Как колите ни шпионират и знаят всичко за нас

Данни за водача се записват на всеки две минути
19 дек 2023 07:03, Елка Василева
59
Как колите ни шпионират и знаят всичко за нас
Снимка: архив, БГНЕС

Автомобилите записват данни за водача поне на всеки две минути, е установило проучване на ADAC. Какво точно съдържат тези данни, чия собственост стават те и какво се случва с тях по-нататък?

"По принцип модерните автомобили знаят всичко за своите шофьори", казва Фолкер Людеман, научен директор на Центъра за защита на данните в Долна Саксония към Университета за приложни науки в Оснабрюк, Германия. Колите съхраняват данни за водача на всеки две минути, показват резултатите от проучване на Клуба на германските автомобилисти ADAC, пише Дойче веле.

Какво точно се съхранява, какво се случва с тези данни и на кого точно принадлежат те, пита АРД в своя публикация по темата. До 150 сензора са инсталирани в съвременните автомобили. Те измерват поведението на шофьора, заетостта на седалките, ускорението. Освен това познават добре музикалния вкус на водача, откриват грешките при шофиране и записват местоположението на колата. Благодарение на всички тези данни производителите знаят много за водачите и техните превозни средства.

Безобидно или опасно събиране на данни

От години част от данните се използват, за да могат сервизите да разчитат съществуващите проблеми. В някои случаи събирането им дори се изисква от закона, посочва АРД. Тук спада например следенето за спазване на регулациите за вредни емисии - записва се колко гориво изразходва автомобилът. А от лятото на 2022 г. новорегистрираните коли трябва да разполагат и с памет за запис на данните при произшествия.

"Отделните наблюдения сами по себе си може да са безобидни, но ако данните се съпоставят, комбинират и анализират, това може да доведе до сериозни нарушения на личната неприкосновеност", обяснява Людеман. Той дава следния пример:

"Ако тежестта на пътника на дадена седалка нараства постепенно и последователно в продължение на 9 месеца, а крайната цел на пътуването е била специализиран магазин за бебешки пособия, значи не е изключено семейството да чака бебе. И всеки, който има достъп до тези данни, ще може да стигне до този извод", казва Людеман, цитиран от АРД.

Шофьорите обикновено не знаят кой и с каква част от така запаметените данни разполага и както точно се случва с тях. "Повечето от тях се съхраняват на сървърите на производителя", обяснява Людеман. "Те могат да решат кой ще получи тези данни." Засега единствено автомобилните производители имат достъп до тях и могат да ги използват. И те наистина го правят, пише АРД.

Бизнесът с данните

С тези данни може и да се търгува, защото не се записват само данни за пътниците, но например се води статистика и за използването на системата за спешни повиквания в ЕС, т.нар. e-call. Тя прави автоматично спешно повикване при задействане на въздушните възглавници - не само към номер 110 или 112, но и към производителя и доставчика на определени видове услуги, например за пътна помощ или сервизно обслужване на авариралата кола, разяснява Людеман от ADAC.

Всичко това разкрива нови възможности и пред застрахователите: така те могат да правят отстъпки в цената на застрахователните полици или обратното - да ги увеличават за по-рисковите шофьори. Затова те също имат интерес към данните, записвани от автомобилите.

"Голям икономически потенциал"

Възможностите за много приложения и бизнес области са много сериозни и предизвикват големи желания. Става въпрос за конкуренция между автомобилните производители, службите за спешна помощ, софтуерните компании, сервизите, болниците и застрахователите. Те признават онова, което експертите сега доказват с цифри - от това, че шофьорите не знаят, че биват следени по този начин, някой може да прави пари.

