Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?

ДАБДП: Нови системи могат да повишат сигурността на старите автомобили
29 авг 2023 19:53, Елка Василева
92
Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?
Снимка: архив, БГНЕС

Средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Монтирането на нови системи за безопасност върху старите автомобили може да подобри сигурността на пътя. Това показват данни на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), предоставени на БТА.

Според данните регистрираните в България моторни превозни средства наброяват четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от 20 години.

"Когато имаме 51,09 % моторни превозни средства на повече от 20 години, то лесно може да направим извода, че масово се шофира без предимствата на съвременните технологии за безопасност. Тези системи са фабрично вградени в по-новите автомобили. Но е възможно и при по-старите превозни средства да бъдат допълнително монтирани модерни системи, за да се повиши нивото на безопасност", посочват от ДАБДП.

На пазара се предлагат "след-продажбени" версии за почти всички интелигентни технологии и функции за безопасност, налични в новите автомобили. Освен това повечето дори са по-евтини, отколкото като вградена опция на нова кола, уверяват от агенцията, отговаряща за пътната безопасност.

Експертите на ДАБДП подбраха някои от модерните технологии, които водачите могат да добавят към старата си любима кола:

Система за откриване на мъртва зона

Системата засича и сигнализира, ако има приближаващ трафик или навлизане в зоната, която не се вижда в огледалата на автомобила. Използват се сензори за наблюдение на слепите зони. Те сигнализират водача, когато друго превозно средство бъде открито в тези мъртви точки.

Системата значително намалява риска от злополука при смяна на лентата на превозното средство или изпреварване. Също така шофьорът не се разсейва допълнително, за да се оглежда назад за трафика.

Системите за откриване на мъртви зони, които се инсталират като допълнителна технология, включват сензори, които се монтират отзад или отстрани на превозното средство. Те са допълнени от окабеляване и свързване към система за предупреждение, на удобно за водача място спрямо модела на превозното средство.

Система за предупреждение при напускане на лентата на движение

Системите за предупреждение при напускане на лентата използват камери или сензори, за да следят маркировката на лентата. Те предупреждават водача, ако превозното средство неволно излезе от лентата си. След-продажбените системи за предупреждение при напускане на лентата могат да бъдат инсталирани с помощта на камери, монтирани на предното стъкло и окабеляване за свързване към електрониката на автомобила.

Парктроник система

Тези системи са истински приятели на шофьорите при паркиране. Системите със сензори предупреждават водача, когато наближава обект отпред, отзад или отстрани, докато автомобилът се движи на заден ход. Сигнализират и когато нещо изскочи непредвидено.

Парктроник системите използват сензори, монтирани в различни части на автомобила, както и модул за предупреждение. Има разновидности с брой сензори, безжични или с кабел, с камери, визуална картина или само сигнал за предупреждение.

Система за избягване на сблъсък

Системите за избягване на сблъсък са много полезни, защото могат да предупреждават чрез сигнал или автоматично да предприемат коригиращи действия за избягване на удар, като намаляват тежестта на произшествието в случаите, когато няма как да бъде предотвратено. Тези системи използват сензори и откриват неизбежните препятствия пред движещо се превозно средство.

Системите за избягване на сблъсък използват камера или радарна технология за наблюдение на пътя пред автомобила и могат да сигнализират, автоматично да натиснат спирачките или да насочат автомобила, така че да бъде избегнат сблъсък. Има различни варианти на след-продажбените системи за избягване на сблъсък, чрез инсталиране на сензори, интеграция със спирачната и кормилната система на автомобила. В зависимост от конкретната система могат да предупреждават чрез сигнал или да предприемат директно коригиращи действия.

Адаптивен круиз контрол

Адаптивните системи за круиз контрол използват сензори, за да регулират скоростта на автомобила и да поддържат безопасно разстояние от превозното средство отпред. Дава възможност да се шофира по-спокойно и почти да елиминирате нуждата от натискане на педали. Преоборудването на адаптивен круиз контрол на по-старо превозно средство е свързано с инсталиране на сензори в предната част на автомобила  и интегрирането им със съществуващата система за круиз контрол на превозното средство. Единственият недостатък е, че такъв тип система може да бъде монтирана на марки и модели автомобили, за които е била предвидена такава заводска система.

