Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?

ДАБДП: Нови системи могат да повишат сигурността на старите автомобили
29 авг 2023 19:53, Елка Василева
92
Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?
Снимка: архив, БГНЕС

Средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Монтирането на нови системи за безопасност върху старите автомобили може да подобри сигурността на пътя. Това показват данни на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), предоставени на БТА.

Според данните регистрираните в България моторни превозни средства наброяват четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от 20 години.

"Когато имаме 51,09 % моторни превозни средства на повече от 20 години, то лесно може да направим извода, че масово се шофира без предимствата на съвременните технологии за безопасност. Тези системи са фабрично вградени в по-новите автомобили. Но е възможно и при по-старите превозни средства да бъдат допълнително монтирани модерни системи, за да се повиши нивото на безопасност", посочват от ДАБДП.

На пазара се предлагат "след-продажбени" версии за почти всички интелигентни технологии и функции за безопасност, налични в новите автомобили. Освен това повечето дори са по-евтини, отколкото като вградена опция на нова кола, уверяват от агенцията, отговаряща за пътната безопасност.

Експертите на ДАБДП подбраха някои от модерните технологии, които водачите могат да добавят към старата си любима кола:

Система за откриване на мъртва зона

Системата засича и сигнализира, ако има приближаващ трафик или навлизане в зоната, която не се вижда в огледалата на автомобила. Използват се сензори за наблюдение на слепите зони. Те сигнализират водача, когато друго превозно средство бъде открито в тези мъртви точки.

Системата значително намалява риска от злополука при смяна на лентата на превозното средство или изпреварване. Също така шофьорът не се разсейва допълнително, за да се оглежда назад за трафика.

Системите за откриване на мъртви зони, които се инсталират като допълнителна технология, включват сензори, които се монтират отзад или отстрани на превозното средство. Те са допълнени от окабеляване и свързване към система за предупреждение, на удобно за водача място спрямо модела на превозното средство.

Система за предупреждение при напускане на лентата на движение

Системите за предупреждение при напускане на лентата използват камери или сензори, за да следят маркировката на лентата. Те предупреждават водача, ако превозното средство неволно излезе от лентата си. След-продажбените системи за предупреждение при напускане на лентата могат да бъдат инсталирани с помощта на камери, монтирани на предното стъкло и окабеляване за свързване към електрониката на автомобила.

Парктроник система

Тези системи са истински приятели на шофьорите при паркиране. Системите със сензори предупреждават водача, когато наближава обект отпред, отзад или отстрани, докато автомобилът се движи на заден ход. Сигнализират и когато нещо изскочи непредвидено.

Парктроник системите използват сензори, монтирани в различни части на автомобила, както и модул за предупреждение. Има разновидности с брой сензори, безжични или с кабел, с камери, визуална картина или само сигнал за предупреждение.

Система за избягване на сблъсък

Системите за избягване на сблъсък са много полезни, защото могат да предупреждават чрез сигнал или автоматично да предприемат коригиращи действия за избягване на удар, като намаляват тежестта на произшествието в случаите, когато няма как да бъде предотвратено. Тези системи използват сензори и откриват неизбежните препятствия пред движещо се превозно средство.

Системите за избягване на сблъсък използват камера или радарна технология за наблюдение на пътя пред автомобила и могат да сигнализират, автоматично да натиснат спирачките или да насочат автомобила, така че да бъде избегнат сблъсък. Има различни варианти на след-продажбените системи за избягване на сблъсък, чрез инсталиране на сензори, интеграция със спирачната и кормилната система на автомобила. В зависимост от конкретната система могат да предупреждават чрез сигнал или да предприемат директно коригиращи действия.

Адаптивен круиз контрол

Адаптивните системи за круиз контрол използват сензори, за да регулират скоростта на автомобила и да поддържат безопасно разстояние от превозното средство отпред. Дава възможност да се шофира по-спокойно и почти да елиминирате нуждата от натискане на педали. Преоборудването на адаптивен круиз контрол на по-старо превозно средство е свързано с инсталиране на сензори в предната част на автомобила  и интегрирането им със съществуващата система за круиз контрол на превозното средство. Единственият недостатък е, че такъв тип система може да бъде монтирана на марки и модели автомобили, за които е била предвидена такава заводска система.

