Преподавател: Възможно най-рано децата да започнат с чуждите езици

Децата могат да говорят до шест езика като "майчини", обясни Лина Хотнишка
Обновена: 16 сеп 2019 15:45 | 13 сеп 2019 09:08, Анисия Иванова
75
Преподавател: Възможно най-рано децата да започнат с чуждите езици
Снимка: архив Reuters

Преди началото на учебната година Dnes.bg потърси учители и специалисти по теми за образованието. Представихме  съвети към родители на първокласници, доколко технологиите помагат при децата, как да развиваме моториката на ръката и говора...

Проектът "Наесен с песен" продължава с интервю с преподавателя Лина Хотнишка - този път за изучаването на чужд език при учениците. Самата тя е завършила началното, средното и академичното си образование във Великобритания, след което се прибира да живее и работи в България. В практиката си Лина работи с ученици от различни възрастови групи както от чужбина, така и от България.

Всички искаме децата ни да говорят чужди езици свободно. Как обаче да подходи родителят, когато трябва да избере език, начин на обучение...

В глобализирания свят, в който живеем, понятието "чужд език“ все повече губи своя смисъл. Разбира се, говоря за английския език. В университетите и в успешните компании в днешно време английският език не се счита за някаква екстра към базисното образование – той е въпрос на грамотност.

Както по време на Британската империя за образованите хора в Индия и Хонконг било въпрос на грамотност да говорят английски в допълнение към своя местен език, така днес в Европа незнанието на английски поставя човек в позиция на неконкурентоспособност спрямо другите. 

Затова първият ми съвет към родителите е да спрат да възприемат английския език като "чужд" и да вложат всички финанси и усилия в ограмотяването на техните деца на английски. След като децата са усвоили английския на минимум ниво B2 по европейската езикова рамка, тогава могат да започнат да мислят за "чужди" езици като френски, немски, руски, китайски.

Коя е най-подходящата възраст при детето, в която да започне изучаването на чужд език?

Възможно най-рано. Независимо дали родителите говорят съответния чужд език, или не, чуждият език не трябва да се представя на детето като нещо "специално“ или "голямо", за да се избегне психологическата бариера. Доказано е, че децата могат да говорят до шест езика като "майчини" (native) без никакви затруднения, затова най-добрият ход за всеки родител е да осигури изучаването на чужд език във форма най-близка до тази на майчиния език.

Когато сме учили децата ни да говорят, ние не сме им обяснявали, че "чаша" е съществително, че "ходя" е глагол и че има минало, сегашно и бъдеще време. Децата ни са започнали да говорят естествено, защото проговарянето е като прохождането – то е част от естественото развитие на човешката личност.

Когато при прохождането децата ни са падали и са се спъвали, ние не сме им изнасяли лекция на тема подобряването функцията на вестибуларния апарат и важността човек да има правилна стойка, а просто сме ги повдигали и сме ги пускали отново да вървят.

По същия начин, когато език се учи като майчин, детето трябва да бъде насърчавано да говори и да го употребява възможно най-много, а изчистването му чисто граматически и стилистично ще се случи естествено! Това може да се стане, ако детето бъде "потопено" в среда, където се говори само съответния език - като чуждоезична детска градина или часове в школа, където преподавателят е или "native speaker” или не говори на децата на език, различен от целевия. Разбира се, гледане на филмчета и слушане на песнички и приказки на целевия език у дома е от изключителна полза!

Често родителите дублират ученето на език в училище и в допълнителен курс - нужно ли е това?

Зависи от езиковото ниво, което учениците постигат в училище. Въпросът е: "Как може родителят да прецени дали детето му напредва с необходимото темпо, ако той самият не владее езика?".

В моята практика прилагам правилото, че всяко умение трябва да бъде подложено на изпит, преди да бъде определено доколко то е реално. Аз съм избрала да подготвям моите ученици по английски за международно-признати езикови сертификати като Cambridge English и IELTS, които гарантират нивото на езика според европейската езикова рамка.

