737 Max вече не е най-големият проблем на Boeing: Ще се справи ли компанията?

Пандемията допълнително влошава положението на гиганта
23 фев 2021 16:23, Нели Христова
50
737 Max вече не е най-големият проблем на Boeing: Ще се справи ли компанията?
Снимка: БГНЕС

В края на миналата година изглеждаше, че Boeing най-накрая е на път да премине покрай най-голямото предизвикателство в историята си. Американските регулатори премахнаха 20-месечното заземяване на 737 Max, а бързото одобрение на ваксините срещу COVID-19 породиха надежди за нормално търсене на въздушни пътувания и покупки на самолети.

Но сега Boeing се сблъсква с може би по-сериозен и дългосрочен проблем - близкият колапс на пазара за широкофюзелажни пътнически самолети, което е от решаващо значение за продажбите на компанията.

И този проблем се влоши в събота, когато се наложи Boeing да заземи 69 от своите самолети модел 777  след ужасяващата повреда на двигателя при полет на United Airlines от Денвър. Части от машината засипаха крайградски квартал. За щастие никой на земята не пострада и самолетът успя да кацне без пострадали.

Но видеоклиповете, заснети от пътниците, на горящите останки от двигателя и новинарски снимки на дупки в покривите на домовете отдолу и огромните парчета от самолета в предните дворове със сигурност са донесли на Boeing много ненужно внимание.

Това е най-новото в списъка с проблеми за различни модели двуколесни Boeing - а доходоносният бизнес с широкофюзелажни самолети е важен за компанията, тъй като там компанията има ясна преднина пред конкурентния Airbus, който е първи в продажбите на едноколесни самолети.

Всъщност заземяването на модел 777 може да не е най-сериозният от широкообхватните проблеми на Boeing, дори ако заглавията за запаленият двигател изглеждат ярки.

"Max беше предизвикателство, но беше поправимо", казва Ричард Абулафия, космически анализатор в Teal Group, позовавайки се на процеса за отстраняване на защитната функция, която причини две катастрофи, при които загинаха 346 души. Освен тази човешка трагедия, заземяването струва на Boeing повече от 20 милиарда долара.

Но няколко други проблема на Boeing не са толкова лесни за отстраняване.

Част от основното, продължаващо предизвикателство в тази област е пандемията. Двуколесните самолети най-често летят по международни маршрути и международните пътувания вероятно ще бъдат сериозно затруднени дълго след възстановяването на вътрешните пътувания, тъй като правителствата по света налагат нови мерки за тестване за COVID и карантинни ограничения за пътниците, пътуващи в трансгранични полети.

Дори преди пандемията и заземяването 737 Max, Boeing изостава на пазара на едноколесни самолети. Съпреникът на компанията Airbus има повече продажби в този сектор от пазара - заедно с нов лъскав самолет с голям обсег на действие, за който Boeing няма конкурент. И тъй като авиокомпаниите се насочват към използване на едноколесни, а не на широкофюзелажни самолети по повече маршрути, Абулафия казва, че конкурентният недостатък на Boeing е по-сериозна дългосрочна заплаха за компанията, отколкото заземяването на Max.

"Ако посоча един проблем, който би бил най-голям за компанията, това би бил широкообхватният пазар", казва Кай фон Румохър, космически анализатор на фирмата Wall Street от Cowen.

787 Dreamliner, 777X и други проблеми

Освен съществуващите предизвикателства на 737 Max и новото заземяване на 777, Boeing вече обяви плановете си да затвори фабрика 787 във Вашингтон през следващите месеци, тъй като трябва да намали производството поради слабото търсене. Компанията очаква да строи само по пет 787 Dreamliners и два 777 или 777X всеки месец, което е по-малко от половината от процента на производство преди пандемията за тези самолети.

Фон Румор казва, че с много по-бавния темп на производство на тези двуколесни самолети, Boeing ще бъде много по-близо до фалит, отколкото на печалба. Според него компанията вероятно ще зависи от продажбите на товарните самолети модел 777, а не от пътнически машини. Но дори и при силно търсене на товарни превози, той очаква Boeing да отчете третата си поредна година на загуби през 2021 година.

Ефектът на COVID-19 върху международните маршрути за дълги разстояния "измести очакваната вълна на замяна и общото търсене на широкофюзелажни самолети", каза изпълнителният директор на Boeing Дейв Калхун пред инвеститорите миналия месец.

По-сериозното предизвикателство включва 787 Dreamliner, от който Boeing спря доставките в края на миналата година поради проблеми с хоризонталния си стабилизатор. В петък FAA разпореди проверки на повече от 200 самолета модел 787 поради скъсани декомпресионни панели в товарните трюмове, които според FAA представляват риск за самолета, ако в трюмовете избухне пожар.

Фон Румор заяви, че е несигурно дали клиентите, поръчали 787 Dreamliners, ще бъдат готови да приемат самолетите, след като проблемите бъдат отстранени.

Междувременно завършването на 777X, най-новият пътнически самолет на компанията, е отложено, отчасти поради проблеми с развитието на неговите двигатели GE и отчасти поради намаленото търсене на самолетите. Този самолет също имаше проблем по време на тестовете за безопасност през септември 2019 г.

Сега Boeing не планира да достави първия 777X до края на 2023 г.

Заземяването на 777

Заземяването модел 777 след този уикенд засегна 69 самолета, които бяха в експлоатация с двигатели, построени от Pratt & Whitney. (Други 59 от моделите 777 на компанията с тези двигатели вече не бяха в експлоатация поради липса на търсене.)