Heads Up дисплей (HUD)

Heads Up дисплей е система, която проектира важна информация за движението на автомобила върху предното стъкло. Цифровото прозрачно изображение на предното стъкло показва същата информация, която получавате на таблото, като скорост, обороти, дори температура и др. Така се намалява необходимостта водачът да отклонява очи от пътя. HUD системите могат да се добавят към по-стари превозни средства чрез инсталиране на съвместим дисплей на таблото и интегрирането му с електронните системи на автомобила.

Усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS)

Някои компании предлагат след-продажбени комплекти ADAS, които обединяват различни технологии за безопасност в един пакет. Иновативните системи ADAS са създадени, за да повишават безопасността на движението по пътищата и да допринесат за по-добро шофиране. Камери, сензори и системи за предупреждение, които могат да са свързани с интернет, дават възможност за избягване на сблъсъци, инциденти и правят пътуването с автомобил по-сигурно. Системите могат предупреждават водача за потенциални проблеми в реално време, а някои дори могат да поемат контрола върху автомобила при висока степен на риск от произшествие.

Преоткрийте своя автомобил, направете шофирането много по-приятно и безопасно. Но не забравяйте, че системите за по-безопасно шофиране не заменят способността на водача да управлява превозното средство. Шофьорът винаги трябва да взема правилните решения, когато управлява автомобила, предупреждават от агенцията за пътна безопасност. (БТА, Иван Лазаров)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
52
2
 
9
 
! Отговори
Димо преди 8 месеца
Защо не напишат реално колко от тези коли които са регистрирани имат гражданска отговорност т.е се карат официално,колко коли има по села и паланки които стоят по гаражи и плевни и не са отписани ,бракувани или без гражданска отговорност .А в тази бройка влизат и фирмени автомобили,баничарки, бусове до 3,5 тона .То летите на 20 годишни самолети пък не мрънкате че били стари
51
3
 
7
 
! Отговори
До 50 преди 8 месеца
Всяко семейство с 3 коли, но в ценови клас от 2000 до 5000лв, което пак не прави равностойността на една чисто нова и да колата в днешно време е необходимост, вие във вашето семейство на едно място ли работите, представете си, че има хора, които работят на различни места и пътуват в различни посоки и отделно не са 24ч. но н стоп заедно, за да са с един автомобил. Разсъждението вие от соца преди 30г, когато и един автомобил да имаш е било лукс, но сега има коли и за 1000лв просто да вършиш работа
50
2
 
6
 
! Отговори
ГТПтата в Бг преди 8 месеца
Се държът от разни корумпирани чИнгета в съдружие с мафията това е проблема че някой хора минават гтп с Кен ефи или камиони на разни мутри които пушат черно като парен Локомотив щом си плащат някви рушветчета
49
2
 
4
 
! Отговори
водач на МПС преди 8 месеца
Хайде да видим възрастта на МПС-тата, които правят катастрофи, дрифтове, състезания, агресия по пътищата? Да си спомним за ферарита, мерцед., джипове и др. Хайде да сравним газовете от 20г., на газ, с тези от джип на 3г., 150квт! Платени кухи приказки!
48
3
 
5
 
! Отговори
ХХЛ преди 8 месеца
Карам си 20+ годишната дизеларка и нищо не бутам докато не стане сериозен проблем. Тук там се поразхлопа окачването, ще се ходи на ремонт рано или късно. Намират се и евтини части втора ръка на страхотни цени. Всичко до климатика работи, защо дасменям цяла кола и да давам пари.
47
1
 
