Може ли "луд проект" на Ердоган да заплаши екосистемата в региона?

Ще бъде ли превърнат Истанбул в остров?
10 юли 2021 20:27, Елка Василева
116
Може ли "луд проект" на Ердоган да заплаши екосистемата в региона?
Снимка: архив, БГНЕС

На 26 юни в Турция бе дадено началото на реализацията на един от най-амбициозните и спорни проекти в историята на страната - Канал Истанбул, който ще свърже Черно и Мраморно море. Мечтите за изграждане на алтернатива на Босфора датират още от 16-и век. Очаква се с осъществяването на проекта в турската хазна да постъпват по осем милиарда долара годишно.

Проектът алтернатива на Босфора е сред т. нар. "луди проекти" на президента Реджеп Тайип Ердоган. Канал Истанбул се очертава като един от водещите инвестиционни проекти за последните шест години, сред които са летище Истанбул, Северната мраморноморска магистрала, жп линии, пристанища, логистични центрове.

Правителството заявява, че тези инвестиции ще имат голям принос за турската икономика, като по този начин ще се увеличи влиянието на Турция в международната търговия и ще има огромни ползи за екологията и за сигурността. Твърди се, че Канал Истанбул ще е от полза не само за Турция, а и за съседните страни, сред които България и Румъния.

Същевременно опозицията в Турция, военните (във връзка с конвенцията от Монтрьо), екоподдръжниците и много жители на мегаполиса остро критикуват т. нар. "Канал на раздора", като твърдят, че с реализирането му ще бъде причинена екокатастрофа главно заради разликата в солеността на Черно и Мраморно море, както и заради факта, че по този начин Истанбул на практика ще бъде превърнат в остров. Според някои оценки ще се повиши силно и рискът от огромни разрушения при земетресения.

Още по темата

Турската опозиция побърза да предупреди чуждестранните инвеститори за рисковете при евентуално участие в "Канал Истанбул". По данни на проучване на социологическата агенция Метропол близо половината турци не одобряват изграждането на Канала.

Ползите от Канал Истанбул

Това не е просто воден канал, това е спасение за бъдещето на Истанбул. Така Ердоган окачестви на 26 юни проекта (когато бе направена първата копка в района Сазлъдере).

Водната артерия ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през Канала ще може да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона.

Ердоган съобщи, че се планира Канал "Истанбул" да бъде построен за шест години, а стойността му ще възлезе на 15 милиарда долара. Той изтъкна, че трафикът през Босфора в момента е много интензивен и е един от най-натоварените в света. По думите му капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 хиляди (годишно), а на този етап през пролива вече преминават по 45 хиляди плавателни съда.

Още през май Ердоган заяви, че със сигурност има много противници на проекта, но добави: "Това няма да ни спре". Президентът изтъкна още, че проектът няма да попада под действието на Конвенцията от Монтрьо.
Министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу заяви, че според предварителните разчети корабоплаването през Канал "Истанбул" ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора.

Увеличаването на габаритите и тежестта на корабите, превозването на опасни товари, увеличаването на броя на плавателните съдове са само малка част от опасностите за пролива, казват експерти. Като естествен пролив Босфорът крие множество опасности като остри завои, силни и променливи течения; движението на плавателни съдове, които са част от градския транспорт, и туристическите корабчета също товарят трафика. В момента за преминаване през Босфора корабите трябва да чакат от 15 до 30 часа, заради което загубите за големите танкери за денонощие възлизат на до 120 хиляди долара. Предполага се, че с реализацията на Канал Истанбул корабните компании ще спестят 1,4 милиарда долара годишно.

Не трябва да се игнорира и фактът, че от преминаващите кораби през Босфора годишно 10 хиляди са танкери, превозващи тонове суров петрол.

Катастрофа на такъв танкер в пролива, разделящ на две части 16-милионния мегаполис, може да доведе до екокатастрофа. Подобни инциденти е имало през 1979 и 1999 г. Същевременно почти ежедневно в пролива става леки инциденти.

