Може ли "луд проект" на Ердоган да заплаши екосистемата в региона?

Ще бъде ли превърнат Истанбул в остров?
10 юли 2021 20:27, Елка Василева
116
Може ли "луд проект" на Ердоган да заплаши екосистемата в региона?
Снимка: архив, БГНЕС

На 26 юни в Турция бе дадено началото на реализацията на един от най-амбициозните и спорни проекти в историята на страната - Канал Истанбул, който ще свърже Черно и Мраморно море. Мечтите за изграждане на алтернатива на Босфора датират още от 16-и век. Очаква се с осъществяването на проекта в турската хазна да постъпват по осем милиарда долара годишно.

Проектът алтернатива на Босфора е сред т. нар. "луди проекти" на президента Реджеп Тайип Ердоган. Канал Истанбул се очертава като един от водещите инвестиционни проекти за последните шест години, сред които са летище Истанбул, Северната мраморноморска магистрала, жп линии, пристанища, логистични центрове.

Правителството заявява, че тези инвестиции ще имат голям принос за турската икономика, като по този начин ще се увеличи влиянието на Турция в международната търговия и ще има огромни ползи за екологията и за сигурността. Твърди се, че Канал Истанбул ще е от полза не само за Турция, а и за съседните страни, сред които България и Румъния.

Същевременно опозицията в Турция, военните (във връзка с конвенцията от Монтрьо), екоподдръжниците и много жители на мегаполиса остро критикуват т. нар. "Канал на раздора", като твърдят, че с реализирането му ще бъде причинена екокатастрофа главно заради разликата в солеността на Черно и Мраморно море, както и заради факта, че по този начин Истанбул на практика ще бъде превърнат в остров. Според някои оценки ще се повиши силно и рискът от огромни разрушения при земетресения.

Още по темата

Турската опозиция побърза да предупреди чуждестранните инвеститори за рисковете при евентуално участие в "Канал Истанбул". По данни на проучване на социологическата агенция Метропол близо половината турци не одобряват изграждането на Канала.

Ползите от Канал Истанбул

Това не е просто воден канал, това е спасение за бъдещето на Истанбул. Така Ердоган окачестви на 26 юни проекта (когато бе направена първата копка в района Сазлъдере).

Водната артерия ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през Канала ще може да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона.

Ердоган съобщи, че се планира Канал "Истанбул" да бъде построен за шест години, а стойността му ще възлезе на 15 милиарда долара. Той изтъкна, че трафикът през Босфора в момента е много интензивен и е един от най-натоварените в света. По думите му капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 хиляди (годишно), а на този етап през пролива вече преминават по 45 хиляди плавателни съда.

Още през май Ердоган заяви, че със сигурност има много противници на проекта, но добави: "Това няма да ни спре". Президентът изтъкна още, че проектът няма да попада под действието на Конвенцията от Монтрьо.
Министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу заяви, че според предварителните разчети корабоплаването през Канал "Истанбул" ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора.

Увеличаването на габаритите и тежестта на корабите, превозването на опасни товари, увеличаването на броя на плавателните съдове са само малка част от опасностите за пролива, казват експерти. Като естествен пролив Босфорът крие множество опасности като остри завои, силни и променливи течения; движението на плавателни съдове, които са част от градския транспорт, и туристическите корабчета също товарят трафика. В момента за преминаване през Босфора корабите трябва да чакат от 15 до 30 часа, заради което загубите за големите танкери за денонощие възлизат на до 120 хиляди долара. Предполага се, че с реализацията на Канал Истанбул корабните компании ще спестят 1,4 милиарда долара годишно.

Не трябва да се игнорира и фактът, че от преминаващите кораби през Босфора годишно 10 хиляди са танкери, превозващи тонове суров петрол.

Катастрофа на такъв танкер в пролива, разделящ на две части 16-милионния мегаполис, може да доведе до екокатастрофа. Подобни инциденти е имало през 1979 и 1999 г. Същевременно почти ежедневно в пролива става леки инциденти.

Всъщност според някои оценки през Босфора преминават 4 пъти повече кораби отколкото през Панамския и три пъти повече отколкото през Суецкия канал. Инцидентът в Суецкия канал наскоро допринесе за решението на турските власти за стартиране на реализацията на проекта за Канал Истанбул.

Трябва да се отбележи и фактът, че въпреки развитието на технологиите в търговията продължават да доминират морските превози, а стойността им е много по-ниска в сравнение с другите превози.

