По-високи такси за използване на пътищата. Обвинявайте електромобилите

Приходите от данъци върху горивата, на които разчитат правителствата, ще изчезнат
Обновена: 5 фев 2024 08:20 | 4 фев 2024 14:48, Камелия Цветанова
107
По-високи такси за използване на пътищата. Обвинявайте електромобилите
Снимка: БГНЕС

Когато миналата година Европа се съгласи, че до 2035 г. всички автомобили, продавани в региона, ще бъдат с нулеви емисии (да се чете: електрически), най-очевидният въпрос в съзнанието ми беше: Кой ще плати за това?

Бензиновите и дизеловите автомобили са страхотен бизнес – не само за очевидните компании, да речем Volkswagen AG и Stellantis NV, които ги произвеждат, или Shell Plc и TotalEnergies SE, които рафинират горивата. Но те са полезни и за друг сектор, който често се пренебрегва: европейските правителства, които през последните 50 години превърнаха двигателите с вътрешно горене в данъчни банкомати.

Миналата година петте най-големи европейски икономики са спечелили повече от 150 милиарда евро от данъци върху горивата, или около 2% от общите им събрани данъци. Тези пари финансират много болници, училища и други подобни. Само в Обединеното кралство митата върху бензина и дизела се очаква да съберат £24,3 милиарда през 2023-2024 г. - повече от това, което британското правителство взема от митата върху алкохола и тютюна взети заедно или от данък върху капиталовите печалби.

Ако европейските правителства успеят със своите зелени планове, голяма част от тези приходи ще изчезнат след 25 години. Така че планирането на замяната им трябва да започне незабавно, не само поради големите суми, но и поради сложността на всяка алтернатива.

Ясно е, че има и други разходи за правителствата: например загуба на приходи от регистрационни данъци (които електрическите превозни средства често не плащат в Европа), плюс директните разходи в някои страни за директни субсидии и безвъзмездни средства за EV. Има обаче и плюсове: по-малко замърсяване от изгаряне на бензин и дизел, което намалява разходите за здравето и адаптирането към изменението на климата.

Но за да опростя дебата, позволете ми да се съсредоточа изключително върху данъците върху горивата за момента.

Историята на данъчното облагане на горивата датира от повече от век. В Обединеното кралство първото мито върху бензина е въведено през 1908-1909 г. Целта беше да се финансира огромното разширяване на павираните пътища и магистрали, от които се нуждаеха новите автомобили. Едва след петролните кризи от 70-те години на миналия век приоритетът се измести към подобряване на горивната ефективност и едва напоследък се превърна в битка срещу изменението на климата.

Каквато и да е крайната им употреба, днес данъците върху горивата имат пет отличителни предимства за правителствата: те установяват пряка връзка между използването на пътя и плащането; носят много пари; те са прости и евтини за управление; данъкоплатците до голяма степен ги приемат за справедливи; и накрая, те са трудни за избягване. Най-големият капан е, че те са регресивни: бедните и богатите плащат еднакво (и тъй като богатите хора обикновено карат по-нови, по-ефективни коли, тази регресивност е по-лоша, отколкото на пръв поглед).

И така, как да заменим данъците върху горивото - и кога точно? Моментът е от решаващо значение по две причини. Първо, защото данъчните стимули все още са от съществено значение за навлизането на електрически превозни средства; и второ, тъй като приходите от данъци върху бензина и дизела започват да спадат, всеки ход за компенсиране на недостига чрез увеличаване на данъчните ставки върху горивата би бил изключително регресивен, тъй като по-богатите домакинства приемат електромобили по-бързо от по-бедните. Освен това, каквато и заместваща система да бъде приета, трябва да бъде неутрална по отношение на приходите: тя не трябва да събира повече данъци, отколкото сегашната система днес.

Преходният период от сегашното мито за гориво към каквото и да бъде прието за заместване ще бъде сложен.

Една от възможностите е да се отхвърли изцяло данъчното облагане на шофирането и вместо това да се съберат приходи за поддръжка на пътища и строителство другаде, да речем чрез данъци върху доходите. Предимство е, че данъкът върху доходите е по-прогресивен. Подобна промяна обаче би имала пагубен ефект: би прекъснала връзката между шофиране и данъци. Всеки, независимо от това колко използва кола - ако въобще - ще трябва да плати. Дори данък, фокусиран изключително върху собствеността на кола, а не върху нейното използване, не би свършил работа. Без поставяне на цена за изминатите километри, задръстванията вероятно ще се увеличат и ще изчезне стимулът да се използва обществен транспорт или да се купуват по-ефективни автомобили.