Всъщност според някои оценки през Босфора преминават 4 пъти повече кораби отколкото през Панамския и три пъти повече отколкото през Суецкия канал. Инцидентът в Суецкия канал наскоро допринесе за решението на турските власти за стартиране на реализацията на проекта за Канал Истанбул.

Трябва да се отбележи и фактът, че въпреки развитието на технологиите в търговията продължават да доминират морските превози, а стойността им е много по-ниска в сравнение с другите превози.

Преподавателят от университета Мармара и специалист по градски мениджмънт д-р Реджеп Боздоган съобщи, че Канал Истанбул няма просто да свърже Черно и Мраморно море, а проектът включва логистичен и конгресен център, център за изложения, две големи пристанища и две яхтени пристанища. Ще бъде създадена и зона за високи технологии и ще бъдат построени два сеизмично устойчиви града.

По информация на Хабер 7 в периода 2017-2019 г. са извършени задълбочени проучвания, свързани с реализацията на морската артерия. Анализирани са били всички мнения и критики от заседанията на Комисията за технически контрол, като работата е била съгласувана с мнението на експерти от 56 учреждения и организации.

Вредите от Канал Истанбул

Опозицията и екоактивистите са твърдо против реализацията на Канал Истанбул. В деня, в който бе стартирано строителството, бе организиран голям протест. "Не искаме бетонен канал, не искаме бетонен град", "Няма да мълчим, ако Каналът бъде реализиран", скандираха участниците в протеста.

Според еколозите с осъществяването на проекта ще бъде разрушен екологичният баланс и ще се повиши нивото на сероводорода в Мраморно море. Това означава, че жителите на Истанбул ще усещат постоянен лош мирис (на развалени яйца), а редица видове от екосистемата може да бъдат унищожени. Най-крайните опоненти твърдят, че с изграждането на Канала ще бъде причинена екокатастрофа, тъй като Мраморно море е по-солено, а Черно море има по-голямо био разнообразие. Също така нивото на водите в Черно море е по-високо, а течението на Босфора не позволява на двете морета да се смесват. С реализирането на изкуственото съоръжение може да се стигне до там, че нивото на Черно море да спадне леко, а Мраморно море да бъде силно замърсено. Европейската част на Истанбул, превръщайки се в остров, може има проблеми, свързани с дефицит на вода, както и с повишен риск от земетресения.

Проблемите, свързани с дефицита на вода, са силно вероятни, тъй като основният източник на прясна вода в европейската част на Истанбул е именно водохранилището Сазлъдере, което с реализирането на проекта де факто ще бъде засолено. Ще са необходими много нови водоизточници.

Трябва да се изтъкне фактът, че по-голяма част от населението на Истанбул (10 милиона души) живее в европейската част на Истанбул, а повечето запаси на вода се намират в азиатската част на града. Дори сега в европейската част на мегаполиса често има проблеми в водоснабдяването.

Очевидно само времето ще покаже дали ползите ще са по-големи от вредите при реализирането на мегапроекта Канал Истанбул.
/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
0
 
3
 
! Отговори
TR преди 2 години
До Анонимен Питай бабати за Осман как е било
76
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Атомни централи канали отпишете Стамбул
75
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
С.ТАМБУЛ ЩЕ ПОТЪНЕ ЧЕСТИТО
74
5
 
4
 
! Отговори
нн преди 2 години
Който му е дал акъл да прокопае канала заслужава Нобелова награда. Противници, колкото искаш. Имаш пари, правиш го.
73
0
 
0
 
! Отговори
159 преди 2 години
До 159Защо ми слагаш палче надолу? Всъщност това е най-тъжната подробност от края на това войниче. Беше под един бряст и го гледах с тъга привечер. Ако сега съм там, бих му занесла цветя...
72
4
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 2 години
Истанбул и без това потъва, Ердоган ще му помогне да стане по-бързо! Може вместо остров, Босфора да стигне чак до Измир!
71
1
 
