Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
85
1
 
1
 
! Отговори
@ преди 3 години
До КуртиМерси. :)
84
3
 
6
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 3 години
Жигули развиваха огромна за съветските времена скорост - 200 километра на ден.
83
0
 
6
 
! Отговори
Курти преди 3 години
ВАЗ 2101,2103,2105,2106,2107 има варианти ЛАДА има и варианти Жигули.Зависи за кой пазар е произведена.
82
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ВАЗ 2101 и до ден днешен се нарича ЖИГУЛИ, а не Лада, бе!Къде си чул някъде някой в България да каже на този модел с двата големи фара ЛАДА когато и да било??? Пубер, това че четеш Уикито и се снабдяваш с информация от там , не значи, че знаеш как хората определяха по бай Тошово време тия коли. ВАЗ 2101 завинаги си остана за хората ЖИГУЛИ, а не ЛАДА. Аз съм сигурен , че ако видиш сега едно жигули по улицата ВАЗ 2101 и кажеш на дядо си " А, ЛАДА" И ТОЙ ЩЕ ТИ СЕ ИЗСМЕЕ!
81
2
 
3
 
! Отговори
Курти преди 3 години
Едно време на ъглошлайфите им викахме жигули пък руснаците болгарка,
80
4
 
2
 
! Отговори
Handel преди 3 години
Толкова откъсната от реалността статия може да бъде написана само от неграмотниците от DW.
79
2
 
5
 
! Отговори
Курти преди 3 години
Двигателя на Москвич 412 е взаимстван от BMW 315 тип на купе Е21,
78
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ВАЗ-2101 се продаваше в България от 1973 година, първо като Жигула после като Лада 1200 и модификациите Лада 1300 и Лада 1500 според обема на двигателя. Милиционерският вариант имаше двигател от 1500 куб.см взет от ВАЗ-2103.ВАЗ-2101 има шест модификации и различна максимална скорост и мощност. В началото всички бяха с името Жигули, после то остана само за вътрешния пазар, а за износ ги прекръстиха на Лада и Рива за Великобритания. По някое време и за вътрешния пазар ги прекръстиха на Лада.
77
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 74 Викаш нямало разлика от ВАЗ 2101 тоест Жигули и Лада 1500? Голям разбирач си!Едното с 60 коня и 1, 2 двигател, другото с 85 коня 1,5 двигател. Едното развива 160, другото 180. Няма разлика ама нииикаква, нали?***!
76
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Преди 1989 година се носена разни митове за жигулитата производство за милицията. Например как на някой българин по погрешка са продали Жигула предназначена за милицията и той бил страшно доволен от колата, но след две години на техническия преглед в КАТ, разбрали за грешката и му взели Жигулата, като му дали чисто нова друга Жигула, но тя не вървяла като предишната.
75
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 74 Точно ВАЗ 2101 е чисто жигули с два кръгли фара и с километраж 160, който модел в България НИИИИКОГА не се е наричал ЛАДА, а се нарича и до днес ЖИГУЛИ. Ладата е с 4 по- малки фара и с километраж 180 в началото на 80-те. Българинът на този модел казваше ЛАДА...лада 1500, лада 1600 и т.н., папагал!
74
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Bad CompanyКакто виждаш, направили са.
73
4
 
3
 
! Отговори
еволюция преди 3 години
Щом пускат статитии за технологичните "достижения" на ссср значи положението в *** е трагично...
72
7
 
4
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
За сметка на това хората с вкус към живота,управляваме френски автомобили,а не съветски пияни изпълнения
71
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ВАЗ-2101 продавана в България в началото се казваше Жигули, а после Лада. Без никаква друга разлика в колата. Хайде пак помисли за котките.
70
3
 
2
 
! Отговори
някой си преди 3 години
Прочетете коментара на мушан, защото това е цялата истина за името. Само, че самите руснаци се устиха за името и го смениха. Всичко друго и бля бля.
69
3
 
6
 
! Отговори
мушан преди 3 години
Името на колата, Жигули,се промени,когато европейците прозряха асоциация с жиголо,на техен европейски език платен любовник.
68
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 68 Кога после станало след 1974-та жигулито ЛАДА, бе? Кога в България на жигулито някога се е викало ЛАДА, бе? Ти нормален ли си, бе? На жигулито с 2-та големи фара и с километраж 160 кога българинът в България е казвал ЛАДА, бе изтрещял?
67
4
 
6
 
! Отговори
Кви Лади Кви Жигули преди 3 години
Има ВАЗ и номера на модела. Махленски наименования да ги различават градските разбирали.
66
3
 
16
 
! Отговори
Много съм доволен! преди 3 години
Хубави коли си бяха за времето, аз имах Москвич 1360 и не ме е оставял никога по магистралата или кадето и да било! Но винаги си носех в багажника резервен карбуратор, делко, ремък, бобина, динамо, червен пипер и стартер!

Спонсорирани публикации