Следователно е необходима замяна, която облага шофирането. Но това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. При сегашното мито върху горивото облагането на количеството шофиране е проста работа: всеки зарежда колата си приблизително по един и същи начин, на бензиностанцията. Колкото повече се кара, толкова повече гориво се харчи, толкова повече данък се плаща. С електрическите превозни средства изборът за зареждане е по-голям, от вкъщи до ултра бързите зарядни устройства.

Данъчното облагане на електроенергията е опция, но това би направило системата по-регресивна: обикновено по-богатите семейства имат места, в които да зареждат у дома, и по този начин те могат по-лесно да се възползват от по-евтините тарифи за електроенергия или дори да инсталират слънчеви панели, предназначени до голяма степен да обслужват EV. Погрешно е, че тези, които са по-добре, могат да плащат много по-малко данъци. Дори да оставим този въпрос настрана, къщите ще се нуждаят от електромери, способни да измерват потреблението на техните точки за зареждане.

По-справедливият вариант е да се облага с данък за действителното използване на пътя, нещо като такса за плащане, докато шофираш, не толкова различна от настоящите магистрални такси, прилагани в някои нации, но покриваща цялата пътна мрежа. Има няколко начина да постигнете това. Единият е измерване веднъж годишно на общите изминати километри, като плащането се разпределя през следващата година. Това може да се свърже с годишния преглед, изискван от повечето европейски страни за автомобили. Гаражите ще отчитат километрите и данъчните ще издават съответната фактура.

Друга възможност е да се възползвате от повсеместните GPS системи - базирайки данъчното облагане на това колко и къде човек шофира в реално време. Разбира се, това би довело до проблеми с поверителността. И двете данъчни системи, управлявани от километри, могат да бъдат изправени пред много по-високи укривания от сегашното мито за гориво, като избягващите данъци манипулират своите километражи или GPS системи. Разходите за правителството на инфраструктурата, необходима за събиране на данъците, също ще бъдат много по-високи от сегашните. Все пак мисля, че и двете системи са изпълними с настоящата технология.

Каквото и да е решението, едно е ясно: правителствата трябва да започнат да обсъждат какво ще замени митата върху горивото. Колкото по-дълго е забавянето - и колкото по-дълго електрическите превозни средства остават до голяма степен необложени - толкова по-трудно ще бъде въвеждането на нова система.

Авторът на анализа,публикаван в  Bloombergtv.bg Хавиер Блас е колумнист на Bloomberg Opinion, който отразява енергетиката и суровините. Той е бивш репортер на Bloomberg News и редактор за суровини във Financial Times

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още по темата: таксипътища
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
7
 
10
 
! Отговори
Да допълня... преди 3 месеца
Путин и електричките ще затрият Европа.
67
2
 
13
 
! Отговори
До 65 преди 3 месеца
При 100% внос на батерии от Китай, при 100% внос на фотоволтаици от Китай, най вероятно всички пари за електрички ще остават в Европа!Промито мозъче!Първо - решнието не са електричките. И второ - статията е за това, че правителствата няма да се лишат от прихода който имат сега от мита и акцизи от горивата.
66
5
 
18
 
! Отговори
Пенсионер преди 3 месеца
С тези електрички Европейския парламент си вкара огромен автогол.Електричките да плащат същите данъци, като истинските коли.Те не летят , а се движат по пътищата.Каквито и облекцения да има , електричките са обречени. Опита не успешен. Закривай.
65
19
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ама разбира се, по-евтино е да даваме трилиони долари на година да внасяме петрол. Това са статии поръчани от руснаци и араби, защото виждат, че изпускат кокала, който ги е хранил до сега. Всички пари за ток, които ще даваме за електромобилите, ще остават в ЕС и всяка година ще бъдем 800милярда долара по-богати, като спрем да внасяме петрол.
64
3
 
9
 
! Отговори
Мда преди 3 месеца
Просто е! Задайте си въпроса - Кога последно направих нещо, че на другите да им е евтино, изгодно за сметка на моя си кяр? А така - никога! А защо мислите, че някой друг, особено правителства и автомобилни производители, биха направили нещо за сметка на собствения си кяр, та на вас да ви е по-евтино да си джиткате с колите! Чувствате ли се глупаво вече?
63
3
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ха-ха! Не прочетох цялата статия, а само до мястото, където става ясно, че в ГОЛЕМИТЕ европейски икономики нищо не се губи, особено данъците. То веселото ще стане после, като трябва да се сменят акумулаторите и разни други специфични части.
62
2
 
