По-високи такси за използване на пътищата. Обвинявайте електромобилите

Приходите от данъци върху горивата, на които разчитат правителствата, ще изчезнат
Обновена: 5 фев 2024 08:20 | 4 фев 2024 14:48, Камелия Цветанова
107
По-високи такси за използване на пътищата. Обвинявайте електромобилите
Снимка: БГНЕС

Когато миналата година Европа се съгласи, че до 2035 г. всички автомобили, продавани в региона, ще бъдат с нулеви емисии (да се чете: електрически), най-очевидният въпрос в съзнанието ми беше: Кой ще плати за това?

Бензиновите и дизеловите автомобили са страхотен бизнес – не само за очевидните компании, да речем Volkswagen AG и Stellantis NV, които ги произвеждат, или Shell Plc и TotalEnergies SE, които рафинират горивата. Но те са полезни и за друг сектор, който често се пренебрегва: европейските правителства, които през последните 50 години превърнаха двигателите с вътрешно горене в данъчни банкомати.

Миналата година петте най-големи европейски икономики са спечелили повече от 150 милиарда евро от данъци върху горивата, или около 2% от общите им събрани данъци. Тези пари финансират много болници, училища и други подобни. Само в Обединеното кралство митата върху бензина и дизела се очаква да съберат £24,3 милиарда през 2023-2024 г. - повече от това, което британското правителство взема от митата върху алкохола и тютюна взети заедно или от данък върху капиталовите печалби.

Ако европейските правителства успеят със своите зелени планове, голяма част от тези приходи ще изчезнат след 25 години. Така че планирането на замяната им трябва да започне незабавно, не само поради големите суми, но и поради сложността на всяка алтернатива.

Ясно е, че има и други разходи за правителствата: например загуба на приходи от регистрационни данъци (които електрическите превозни средства често не плащат в Европа), плюс директните разходи в някои страни за директни субсидии и безвъзмездни средства за EV. Има обаче и плюсове: по-малко замърсяване от изгаряне на бензин и дизел, което намалява разходите за здравето и адаптирането към изменението на климата.

Но за да опростя дебата, позволете ми да се съсредоточа изключително върху данъците върху горивата за момента.

Историята на данъчното облагане на горивата датира от повече от век. В Обединеното кралство първото мито върху бензина е въведено през 1908-1909 г. Целта беше да се финансира огромното разширяване на павираните пътища и магистрали, от които се нуждаеха новите автомобили. Едва след петролните кризи от 70-те години на миналия век приоритетът се измести към подобряване на горивната ефективност и едва напоследък се превърна в битка срещу изменението на климата.

Каквато и да е крайната им употреба, днес данъците върху горивата имат пет отличителни предимства за правителствата: те установяват пряка връзка между използването на пътя и плащането; носят много пари; те са прости и евтини за управление; данъкоплатците до голяма степен ги приемат за справедливи; и накрая, те са трудни за избягване. Най-големият капан е, че те са регресивни: бедните и богатите плащат еднакво (и тъй като богатите хора обикновено карат по-нови, по-ефективни коли, тази регресивност е по-лоша, отколкото на пръв поглед).

И така, как да заменим данъците върху горивото - и кога точно? Моментът е от решаващо значение по две причини. Първо, защото данъчните стимули все още са от съществено значение за навлизането на електрически превозни средства; и второ, тъй като приходите от данъци върху бензина и дизела започват да спадат, всеки ход за компенсиране на недостига чрез увеличаване на данъчните ставки върху горивата би бил изключително регресивен, тъй като по-богатите домакинства приемат електромобили по-бързо от по-бедните. Освен това, каквато и заместваща система да бъде приета, трябва да бъде неутрална по отношение на приходите: тя не трябва да събира повече данъци, отколкото сегашната система днес.

Преходният период от сегашното мито за гориво към каквото и да бъде прието за заместване ще бъде сложен.

Една от възможностите е да се отхвърли изцяло данъчното облагане на шофирането и вместо това да се съберат приходи за поддръжка на пътища и строителство другаде, да речем чрез данъци върху доходите. Предимство е, че данъкът върху доходите е по-прогресивен. Подобна промяна обаче би имала пагубен ефект: би прекъснала връзката между шофиране и данъци. Всеки, независимо от това колко използва кола - ако въобще - ще трябва да плати. Дори данък, фокусиран изключително върху собствеността на кола, а не върху нейното използване, не би свършил работа. Без поставяне на цена за изминатите километри, задръстванията вероятно ще се увеличат и ще изчезне стимулът да се използва обществен транспорт или да се купуват по-ефективни автомобили.

Следователно е необходима замяна, която облага шофирането. Но това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. При сегашното мито върху горивото облагането на количеството шофиране е проста работа: всеки зарежда колата си приблизително по един и същи начин, на бензиностанцията. Колкото повече се кара, толкова повече гориво се харчи, толкова повече данък се плаща. С електрическите превозни средства изборът за зареждане е по-голям, от вкъщи до ултра бързите зарядни устройства.

Данъчното облагане на електроенергията е опция, но това би направило системата по-регресивна: обикновено по-богатите семейства имат места, в които да зареждат у дома, и по този начин те могат по-лесно да се възползват от по-евтините тарифи за електроенергия или дори да инсталират слънчеви панели, предназначени до голяма степен да обслужват EV. Погрешно е, че тези, които са по-добре, могат да плащат много по-малко данъци. Дори да оставим този въпрос настрана, къщите ще се нуждаят от електромери, способни да измерват потреблението на техните точки за зареждане.

