Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?

ДАБДП: Нови системи могат да повишат сигурността на старите автомобили
29 авг 2023 19:53, Елка Василева
92
Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?
Снимка: архив, БГНЕС

Средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Монтирането на нови системи за безопасност върху старите автомобили може да подобри сигурността на пътя. Това показват данни на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), предоставени на БТА.

Според данните регистрираните в България моторни превозни средства наброяват четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от 20 години.

"Когато имаме 51,09 % моторни превозни средства на повече от 20 години, то лесно може да направим извода, че масово се шофира без предимствата на съвременните технологии за безопасност. Тези системи са фабрично вградени в по-новите автомобили. Но е възможно и при по-старите превозни средства да бъдат допълнително монтирани модерни системи, за да се повиши нивото на безопасност", посочват от ДАБДП.

На пазара се предлагат "след-продажбени" версии за почти всички интелигентни технологии и функции за безопасност, налични в новите автомобили. Освен това повечето дори са по-евтини, отколкото като вградена опция на нова кола, уверяват от агенцията, отговаряща за пътната безопасност.

Експертите на ДАБДП подбраха някои от модерните технологии, които водачите могат да добавят към старата си любима кола:

Система за откриване на мъртва зона

Системата засича и сигнализира, ако има приближаващ трафик или навлизане в зоната, която не се вижда в огледалата на автомобила. Използват се сензори за наблюдение на слепите зони. Те сигнализират водача, когато друго превозно средство бъде открито в тези мъртви точки.

Системата значително намалява риска от злополука при смяна на лентата на превозното средство или изпреварване. Също така шофьорът не се разсейва допълнително, за да се оглежда назад за трафика.

Системите за откриване на мъртви зони, които се инсталират като допълнителна технология, включват сензори, които се монтират отзад или отстрани на превозното средство. Те са допълнени от окабеляване и свързване към система за предупреждение, на удобно за водача място спрямо модела на превозното средство.

Система за предупреждение при напускане на лентата на движение

Системите за предупреждение при напускане на лентата използват камери или сензори, за да следят маркировката на лентата. Те предупреждават водача, ако превозното средство неволно излезе от лентата си. След-продажбените системи за предупреждение при напускане на лентата могат да бъдат инсталирани с помощта на камери, монтирани на предното стъкло и окабеляване за свързване към електрониката на автомобила.

Парктроник система

Тези системи са истински приятели на шофьорите при паркиране. Системите със сензори предупреждават водача, когато наближава обект отпред, отзад или отстрани, докато автомобилът се движи на заден ход. Сигнализират и когато нещо изскочи непредвидено.

Парктроник системите използват сензори, монтирани в различни части на автомобила, както и модул за предупреждение. Има разновидности с брой сензори, безжични или с кабел, с камери, визуална картина или само сигнал за предупреждение.

Система за избягване на сблъсък

Системите за избягване на сблъсък са много полезни, защото могат да предупреждават чрез сигнал или автоматично да предприемат коригиращи действия за избягване на удар, като намаляват тежестта на произшествието в случаите, когато няма как да бъде предотвратено. Тези системи използват сензори и откриват неизбежните препятствия пред движещо се превозно средство.

Системите за избягване на сблъсък използват камера или радарна технология за наблюдение на пътя пред автомобила и могат да сигнализират, автоматично да натиснат спирачките или да насочат автомобила, така че да бъде избегнат сблъсък. Има различни варианти на след-продажбените системи за избягване на сблъсък, чрез инсталиране на сензори, интеграция със спирачната и кормилната система на автомобила. В зависимост от конкретната система могат да предупреждават чрез сигнал или да предприемат директно коригиращи действия.

Адаптивен круиз контрол

Адаптивните системи за круиз контрол използват сензори, за да регулират скоростта на автомобила и да поддържат безопасно разстояние от превозното средство отпред. Дава възможност да се шофира по-спокойно и почти да елиминирате нуждата от натискане на педали. Преоборудването на адаптивен круиз контрол на по-старо превозно средство е свързано с инсталиране на сензори в предната част на автомобила  и интегрирането им със съществуващата система за круиз контрол на превозното средство. Единственият недостатък е, че такъв тип система може да бъде монтирана на марки и модели автомобили, за които е била предвидена такава заводска система.

Heads Up дисплей (HUD)

Heads Up дисплей е система, която проектира важна информация за движението на автомобила върху предното стъкло. Цифровото прозрачно изображение на предното стъкло показва същата информация, която получавате на таблото, като скорост, обороти, дори температура и др. Така се намалява необходимостта водачът да отклонява очи от пътя. HUD системите могат да се добавят към по-стари превозни средства чрез инсталиране на съвместим дисплей на таблото и интегрирането му с електронните системи на автомобила.

Усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS)

Някои компании предлагат след-продажбени комплекти ADAS, които обединяват различни технологии за безопасност в един пакет. Иновативните системи ADAS са създадени, за да повишават безопасността на движението по пътищата и да допринесат за по-добро шофиране. Камери, сензори и системи за предупреждение, които могат да са свързани с интернет, дават възможност за избягване на сблъсъци, инциденти и правят пътуването с автомобил по-сигурно. Системите могат предупреждават водача за потенциални проблеми в реално време, а някои дори могат да поемат контрола върху автомобила при висока степен на риск от произшествие.