Heads Up дисплей (HUD)

Heads Up дисплей е система, която проектира важна информация за движението на автомобила върху предното стъкло. Цифровото прозрачно изображение на предното стъкло показва същата информация, която получавате на таблото, като скорост, обороти, дори температура и др. Така се намалява необходимостта водачът да отклонява очи от пътя. HUD системите могат да се добавят към по-стари превозни средства чрез инсталиране на съвместим дисплей на таблото и интегрирането му с електронните системи на автомобила.

Усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS)

Някои компании предлагат след-продажбени комплекти ADAS, които обединяват различни технологии за безопасност в един пакет. Иновативните системи ADAS са създадени, за да повишават безопасността на движението по пътищата и да допринесат за по-добро шофиране. Камери, сензори и системи за предупреждение, които могат да са свързани с интернет, дават възможност за избягване на сблъсъци, инциденти и правят пътуването с автомобил по-сигурно. Системите могат предупреждават водача за потенциални проблеми в реално време, а някои дори могат да поемат контрола върху автомобила при висока степен на риск от произшествие.

Преоткрийте своя автомобил, направете шофирането много по-приятно и безопасно. Но не забравяйте, че системите за по-безопасно шофиране не заменят способността на водача да управлява превозното средство. Шофьорът винаги трябва да взема правилните решения, когато управлява автомобила, предупреждават от агенцията за пътна безопасност. (БТА, Иван Лазаров)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
26
 
! Отговори
Наблюдател преди 8 месеца
Какъв е смисъла от системи за следене на маркировката, като в България масово липсва маркировка по пътищата(ако може да се нарече пътища)?
11
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Хората имат по 3-4 апартамента и не им остават пари за кола
10
0
 
13
 
! Отговори
Нов внос преди 8 месеца
Пътищата са на дупки и кръпки, маркировката и осветлението са екзотика, безопасно е само с БТР.
9
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До 11 - Батиееее .... Някой костюмарпета считат кола на 3 години за дърта ..... Освен ако не е некъв ролс ройс видиш ли ...
8
0
 
8
 
! Отговори
ля ля преди 8 месеца
стига търсили под вола теле! само намирате косури а не искате да оправите пътищатата или опс, пардон - "оправяте" пътищата неграмотно и с адски малко пари и много въввсички джобове и после не слагате маркировки два месеца!! после плащаме винетки - за какво ?? тировете препускат все повече пренатоварени и с правят опасни маневри особено турските и на всикчи им е ясно!! ЗАЩО СЕ ТРАЕ И НЕ ВЗЕМЕТЕ ДА СИ ПРИЗНАЕТЕ ЧЕ СТЕ ГЛАДНИ - д олни политици некомпетентни! всичките сте такива!
7
5
 
7
 
! Отговори
А пък преди 8 месеца
Как минават "преглед" да не приказваме
6
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Реклама на новите системи, но те няма да намалят осезаемо катастрофите. После какво е нова кола? Кола на 5 години нова ли е или не? А на 10 години? Новата кола на по-малко от година ли е и всяка година искат да си сменяме старата кола на една година с нова кола.
5
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Проблемът е във водачите, а не в колите. Арогантни, нетърпеливи, незнаещи или незачитащи правилата, гневни, изнервени, прости. Голяма част с купени книжки, каращи пияни, с превишена скорост, изпреварващи по завоите. Нищо от това не се решава с по-нова кола.
4
4
 
15
 
! Отговори
Йосарян преди 8 месеца
Като знам качеството на новите автомобили, това е по-скоро добър атестат, че автопаркът е 20+.
3
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Като се шофира внимателно и се спазват правилата. Елементарно Уотсън.
2
1
 
18
 
! Отговори
Ооо преди 8 месеца
С нормален технически преглед, нещата могат да са наред поне технически. Изхабените кошници ще излизат от употреба дори 5 годишни, докато 20 годишни изправни коли ще може да си вървят!
1
12
 
2
 
! Отговори
Не знам преди 8 месеца
Има ли кола от таз категория 15-20 годишна с катализатор

Спонсорирани публикации