Подвеждащи промоци, липсващи стоки: 150 нелоялни практики при веригите

Нарушенията, които констатира КЗП, са повече от проверките
69
Подвеждащи промоци, липсващи стоки: 150 нелоялни практики при веригите
Снимка: БГНЕС

Проверките, които започнахме, показват тревожна тенденция. Броят на констатираните нарушения надхвърля броя на направените проверки, заяви пред БНР председателят на КЗП Стоил Алипиев.

"От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", коментира той в предаването "Неделя 150".

Още по темата

Най-голямата възможна глоба, според закона, е 50 000 лв. Тази глоба обаче не е с еднакво значение за различните търговци, подчерта Алипиев и добави, че за един голям търговец такава глоба няма да е от съществено значение.

По думите му констатираните нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните. Председателят на КЗП обясни, че проверките са насочени към тях, защото големите търговци могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали.

"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара", каза той.

Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев.

"Въпросът е дали той дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен", добави той.

Алипиев даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.

Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.

Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
 
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ - със сигурност е над 50%.

Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат "мотивирани" от нарушителя, така че да не съставят акт.

По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките.

"При всички положения нашите очаквания са това да даде желания ефект. Дълъг е процесът. Не мисля, че дори след 1-2 месеца да видим резултат, ние трябва да спрем - това е процес, който принципно трябва да е перманентен. Според мен в рамките на 3 до 6 месеца може да се очакват видими резултати, които да се усетят от потреблението", посочи Алипиев.

Според него КЗП е единственият орган, който не би трябвало да има политическа обвързаност.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


69
Още по темата: цениверигиКЗП
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пилешкото вече гони 14 лв/кг. Време е да почнем да внасяме евтина продукция и да видим дали няма да паднат цените. Нека е замразено месе от Аржентина. Нека е замразено месо от Австралия. Обявете го на щанда и да видим кое ще се купува повече. Дали пък няма рязко да паднат цените?
59
2
 
1
 
! Отговори
Hoqsan преди 1 година
До АнонименДобре, че са те.. щото помним какво имаше(или нямаше) 80-те и 90-те по магазините и специфичната миризма като влезеш вътре - на изкуствени аромати на колбаси, онази остра и пронизваща, типична миризма особено покрай хладилните витрини.. А и също така - кварталните магазинчета бяха мнооого нагли още преди инфлации, герб да захлеби... влизаш вътре и беше за 3-4 неща - 30лв, когато за 70лв се пълнеше количката във веригите... балканският синдром, ганеевизмът всичко е объркано тука.
58
0
 
3
 
! Отговори
никой преди 1 година
ТОВА НЕ ГИ ИНТЕРЕСУВА УПРАВЛЯВАЩИТЕ, ТЯХ ГИ ИНТЕРЕСУВА САМО ФАЩ И ОСР.***
57
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И на етикета е с произход България,а се оказва,че НЕ Е ! ЛЪЖЦИ И КРАДЦИ !
56
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Ко ко И оставят на промоция стоки,които са с дълъг срок ???,а като го отвориш в къщи-ПОЗНАЙ!-отива директно в ***,защото не се понася от смрад !!!
55
2
 
1
 
! Отговори
АБЕ преди 1 година
МНОГО СТЕ,,БЪРЗИ,,-ВЪЗХИЩАВАМ ВИ СЕ
54
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Шефа на Била в ефир си призна как изхвърлят всеки трети кашкавал, а държавата спи - скоро 60 лв. килограма и всеки втори се изхвърля.
53
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пускат карти чрез които само може да ползваш промоция, а реално чрез тях те следят какво кога и как купуваш след което те анализират добре и прецакват още по-нагло!
52
1
 
15
 
! Отговори
Кой преди 1 година
Няколко дена ще се шуми за това ... после се забравя и всичко по старому :) винаги е било така и така ще бъде.
51
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Веригите, добре е че ги има, без тях ще е още по скъпо,защото няма с кого да се конкурират Бг магазините.Веригите определят цените, а др копират.Поне внасят стоки, които са по качествени и конкурират Бг стоките, ако има такива.Има избор на марки,качество.Ако бяха само Бг стоки в тях, щеше да е много трудно и за тях.Дават и работа на доста хора.Имат си политики, ако на някои производители не им допада,правят си кооперации и продават стоките си.Конкуренция,ако бият веригите по цена, печелят
50
1
 
19
 
! Отговори
Законът да повелява преди 1 година
Не трябва да чакаме търговците да ни намалят цените на нас, а ние сами да предлагаме цените, на които сме готови да купуваме. За да има пазарна икономика, трябва клиентът да може да дава цена купува за всеки продукт. Такава цена сега няма в търговията на дребно и следователно няма пазарна икономика. Има спекула на търговеца продавач.
49
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма пазарна икономика при търговията на дребно, защото няма цена купува на купувача. Трябва да се измисли нещо за създаване на "цена купува" на купувача, която да се предлага на продавачите спекуланти. Необходимо е да се направи сайт с борса "цена купува" и хората да предлагат цена за ежедневните си стоки. Търговците да изпълняват поръчките на цената на купувача, от най-високата до по-ниските. Това е истинската пазарна икономика и истинските цени.
48
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Салата Айсберг във ФАНТАСТИКО, струваща 50 ст на едро, ни я продават на 5 лева и по стратегия махат зелената салата, която е левче. Честито, зарязах си количката и отивам на пазара. Особено впечатление прави и мнение на потребител, който твърди, че е бивш служител на веригата. Ето какво споделя той:"Като бивш служител на "Фантастико" искам да ви кажа, че там не трябва да влиза нито един клиент, защото условията им в склада където съхраняват стоката са повече от потресаващи."
47
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Купувачът също трябва да може да дава цена на търговеца. Дава му цена като на борсата и търговецът решава дали да продава на тази цена. Всеки купувач да дава цена купува на магазинера. Сега само търговецът може да дава цена и да казва колко пари иска, а купувачът няма право да дава цена.
46
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Ко ко 48 За кои стоки в Лидъл? Дай пример. На брошурата им пише за някои продукти че са за няколко дни а не за цяла седмица както други вериги.
45
2
 
19
 
! Отговори
Овце преди 1 година
... спрете да купувате от големете вериги! Две-три седмици, а защо не и месец? Тези търговци не са хора, това са мръсни кръвопиици!Изпиха кръвта на народа! Ще трябва май и пръчката да играе....
44
0
 
24
 
! Отговори
Ко ко преди 1 година
В Лидл също липсват много стоки от обявените промоции, или стоят два дни и ги прибират под предлог, че са се свършили.
43
2
 
20
 
! Отговори
$$$$€€€€ преди 1 година
Една стока не струва толкова колкото е чисто изнудване.В една верига супермаркети цената на пържени картофи е 16.99 Това нормално ли е?? За мен това е изнудване ,има и други такива Телешки кренвирши 200гр.за 9,99лв.Плащаме все по скъпо за стока с неизвестно съдържание,не зависимо че има етикет( не отговарящ на съдържанието)
42
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Царе на лъжите, измамите и мушенгиите,са фантасмагорико, плътно следвани от свилла и кафлана. Бидъл и те не изостават,но няма как петима да са на първо място. От както ги хващам многократно да ме лъжат,влизам им в кимизарниците ,похапвам си нещо скъпичко и чао,отивам да пазарувам в кварталното магазинче.
41
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А па язе одам у магазино да обарвам прудавачките на прумоция. Ного са убави бре. Сочни крехки и тесни. Като им го утмаам ми настръъват мустаките.