По-високи такси за използване на пътищата. Обвинявайте електромобилите

Приходите от данъци върху горивата, на които разчитат правителствата, ще изчезнат
Обновена: 5 фев 2024 08:20 | 4 фев 2024 14:48, Камелия Цветанова
107
По-високи такси за използване на пътищата. Обвинявайте електромобилите
Снимка: БГНЕС

Когато миналата година Европа се съгласи, че до 2035 г. всички автомобили, продавани в региона, ще бъдат с нулеви емисии (да се чете: електрически), най-очевидният въпрос в съзнанието ми беше: Кой ще плати за това?

Бензиновите и дизеловите автомобили са страхотен бизнес – не само за очевидните компании, да речем Volkswagen AG и Stellantis NV, които ги произвеждат, или Shell Plc и TotalEnergies SE, които рафинират горивата. Но те са полезни и за друг сектор, който често се пренебрегва: европейските правителства, които през последните 50 години превърнаха двигателите с вътрешно горене в данъчни банкомати.

Миналата година петте най-големи европейски икономики са спечелили повече от 150 милиарда евро от данъци върху горивата, или около 2% от общите им събрани данъци. Тези пари финансират много болници, училища и други подобни. Само в Обединеното кралство митата върху бензина и дизела се очаква да съберат £24,3 милиарда през 2023-2024 г. - повече от това, което британското правителство взема от митата върху алкохола и тютюна взети заедно или от данък върху капиталовите печалби.

Ако европейските правителства успеят със своите зелени планове, голяма част от тези приходи ще изчезнат след 25 години. Така че планирането на замяната им трябва да започне незабавно, не само поради големите суми, но и поради сложността на всяка алтернатива.

Ясно е, че има и други разходи за правителствата: например загуба на приходи от регистрационни данъци (които електрическите превозни средства често не плащат в Европа), плюс директните разходи в някои страни за директни субсидии и безвъзмездни средства за EV. Има обаче и плюсове: по-малко замърсяване от изгаряне на бензин и дизел, което намалява разходите за здравето и адаптирането към изменението на климата.

Но за да опростя дебата, позволете ми да се съсредоточа изключително върху данъците върху горивата за момента.

Историята на данъчното облагане на горивата датира от повече от век. В Обединеното кралство първото мито върху бензина е въведено през 1908-1909 г. Целта беше да се финансира огромното разширяване на павираните пътища и магистрали, от които се нуждаеха новите автомобили. Едва след петролните кризи от 70-те години на миналия век приоритетът се измести към подобряване на горивната ефективност и едва напоследък се превърна в битка срещу изменението на климата.

Каквато и да е крайната им употреба, днес данъците върху горивата имат пет отличителни предимства за правителствата: те установяват пряка връзка между използването на пътя и плащането; носят много пари; те са прости и евтини за управление; данъкоплатците до голяма степен ги приемат за справедливи; и накрая, те са трудни за избягване. Най-големият капан е, че те са регресивни: бедните и богатите плащат еднакво (и тъй като богатите хора обикновено карат по-нови, по-ефективни коли, тази регресивност е по-лоша, отколкото на пръв поглед).

И така, как да заменим данъците върху горивото - и кога точно? Моментът е от решаващо значение по две причини. Първо, защото данъчните стимули все още са от съществено значение за навлизането на електрически превозни средства; и второ, тъй като приходите от данъци върху бензина и дизела започват да спадат, всеки ход за компенсиране на недостига чрез увеличаване на данъчните ставки върху горивата би бил изключително регресивен, тъй като по-богатите домакинства приемат електромобили по-бързо от по-бедните. Освен това, каквато и заместваща система да бъде приета, трябва да бъде неутрална по отношение на приходите: тя не трябва да събира повече данъци, отколкото сегашната система днес.

Преходният период от сегашното мито за гориво към каквото и да бъде прието за заместване ще бъде сложен.

Една от възможностите е да се отхвърли изцяло данъчното облагане на шофирането и вместо това да се съберат приходи за поддръжка на пътища и строителство другаде, да речем чрез данъци върху доходите. Предимство е, че данъкът върху доходите е по-прогресивен. Подобна промяна обаче би имала пагубен ефект: би прекъснала връзката между шофиране и данъци. Всеки, независимо от това колко използва кола - ако въобще - ще трябва да плати. Дори данък, фокусиран изключително върху собствеността на кола, а не върху нейното използване, не би свършил работа. Без поставяне на цена за изминатите километри, задръстванията вероятно ще се увеличат и ще изчезне стимулът да се използва обществен транспорт или да се купуват по-ефективни автомобили.

Следователно е необходима замяна, която облага шофирането. Но това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. При сегашното мито върху горивото облагането на количеството шофиране е проста работа: всеки зарежда колата си приблизително по един и същи начин, на бензиностанцията. Колкото повече се кара, толкова повече гориво се харчи, толкова повече данък се плаща. С електрическите превозни средства изборът за зареждане е по-голям, от вкъщи до ултра бързите зарядни устройства.