По-справедливият вариант е да се облага с данък за действителното използване на пътя, нещо като такса за плащане, докато шофираш, не толкова различна от настоящите магистрални такси, прилагани в някои нации, но покриваща цялата пътна мрежа. Има няколко начина да постигнете това. Единият е измерване веднъж годишно на общите изминати километри, като плащането се разпределя през следващата година. Това може да се свърже с годишния преглед, изискван от повечето европейски страни за автомобили. Гаражите ще отчитат километрите и данъчните ще издават съответната фактура.

Друга възможност е да се възползвате от повсеместните GPS системи - базирайки данъчното облагане на това колко и къде човек шофира в реално време. Разбира се, това би довело до проблеми с поверителността. И двете данъчни системи, управлявани от километри, могат да бъдат изправени пред много по-високи укривания от сегашното мито за гориво, като избягващите данъци манипулират своите километражи или GPS системи. Разходите за правителството на инфраструктурата, необходима за събиране на данъците, също ще бъдат много по-високи от сегашните. Все пак мисля, че и двете системи са изпълними с настоящата технология.

Каквото и да е решението, едно е ясно: правителствата трябва да започнат да обсъждат какво ще замени митата върху горивото. Колкото по-дълго е забавянето - и колкото по-дълго електрическите превозни средства остават до голяма степен необложени - толкова по-трудно ще бъде въвеждането на нова система.

Авторът на анализа,публикаван в  Bloombergtv.bg Хавиер Блас е колумнист на Bloomberg Opinion, който отразява енергетиката и суровините. Той е бивш репортер на Bloomberg News и редактор за суровини във Financial Times

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още по темата: таксипътища
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Едно не ми е ясно, защо народите търпят това нагло ограбване от шепа хора намърдали се във властта. Прекалено нагли стават, самозабравят се.
27
1
 
12
 
! Отговори
мак преди 3 месеца
Нулевите емисии са мит, все нещо ще "емитира" замърсявания. Електричките и те не карат на въздух, нали.
26
2
 
5
 
! Отговори
ЕС преди 3 месеца
Застаряващо педерастическо население на тротинетки и на колела. Дъртите извратеняци на стари години ще се придвижват с колелета и тротинетки, а качествени коли ще карат в Русия и в Китай.
25
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Армагедона беше прекръстен на Путигедон, СЛАВА НА РУСКИЯ АТОМ
24
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Времето на ЕС изтича. ЕС няма нищо, бедни като мишки. Изцяло зависим от Русия. Но разбира се, че Европа може и без Русия - ще карат колела, ще развиват земеделие, ще се придвижват с коне, ще ядат насекоми - спокоен, екологичен живот, без въглеродни емисии, без напрежение, без стрес, ще спасяват планетата. Това е бъдещето на Европа.
23
4
 
9
 
! Отговори
Рисковете са огромни преди 3 месеца
Електрички не трябва да се пускат в подземни гаражи и пракинги в жилищни сгради и молове. Една малка батрия ( в в една кола има хиляди малки батерии, които изграждат голямата батерия) да дефектира и следва неогасим пожар,който гори с часове-цялата сграда ще изгори и стотици хора са в опастност.Голям риск и хазарт е това .Сега са малко електричките,но като станат повече и се реазреши вноса на китайски ще стане голяма бела.Да не говорим че хакер може да запали всички коли с команда по спътник ...
22
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тия май не разбраха че парите им заминаха за Украйна.
21
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 16 1908 населението на Земята е била 1.6 млрд. Сега е 8, като само колите са около 1.5 млрд (колкото всички хора през 1908). Та за това
20
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Еколога И бензинови имат акумулатори и са токсични.
19
3
 
15
 
! Отговори
ww преди 3 месеца
Всеки мислещ човек ще разбере, че това няма как да стане от 2035г и ще отпадне като поредната евроглупост.
18
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Руската икономика през 2023 г. стана номер едно в Европа, безцеремонно свали от пиедестала куцата патица Германия.
17
5
 
2
 
! Отговори
Агент 007 преди 3 месеца
18 А да ти пуснат един контролен у руската глава?
16
2
 
3
 
! Отговори
$/Евро преди 3 месеца
До плюсБатериите срещу духова музика ли ще ти ги дават ?
15
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
През 1908 не имало директина до 1935 всички парни двигатели да се заменят с бензинови и дизелови!
14
3
 
30
 
! Отговори
Еколога преди 3 месеца
Тия коли горят даже подводата оня ден една падна в гьол край осло и се замозапали даже под водата. Да не говорим че са тежки и се движат като снаряд мантинелите не могат да ги спрат. Батериите са токсични и опасни нищо еко няма в тях. Истината е в алкохолното гориво,водорода и природния газ в ДВГ тата. Електричките са схема на "зелените" токсични компании.
13
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Нормалните Българи махай се еврофашис
12
3
 
3
 
! Отговори
ПРИПЯТСКА ХЛЕБАРКА преди 3 месеца
ИСКАМ ДА ЯМ ЧЕРНОБИЛСКО ЗЪРНО!!!
11
4
 
1
 
! Отговори
ИбетеСиПичкатаМайна преди 3 месеца
Ако не сте от нормалните българи!
10
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Антикомунистка София София беше съсипана при Янчулев и после при Лойко и Фандаква. БКП няма кметове от 40 г.
9
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
СЛАВА НА РУСКИЯ АТОМ , ОООО ВЕЛИКИ СТЪКЛОПАКЕТИ....

Спонсорирани публикации