Строителен бум: Бреме ли са вече престижните обекти на Ердоган?

В негови визитни картички се превърнаха разточителни проекти
Обновена: 10 фев 2019 21:27 | 10 фев 2019 21:17, Веселина Йорданова
85
Строителен бум: Бреме ли са вече престижните обекти на Ердоган?
Терминал от новото летище в Истанбул. Снимка: Ройтерс

Четвъртият по големина висящ мост в света се продава. Тези дни стана известно, че италианската строителна фирма „Astaldi" продава дяловете си в консорциума Otoyol Yatarim ve Isletme, който строи една от отсечките на новата магистрала от Истанбул за Измир, посочва швейцарският „Нойе Цюрихер цайтунг“ (НЦЦ).

Перлата на новия магистрален път е мостът "Осман Гази" над залива при гр. Измит. Съоръжението с дължина 2,5 км съкращава с повече от час пътя от Истанбул на юг, а когато новата магистрала бъде завършена, пътят до Измир ще отнема по-малко от 4 часа, пише "Дойче веле".

Сегашните финансови проблеми на „Astaldi", втората по големина италианска строителна фирма, нямат нищо общо с турската икономическа криза. Но продажбата на нейните дялове в Otoyol е симптоматична за случващото се в турския строителен сектор, защото и петимата турски партньори на италианската компания също продават своите дялове. Не е изключено целият проект на стойност 7 милиарда долара да бъде обявен за продан, е заявил за агенция Блумбърг изпълнителният директор на Nurol Holding Кемал Керахми. Банки вече изчисляват пазарната стойност на обекта, уточнява НЦЦ.

Смяна на собствеността се очертава също и за друг голям проект в Турция - новото международно летище на Истанбул, което беше официално открито още преди да е окончателно завършено: Kolin Construction, една от петте компании в консорциума IGA, иска да продаде своя дял от 20%. А в анадолския промишлен град Коня спря изграждането на голям соларен енергиен парк с капацитет от 1 милион мегавата. Причината: трудности с кредитирането. Изпълнители на обекта са турската компания Kalyon и южнокорейският ѝ партньор Hanwha.

Строителен бум

Турският икономически възход под ръководството на президента Ердоган в последните години се дължеше най-вече на бума в строителния сектор. В негови визитни картички се превърнаха големи и разточителни инфраструктурни проекти, финансирани основно с чужди кредити. Otoyol например дължи общо 5 милиарда долара на  външни кредитори, в т.ч. и на германската Дойче банк.

Драматичното обезценяване на турската лира превърна тези задължения в тежко бреме за турските фирми - особено за онези от тях, които генерират печалбите си в Турция. В последно време щатският долар се разменя за 5,28 турски лири, преди една година курсът все още беше 3,78 лири за долар, а преди три години - 2,95 лири за долар.

Големите инфраструктурни обекти често се раздават по схемата BOT (Build-Operate-Transfer). Ще рече, че фирмите-изпълнителки получават правото да управляват готовия проект за определен срок от време преди да го прехвърлят на държавата. При новото истанбулско летище този срок е 25 години, а за магистралата до Измир - 22 години  и 4 месеца. По този начин, чрез приходите от обекта, инвеститорите покриват направените разходи за неговото изграждане. Сегашната рецесия в Турция обаче намалява значително влошава изгледите за печалби, което е в ущърб на строителните фирми, посочва НЦЦ.

Големи финансови рискове крият въпросните обекти и за държавата, продължава изданието. Тъй като те са много престижни за нея, като напр. новото истанбулско летище, третият мост над Босфора или мостът „Осман-Гази“, държавната власт често прави компромис с икономическата рентабилност на съоръжението. А за да привлече към тях инвеститорите, тя намалява рисковете за тях, като им гарантира минимални приходи - отчасти дори в твърда валута.

Сериозни рискове

При моста „Осман-Гази“ държавата е поела гаранции за трафик от 40 хиляди автомобила на ден срещу такса от 40 долара в една посока. В момента обаче трафикът е наполовина - на ден по моста преминават 20 хиляди коли, които плащат субсидираната от държавата и въпреки това все още твърде висока такса от 103,5 турски лири (около 20 долара). По изчисления на вестник "Birgün", разходите за покриването на тези разлики струват на държавния бюджет годишно по 450 милиона долара. Сумата надхвърля приходите на държавата от всички стопанисвани от нея магистрални пътища и мостове през 2018 година, възлизащи на 1,8 млрд. турски лири (340 млн. долара).

Дълговата криза в сегашна Турция се дължи основно на крайно тежкото финансово положение на фирмите. Държавният бюджет, който има дефицит от 30%, все още е стабилен, но наблюдателите смятат, че високите гаранции, поети от държавата, са много сериозен фактор, който може да разклати финансите на страната. А комбинацията от девалвация на турската валута и срив на вътрешното търсене, с които се характеризира сегашната икономическа криза в страната, увеличава значително този риск, посочва в заключение НЦЦ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
1
 
2
 
! Отговори
дискавъри преди 5 години
В тия големи обекти само шофьорите на камионите и чакъла са турски.И общаците дето влачат.Всичко се строи от японски и европейски фирми.И парите отпуснати за строежите са на заем.Нищо не е турско докато не се изплати.И Турция е послушна-както виждате.Оня се пеняви,но слушка.Вади нож на умрело куче-Сирия .Ама му свиха сърмите.Вовата му дръпна ушите .Така че какво се дуе Пуйката?Строежи-кирпич.Гледайте Дискавъри.Кой е инжинера чорбаджия и кой кара камионите:)
34
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Перлата на новия магистрален път е мостът "Осман Гази"--- v momenta perlata na erdogan sa domati,piper,patladjan,kartofi... tyah gi prodava :)))))
33
2
 
