Приликите: Катастрофите на етиопския 737 MAX и на Lion AIR

Проблеми при софтуера са забелязани още в началото
Обновена: 19 мар 2019 14:22 | 19 мар 2019 14:20, Нели Христова
27
Приликите: Катастрофите на етиопския 737 MAX и на Lion AIR
Снимка: Reuters

Дни след падането на етиопския Boeing, бяха намерени сходства между тази самолетна катастрофа и трагедията с машината на Lion Air. Това доведе до спиране на полетите с модел 737 MAX. Намерените черни кутии преди дни показаха, че наистина има много общи моменти между двете самолетни катастрофи. Но спецификации не бяха дадени.  Ето какво на пръв поглед е общото между двете трагедии според CNN.

Още по темата

Най-очевидната прилика е моделът на самолета – Boeing 737 MAX 8, който според компанията е най-добре продаващата се тяхна машина. В света има 350 такива самолета, собственост на 54 оператори.

Естествено, след като са еднакви, то и софтуерът, с който оперират е един и същ. Системата за автопилот била  Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), нововъведение за Boeing. Тя има функция, която автоматично понижава носа на самолета, ако получи данни от сензорите, че той лети прекалено бавно или неестествено. Сензорът на АОА изпращат информация до компютрите на самолета за ъгъла на носа по отношение на въздушния поток над и под крилата, за да се определи дали самолетът ще се спре.

Жан Пол Тюардек споделя пред CNN, че още в началото е видял проблеми в системата, която разчитала само на един сензор. Ако той се повреди, тя естествено спира да работи.

И двата самолета катастрофират минути след като излитат – машината на Етиопските авиолинии пада 6 минути по-късно, а тази на Lion Air – 13 минути.  Екипажите и на двата полета са изключително опитни. Пилотът на първия паднал Boeing имал повече от 6000 часа във въздуха, а на втория – 8100.

Те са изпратили сигнал, че нещо не е наред. Пилотът на Lion Air е обявил, че не могат да се справят със системата за автопилот, преди да се разбият в океана, а този на Етиопските авиолинии е съобщил за проблем и поискал да се върне на пистата секунди преди да изчезне от радара.

До 30 дни Етиопия трябва да публикува пълният доклад, който ще разясни допълнителните връзки между двата полета и какво се е слуило с тях.
 


27
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Падат като американските совалки.
19
1
 
1
 
! Отговори
Реалист преди 1 месец
Както вече писах на Гане, проблема е, че с изтопорчили турбофан двигатели на самолет проектиран за турбоджет. Те са по-ефективни, но и по-тежки, което измества центъра на тежеста.

Боинг понеже са тарикати и не искат са правят нов самолет, са решили да се изсмеят на физиката с едно софтуерче... Ама всеки който има малко акъл знае, че това ще работи в 99.9999% от случаите.

За съжаление от тяхната лакомия си отидоха 350 човека. Бог да ги прости!
18
2
 
0
 
! Отговори
Мими преди 1 месец
И все пак защо са тези евакуационни изходи щом не може да ги отворят, а и дори и да ги отворят излиза , че няма смисъл - хората ще бъдат засмукани? Няма файда значи нито от жилетки нито от евакуционните изходи
17
1
 
0
 
! Отговори
Мими преди 1 месец
Да , пилота усеща кагато работата тръгне на зле 😉 все пак самолета не пода за една секунда , а постепенно . През това време трябва да спасят колкото се може повече хора , а не да чакат и гледат как самолета пропада
16
0
 
1
 
! Отговори
до Мимето преди 1 месец
Скъпо и драго Миме, как един пилот усеща, че самолета му ще се разбие?...започва да го боли глава или корем, или може би прихваща сигнали от космоса.....но да речем, че ги е прихванал тези сигнали от космоса и казва на хората да обличат жилетките, защото самолета е пред разбиване...ок, сигурно ще е по- добре да умреш облечен в жилетка, за да остана някоя част на тялото в нея, по която да те идентифицират...иначе имаш хубави идеи за спасение, би трябвало да ги представиш в Боинг
15
1
 
3
 
! Отговори
do 11 преди 1 месец
Ми що, познавам един дето си кара камион с ремарке по магистралата професионално.
Завалията, не можа да си изкара колата по един кроволичещ път назад и я удари. Точно щото "опита" му се свежда главно на магистралата да кара по 8 часа в дясната лента.
14
0
 
2
 
! Отговори
🐵 преди 1 месец
Такива бисери не бях виждал отдавна....
Абе хора като бъкел си нямате от летене шо се правите на специалисти?

Поне ни е смешно, ама някои ще ви повярват бе недейте така!
13
6
 
1
 
! Отговори
Сата Н. преди 1 месец
Проблемът е, че сензорът за Ъгъл на Атака, както казах, е едно малко флюгерче (ветропоказател), на който спокойно можеш да му удариш една тояга, минавайки покрай самолета, и да го изкараш от строя.
Или по-лошо - да започне да отчита грешно.
На едно ци ганско летище от Третия свят руският диверсант може да си сложи стълбичката и спокойно да го изкриви както му харесва. докато охраната си бара оная работа.
12
4
 
3
 
! Отговори
Сата Н. преди 1 месец
Софтуерът няма нищо общо.
Системата се захранва от сигнал от датчика Аngle Of Attack, който представлява един флюгер отстрани на кабината, свободно движещ се.
Има го и на старите модели, сигурно от поне 80 години се слага.
Досега при надвишаване на критичния ъгъл на атака просто се включваше предупредителен сигнал за пилота, че твърде високо е вирнал носа.
Предполагам сега този сензор е включен в канала за управление по тангаж и при опасен ъгъл на атака, натиска носа надолу.
11
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"ПС. винаги се чудя, като дават опита на пилотите в часове. Фактически пилота управлява само при излитане и кацане."

