Ел. тротинетките – бъдещето на градското придвижване?

Ще продължи ли възходът на новото превозно средство?
Обновена: 7 юли 2019 06:45 | 6 юли 2019 19:00, Нели Христова
40
Ел. тротинетките – бъдещето на градското придвижване?
Снимка: Reuters

Новата мания - електрически тротинетки, бързо завладява целия свят. Индустрията отбелязва бум на продажбите, но експертите не са сигурни, че са открили дългосрочна ниша в предвижването в градски условия.  Участниците на този пазар, които се присъединяват към първата компания в сектора - американската фирма Bird, заработила през 2017 година - трябва на първо място да гарантират оцеляването си, тъй като се сблъскват с болезнения въпрос за продължителността на живота на тротинетките, които се произвеждат предимно в Китай.

Експоненциален растеж

Сред най-познатите компании, които се присъединиха към партито на две колела, са американската компания Lime, мексиканската Grow Mobility и германската Flash, набрали финансиране на стойност 1,5 милиарда долара според The Boston Consulting Group (BCG).

Само миналата година този пазар отчита глобален растеж от 76 % според доклад на френската федерация на професионалистите в областта на т. нар минипридвижване (FP2M) и Smart Mobility Lab.
Bird и Lime пробиват в над 120 града по света и твърдят, че заедно имат 10 милиона потребители към момента.
The Boston Consulting Group изчислява, че до 2025 година световният пазар на електрически тротинетки ще възлиза на 40-50 милиарда долара.

Крехка екосистема

Компаниите, предоставящи услугата "електрически тротинетки на самообслужване", не публикуват финансови резултати, но се шири мнението, че все още имат дълъг път до излизането на печалба.

The Boston Consulting Group изчислява, че за четири месеца употреба се покриват разходите за производство на тротинетката, но скутерите под наем "оцеляват" обикновено само три месеца.
Към момента икономиката на електрическите тротинетки не работи, казва Тайлър Барак, който е един от авторите на доклада на The Boston Consulting Group.

Ние надхвърляме четирите месеца, за които говори The Boston Consulting Group, коментира Артур-Луи Жакие, генерален директор на френското подразделение на Lime.
Той подчертава усилията на Lime да удължи живота на скутерите си, изключително важен въпрос, като се има предвид екологичният отпечатък на тротинетките.

Можем да поправим електрически скутер за 25-30 минути и няма да хвърляме почти нищо, каза Жакие.
Сайтът Quartz направи проучвания миналата година за използването на скутерите в Луисвил, Кентъки, което показа, че животът на тротинетките продължава средно 28,8 дни.
Bird, чиито скутери се използват там, оспори данните.

Засега единственият очевиден печеливш от бума при тротинетките изглежда е китайският производител Ninebot, който е основният доставчик на американския пазар.
Според Bloomberg, по оценка на Ninebot, 80 % от скутерите, които се използват в света, са произведени в нейни заводи.

Предстояща консолидация

Резкият растеж на използването на електрически тротинетки се дължи на бързата еволюция при моделите за транспорт.

Има реално преминаване към електрическо и градското придвижване, което изпреварва придвижването с развлекателна цел, каза неотдавна пред АФП Жан Амбер, генерален директор на Smart Mobility Lab.

Все пак несигурността около дългосрочните перспективи на пазара продължава да присъства.
Колко много проблеми остават, особени с регулацията? Къде да паркираме? Как да защитим клиентите? пита Барак, докато градските и щатски власти въвеждат закони, които да покрият съществуващите законови пропуски, свързани с използването на такива машини.

Остава и въпросът колко стартиращи компании в сектора на електрическите тротинетки ще могат да преживеят изключително острата конкуренция, която е отличителен белег за този пазар.
Консолидацията е неизбежна, казва Барак.

Вицепрезидентът на Bird Патрик Стъдънър отбелязва: "Виждаме, че много компании се стремят да влязат в бизнеса с електрическите тротинетки. Това показва, че пазарът е на прав път."

Bird неотдавна купи конкурента си Scoot за 25 милиона долара, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл", като се позова на добре информирани източници.

Освен това има спекулации в медиите, че Uber ще купи Lime, в който Uber вече инвестира, за да включи електрическите скутери в приложението си за автомобили.

