА МИ И МАЙКА МИ) аз разполагах с много пари, докато всички около мен и около нас мизерстваха с по двеста лева на месец! Аз винаги ще разполагам много пари! Такава ми е професията, такава е и на родителите ми! ЗДРАВЕ ДА ИМА САМО!
10
2
 
29
 
! Отговори
Калоян преди 5 години
Какво имат в предвид няма да поскъпне до края на годината? Аз миналата година съм платил 180 лева гражданска , тази ми излезна на 280.Те е дигнаха с 50 процента и изведнъж решили да не я вдигат два месеца , чакат да дойде първи януари да стане 320.
9
37
 
4
 
! Отговори
7 преди 5 години
И кво толкова? Дават по 150лв. на месец за цигари, а реват за десет,петнайсет лева на година! Да се оправят, равни хора няма!
8
31
 
5
 
! Отговори
Колев преди 5 години
Дреболия, не ми пука и не заслужава внимание! Печеля много добре и няма да го усетя дори!
7
0
 
8
 
! Отговори
V BG STE LUDI VSICHK преди 5 години
e ga ti novinata tiq 20% ne sa poskypvane a bonus dogodina chakaite 30 %
6
0
 
28
 
! Отговори
дали пък преди 5 години
не намирисва на КАРТЕЛНО СПОРАЗУМЕНИЕ.
5
2
 
35
 
! Отговори
Гробокопач преди 5 години
И тук, *** боли ***! Почвам: спирам данъка, спирам и гражданската, махам винетката, свалям номерата и минавам "оф-роуд" Сбогом Бойко! Сбогом Борисов!
4
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ;) 2Глу па ко най-много изпотрепани са с автомобилите до 10 години карани от безмозъчни индивиди. Явно ти си един от тях след като смяташ, че годините на автомобилите имат значение за катастрофите.
3
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами нали при липсата на икономика управляващите трябва са си докарат тия 10% за увеличение на гласуващата за тях администрация и близките на адмистрацията откъде ще ги докарат ако не увеличат вноски от данъци и такси .От нас ще ги вземат и после ще слушаме как са повишени заплатите на мишките с 10% Айде куче влачи диря няма
2
36
 
8
 
! Отговори
;) преди 5 години
Още може и нека поскъпва. Куцо, кьораво сакато се качило на 30 годишни таралясници и избива наред по пътищата. Да шофираш автомобил не е право, а привилегия, а за всяка привилегия се плаща. Вижте цената на застраховката в страта с най-малко пострадали в ПТП Англия ище разберете защо е така.
1
2
 
46
 
! Отговори
Димитър Краев преди 5 години
Колко още да поскъпне да го ....на майка ви крадлива . На премиер и продажно правителството.

Спонсорирани публикации