Когато се подготвят за изпити, а не просто посещават уроци, учениците остават мотивирани, знаейки, че на края на курса ще получат сертификат, който ще им послужи един ден пред потенциални работодатели. Родителите, от своя страна, виждат реалния плод от финансите, които са заделили за обучението на техните деца.

Винаги съм се чудила на изказването, което с такава гордост се размахва в някои кръгове: "Учи за знания, а не за оценки!“. Как можеш да докажеш наличието на знания, освен чрез оценки? Но разбирам изказването от гледна точка на това, че училищните оценки невинаги са реално отражение на знанията на учениците.

В системата на Кеймбридж оценките са напълно реални, защото изпитните работи се проверяват от професионалисти, наети специално за целта. За да се гарантира абсолютна обективност, положилите изпита се идентифицират само с номер (candidate number), като така се избягва всякаква възможност за дискриминация на базата на националност, пол, раса, религиозни убеждения и пр.

Нека бъдем реалисти. Желаните работодатели получават стотици автобиографии всеки ден. Първото нещо, което търсят в CV-то са оценките, дипломите и сертификатите. Ако те са на нужното ниво, тогава могат да погледнат и другите качества на кандидата като интереси, хобита и участия в обществено-полезни каузи.

Ако CV-то е на нужното ниво, тогава се канят кандидатите на интервю, където ще могат да покажат и своите социални умения. 

Аз отхвърлям утопичния и политкоректен подход, че е важно децата да участват в даденото занимание и че оценките не са важни. Това може да е печеливш лозунг за предизборна кампания в съвременните плуралистични общества, където академичният прогрес на учениците не е толкова важен, колкото всички да се чувстват "добре“, но когато ти плащат на час, тази позиция е в най-добрия случай непрофесионална, а в най-лошия – неморална.
 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
71
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да вметна, че нациите със самочувствие и култура, като французите, не обичат английски език и не го говорят. Идеята, че англ. е "международен" идва от самите англичани и бившите им колонии.Но и това ще премине...
70
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Познавам хора, които от малки са учени да говорят езици, пращани са на курсове, т.н. обаче въобще не им е обяснявано, че има други науки също. Примерно като математика, етика, физика, икономика, история, география и разни други. И резултатът е, че говорят перфектно разни езици, примерно английски, немски и вече дори китайски... Обаче са тъъъппии като гъъъзззз!!! Нямат никаква обща култура, не умеят да правят никакви елементарни сметки, липсва им логиката, мързеливи са дори. Не стават за нищо!
69
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Децата трябва да започват всичко рано. Това е определящо за нивото, до което може да стигне развитието на интелекта им. Има природни дадености, има си предразположения, има си и неща, които се придобиват и максимума, който може да бъде достигнат зависи от това в каква възраст детето е започнало да работи с дадено умение.
68
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Принципът е точно този, че е в интерес на частната школа да преподава бавно, неефективно и несамостоятелно, защото ученикът е клиент и така плаща възможно най-дълго. Бежанците в Германия бяха обучавани на немски точно по гореописания метод с говоренето преди всичко и, както стана ясно сега, едва един от трима-четирима за години изобщо е достигнал ниво В1. Толкова са вдетинени в метода, че една от големите школи даже отказва да ползва черна дъска. Ако го критикуваш, никоя не те взима на работа.
67
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За деца може да се използва Duolingo - безплатен сайт за обучение на различни езици. Babel е по-добър сайт, но е платен. Има учебници, книги, филмчета по нета за всякакви нива, тв програми. Само да се поразтърси човек и да има желание да учи
66
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Учителката си хвали уроците, като вплита между другото и англосакска пропаганда.Уроци на тази възраст не са необходими, нито ефективни. Когато човек реши да научи език, сега може да направи това лесно и успешно по много безплатни начини
65
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Балъков май малко ром ама иначе добър човек .
64
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най лесно е научаването , като потънеш в сридата. Отиваш в Германия с професия и работиш. Усещаш как в самата професиа се самоизучаваш на езика
63
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Има някои програми по телевизията, които са специално за обучаване на английски на малки деца, които тъкмо проговарят. Препоръчвам ги. Безплатни, забавни и ефективни. Май се казваха Baby First и Baby tv. Не съм много сигурен за имената, но сигурно могат да се намерят. Хващат се от Англия, но сигурно и от Бг може. Знам доста деца, които са проговорили с тяхна помощ. Пълно е с образователни филмчета на всякакви нива и в YouTube. Сега само да иска да учи човек - информацията е навсякъде
62
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Що се отнася до метода, който тук е хвален (говорене без писане и обясняване на граматика), той сега на Запад е свещена крава. Скъпи частни школи дори лъжат клиентите най-безцеремонно, че е невъзможно да научат езика без да стоят там, да се плюнчат и да ПЛАЩАТ. Ученето на думи с преписване се смята за наказание. Защото е бързо, ефективно и безплатно. Истината е, че учениците от самото начало са поставени в несигурност, не разбират, заучават грешна граматика и остават писмено трайно неграмотни.
61
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хора, не изглупявайте да плащате за такива курсове и уроци. В чуждоезикова среда то ще научи езика като втори майчин само. Но в подобен курс тук, за който вие ще платите стотици и хиляди, дете в предучилищна възраст за месеци ще научи едва няколко думички, стихчета и песнички. Говоря от опит. След започване на часовете в училище, след като вече може да чете и пише, то ще научи същия материал едва за няколко дни съвсем безплатно.
60
0
 