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
0
 
3
 
! Отговори
Няколко истини: преди 4 години
1.ДВГ все още е по-добрата алтернатива спрямо ел. автомобили ИЗВЪН ГРАДА2.Ако искаме чист въздух в града ел.коли/плуг ин са по-добрия вариант, а ако температурите не са прекалено ниски - велосипеди/ел.скутери и мотори/градски транспорт/метро...пеша дори. Имайте предвид, че ел. скутери (познати като тротинетки) имат категоричен минус ниска скорост, но тя е достатъчна за кратки разстояния до 5 км. Ниската скорост е и плюс - моя скутер съм го карал зимата на -3 градуса с официално облекло
23
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ЩерюЗа такива като теб ... ДА!
22
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Производителите на елмобили получиха здрав шамар от една ....:)))"Къде сравняваш една машинка за 800 лева, с кола за 80 000? Но ако бъда честен - супер е удобно. Не въртиш, бързи са, забавни са. Само дето, 22-3 километра е максимума на повечето.
21
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 22Субкултура си е. И не е лошо.
20
5
 
16
 
! Отговори
WhiteWalker преди 4 години
Това е бъдещето на придвижването към ортопедията.
19
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Бъдещето е на Ел. Инвалидните колички. Или за по-лесно две тротинетки и Един стол отгоре.
18
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
От 20-ти и аз ще търся такова чудо, жената ми наду главата! Някой има ли такова, дали си заслужава?
17
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най- после нещо добро. Това вече е за мене.
16
3
 
10
 
! Отговори
Умчо преди 4 години
Бъдещето е на малки двуместни електромобили за градски условия и паркинги на етажи,както и подземни.Защо не и лифтове,със спирки горе и асансьор за качване и слизане на терен?
15
2
 
20
 
! Отговори
Щерю преди 4 години
Една сопа и една торба - бъдещето на придвижването...
14
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 15вярно 3 месеца било,явно се скапва конструкцията а не двигателя,гледам,че са малокалибрени,е за обществено ползване трябват с по-солидна конструкция и двигател,съгласен съм,а и когато една машина се кара от много хора и не е тяхна естествено не се пази а само експлоатира,пък и не е за нашите пътища,трябва да е с офроуд конструкция за да издържи
13
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 11Три месеца, друже, три месеца - не години. Тротинетките са като общите жени, карат се безотговорно, 24/24,7/7/, 365/365 и после се захвърлят...Ти колко време караш колелото си годишно? 400-500 часа? Е, една кекава тротинетка навърта твоето време на експлоатация за няколко седмици. Така по-ясно ли е?
12
2
 
20
 
! Отговори
гражданин преди 4 години
Понавъртях към стотина километра с такова. Не става за нищо по фандъковите дупки, изпопадаха ми всички пломби. Като се появят улици в България може и да се карат такива играчки, до тогава каруцата и магарето отпред.
11
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Tова е бъдещето на бъдещите 150 килограмовите кюфтета, които никога не са си използвали краката за ходене или каране на велосипед.
10
6
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако това е бъдещето на градския транспорт, тогава жална ни майка, защото тези чeкии ги управляват най-безмозъчните хора на света. Вече на 3 пъти ми се е случвало да отворя вратата на офиса и на косъм да не отнеса поредното хипи засило се по тротоара. Единия път беше една от онези автобалансиращи двуколки, на които "шофьора" стърчи като мъжки полов орган между два "тестиса".
9
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
от 8 години карам ел велосипед и това ми е основния транспорт в града,за 1 година навъртам по 3000 км,с колата 2000км,най добрия транспорт в градски условия е ел велосипеда,а тротинетките са само за кратки разстояния по гладка настилка,дупка на пътя може да те пребие заради малките колела и това,че караш прав,но за отиване до работа на 5 км примерно става и лесно се съхранява.Не мога да разбера защо издържали 3 години,батерията ли заминава? щото двигателя е безчетков и практически вечен
8
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това с неграмотността при журналистите наистина става подтискащо! Как ще се чувстват те ако разберат, че инженерът, построил къщата им не може да смята? Или механикът, поправял колата им, не различава гаечен ключ от отвертка?
7
14
 
14
 
! Отговори
Паркиране преди 4 години
До шматка Да приятелю, има огромен проблем с паркирането в градовете, където тези скутери са навлезли масово. Например в Париж има над 20000 тротинетки. Потребителите просто ги зарязват където им скимне. Най-често по средата на тротоарите, в парковете, по пешеходните зони и т.н. Хората в тези градове са пропищели. Градската управа на много места е неподготвена и се опитва да регулира хаоса... За съжаление има и смъртни случаи при които возещ се на скутер удря пешеходец.
6
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е, защо не изтри "предвижване", а изтри коментарите за неграмотността? Това не те прави грамотна.Разбери, неграмотен журналист е недопустимо! Нещо като инженер, който не знае да смята.
5
6
 
22
 
! Отговори
шматка преди 4 години
Голям рев срещу тези тротинетки.Чак се кефя.Производителите на елмобили получиха здрав шамар от една х.уйня:)))Само ги чуйте-имало проблем с паркирането!!!!