Преоткрийте своя автомобил, направете шофирането много по-приятно и безопасно. Но не забравяйте, че системите за по-безопасно шофиране не заменят способността на водача да управлява превозното средство. Шофьорът винаги трябва да взема правилните решения, когато управлява автомобила, предупреждават от агенцията за пътна безопасност. (БТА, Иван Лазаров)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
2
 
2
 
! Отговори
Христо Христов преди 8 месеца
До 28 Повярвай ми, че по-добре е да имаш системи, отколкото да нямаш...
31
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Моята сега ще на прави 5 години, така че остават и още 15 да стигне до средната възраст, още не съм я разработил както трябва и имам всички неща изборени от статията не са ви нужни, не се лъжете по дилърите които зарибяват с подобни статии.
30
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 30Техническото състояние на един 20 годишен автомобил е плачебно.Ако ще се взема автомобил на старо то не трябва да е на повече от 5 години.
29
1
 
10
 
! Отговори
Русия преди 8 месеца
30 лета БАНАНИ
28
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тротинетките безопасни ли са??
27
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Да не се внасят стари коли на повече от 5 години.
26
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Аман от за дръ сте ни експерти важното е изправността и техническото състояние на автомобила, а не годините.
25
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В Румъния държавата приема старите таралясници и помага на хората с някакви средства да си купят по-нови.
24
2
 
15
 
! Отговори
йй преди 8 месеца
Е какво като е 20г. нали съм вкарал 5 бона за ремонти и всичко е ново. Ретро класика си е.
23
0
 
16
 
! Отговори
. преди 8 месеца
Именно заради прекалено доверие в системите за "сигурност" голяма част от шофьорите се отпускат и допускат грешки. Пример: шофиране при силен дъжд или при зимни условия - много шофьори се предоверяват на тези системи и резултатът е излезли от пътя нови, бързащи возила. Доста често нови коли излитат от пътя при дъжд в отсечката Вакарел-Ихтиман. Така, че бъдете винаги нащрек и не се предоверявайте на машините си.
22
1
 
4
 
! Отговори
Христо Христов преди 8 месеца
До 26 А синът ти на какво е?
21
4
 
3
 
! Отговори
българина преди 8 месеца
искам да публикувате средния в изостанала Русия...... жокер, по малко е
20
21
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Аз съм на 12К, а жена ми е ейчарка на 8К. Общият доход в семейството ни е кръгло 20К. Аз съм на джиели 4матик на 3 години а жена ми на чистак нов клубман.
19
6
 
5
 
! Отговори
Ха, ха,ха,хааааааааа преди 8 месеца
Ами живеете , като при Тато--с тоалетната навън , чакате от Държавата подаяния , работите , колкото да се "водите на работа", пиете и за умрелите, и си мислите че сте у центъра на СВЕТО.....САМО АВТОМОБИЛА ВИ Е "ЕКСИК"...!
18
1
 
12
 
! Отговори
Ponti преди 8 месеца
Галата е квартал на Варна. Пътната инфраструктура на "квартала" е в окаяно състояние от десетилетия. Преди една седмица нанесоха нова хоризонтална маркировка (демек осеви линии и ограничителни линии на пътните платна) директно върху ямите. На места асфалта го няма, но маркировка ИМА! ЕВАЛА ИДИОТЩИНА! И това се плаща от нашите пари...
17
8
 
4
 
! Отговори
Българин преди 8 месеца
Добре, че сме в ЕС и НАТО за да мога да живея на Запад успял българин и да си сменям колата с нова на всеки 4 години.
16
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
У България има само "карачи" ---НЕМА ГРИЖОВНИ И РАЗУМНИ ВОДАЧИ НА АВТОМОБИЛИ!
15
3
 
29
 
! Отговори
Дип преди 8 месеца
Абе то на бай българ всичко му е старо, май...Колата - 20 годишен таралясник, не си знае километрите. Жената - и тя в изтърбушена, навъртяла доста километраж в ранните следстудентски години, а и след брака също. Децата - уж тийнейджъри пък от цигарите, дрогата и алкохола мязат на 30 годишни. Заплатата - и тя изостава с едно 10 години поне. Знанията и манталитета - е там вече сме в друг век... Мъка, мъка...
14
0
 
16
 
! Отговори
Азимов преди 8 месеца
Пътищата са като разорани от дупки, коловози и трапове, мигачът е екзотика, всеки засича беьпардонно и се престройва в последния момент през неправилна лента..., на тях възрастта на автопарка им бил проблема.
13
4
 
25
 
! Отговори
Ponti преди 8 месеца
Който е обикалял Италия, Гърция, Испания дори Франция (не Акропола, Колизеума, и Лувъра, а провинциите) знае много добре, че да видиш SIMCA - марка изчезнала преди повече от 35-40г., Citroen 2CV, Fiat 124 или от първите SEAT, точни копия на FIAT въобще не е никаква екзотика,нито собствениците им са някакви авто-колекционери. Просто си ги карат хората и никой не ги закача, не им се смее и "властите" не ги тормозят, защото колата им няма DPF, катализатор, ABS или...шест безопастни игли в аптечката

Спонсорирани публикации