Данъчното облагане на електроенергията е опция, но това би направило системата по-регресивна: обикновено по-богатите семейства имат места, в които да зареждат у дома, и по този начин те могат по-лесно да се възползват от по-евтините тарифи за електроенергия или дори да инсталират слънчеви панели, предназначени до голяма степен да обслужват EV. Погрешно е, че тези, които са по-добре, могат да плащат много по-малко данъци. Дори да оставим този въпрос настрана, къщите ще се нуждаят от електромери, способни да измерват потреблението на техните точки за зареждане.

По-справедливият вариант е да се облага с данък за действителното използване на пътя, нещо като такса за плащане, докато шофираш, не толкова различна от настоящите магистрални такси, прилагани в някои нации, но покриваща цялата пътна мрежа. Има няколко начина да постигнете това. Единият е измерване веднъж годишно на общите изминати километри, като плащането се разпределя през следващата година. Това може да се свърже с годишния преглед, изискван от повечето европейски страни за автомобили. Гаражите ще отчитат километрите и данъчните ще издават съответната фактура.

Друга възможност е да се възползвате от повсеместните GPS системи - базирайки данъчното облагане на това колко и къде човек шофира в реално време. Разбира се, това би довело до проблеми с поверителността. И двете данъчни системи, управлявани от километри, могат да бъдат изправени пред много по-високи укривания от сегашното мито за гориво, като избягващите данъци манипулират своите километражи или GPS системи. Разходите за правителството на инфраструктурата, необходима за събиране на данъците, също ще бъдат много по-високи от сегашните. Все пак мисля, че и двете системи са изпълними с настоящата технология.

Каквото и да е решението, едно е ясно: правителствата трябва да започнат да обсъждат какво ще замени митата върху горивото. Колкото по-дълго е забавянето - и колкото по-дълго електрическите превозни средства остават до голяма степен необложени - толкова по-трудно ще бъде въвеждането на нова система.

Авторът на анализа,публикаван в  Bloombergtv.bg Хавиер Блас е колумнист на Bloomberg Opinion, който отразява енергетиката и суровините. Той е бивш репортер на Bloomberg News и редактор за суровини във Financial Times

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още по темата: таксипътища
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
88
1
 
0
 
! Отговори
Roki преди 2 месеца
До къде ли ще стигнат екоизвращенията.Същите извратеняци от гей парадите ,налагат и екостандарти.В един момент на хората им писва от дивотии и започва анархия.
87
0
 
2
 
! Отговори
Олимпий Панов преди 2 месеца
Извод братя-всеки те иска в поза"задна прашка"!
86
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Г-жа Нинова ще намери решение. Оплачете и се.
85
0
 
2
 
! Отговори
Радослав преди 2 месеца
На запад, това не е драма защото като си платят данъците насреща виждат услуги и обществена поддръжка. Проблема е в страни като България където плащаш данъци за несъществуващи неща и се чудиш с парите ти коя любовница по ред на кмета и се плаща заплата! Отделно, на запад имаш алтернатива: градски транспорт или велосипед, а в България едното е замръзнало в 19-ти век, а другото е като да си залепиш пържола и да тръгнеш да бягаш в саваната!
84
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В Америка за автомобил се плаща 1) Веднъж за регистрация и 2) Всяка година плащаш застраховка, като си избираш сам застрахователната фирма! Като примерно застраховката има две възможности - "Или цялостна, което означава ако удариш някого или ако някой те удари - плащат за ударения и за теб!", или на половин цена "Ако автомобила ти е стар и застрахователя да плаща само за този когото си ударил, а за оправата на своя автомобил не ти плаща!" Данък пътища НЯМА! Има проверка за изгорели газове!
83
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Преди 1944г нашите дядовци са отглеждали Коноп! Правели са си Конопени, Памучни, Копринени и Дрехи от Вълна и са били Здрави! Дрехите от Нафта са Нездрвавословни! От Конопа се прави и Пластмаса. От Конопена пластмаса преди 1944г. са правени и каросериите на колите! Напишете в търсачката на google - "Ford Car Hemp" и ще видите от как от Коноп са били правени каросериите на колите.... думата "Hemp" означава "Коноп" Първият двигател в света е задвижен на Етилов Алкохол от Коноп!
82
0
 