Двигателите Pratt & Whitney, които се провалиха в полета на United - и на товарен самолет 747 същия ден в Холандия - вече не се използват в по-новите версии на нито един от тези самолети. Boeing вече обяви плановете си да спре 747 някъде през следващата година.

Точната причина за двете неизправности на двигателите през уикенда тепърва ще бъде установена. Като се има предвид колко дълго двигателите се използват, е малко вероятно това да е проблем с дизайна, а вместо това да е проблем с производството или поддръжката. "Това може да ускори пенсионирането на някои от тези по-стари 777, но това не е основен проблем за Boeing", казва Абулафия. Проблемът е по-вероятно да бъде с двигателя, отколкото със самия самолет, на менине е Фон Румор.

Delta (DAL) обяви през май, че ще оттегли всичките 18 от своите самолети модел 777, въпреки че осем от самолетите са били в експлоатация само за сравнително краткото време от 10 години.

Абулафия казва, че тези широко разпространени проблеми не означават, че самолетите на Boeing не са безопасни. Но според него проблемите подчертават нарастващото предизвикателство за компания, която някога е била призната за лидер в областта на безопасността.

"Мисля, че Boeing има сериозен проблем по отношение на техническото изпълнение, свързано с разработването на нови самолети", каза Абулафия. "Освен при Max, това не е проблем за безопасността. Но можете да видите, че се превръща в проблем за възприемане на безопасността, ако не са внимателни."

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абе Вие нормални ли сте бе, журналистчета? Какви двуколесни и едноколесни самолети????!!!
36
0
 
1
 
! Отговори
Iordan ivanov преди 3 години
Във връзка с съобщения за активизиране на проучвания от военно терористична мафия свързани с засичане на земни уреди на МАрс вчера след 16 часа София констатирахме обемно проникващо обсебване на малко помещение от военно терористична мафия. В помещението нямаше опасна техника вкл телефони,часовници,камери..В съседно има стар телевизор цветен..След проветряване биосферата в помещението се въстанови до защитна.
35
0
 
0
 
! Отговори
Iordan Ivanov Geolog преди 3 години
Проучвания на нарочно инсталирана черно чумно обемно обсебваща техника на новите boing super max777 .На този самолет на снимката има подобна по маломощна в сравнение с публикувани снимки от 2018 година..само в пилотсkата кабина.Техниката е от типа 5 G Black death and cancer terror..НУжно е БОИНГ да обезопаси самолетa и да смени новата контролирана от военно терористична мафия /Anti MARS tehnika..До 2018 година се гордеехме с безопасни самолети ..
34
1
 
2
 
! Отговори
Ани преди 3 години
Руската пропаганда е пълзи по българските сайтове от всички страни както през 1913. Сърбия, FYROM, Гърция, Румъния, Хора с турско самосъзнание, подопечни на Хелзинския комитет и какви ли не.Просто трябва да държим здраво бръснича и да не се поддаваме.Америка си има своите проблеми, но през последните 200 години всичко добро по света е дошло от там.
33
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Боинг не може да фалира защото произвеждат самолети които другите не произвеждат.777 се представи чудесно на практика 20 годишен самолет се запали,изгоря един от двигателите,пилотите спряха горивото към проблемният двигател,пуснаха му пожарогасителят и кацнаха като пътниците са напуснали самолетът сякаш слизат от нормален полет-с пътническият ръкав.Самолетът се е представил повече от добре казват че бил стабилен и управляем единствено другият двигател трябвало да работи почти на пълна мощност.
32
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"различни модели двуколесни Boeing"?! Двуколесен е самолетът U2. Мисля че от времето на бипланът Stearman, Boeing произвеждат самолети с повече колела, само.
31
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен"От САЩ нищо не става.. Е така започнаха проблемите на СССР"Проблемите на СССР започнаха когато нападна Авганистан, а проблемите на Русия започнаха когато нападна Украйна.
30
4
 
6
 
! Отговори
Мда преди 3 години
Инженерите май свършват в САЩ.Студентите предпочитат да се занимават с еднополова любов,вместо да учат...
29
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Боинг има много сериозен проблем и това е съветското самолетостроене което бълва 100% сигурни, икономични и бързи самолети мечта от серията Владимир Путин супержет.
28
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нашите дупедавци , дали няма да поръчат "доброволно" 15-тина Боинга за след 20 години със сегашно плащане , че май имаме нужда.
27
0
 
3
 
! Отговори
Bili преди 3 години
защо не си поправят сега статията след като ги светнахме на английски...? още един жокер - контрол+Ф ако не ви се препрочита тва дето го избълвахте...
26
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Началото на самия край на фащ.
25
4
 
12
 
! Отговори
airbus преди 3 години
Каква стана тя? Някои се смяха на китайските стоки, че били евтини но изключително чупливи. А то излезе, че американските самолетчета били най-скъпи и се чупят във въздуха.
24
5
 
9
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До Христо Христов /26Копикат, до неотдавна могъщият "Роскосмос" се надсмиваше на спейсдрагона на Мъск, а сега оттам се чува оглушително мълчание!
23
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Големите пари се правят не със самальоти а с криптовалута. Биткойн за 55хил$...
22
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Блек лайф метърс, боинг не метърс, нека падат като гнили круши.
21
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
да пътуваш с боинг е повече от рисково нямат бъдеще а и в миналото са обиждали афроамериканците затова нека фалират
20
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И още по лошо ще става. Трва е само началото на края.
19
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
с тия 31 пола и неконтролираната лубоф към добитъка и безопасността се скапва
18
0
 
4
 
! Отговори
браво преди 3 години
Не се чудете на текста, просто Краб-Трее е постъпил на работа в сайта, като преводач.

Спонсорирани публикации