Преподавателят от университета Мармара и специалист по градски мениджмънт д-р Реджеп Боздоган съобщи, че Канал Истанбул няма просто да свърже Черно и Мраморно море, а проектът включва логистичен и конгресен център, център за изложения, две големи пристанища и две яхтени пристанища. Ще бъде създадена и зона за високи технологии и ще бъдат построени два сеизмично устойчиви града.

По информация на Хабер 7 в периода 2017-2019 г. са извършени задълбочени проучвания, свързани с реализацията на морската артерия. Анализирани са били всички мнения и критики от заседанията на Комисията за технически контрол, като работата е била съгласувана с мнението на експерти от 56 учреждения и организации.

Вредите от Канал Истанбул

Опозицията и екоактивистите са твърдо против реализацията на Канал Истанбул. В деня, в който бе стартирано строителството, бе организиран голям протест. "Не искаме бетонен канал, не искаме бетонен град", "Няма да мълчим, ако Каналът бъде реализиран", скандираха участниците в протеста.

Според еколозите с осъществяването на проекта ще бъде разрушен екологичният баланс и ще се повиши нивото на сероводорода в Мраморно море. Това означава, че жителите на Истанбул ще усещат постоянен лош мирис (на развалени яйца), а редица видове от екосистемата може да бъдат унищожени. Най-крайните опоненти твърдят, че с изграждането на Канала ще бъде причинена екокатастрофа, тъй като Мраморно море е по-солено, а Черно море има по-голямо био разнообразие. Също така нивото на водите в Черно море е по-високо, а течението на Босфора не позволява на двете морета да се смесват. С реализирането на изкуственото съоръжение може да се стигне до там, че нивото на Черно море да спадне леко, а Мраморно море да бъде силно замърсено. Европейската част на Истанбул, превръщайки се в остров, може има проблеми, свързани с дефицит на вода, както и с повишен риск от земетресения.

Проблемите, свързани с дефицита на вода, са силно вероятни, тъй като основният източник на прясна вода в европейската част на Истанбул е именно водохранилището Сазлъдере, което с реализирането на проекта де факто ще бъде засолено. Ще са необходими много нови водоизточници.

Трябва да се изтъкне фактът, че по-голяма част от населението на Истанбул (10 милиона души) живее в европейската част на Истанбул, а повечето запаси на вода се намират в азиатската част на града. Дори сега в европейската част на мегаполиса често има проблеми в водоснабдяването.

Очевидно само времето ще покаже дали ползите ще са по-големи от вредите при реализирането на мегапроекта Канал Истанбул.
/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
2
 
6
 
! Отговори
951 преди 2 години
До 159Още веднъж едно доказателство, че на този сайт се подвизават хора с ниско ниво на историческа и обща култура, които цъкат палчета надолу без да му мислят много. Какво от нещата, които казах по-долу, е погрешно или обижда някого?
36
5
 
10
 
! Отговори
правилно преди 2 години
Това ще им налее много пари в хазната. Босфорът е международна територия. Но Турция има право да го затваря при определени условия за неопределен период от време. Корабите ще има да чакат да минат безплатно през Босфора или срещу пари през новия канал. Кой ще им държи сметка за екология? Това е тяхната държава и не са в ЕС. Понякога това си има своите предимства. А либерастите нека блеят. Нали са овце.
35
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 41Това е вярно. И турците го признават. Кемал Ататюрк е писал на Ленин в такъв стил, че Ленин е помислил че в бъдеще Турция ще е социалистическа държава. Пък и не искал западните държави да командват покрай Черно Море. Турция е била без оръжия, без пари, без дрехи дори за войниците си. Пред окупация от Великобритания, Франция и Италия. Първо са насъскали Гърция. Но идват кораби през черно море натоварени със злато, оръжия, муниции и дори платове за дрехи и храна - (пшеница).
34
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименТурция са голяма държава ,благодарение на това,че руснаците ви помогнаха и спечелихте войната през 1922 година с руско оръжие,военни и преоблечени руски войски като турци, иначе Англия и Франция щяха да са унищожили отдавна Турция и нямаше да съществува изобщо като държава , а камо ли с такава голяма територия!
33
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
.....Deli......
32
9
 