4
 
! Отговори
159 преди 2 години
Пропуснах един детайл: осъден сам да си изкопае гроба и да бъде погребан без никакъв надгробен знак.
70
0
 
3
 
! Отговори
159 преди 2 години
До 159Никого не ненавиждам и не мразя. Всички сме равни в края на краищата.И не се хаби да пишеш силни думи.
69
1
 
5
 
! Отговори
159 преди 2 години
"Изпитах омерзение и презрение, като прочетох текста ти."Баща ми е бил съвременник при преминаването както на немската армия, така и на руската (всъщност украинската част). И ми е разказвал подробности. От балкона на лятната ни къща се виждаше дървото, под което е бил погребан руски войник, на около 17 години, по думите на баща ми. Военно-полевият съд го осъжда на разстрел, като сам си изкопае гроба. Горката майка, очаквала е сина си да се върне. Хайде да не се впускам в детайли. Никого не нена
68
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Но когато изграждаха суецкия и панамския канал нямаше проблеми с еко системата и солеността на водата!
67
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Западняците и в частност Германия пратиха Ленин и затриха една огромна православна славянска държава с безграничен потенциал ------/////------- Е, как така огромна с безграничен потенциал, пък я затрива само с изпращането на един плешив татарски из род?
66
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Специално за Турция е важно опитите да не спират! Когато мъж забременее, светът ще бъде в краката им!
65
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Като сме толкоз умни хората, чудя се имаме ли капацитет да изчислим какво ще стане ако кацне Нов канал. Нещо се разубедих в умността покрай коронакризата. Скептично е това да е добър проект
64
5
 
5
 
! Отговори
82 преди 2 години
Нивото на Черно море било по-високо от съседното Мраморно...колко *** може да е един журналист, хахаха.
63
0
 
5
 
! Отговори
159 преди 2 години
До Анонимен 76"Мразя злобната простащина"Аз също - не обиждам и не обичам да чета обиди. Да, етиопците са продължители на едно много старо общество. Възпитани. Идвам тука да прочета информация, а коментарите понякога са по-интересни от статиите. Казвайки това, искам да спомена някои имана на автори, пишещи в Днес.бг, но не знам прието ли е. Например Е.В. и Красимир.
62
1
 
5
 
! Отговори
159 преди 2 години
До До анонимна 36Чела съм и то повече от теб. Не обиждам никого и не обичам да чета обиди. Изразих мнение, давайки примери в цифри. Защо хората се поддават на литературата, писана от не-дотам неутрални автори? Знаеш ли, напускайки страната 5 години след лозунгите България - ШВейцария на Балканите, една от малкото книги, които взех бе на Захари Стоянов, "Записки по българските въстания". Аман от хора, на които обидите не отиват по далече от "селянин" и "селски".
61
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Факт, не съм сигурен дали се шегуваш или си безусловно ***. Каспийско е 28 метра под морското равнище и да се говори повече по темата е просто ненужно.
60
8
 
1
 
! Отговори
Факт преди 2 години
Ако бъде построен евразийският канал Каспийско-Черно море, той ще гарантира печалбите на турския. Нещо повече-ще го направи безусловно необходим.
59
1
 
5
 
! Отговори
ишкембе чООООрба преди 2 години
чобанинът пак е слънчасал. Мине, не мине седмица, две и папагалите повтарят какво е бълнувал. Хубаво го лекуваше бай Дончо, един туит и лирата клекваше с 20 %.
58
10
 
10
 
! Отговори
Скандинавец преди 2 години
Рамо до рамо със съветските конструктори Турцие може да изгради всичко. Вижте как руснаците направиха набързо мост до Крим. Така и ще направят канал безпроблемно. Време е да се побратимим отново и навеки. 500-годишното присъствие си е дало думата: чалга, един билюк турски думи, турски носии, турски шевици, турски миндери, турски дувари, турски къщи, турски мостове, турска тотална архитектура обуславят нашето минало и настояще. Иш Аллах Ердоган. Аллах да го помаже. САЩ са шейтани. Разберете го!