А защо шофьорите си мерят опита с км, без да изваждат тези по магистралите? Пак се придобива някакъв опит, не е като да спиш съвсем.
10
0
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 1 месец
Икономии майка, икономии. Трябва а се увеличават печалбите от дивиденти. Ако сложат още 1-2 сензора и ще им падне доходността на акциите. Те това е гаражна конфекция от индийски тип. Язък за марката. Ба се прекръстят от Боинг на Бъгинг и всичко ще е ок.
9
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Още от началото повтарям, че американците много добре са знаели за този проблем, но са мълчали, да им излизат 3-месечията. Това при тях е върховен приоритет, другото са подробности. Като нищо уволняват 1/3 фирма, че да им излезе тримосечието.

ПС. винаги се чудя, като дават опита на пилотите в часове. Фактически пилота управлява само при излитане и кацане. В останалото време наблюдава какво прави автопилота. В тоя смисъл, тея дето летят на къси разстояния ще са по-опитни от презокеанските.
8
1
 
3
 
! Отговори
V преди 1 месец
При срив на потока скоростта не е 400 км в час . С такава скорост ще излети почти вертикално . Самолета увисва ,губи скорост и затова се срива потока на въздуха под рилата ,а след това пада като тухла . В точно тая ситуация е много подходящо да се скочи с парашут. Но при други режими на полета ,първо пилота ще трябва да предизвика срив на потока .Не е невъзможно но няма и да е лесно ;) При срив на потока скоростта не е проблем .Зависи и ква е височината . В тия случаи е било възможно да се скочи
7
0
 
12
 
! Отговори
lol преди 1 месец
при отворени врати на самолета налягането ще се изравни за няколко минути. проблемът с парашутите е, че самолетите обикновено летят на 10км височина със скорост от над 800км/ч...т.е. почти никакъв шанс да оцелееш след скок. за да е безопасно трябва да се снижи на 3-4км и да намали скоростта...което пък автоматично води до въпроса - ако пилотът може да контролира самолета до такава степен, защо изобщо някой ще скача?
6
1
 
14
 
! Отговори
Аз преди 1 месец
Единственото позитивно тук е - нова серия за National Georaphic
5
0
 
14
 
! Отговори
до тъпото МИМИ преди 1 месец
Ама колко си простааа... как ще скочиш от движещ се самолет, наясно ли си, че дори и да е във въздуха от 5-6 минути, скоростта му надвишава 400км/ч, да не говорим за височината на която е.
Проста си като джапанка, замълчи.
4
0
 
15
 
! Отговори
1 преди 1 месец
До Мими
Няма парашути в самолетите, ако отворят някак си вратите в полет, което е невъзможно заради налягането, то хората ще бъдат засмукани. Няма варианти за спасение в такива ситуации, само се молиш. Идеята на тая система е добра, но изпълнението е лошо, изключването на системата е лесно, но Боинг не са изградили симулация за точно това, съответно няма и указания кое как да се прави. Пилот с 8000 часа във въздуха може да сбърка само това, което не му е казано, че го има в самолета.
3
12
 
1
 
! Отговори
Justice Defender преди 1 месец
Проблемът не е в самолета за катастрофата в Етиопия, още по-малко в самолената компания на САЩ а явно е измамно замаскиран ислямски терористичен акт целящ убиване на невинни хора основно неюусулмани като християни,евреи,кюрди и др.и също идеологичекса фалшива пропгаданда срещу хрситянкс еврейска кщрдиски и други народ с цел да бъде разорен бизнеса им. Ако пилотът не е член на исламска терорсична организаци то или е подкупен да направи катоствофа или заплащен от террорс убийсто на семейството м
2
16
 
2
 
! Отговори
Мими преди 1 месец
Защо при такива случаи, когато пилота усеща , че самолета ще катастрофира - защо не евакуират хората. ?. Всеки да си вземе спасителната жилетка и да скачат от аварийните изходи ? Защо чакат най - лошото , като може да спасят хората ? Тези спасителни жилетки за какво служат ? Някой компетентен да обясни Моля ?
1
0
 
4
 
! Отговори
V преди 1 месец
Ъгъла на атака зависи и от тежестта на самолета. Ако пилота обърка тези данни ще заблуди компютъра .Щото тежестта обикновено ръчно се нанася от пилота . При по лек самолет системата ще допусне по голям ъгъл на атака.Най добре това да го правят хора ,а двигателите да са по мощни макар и да харчат повече.С мощни двигатели дори при срив на въздушните потоци може да излезеш бързо и без загуба на много височина. Прекаляват с малкия разход на гориво. Боинг имат проблеми и при сурови климатични условия