Какви са мръсните тайни на електромобилната индустрия?

За човешката цена на технологичния напредък
Обновена: 20 юни 2024 07:46 | 20 юни 2024 07:03, Елка Василева
40

Материал на Bloomberg разказва за това какво стои зад лъскавите електромобили, които са носителят на зелената идея, но добивът и обработката на суровини, нужни за производството им, са по-скоро трагични. Разбира се, тук не трябва да бъде обвинявана технологията, а правителствата, които поставят работниците в заводите в тежки условия и неглижират сериозни животозастрашаващи ситуации. Филмът разказва за завод в Индонезия - страната, която до края на десетилетието може да държи две трети от доставките на никел - суровина, необходима за направата на електрическите автомобили. Материалът е излъчен в предаването "Чиста енергия" с водеща Вероника Денизова.

Индонезийският остров Сулавеси, някога покрит с гори, сега е глобален център за добив на никел – ключов елемент за батериите на електромобилите. Световните производители на батерии разчитат на никела от Сулавеси, което има тежки последици за местната общност и околната среда.

В индустриалния парк „Мороуали“, където никеловите заводи заменят джунглите и оризищата, икономиката процъфтява с ръст от 600% между 2015 и 2022 година. Местните обаче плащат висока цена: замърсяване на въздуха от въглищни съоръжения, респираторни заболявания и туберкулоза при децата, причинени от праха и мръсотията.

 „Това е място, което заема площ десет пъти по-голяма от Сентръл парк в Ню Йорк. Изглежда като огромна фабрика, която е пусната насред нещо, което е било реално джунгла и оризища, дори преди 15-20 години.“, казва Матю Кембъл от Bloomberg.

Работниците се сблъскват с опасни условия на труд, липса на защитно облекло и чести инциденти. На Бъдни вечер 2023 г. пожар в леярна за неръждаема стомана уби 21 души, а десетки други са ранени. Работници, говорещи при условие за анонимност, разказват за чести травми.

След инцидент в завод на Gunbuster Nickel Industry през 2022 г., когато двама работници изгарят живи, започват протести, които водят до насилие и смъртта на още двама души. Работници се оплакват от липса на корпоративна отговорност и опасни условия на труд.

    "Много съм притеснен от инциденти на работа, защото се страхувам, че те може да имат голям ефект върху мен и семейството ми, ако получа трайни увреждания или умра. Случи се инцидент с приятел - окото му беше ударено от искри при рязането на метала. Това причини необратими увреждания“, споделя работник в завода.

Въпреки критиките правителството поддържа политиката за развитие на никеловата индустрия, която държи две трети от световните доставки на никел. Докато политиците и компаниите се възползват от икономическия успех, местните общности страдат от последствията на този бърз растеж.

Тази история подчертава големите разходи и рискове, свързани с производството на „чисти“ електромобили, и напомня за човешката цена зад технологичния напредък.

 „Прогнозите на Bloomberg сочат, че със скоростта, с която се развиват събитията, Индонезия може държи две трети от доставките на никел в световен мащаб до края на това десетилетие. Така че ще бъдат доминиращия производител. Това е чудесен пример за това как ние си мислим, че нещо е много обикновено – като да си купиш кола, което хиляди хора по целия свят правят всеки ден - наистина има ефект върху реални хора и места, които са потенциално много далеч от нас“, казва Матю Кембъл, Bloomberg.

Индонезийски индустриален парк „Мороуали“ твърди, че „изисква от всички бизнеси да правят проверка на риска за безопасността и да правят съответните корекции“ и че компаниите, които работят в комплекса, „трябва да отговарят на всички закони и регулации за опазване на околната среда“, както и вътрешно-фирмените насоки за замърсяването.

Gunbuster Nickel Industry твърди, че спазва всички правила за безопасност и търси начини да подобри условията на труд.