6
 
! Отговори
До 48 преди 8 месеца
Айде бе, не могат, ама всяко семейство с по 3 коли! То държавата, държавата, ама пълнежа в тая държава и той за нищо не става! Мен държавата ли ме кара да си поддържам колата перфектна, да си сменям гумите на 3 години и т.н.!?!?
46
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Как бе, форумните фантазьори от "клуба на богатите" карат само чисто нови ферарита
45
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Защо държавата я няма никаква, само се чуди как да ти обира парите. В Гърция хората масово карат със старите си номера, а тук ни юрнаха да ги сменяме. Живота стана такъв, че колата не е лукс, а необходимост. Над 80% от българите не могат да си купят нови коли с тези мизерни заплати и затова кара старите на европейците.
44
0
 
7
 
! Отговори
Радослав преди 8 месеца
А нещо за автобусите и градския транспорт? Защото има градове в България където градския транспорт е по зле и от автопарка на гражданите? И проблема не е в годините, а в подръжката. Пък и как да си вземеш нова кола в градовете с воден цикъл? Това е все едно да си изгориш парите на клада. Хайде първо държавата да си оправи нейния транспорт, да оправи инфраструктурата, да оправи качеството на горивата и тогава да се циври за колите на данъкоплатците!
43
1
 
5
 
! Отговори
До 43 преди 8 месеца
Въпроса не е да отпадне! Въпроса е да се научат хората да поддържат! Много хора не могат да си позволят нова кола, но много пренебрегват поддръжката щото и така минава, въпреки,че могат да си позволят добра поддръжка!Отделно масовите сервизи са под всякаква критика!Даже и да искаш да си поддържаш колата добре, трудно се намира кой да го прави!Проблема е в абсолютно всички!Но просто да спрем от движение 2 мил. автомобила, не е решение!
42
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До ИвоИ аз съм така- 21 години, 320 хил. км, сигурно ще изкара още толкова (поне двигателя). До морето и обратно се нагледах на доста закъсали с много по- нови коли (никой не е застрахован, но все пак). Поддържам си я както трябва, без да пестя.
41
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Проблема не е в годините на колата, а в поддръжката. 90% не могат да поддържат дори Лада, но са се метнали в коли много над възможностите си. Пести се от всчико възможно - от елеметнарни течности до гуми и ремонти. Учудващо е че такива коли минават ГТП изобщо!
40
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До РУКТе поне за изгорели газове да правеха прегледи, ама и това не става. Всякакви смръдливи дизели има по пътищата, не се диша. Само от реален преглед за газове отпада поне половината автопарк
39
2
 
3
 
! Отговори
До 37 преди 8 месеца
Населението на ЕС е близо 450 000 000, с регистрирани близо 300 000 000 леки коли! Как точно в България купуваме всичките стари от тези 300 000 000 ще обясниш ли?! Даже и отърваването от буклука на ЕС не сме фактор!
38
1
 
6
 
! Отговори
от село преди 8 месеца
Ама вие сериозно ли !!!На ладата и GPS за проследяване ли ще ме накарате да сложа !!
37
0
 
12
 
! Отговори
РУК преди 8 месеца
Абе кви са тия глупости бе! На кола дето струва 2000лв ще и слагате системи за 3000лв!Проблема на повечето 20 годишни коли е, че са ТЕХНИЧЕСКИ НЕИЗПРАВНИ!И в Германия се карат 20 годишни коли,ама са като слънце!Направете реални технически прегледи и не само за изгорели газове, а за всичко! Въведете реални изисквания за гумите, не да се таркалят гуми по стари от колата!Парктроници и тъпотии,па тя колата пред разпад!
36
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ние чакаме електричките да станат задължителни и тогава резко ще подмладим авватопарка.
35
3
 
12
 
! Отговори
Иво преди 8 месеца
Няма стари коли, има поддържани и не поддържани. Аз карам 22 годишна кола, но тя е в по-добро техническо състояние от много по-нови коли
34
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ако бг се качат на ново, ЕС няма къде да пробута трошки.
33
11
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Няма да е лошо да бракуват голяма маст от тези над 20 годишните за да не се образуват задръствания.

Спонсорирани публикации