Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
65
0
 
7
 
! Отговори
Detroit Pistons преди 3 години
Ротационният двигател няма бутала, само клапани.
64
1
 
16
 
! Отговори
до 64 преди 3 години
До АнонименИзобщо не си прав, синко. Купихме ВАЗ2103 през1974 година, на табелката върху капака на багажника пишеше Жигули, в книжката пишеше Жигули, никъде не се е споменавало за Лада. Това е 1974 година. После станаха Лада.
63
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 64 Казах ли ти за лъва и смейство котки? Май не си ме разбрал. Лъвът е от семейство котки, но те е котка, както ладата е от семейство жигули, но не е жигули. Тъъъп ли си какъв си? Едната котка бяга 160 км другата 180.
62
6
 
11
 
! Отговори
Bad Company преди 3 години
Мнооооооооооооооого дълбоко се съмнявам руснаците да могат да направят годен за употреба ванкелов двигател. Те японците не можаха та го доизкусурят толкова време та *** ли?
61
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 61 Значи жигула изнесена в чужбина става веднага лада с километраж 160, но същата жигула с километраж 180 се води жигула в Русия??? Жигула на километраж 180 няма, синко! И с 4 фара. Набий си го в кратуната!
60
2
 
6
 
! Отговори
До 58 преди 3 години
И за километража бъркаш. Различен е при различните модели и няма нищо общо с Жигула/Лада, тъй като това е една и съща кола под две наименования. Във Великобритания я продават като Рива.
59
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Жигули, произведено за износ е Лада.
58
2
 
6
 
! Отговори
До 58 преди 3 години
Бъркаш за Лада и Жигули. Това е една и съща кола, но от един момент жигулитата за износ ги наричаха лади. Примерно ВАЗ-2101 за износ до един момент е Жигули, а после е Лада.
57
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 59 И как си вдигнал с Вартбург 150, като километража му е до 140?
56
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
С Нива 1.7 съм вдигал 150, също и с Вартбург, но с него по нанадолнище.
55
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 54 Няма жигули с 4 фара, има лади. Жигулитата са с 2 фара. Това че ладата е от семейство жигули е ясноВсе едно да кажеш на лъва , че е котка. Да той е от семейство котки, но не е котка!И жигулитата бяха с километраж до 160, а ладите до 180.
54
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
55, ние по татово време и на Трабанта му викахме БМВ (бензин, масло, велпапе).
53
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Преди 1989 по магистрала Тракия, жигулата беше царят."-----------------------Така говориш, защото не си карал ГАЗ-24 "Волга". Истинска лимузина.
52
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 41 Пич, постът ти ми напомни за моя дядо, който 1992-ра си взе москвич 12-ка , обаче го купил от някакъв и го вкарал в гаража ни на село и идва при нас...бяхме на маса няколко човека и вика " Купих едно БМВ. В гаража е" . И брат ми: А бе дядо, ти нямаш пари за 10 годишна лада да си купиш, БМВ си купил?" И дядо ми" Елате в гаража, бе" Влизаме и гледаме москвича и брат ми " Е това БМВ ли е?" И дядо ни му вика " Е БМВ е, двигателя какъв мислиш е?" ))))
51
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Жигули ВАЗ-2106 е с 4 фара и максимална скорост 165 км/час. Нарича се още и Жигули 1600 и Лада 1600. Първата Жигула ВАЗ-2101 струваше 6100 лева и я произвеждаха много години, почти до 1989-та.
50
11
 
2
 
! Отговори
Руснаци... преди 3 години
... да произведат работещ ванкелов двигател? При положение, че и кафеварки не са се научили да правят?Невъзможно, това е хибридна путинска лъжа ;)
49
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Като говорим за съветски коли и скорости да кажа, че бащата на мой приятел имаше Москвич 408 /вече не нов/, купен от най-обикновена Мототехника. Приятелят се хвалеше, че много върви и един път седнах зад волана да го изпитам. На прав равен участък, с 4 човека в купето, се движехме с 135-140 км/ч като не бях натиснал акселератора до пода. Москвич 412 нямаше проблем да се движи и с по-висока скорост, но за Москвич 408 никога не бих повярвал, ако сам не бях зад волана.
48
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За лоши пътища с голям наклон, най-много ми хвалеха Запорожеца. Аз карах Вартбург и с него нинавах по места, където сега не смея да мина с джипа.
47
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Е то остана и да е с руски двигател...
46
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Как ги товареха тези жигулита просто не е истина, а после си караха с до 120 км/час по магистралата.

Спонсорирани публикации