Ford твърди, че работи в тясно сътрудничество с доставчици, сътрудници и партньори, за да се справи с всички проблеми, свързани с правата на човека по веригата за доставки и е отдадена на съблюдаването на стандартите за опазването на околната среда.

Tesla твърди, че инвестира значителни ресурси, за да се справи с риска за здравето и околната среда в Индонезия и че преходът към електромобили не би бил възможен без индонезийския никел.

Целия материал гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Още от Политика
Депутатите в нов опит да изберат председател на Народното събрание
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
2
 
! Отговори
1 преди 4 седмици
Ами лития, още по мръсно производство, разказва играта на всичко.
31
2
 
2
 
! Отговори
Валентин преди 4 седмици
Д-р Костадинов - премиер! Време е за една силна, модерна и просперираща България! Време е за Възраждане!
30
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Повечето зелени политики са погрешно схващане, замърсяват много повече природата. Засаждането на изгорелите и изсечени дървета и гори е правилното. Горите създават кислород и консумират въглероден диоксид.
29
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Зелената енергия, не може да бъде основна енергия, а само допълваща енергия към останалата! И зелената енергия, също създава замърсявания и отпадъци, а ако си говорим за замърсявания, най-чисти и напълно екологични , са водните централи!
28
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
До До МишоИди и виж как комисии проверяват сградите в Мариупол, които строят за населението там, с месеци стоят необитаеми, докато бъдат проверени и одобрени от комисиите и ако има дефекти , се изправят , преди да влязат живущите там; ако има дефекти след настаняването, също се изправят до няколко месеца, у нас няма контрол за нищо, не само за строежите!
27
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
При всяко производство, има възможност да се ограничи и дори да се изключи риска за здравето на работниците, зависи от инженерите и от работодателите. Риска за здравето и околната среда, зависи от самите работодатели и тяхното съзнание, морал, но най-вече и от контрола+проверки на съответните институции върху тях! У нас някои институции или фирми , не работят качествено и са немарливи, именно поради липса на контрол и поради корупция, шуробаджанащина!
26
1
 
5
 
! Отговори
До Мишо преди 4 седмици
И русия като има ресурси, какъв и е стандарта на живот на обикновените холопи? Швейцарците, холандиците и тям подобни, от АЕЦи, транзит и хъбове ли живеят добре?
25
7
 
5
 
! Отговори
До Зелената сделка в преди 4 седмици
Тавариш, на първо място винаги са парите, това е в природата на човека, но не само путев предглага евтини ресурси. Както виждаш газта и бензина са на много по ниски цени от спекулата на кремълското жуже през 22ра, когато уплаши света че ще гърми с ядрени бомби и ще превземе европа. Когато всички видяха че армията му не струва и бедна украйна им противостои успешно, нещата се нормализираха и кремълския третополов негодяй остана извън играта.
24
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Тия литиеви батерии отиват на кино. Идва времето на Конопените батерии, които имат 8 пъти по-голяма капацитивност от литиевите и като си заредиш леката кола тежаща леко над 200 килограма, с карусерия направена от пластмаса и батерии от коноп, то ще изминаваш без проблем по райските градини минимум 1500 километра... Ако забравиш че караш колата и се блъснеш някъде.... карусерията няма как да се изпочупи! В YouTube вижте "Ford car hemp 1941" Как с чукове бият по стъклата и не могат да ги счупят!
23
2
 
13
 
! Отговори
Мишо преди 4 седмици
До Зелената сделка всеКолега съгласен съм! Не не става въпрос за само на евтини ресурси от РФ. България можеше да е енергийно независима при работещ АЕЦ Белене + 4 блока на Козлодуй. Южен поток + конектора от Турция и Гърция щяха да ни превърнат в тарнзитьор 1 на Балканите. Превърнаха ни в подметка 1 на Балканите. Мизерни, неграмотни, бедни! По този начин ни крадат интелекта, защото младите бягат на запад. Всичко е направено само с една цел западна ЕС да е добре, а ние сме втора цетка!!!!
22
2
 