9
 
! Отговори
аьаьаьаь преди 2 месеца
Дай да таксуваме слънцето, че грее. да плаща данъци.иначе ще го спрем
81
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В Америка няма такси! Бог да благослови Америка - през 2008г. забраниха дизеловите двигатели и на собствениците на такива коли им изплатиха обещетения. По улиците повече не мирише на изгорели газове. Въведоха Ел Автомобили. Но Никеловите Батерии не са Екологични и нямат дълъг преход след зареждане. На Еко Конопените Батерии Капацетита им е висок. Боят по света е между Петролните клановете и Конопената Индустрия и Между клановете на Марихата и Конопената Ингустрия, понеже си приличат!
80
11
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ел. двигател използува енергия от акумулатора, само когато натискаш *** за да увеличиш скоростта и да я поддържаш. Когато си спрял на стоп или при голямо задръстване, ел двигателя не концумира ел. енергия. Петролните двигатели, консумират винаги след запалване на двигателя и освен това отзат изхвърлят газове които се вдишват от шофьорите, каращи зад теб и стават с болни белодробни болестинии! Ел двигателите не изхвърлят отпадъци. Еко Конопената Батерия е Бъдещето - 1600 км. на зареждане!
79
1
 
11
 
! Отговори
7777 преди 2 месеца
А какво да кажем за кралицата на винетките.Как е допуснато частно лице да получава пари от винетките и то седем процента вместо държавата да прибира всичко и пътищата да се оправят както трябва Супер далавера.Държавата е в катастрофа. .
78
8
 
6
 
! Отговори
Таня преди 2 месеца
Но и вече няма да сме зависими от руснаци, араби и друга тиня.
77
4
 
3
 
! Отговори
Програмист преди 2 месеца
С технологиите, които имат днешните автомобили (не само електрическите) не е никакъв проблем да получаваме изминатото разстояние в реално време и да се пресмята данък. Така е и по-справедливо. В момента за едно и също разстояние моите коли горят средно два пъти повече от икономичните и съответно плащам два пъти повече акциз. Да не говорим за данък, застраховки и каско от които също дял отива в държавата.
76
4
 
4
 
! Отговори
Лъжлив Съби преди 2 месеца
В разсъжденията на автора неистинна предпоставка води до неистинен извод. Кои са те? Акцизът от горивата не е предназначен целево за пътища. Следователно, между двете няма пряка връзка. Всичко друго са празни приказки и пропаганда в полза на нефтената и нефтопреработващата индустрия. Има и още една неистинна предпоставка: нулеви емисии не значи непременно електрички. Може да са с водород или с етанол. Или с водородна горивна клетка. Накратко: човекът се е загрижил за световните бензинджии...
75
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До СпокоА през ноща кво праиш...или тогава не те интересува...а га няма достатъчно ветер и слънце ко праиш....а през зимата ко праиш....като толкова е минала на дзилено що швабите включиха комюрените централи....вятърни слъччеви централи могат да са допълнение но никога основен източник на електроенергия...ама кво да праиш еврогейсъюза се управлява от дебилискоефициент на интелигентност около 40...които дори не са избирани от никого
74
5
 
16
 
! Отговори
Shark преди 2 месеца
До 69 Отлага се за неопредлено време. Чака се да се сринат съвсем икономиките на Германия и Франция, по улиците да излезнат не само тракторите, но и камионите на превозвачите, колите и прочее и чак тогава Европа ще се сети че трябва да мисли за мир, а не как да въоръжава Укр, т.е. да налива пари в каца без дъно. Дотогава милиони вече ще са потънали, а хората ще са озверели. И ще има Адио Агапимус на ЕС!
73
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За индивидуален попребител, който върши работа с автомобила си, четиритактовият двигател е оптимален. За помощен автомобил е допустима електричка. За учреждения, държавни и общински организации, обществен транспорт, да си въведат поетапно електрически автомобили. Защо ни занимават с глупости?
72
1
 
12
 
! Отговори
Голди преди 2 месеца
Богатите ще ставаме по богати. Бедните ДГД. Това Ви казват !!!
71
3
 
6
 
! Отговори
Колю преди 2 месеца
ЗАЩО СИ ПРАВИТЕ СМЕНКИ БЕЗ КРЪЧМАРЯ...2 МИЛИАРДА ХОРА ЩЕ ОСТАНТ БЕЗ ЛОШИТЕ ХОРА ....И КО ША ПРАЙМ......СТАРОНО СВЪРШИ...А ЕЛЕКТРИЧКИТЕ ДОРИ СА ПО ОПАСНИ ОТ ДИЗЕЛАЦИТЕ....АЙДЕ НАСОЧЕТЕ СЪМ ДРУГО....ПРИМЕРНО СЛЪНЦЕНО НО БЕЗ ПАНЕЛИ И ТЕ СА МНОГО ВРЕДНИ...
70
20
 
2
 
! Отговори
Споко преди 2 месеца
Споко, индустрията на ЕС минава на зелена енергия от вятърни мелници и слънчеви панели, ЕС няма нужда от руска газ и нефт, ЕС става слънчев-вятърен енергийно независим съюз.
69
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А какво става с победата над Русия на бойното поле?

Спонсорирани публикации