18
 
! Отговори
159 преди 2 години
До БългериаПак ще кажа: Българската нация просъществува 500 години в Отоманската империя, съхранявайки език и религия; по-заможни българи са изпращали синовете си да учат в Западни колежи (без много врътня); чела съм, че освобождавайки ни, руснаците са се питали, виждайки двуетажните къщи на българите: "Абе от кого ги освобождаваме?"
31
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименФилипс и Бош са едни от най-качествените фирми в Европа,може би дори най-качествените, но мисля, че Филипс се отказаха от производството на доста продукти.
30
0
 
5
 
! Отговори
ДО 31 преди 2 години
Погледни картата - турците правят втори канал , но явно не ти стига мозъка .Панамски , Суецки и ...
29
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имам телевизор Филипс произведен в Холандия. Купен през 90-те. Ако щете вярвайте все още работи. Единствения ремонт който му направихме е изгорял високоговорител. Нямаше звук и сменихме говорителя и толкова. Не го ползваме. Събира прах но включиш ли ги работи. Огромен цветен телевизор с кинескоп.
28
13
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
България, дори няма точка за сравнение с турция. България е една махаличка.... а това колко е по красива от всички други страни е най-голямата национална и медийна измишлиотина. Всяка страна си има и планин и гори, и красоти и история и всичко! Ама, защо го казвам, чай да ви оставя в заблуда! Познавам хора, сега скоро направиха тур и почивки из всичките балкански страни. Е България не им е изкарало окото, на кратко да се каже.
27
11
 
9
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 2 години
Проекта е добър и ще се случи - всички ще сме доволни от него - най-вече с намаляването на цените на дребно в магазините . Турците хванаха цаката на доброто управление на Държава - спазват ЕС стандарти за строежи и Бюджет , но съдят по шериата - кой е крал от публични средства отива в Диарбекир да прави тухли , нещо подобно на СОЦА и Белене .
26
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
чел съм за обръщане посоки на реки в Русия. за канал от София до морето, които е бил започнат. Лудите диктатори страдат от грандомания граничеща с откровенна глупост
25
3
 
12
 
! Отговори
Абе преди 2 години
Ердухан отдавна е луд за връзване, ама превратаджиите нещо се провалиха, иначе сега щяха да го разхождат като маймунa в клетка.
24
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименКупихме си телевизор немска марка, но само немското име са взели турците, иначе го произвеждат в Турция, а телевизора се развали бързо, от тогава не купуваме турска стока , дрехите, текстила, обувките също са много некачествени , китайските стоки също са евтини като турските, но са много по-качествени, само храната им става на турците! Спомням си,че турските стоки бяха толкова некачествени,че хората не ги купуваха и турците започнаха да слагат надписи,че е произведено в Италия и др
23
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ердоган е номер едно. Не сваля шапка на никой. Путин, Доган и Тръмп ама си отидет. Е това са най-лудите лидери. Правят си ко то си искат.
22
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До БългериаПреди няколко десетки години бай Тошо ви е давал заем на турците, а Германия прибираше гастербайтери, защото до неотдавна Турция е била крайно изостанала аграрна държава, когато България беше сред първите държави в света, за Русия не ми се говори, там голяма част от населението са бедни, ЕС ви плаща пари на Турция, турците купуваха първите си машини от Европа и така започнаха бизнес,не със собствени сили, като са много добре турците,защо рекетират ЕС за пари и турците са просяци!
21
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
С изненада установих, че световно известни марки телевизори като LG, JVC и SHARP се произвеждат в Турция. Купих си турски SMART TV - JVC. Добре работи, тубата си върви добре гледам Цанов напред и нагоре в 1080p качество. Браузъра е добър. Телевизора е доста голям и струва 600 и нещо. Ниската цена на лирата явно сваля цената и на турските стоки. Пералнята ми също е турска. BEKO. Работи без проблеми вече 4 години.
20
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
България сама си спря Южен Поток, никой не я е принуждавал насила. За да угоди на американските си господари. Дори не направи и най-малкия опит да се договорят с режима в Брюксел и да поискат примерно договор за безвъзмездна годишна субсидия от ЕС от 300-400 милион евро годишно докато потече евтината алтернативна американска газ, не! спряха Южен Поток ей така за нищо, дълбоко наведени на американците.
19
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Защото каквото и да тръгнем да правим в Българи все някой ни спира , не виждаш ли , че постоянно сме спъвани във всичко" - знам, на крив оpган и космите му пречат.
18
3
 
6
 
! Отговори
баба мара преди 2 години
българия ще пострада наи много първо новото летище после атомната централадо границата ни и сега канала риба в черно море няма да има а ако случаино сенамери ще бъде негодна за храна