16
 
! Отговори
Зелената сделка все преди 4 седмици
повече изглежда като измама или по-мека казано, като неизгодна. Докато Китай се развива във всички направления, ние тука се почесваме и се правим на много еко, докато пазара ни е залят със всякакви продукти, които са безкрайно далече от еко. В същото време, доброволно заплюваме евтините енергийни ресурси от РФ, с което икономиките ни стават все по-неконкурентни. И за капак, продаваме плодородната си земя на чужди компании, които я унищожават с тежки индустрии, а печалбите отиват в чужбина.
21
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
електромоторите съществуват от край време, това не е технологичен напредък, това е измама
20
4
 
12
 
! Отговори
Коло преди 4 седмици
Загрижил се "Развитият свят" за условията в "развиващия". Намирисва на колониализъм.
19
4
 
1
 
! Отговори
Домодедов преди 4 седмици
Епа прайте парни машини и джугайте на въглища. Къв е праблема?
18
6
 
6
 
! Отговори
JJIvanov Douser преди 4 седмици
ЗАБРАНЯВА СЕ ПРОИЗВОДСТВОТО И МОНТАЖА НА ФОТОВОЛТАИЧНИ ПАНЕЛИ?СКЕНЕРИ//ДА СЕ ДЕМОНТИРАТ ВЕЧе инсталираните !!!УВреждат ТЕЖКО ТРУДНО ЛЕЧИМО ОГРОМНИ ОБЕМИ ВЪЗДУХ>> НЯМа ДАННИ ЗА РЕАЛНО ПОТРЕБЛЕНИЕ НА ТОК ОТ ТЯХ> Ползват се от ВОЕННО ТЕРОРИСТИЧНА МАФИЯ .
17
3
 
6
 
! Отговори
JJIvanov Douser преди 4 седмици
Kласически автомобил с авто газова уредба доказано безвредни жълти фарове без холограми е един милион ПЪТИ по малко вреден отколкото електромобили вкл ТЕСЛА.Тест експерт: инж.геолог Йордан Иванов ЙордановTest expert: engineer geologist Iordan Ivanov IyordanovЗАБРАНЯВА СЕ ДВИЖЕНИЕТО НА АВТОМОБИЛИ С РАДИОАКТИВНИ СКЕНЕРИ / LED <XENON,HALOGEN,LAZEr монтирани вместо доказано безвредни жълти фарове..ЗАБРАНЯВА СЕ ДВИЖЕНИЕТО НА АВТОМОБИЛИ С ХОЛОГРАМНИ ОРЪЖИЯ !! Декодират и увреждат тежко НЕЛЕЧИМО Огромни обеми вкл контактни зони.. АНТИ НЕОЗОЙСКИ <АНТИ ФАНЕРОЙСКИ ХОЛОГРАМНИ ОРЪЖИЯ ПРоиз
16
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Това е място, което заема площ десет пъти по-голяма от Сентръл парк в Ню Йорк.----Сравнено с мините Марица Изток по-голямо или по-малко е това?
15
4
 
20
 
! Отговори
Рагуля преди 4 седмици
И все пак Кличко с гордост обяви, че първият електрически бандеромобил е създаден в Лемберг! Има само един недостатък: пробегът му е ограничен от дължината на захранващия кабел.
14
1
 
21
 
! Отговори
vs преди 4 седмици
Някой беше казал "проблемът на капитализма е, че капиталистите са много алчни"! Започна се с "може би това не е тахнологията", "хората се отказват от ел. колите" и т.н. Нали сте учени, не го ли знаехте в началото!? Ама паричките по сметка като дайдат и всички забравят за природата! Правят се на маймуни, само и само някой лев да изкарат! Трагична работа!
13
23
 
8
 
! Отговори
Инжанер преди 4 седмици
Електрическите автомобили изместват бензиновите, така както електрическите ютии заеха мястото на своите предци - ютиите с вътрешно горене.

Спонсорирани публикации