Според консултантската фирма МакКинзи свързването на автомобилите в мрежа и използването на данните от тях има голям икономически потенциал. Производителите, доставчиците и предоставящите различни услуги могат да очакват приходи от около 400 млрд. долара годишно до 2030-а, когато 95% от всички превозни средства ще бъдат свързани в мрежа. В тази сметка влизат оборот от 250 млрд. долара и още 150 млрд. долара от потенциални икономии.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Свобода и демокрация, хахаха. Хубава заблуда за милиони.
39
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Да живей новият-стар тоталитаризъм да живей! :)
38
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
А е къв е тоо трансформънс бе? От както някой е гледал глупавата поредица, нещо не е наред! Сменяйте белото с кафяво!
37
0
 
10
 
! Отговори
Карам само класики преди 4 месеца
Основно ме интересуват съвременните класики от 1980г. до 1999г. и определени култови модели - японски и немски. Това беше златната ера на автомобилостроенето. Съвременните коли не представляват интерес за мен.
36
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
бедняците сме с аналогови автомобили, нас никой не ни следи
35
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Има кадърни, ще им хакнат софтуера и готово, ще забрави всичко.:))
34
2
 
1
 
! Отговори
Трай, не думай! преди 4 месеца
До Не знам /30/ Значи не правиш любовни срещи в колата си? Или ги практикуваш, за да не се харчиш за мотел, но си още ерген и не ти пука? Внимавай да не свикнеш, защото ако се ожениш и после тръгнеш да се развеждаш, не се знае към какъв частен детектив ще се обърне жена ти и той откъде ще вземе компрометиращи данни.
33
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Гответе се за новата мода, освен дето искат по 100к за сапунерка с ел.двигател ви готвят и още по няколко стотин евро месечно абонамент за услуги, като подгряване на седалки и волан!
32
8
 
2
 
! Отговори
до 34 преди 4 месеца
Гащниците пред панелките обикновено се надлъгват как американците ги следят, норвежците им взимат децата и така нататък :)
31
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Свободата на словото е най големия проблем на ЕС, затова трябва да бъде санкционирана.
30
13
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Данните от IoT се събират от 14 години... Нищо ново, нищо интересно. Тези данни струват пари. От тях се вадят ценни неща. Не, Баньовци, НИКОЙ не се интересува от вас като личности. Интересува се от интересите на масата, например, от навиците и така нататък. Карайте там старите барутници и се надлъгвайте пред панелките кой и как ви следи :) Дори семейството ви не се интересува от вас, камо ли някой друг.
29
1
 
6
 
! Отговори
и те така преди 4 месеца
по същия начин както телефоните ни , даже телефоните знаят много повече за нас . излишна статия но някой е взел парички от публикуването и .
28
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Сипвайте двутактово в нафтата и хич да не ви дреме за нежните с тротинетките.
27
2
 
10
 
! Отговори
Инато бг магаре преди 4 месеца
Феодализмът се завръща обратно в средновековната градина на ЕС. Всяко несъгласие ще бъде потиснато, ловът на вещици ще започне, политическото преследване, извънсъдебните убийства, конфискацията на имущество ще бъдат нормализирани и легализирани.
26
7
 
4
 
! Отговори
Не знам преди 4 месеца
за вас,но при мен не виждам никакъв проблем,в колата не правя нищо кой знае какво,което да ме притеснява и да е интересно за някой,че да отделя ресурс да ме шпионира.Предполагам,че това се отнася за почти всички шофьори.
25
6
 
9
 
! Отговори
моча преди 4 месеца
на моята жигула данните отиват направо в КГБ-то, от там припечатват на ксерокса за разработка на новите безаналогови джугани.
24
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Пичове, не си давайте парите за ламарини, че тук и без това си е бейрут. Дайте нЕкой лев за курсове и обучения, че изпАднАААхме от всЕкви афро класации.
23
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Тук май отговаря чат бот или ИИ.:))
22
4
 
7
 
! Отговори
Бай Дрън преди 4 месеца
Последната нова кола я купих преди почти 13 години, още я карам. За това време гоня 100000 км. Идеята ми беше, не да сменям постоянно стари коли минат не минат 3-4 години, а да ползвам нова дълго време, тъй като и карам главно градско. Не се навъртат много километри, колата може да е на 13 години, но си я знам от до. А и днес не е време за смяна на кола, дори ЕС пусна директива да караме стсрите си коли, по-екологично било.
21
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Не не, колите ВИ шпионират. Ние не искаме да сме гъзари и си караме 20 годишните дизели до 5 бона, които се оказаха за съжаление по надежни от новите апартаменти.