Веселина Сариева: Колекционирането на шедьоври започва тук и сега

На 24 април Кристиан Каспар Шварм разказва какво е "Да живееш с изкуство"
Обновена: 23 апр 2021 17:31 | 22 апр 2021 18:20, Петя Славова
10
Веселина Сариева: Колекционирането на шедьоври започва тук и сега
Снимка: "Форум колекционери"

В края на март Пандемичен пазар на изкуството събра едни от най-големите български галерии за съвременно изкуство, които обсъдиха случващото се у нас на фона на пандемичната и постпандемична обстановка.
Зад проекта стои Веселина Сариева, основател на пловдивската галерия "Сариев" и фондация "Отворени изкуства".

Събитието имаше три основни акцента - разговор дискусия с галеристи, с български колекционери на съвременно изкуство като Ирена Гергова и Николай Неделчев, а финалът ще се случи на 24 април с уъркшоп с лабораторен характер, воден от Кристиан Каспар Шварм -  чуждестранен колекционер, куратор и визионер в сферата на съвременното изкуство, който ще разкаже какво е "Да живееш с изкуството". Шварм също така ще говори за това как се става колекционер, какво е отношението на колекционера към творбите, как трябва да се съхраняват произведенията. Ще обсъди с участниците и каква е разликата между колекционер и купувач, кога сме склонни да кажем, че сме колекционери, защото много хора ги е страх да кажат това.

Още по темата
"А това е нещо, което не го получаваш като сертификат, то е самоидентификация." , обяснява пред Dnes.bg Веселина Сариева -  В такъв смисъл тази пролетна сесия на форум "Колекционери"( предстои и есенна) се опитва да свърши доста задачи от оглеждане на сцената до създаване на нови инициативи и съответно даване на знание и международен опит.

Предвид пандемичната обстановка, препятствията пред галериите са в сила, но не само за българските, а и за световните. Във време, в което Международните панаири на изкуството са спрели, арт средите обръщат поглед и към случващото се на локално ниво, а това неминуемо води и до усещане за обединение.  Не на последно място отрезвяването на културната общност е довела и до преосмисляне на начина на работа и възможността да се работи дигитално, което помага както за продаването на модерно изкуство онлайн, така и то да достига до колкото се може повече хора.

Колекционер и купувач - каква е разликата?

Весела Сариева разказа, че в проекта не са включили всички галерии и пространства, защото за част от тях търговския принцип не е толкова силно заложен, а тук опитът именно от него е бил във фокус. Що се отнася до въпроса каква е  разликата между колекционер и купувач, специалистът обясни, че отговорът се крие в отношението към изкуството и желанието на човек да живее с него, да го притежава.

"Начинът, по който се отнасяш към творбата, отговорността, която влагаш те прави колекционер, а не това дали имаш средства. Идеята само да купуваш неща те прави консуматор. Един колекционер изгражда култура, защото самата колекция е култура. Както има разлика между храненето и култура на хранене. Това е начинът, по който се отнасяш към самото нещо и знание към съответната култура.

Купуването е да си вземеш нещо, което да запълни дупка на стената. Запълваш едно пространство, докато колекционерът не разсъждава пространствено. Той купува произведение на изкуството като факт, който влиза в неговия живот и му дава идентификация, като нещо, което определя неговата личност. Както казва Шварм:  "Това, което колекционираш си ти".

За съвременното изкуство

По думите на Веселина Сариева, човек изгражда себе си с колекционирането. "Това е като да кажеш кои са ти любимите книги и музика, това е идентификация, литературен код." Според нея колекционерът на съвременно изкуство не го е страх от съвременността. Той иска да я променя и да живее с нейната вибрация. "Той не казва кое е хубаво и кое е лошо, не извежда сантиментите на миналото, а живее с настоящето като живота, който по някакъв начин има отговорност към него. Това е отговорността да видиш реалността, да вземеш отношение към нея, да я разбереш въпреки дали емоционално ти харесва или не."

Веселина Сариева подчерта, че колекционерите на традиционното изкуство се занимават с темите на миналото. "Реално погледнато той предлага сантиментални картини, към които ние нямаме отношение. Това е едно пасивно колекциониране, докато една творба на съвременното изкуство има много контекст, сегашност, ново време. По някакъв начин изкуството, когато е създавано, има собствен смисъл, който ако е от миналото ние се опитваме да възстановим, но не можем да знаем какво точно е било неговото място за времето си.

По думите й, колекционирането на шедьоври започва тук и сега. "Много е лесно да купиш шедьовър, който вече е оценен във времето, но това да можеш да участваш в създаването на шедьоври, купувайки съвременно изкуство, което след години ще бъде шедьовър, е най-ценното.", подчерта тя. 

Нещото, което добрите галеристи учат колекционерите е да мислят свободно, да чувстват и да са в крачка с времето, в което живеят.  Сариева подчерта, че не парите са фактор човек да се превърне в колекционер. Не е необходимо винаги да се купува оригинал, тъй като вече има принтове, албуми.

И въпреки това в България в момента има не повече от 10 колекционера на съвременно изкуство, което съвсем не е достатъчно. Според нея това е така, защото у нас няма достатъчно развита среда. "С този форум се опитваме да обясним на хората, че това е нещо интересно, че в България има прекрасни автори, които създават световно изкуство.", допълни Веселина Сариева.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


10
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 2А вътре е скрит трофеен Опел.-Блиц., зад дебелата ламарина.Шедьоври има, но не и в СССР колите, но човек трябва да гледа и извън гаржа си.
2
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Имам чисто нов Москвич 403 от 1962 година. Изминал е едва 10 000 км. Държа го в гараж и атмосферните условия не му влияят. Всичко му е оригинал както е излязъл от завода. Баща ми го купи от СССР там работи 5 години. Този автомоби е шедьовър в автомобило строенето. Всичко е изпипано без излишъци и натруфеност както съвременните бараки. Ламарината е дебела 1.5 мм. За сравнение сегашните са със 0.6 мм. Красива машина не като сегашните които приличат на обувка сабо и претъпкани с електроника.
1
2
 
5
 
! Отговори
шшшшт преди 3 години
Комунистическия реализъм от снимката кърти. Истински шедЙовър!!!