Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
45
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 45 Не знам от кое BMW e копиран двигателя, но имали сме и лада и москвич 12 -так. Точно казваш- москвича си беше като танк по черни пътища, а ладата ни преди това се задъхваше на такива терени.
44
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
от 44 До 40-ти пост ми беше моя пост!
43
0
 
8
 
! Отговори
@ преди 4 години
До Анонимен 41А, интересно, аз не съм сигурен, просто от собствен опит, като ходехме на лозето по едни много брутални баири (неасфалтирани пътища, разбира се), че Москвето на втора си беше като танкче нагоре. Жигулката/Ладичката на разни роднини леко се задъхваше. Случайно да знаеш от кое БМВ е копиран?
42
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 140Муахахаахахахаххаа..... не съм оня дето баща му дето вдигнал 180км/ ч, но да те светна , че на жигулите километража им беше до 160, на ладите до 180, бе мозък!
41
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Преди 1989 по магистрала Тракия, жигулата беше царят. Аз с кола 50 к.с. също карах със 120 км/час, колкото беше разрешено тогава, но при нанагорнище не успявах да поддържам тази скорост и минавах на по-ниска предавка, докато жигулитата успяваха.
40
5
 
6
 
! Отговори
Румен преди 4 години
Един майтап от 1989г точно с такова ЖигулиМинавам привечер край мальк парк до Павелецката гара в Москва .Милицията прави някаква хайка.Едни хукнаха да бягат,качиха се в една кола и отпрашиха.Дотьрчаха и милиционерите ама вместо да се качат в Жигулито отвьтре излезна още един и почнаха да бутат колата.Поне 2-3минути бутаха по улицата докато я запалят
39
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 37 Ами брат няма кво да се чудиш че москвича беше по- мощен от ладите и жигулитата- все пак двигателя му е копиран от на BMW.
38
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е как баща ти е вдигнал 180 км/ч с Лада, като скоростомера беше до 160? Поне на моята 2105 беше до толкова.
37
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аз не бях с жигула, но по нанагорнището по Цариградско шосе след Орлов мост посока Плиска, само жигулитата имаха достатъчно мощност, за да карат доста по-бързо от мен. Там ограничението до 1989 година беше до 110 км/час, сега е до 80 км/час. Хубава кола беше и затова само за нея се чакаше доста време.
36
14
 
4
 
! Отговори
шофер преди 4 години
Смях на търкалета. Всички копират от германеца. Германска кола яка кола. В 21 век да ядеш ориза с клечки нема как да направиш кола. Пада геадушка с бобено зърно и всичкото жълто пробито а буталата в картера, ламарини с дупки на кокоши яйца...Нема как с ламарина с дебелина на станиол и купе крепящо се единствено на боята да конкурираш AMG, RS, M paket, GTI, Focus и Insignia. Смеххххххх :)))
35
5
 
10
 
! Отговори
@ преди 4 години
До ЩирлицДа, 110-115 й беше нормалната максимална скоророст на тая таратайка. 130 ако много я назориш на равно. 145 ако е яко назорена и по склон надолу. Москвича беше с 10 километра надолу, обаче беше някак си по-мощен. Не съм гледал скоро данните, но въртящия му момент може да е бил по-голям, не знам. Във всеки случай на черни пътища баири беше значително по-добър от Жигули/Ладичка. Вървеше като танк.
34
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Още едно доказателство, че Московския Улис живее от грабеж, военна плячка, кражби на технологии, заплахи и рекет.Няма ли плячка всяка империя рано или късно се разпада.за справка: виж ИСТОРИЯ НА РУСИЯ
33
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Жигулата струваше 6100 лева в Мототехника. Един приятел си кара Жигулата около 30 години и нямаше никакви проблеми с нея. Беше от първите внесени в България. Много здрава кола. Всяка седмица си ходеше до селото на баща си на горе-долу 150 км разстояние, т.е по 300 км на седмица само за това, а иначе и на работа ходеше с жигулата, но тогава нямаше сини зони за паркиране.
32
4
 
12
 
! Отговори
анонимен преди 4 години
1975г.бях на работа в Полша гр.Люблин качихмесе групата в такси (бяха частни)полски фиат нов и аз казвам това е най хубавата кола. Полякат ми каза това не е кола а го.но за 4 години ще ръждяса и ще се разпадне тук зимата се сипва много сол аз тук 14 години карах волга 21 с еленчето от долу е обработена с калай калниците ца закръглени като на фолцваген не задържат по от солта ръбовете за да гние.Та руснаците за техните терени и пътищ имаха добри коли като инивата.
31
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Щирлиц, няма да е било жигули а лада. Имаше едни лади през 80-тте които наистина бяха много пъргави и нормално се движеха със 100-110. Братовчед ми имаше навремето такава и той младо *** й се кефеше...чак до 3-та скорост въртеше гуми при ускорение, колкото и да не ви се вярва...щото задницата й лека и със задно предаване и се усукваше направо при опит да я настъпиш максимално от покой.
30
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Павката, ти си правил опит да вдигнеш с 25 годишна лада над 150км/ч ли? Чудя ти се как си жив още заради тъпoтиятa ти. )))))Басиии самоубиеца!
29
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До бай ЛазоНа руска кола врата и на урсуз жена уста се затварят само със силен плътен удар!
28
4
 
20
 
! Отговори
Щирлиц преди 4 години
Нашата най-обикновена жигула спокойно вървеше със 120,без никакви опити за излитане,разпадане и пр.измишльотини.
27
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това е лъжа. Никога не са използвали жигули.Използваха запорожец би турбо, тарга, 4х4.Кото вдигнеш 60км гръмваше, и тези от КГБ изчезваха в пушилката.
26
6
 
9
 
! Отговори
Павката преди 4 години
Както и да я настъпвах мойта корекомска лада никога не вдигна повече от 150 км/ч. А правих опити над 25 години

Спонсорирани публикации