5
 
! Отговори
--- преди 5 години
Има едно детско злорадство и наивност в тези велевски статии- аха, нали, хак да ви е сага като не слушкате батковците с кинтите какво ви говорят! Абе аланкоолу- туй са млади нации, възторжени, с национален дух и силна мотивация, 80% младежи от цялото население, ще си преболедуват глупостите, както ние комунизмите, ще се поизмъчат, но не мож им наля хладен западен акъл и да станат "разумни". Ще ги приемат както са.
32
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ZABELEJETE OBEKTITE SE PREDAVAT NA DYRJAVATA A V BG KAKVOTO SE POSTROI VEDNAGA V CHASTNI RYCE KORUMPIRANI NIKOGA NQMA DA SE OPRAVIM PO DOBRE ERDO DA NI VZEME
31
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
40$ за да преминат през моста, а аз се оплаквам че "Дунав мост 2" струва 6?
30
0
 
3
 
! Отговори
минаващ преди 5 години
До Су 34; Нали нямаше изтъпления и престъпления тогава бе ***. За това ви връщаме сега всеки ден.
29
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ТОЯ ЮРДЕК ГО ТРИЙ, ЧЕ ЗАРАДИ НЕГО НАПРАВО ВЛИЗАШ В ЦЕНТРАЛНИЯ СОФИЙСКИ! СЕРИОЗНО ТЕ ПРЕДУПРЕЖДАВАМ, ЧЕ ЩЕ ПРАТЯ ПОСТОВЕТЕ МУ НА МЕЙЛА НА МВР!!!!
28
1
 
5
 
! Отговори
ХАХАХ преди 5 години
И ТОЯ АНТИАМЕРИКАНЕЦ НЕЩО НОГО Я РАЗБИРА ИКОНОМИКАТА КАТО ПУТИН И ТАШУНКО!@
27
15
 
12
 
! Отговори
Реалност преди 5 години
Отвън го налепили с плочки,а отвътре-кирпич.Ориенталска кичария.Мине се,не мине месец и някой кирпичен 5 етажен небостъргач се срути и квадратоглавите собственици дадат фира.
26
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мюмюнландия тази година има падеж за 350 милиарда дълг!Ще стане интересно Зетя откъде ще ги издои...или банкрут и 1 левче-50,100 лири.
25
6
 
14
 
! Отговори
Запознат преди 5 години
Турският трокаджия от Чикаго,нарекъл се яястреб пак вилнее по българските вестници и громи християни!Абе ориенталски тарикатино,защо не си в процъфтяващия семеен Султанат,ами драпаш по рестериите на Америка?
24
3
 
11
 
! Отговори
Мюмюн преди 5 години
На свинче-звънче!Аз нямам пари за лук и имамбаялдъ...
23
7
 
14
 
! Отговори
До Ястреб ага преди 5 години
Уж си турчин,а пък турски не знаеш.Научи си езика да го пишеш,***.Аз съм българин и го знам по-добре от теб.Срам за теб,срам.
22
2
 
12
 
! Отговори
Пътя на Гърция преди 5 години
Така се мина и Гърция.До 2000 г. Гърция беше супер финансово стабилна заради олимпийските игри 2004 Гърция изтегли милиарди за строителството на нови мостове,магистрали и оголемяване на летища в страната.Олимпиадата е само месец и свърши а заемите остават а и тези съоражения имат невероятно скъпа подръжка в началото икономиката съомяваше да си поема задълженията към кредиторите после започнаха заеми за рефинансиране само Еврозоната ги спаси от по лошо.Сега Турция ще изпадне в същата ситуация.
21
18
 
5
 
! Отговори
Ястреб даскала преди 5 години
До ZULUИ се научи да пишеш на кирилица и грамотен източно-македонски диалект, знаен и като *** гъргорица! Покажи малко уважение към македонските братя Кирил и Методий, създали тази азбука! Дииба и неграмотниците им булгаромангалистански диииба!!
20
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кво става тюркмени? Може да имаме проблеми в България но поне сме еволюирали до категория модерен тип хомо сапиенс.
19
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Турската резидентура тука се дразни, че пишем негативно за Турция. Не бе амуджи, пишем за да не ви се обезценяват още повече хонорарите в турски лири.Как да не кажеш на комшията, че къщата му гори!Също, че главния пожарникар се опитва да я гаси с бензин, вместо с вода! Не си помагате много!Първата стъпка за решаването на един проблем е да го признаете.Вие не го признавате, т.е няма начин да го решите и той ще стане огромен.Голям ще го ядете,чак ще ви сцепи халката!Ердоган-златен е!
18
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ердоган като се откаже от долара ще плаща на инвеститорите в лури и рубли. При този курс на лирата ще му излязат сметките.
17
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Бившето икономическото благоденствие на Турция беше спонсорирано от началниците й за да бъде послушно оръдие в регионалната им политика. Турция реши, че няма началници, а има свои интереси, даже обяви началниците си за врагове. И началниците й спряха тока. С едно изречение Тръмп срина турската лира с 50%. Ако каже още 2 може и да я занули. Гледайте Венецуела и мислете за Турция!
16
0
 
5
 
! Отговори
Клошар преди 5 години
До 24 AmandaSilvaЗа два месеца може да си спечелил 205 долара.За 20544 ще си мечтаеш.***!