21
 
! Отговори
Кравар Евроатлантик преди 3 месеца
Нищо ново под слънцето. Най-много токът да поевтинее като малка утеха, защото ще се вдигне консумацията. Помните ли какво стана с бумът на енергоспестяващите крушки и рестрикциите за мощности на битове уреди в Европа - консумацията на ток падна, следователно цената за кВч се повиши, за да се запаси маржина на енерготата.
61
1
 
17
 
! Отговори
Ку кууу КУ! преди 3 месеца
Куко! Лаладжия! Да плащаме на километър! Ха ХА ха! Да не сме таксите бе!?
60
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"Обвинявайте електромобилите" електромобилите не приемат законите с които се вдигат таксите, политиците го правят
59
1
 
6
 
! Отговори
Eeee преди 3 месеца
Аре ве, богатия не плаща за пътища колко бедния щото данъка като е у горивата колко повече караш толкова повече финансираш пътната мреж. Само у бухарско бай Каиш от сусурлево плаща колкот баровеца в порша
58
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"най-очевидният въпрос в съзнанието ми беше: Кой ще плати за това?".................Еврократуните не са свикнали да мислят в перспектива. Там се работи на парче. Първо вземаш решение без да мислиш, после затъваш в калта хубаво чак до ушите, и чак накрая сядаш да мислиш как да решиш проблемите които си създал. А задачата на брюкселските мажоретки през това време е да пеят мантри колко е напреднала Европа
57
20
 
5
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 3 месеца
Поредният мръсен турчин,който прави реклама на кирливият арабски петрол.Този път с циничното "Обвинявайте електромобилите."Поне при мен ,дано да е разади шрифта,фразата не носи задължителен в този случай удивителен знак.
56
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Руската икономика има достатъчна издръжливост, за да се чувства не само уверено, но и да върви напред.
55
3
 
34
 
! Отговори
Име преди 3 месеца
До 54, това е чудесно, но какъв е капацитетът след втората година? В началото 500км при 50-70км/ч., след това 350км с две зареждания. За рециклирането на батериите не повдигам изобщо въпроса!
54
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ЕДИНСТВЕНАТА ПОЛЗА ОТ СТАТИЯТА Е, ЧЕ ПРЕДОСТАВЯ ОТНОСИТЕЛНО СРАВНЕНИЕ НА БЮДЖЕТНИТЕ ПРИХОДИ, КОЕТО МОЖЕ ЕВЕНТУАЛНО ДА ПОЛЗВАМЕ ЗА СЪПОСТАВЯНЕ С НАШИТЕ - ЕСТЕСТВЕНО ПРИ ДОПЪЛНИТЕЛНО ПРОУЧВАНЕ НА ИЗТОЧНИКА. РАЗЛИКАТА МЕЖДУ ЕЛЕКТРИКАТА И ДВГ Е В ГОРИВОТО - ТАКА ЧЕ ЩЕ НИ ПРЕХВЪРЛЯТ АКЦИЗА ВЪРХУ ГОРИВАТА НА АКЦИЗ ЗА ЕЛ.ЕНЕРГИЯ, ПРИ ТОВА - НА ВСИЧКИ, ОСТАНАЛИТЕ ДАНЪЦИ - СОБСТВЕНОСТ И ПЪТИЩА ОСТАВАТ СЪЩИТЕ!!! ЩЕ СЕ СЛУЧИ - ЗАВИСИ ОТ ПЛЪТРОСТТА НА ВЪВЕЖДАНЕ НА ЕЛЕКТРИЧКИТЕ...
53
16
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
РУСКАТА ИКОНОМИКА Е НОМЕР 1 но...изчакайте да притичам до външната си тоалетна...
52
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ИТ трябва да плаща данъци че са на ток и сърврите им затоплят климата.
51
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Zeekr 007 100% електрически - 2.6 секунди ускорение до 100 км/ч, цена 44 хиляди долара, обурудване както в немска кола лукс класа от порядъка на 120 хил долара.
50
6
 
25
 
! Отговори
пляс пляс педалите преди 3 месеца
В ЕС ще карат колела и сутрин рано ще връткат, връткат пидалитe на път за работа към военните заводи. И с каски, с каски, за сейфти. А качествени коли ще карат в Русия и в Китай.
49
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
След 10 години всички коли ще са електрически. На 200 човека от блока ще има 10 коли и всеки ще си записва час кога да ползва кола да отиде да си напазарува.

Спонсорирани публикации