Подвеждащи промоци, липсващи стоки: 150 нелоялни практики при веригите

Нарушенията, които констатира КЗП, са повече от проверките
69
Подвеждащи промоци, липсващи стоки: 150 нелоялни практики при веригите
Снимка: БГНЕС

Проверките, които започнахме, показват тревожна тенденция. Броят на констатираните нарушения надхвърля броя на направените проверки, заяви пред БНР председателят на КЗП Стоил Алипиев.

"От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", коментира той в предаването "Неделя 150".

Още по темата

Най-голямата възможна глоба, според закона, е 50 000 лв. Тази глоба обаче не е с еднакво значение за различните търговци, подчерта Алипиев и добави, че за един голям търговец такава глоба няма да е от съществено значение.

По думите му констатираните нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните. Председателят на КЗП обясни, че проверките са насочени към тях, защото големите търговци могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали.

"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара", каза той.

Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев.

"Въпросът е дали той дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен", добави той.

Алипиев даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.

Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.

Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
 
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ - със сигурност е над 50%.

Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат "мотивирани" от нарушителя, така че да не съставят акт.

По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките.

"При всички положения нашите очаквания са това да даде желания ефект. Дълъг е процесът. Не мисля, че дори след 1-2 месеца да видим резултат, ние трябва да спрем - това е процес, който принципно трябва да е перманентен. Според мен в рамките на 3 до 6 месеца може да се очакват видими резултати, които да се усетят от потреблението", посочи Алипиев.

Според него КЗП е единственият орган, който не би трябвало да има политическа обвързаност.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


69
Още по темата: цениверигиКЗП
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Междувременно политиците се бият с някакъв паметник. Паметникът печели за сега.
39
1
 
23
 
! Отговори
Дедо Поп преди 1 година
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи..... НАЙ-ВАЖНОТО ИЗРИЧЕНИЕ В СТАТИЯТА . Ето затова цените непрекъснато растат , търговеца търси начини да продаде възможно най-скъпо . Лакомията за колкото е възможно по-висока печалба е водещото в бизнеса . Подкупват се комисии... общински служители.. данъчни ... за да се избегнат проверки или да се унищожи конкуренцията ... Стоките стават все по-скъпи и все по-некачествени ... ПЕЧАЛБИТЕ РАСТАТ... Хората обедняват. END...
38
0
 
30
 
! Отговори
Василев преди 1 година
Това особено важи за Лидл и Кауфланд. На мястото на една промоционална стока е сложена подобна на нея.Или се предлага количество стока която свършва за 2- 3 часа.Много са подвеждащи практики.Ама ние като овце навиване пари в чужди сметки.
37
6
 
35
 
! Отговори
Да не забравяме, преди 1 година
Че тези вериги магазини са на ЕС не на Путин!
36
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сега и няколко думи за ползите на Държавата и държавните служители от по-високите цени.По високи приходи отДДСи закръглени сумички в пликче.По високи цени и на услугите,на билетите и таксите и на всичко свързано съсСъдебната власт.(адвокатски хонорари,разходите за дела(които се плашат от гражданите)и разбира се някой общ.данъци(по високи постъпления в несъществуващ бюджет)и възможност да се плащат избори до безкрайС една дума,и авантата за клетата ни Държава е свързана с цените на стоките.
35
0
 
27
 
! Отговори
Огнян преди 1 година
Хиляди приказки ,но за повишените цени в магазините,ни вопъл ни стон.Всичко е може да те лъжа
34
7
 
6
 
! Отговори
До 32 преди 1 година
Изобщо не желаем да сме като теб! Не всеки е роден в провинцията и е готов да е аграр.
33
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Падна му цената на олиото но не за дълго.И олиото е измама защото и то има няколко вида във веригите с различни цени(а всъщност олиото е само олио и не може да е друго) Падна му цената,но хората не го купуват,защото гранясва и е вредно.Престояло е в складовете твърде дълго време.
32
14
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В магазин не съм влизал от 25 години. Кравата ми дава мляко от него си правя сирене кашкавал и масло. От кокошките са яйцата. От прасето и телето е месото. От градината плодове и зеленчуци. От нивата брашното. От лозето виното и ракията. Ако всички сте като мен магазините ще фалират. Но се иска работа а не лежане.
31
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Уж,голямото разнообразие от стоки на пазара,стимулира производителите да се конкурират помежду,фактически е още една измамаЗащото веригите налагат монопол над търговията с техните стокиЗащо самите производители нямат фирмени магазини за стоките който произвеждат а ги предлагат само в търговските веригиТака производителите не се конкурират помежду си и търговците вдигат цените на стоките и"убиват"конкуренцията м/у тяхИ потребителите само губятТака стоката във фирмен магазин,ще има реална цена.
30
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Олиото падна 2,79 за литър
29
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Метро цените са най ниски а стоката най прясна, кварталните от там зареждат
28
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това е БГ механизма за намаляне на цените. Проверка на търговски обекти. Само това можем, стане ли нещо почваме проверките и до там.
27
16
 
4
 
! Отговори
Инфо преди 1 година
Цените на храните паднаха миналата седмица с 28%
26
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 25 Нищо не свалят. На "промоция" цените им са същите като в кварталния магазин и в магазините тип левче, понякога и по- скъпи от кварталния магазин.Защо цензурирате думата чo.рaп?
25
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само Лидъл и Кауфланд могат да свалят цените
24
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 22 Веригите са от типа на някогашните селски магазини. Някога по селата в 1 магазин са продавали брашно, олио, ориз и гвоздеи, отверки, тенджери, ***, чорапи, моливи, тетрадки, газ, лампи... Сега е същата работа. Само за хляба имало отделна фурна.
23
1
 
9
 
! Отговори
САЩ преди 1 година
Същото е с американската и руската пропаганда, за европейската пък нямам думи не че ми е беден речника особнонни в часта за майката.
22
0
 
20
 
! Отговори
докога? преди 1 година
Щели да видят резултат след 3- 6 месеца. Алипиев добре ли е? До 3-6 месеца сегашните цени ще станат двойни. Тия нищоправци за какво получават заплати? Да се разхождат по магазините и да пишат констатации? Няма полза от констатациите им. А в ЕС трябва да се размърдат и да спрат всеобщата спекула. При всяка криза търговцита злоупотребяват с цените, тази порочна практика трябва да се прекрати. И други кризи ще има, след 10 или 15 год. пак, тази няма да е последната.
21
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако се извадят от халета на търговските вериги не хранителните стоки(техническите и дрехите)ще се види,реалността(това е търговски нтрик)защото се продават нехранителни стоки на по високи цениТака се мамят и потребителите,понеже се"смесват" цените и се губи представата за коректно ценобразуванеКак промишлени стоки се продават не в специализирани за тази цел магазини а в едно с хранителни под един покрив?На две съседни търговски"гондоли"една срещу друга се продават пакетирани хранителни и химия

Спонсорирани публикации