13
 
! Отговори
споделено преди 4 години
Ами научете ги в училище да говорят като майчин език английския!Ама нали родителите трябва да дават пари за частни уроци! И децата си остават на едно и също ниво.До 4-ти клас на СИП (занятия след училище,английския тогава се почваше от 5 клас официално) помня,че учихме по английски само сегашно просто и сегашно продължително време.Аз това го знаех още във втори клас.Само това повтаряха.Като учих в гимназията 2-ри език немски повтаряха само Минало перфектно и неправилните глаголи всяка година.
59
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До werАнглия има едни от най-добрите университети в Европа.България има университети тип печатници на дипломи и там и магаре да запишеш ще вземе диплома.
58
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 56Езика присъства абсолютно навсякъде. Дори едно дете по цял ден да гледа анимации отново ще му е от полза. Даже и в колата може да се учи като се слуша аудио книга.
57
4
 
17
 
! Отговори
wer преди 4 години
Има много по-важни дисциплини от чужди езици. Това са приридо-математическите, етичните и философските дисциплини. А чуждия език може да се учи и извън училище. Ако чуждия език е знание, тогава всички англичани са много учени - което очевидно не е вярно.
56
16
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 43Българщината води до затъпяване. Достигнал съм до този извод.
55
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 3650% от хората, които познавам и знаят английски почти перфектно са го учили в България.Да не говорим, че имам близка приятелка ,която не е излизала от българия но когато разговаря с чужденци (такава и е работата) никой не може да резбере, че не е от Англия например.Сина ми е на 4 и говори доста прилично английски с много добро произношение.Той също не е излизал от България.
54
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До честноРодния ни език постепенно ще отпадне.
53
0
 
17
 
! Отговори
честно преди 4 години
Чак пък 6 езика! Карайте ги да учат 6 езика,накрая ще ги говорят смесено и ще се объркват и на български. Родният ни език не знаят някои деца!
52
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А пък за спортните журналисти !!!!!Преди години гледах предаване от някакви ски алпийски дисциплини. Български журналист говореше с някакъв немскоезичен, не помня дали австриец, швейцарец, немец. Помня идеално, че преводът му на български нямаше нищо общо с говоренето на чужденеца. Но нашенецът звучеше много убедително. Бързо, без запъване, пълно с шаблонни изрази.

Спонсорирани публикации