Модната индустрия напуска евтините производствени бази в Азия

Разходите за труд, транспорт, суровини вече не са изгодни
1 окт 2021 22:15, Анисия Иванова
16
Модната индустрия напуска евтините производствени бази в Азия
Снимка: БГНЕС

Модни марки като Benetton все повече се отклоняват от глобалните вериги на доставки и евтини производствени центрове в Азия, в промяна, която може да се окаже трайно наследство от пандемията от COVID-19.

Италианският Benetton приближава производството до дома си, засилвайки производството в Сърбия, Хърватия, Турция, Тунис и Египет, с цел да намали наполовина производството в Азия от края на 2022 г., каза изпълнителният директор Масимо Ренон пред "Ройтерс".

Тенденцията засяга голяма част от индустрията, тъй като натоварените линии на доставка доведоха до увеличаване на разходите и времето за доставка, подкопавайки бизнес модела, който се оказа популярен през последните 30 години.

„Стратегическо решение е да има по-голям контрол върху производствения процес, а също и върху транспортните разходи“, каза той и добави, че групата вече е изместила над 10% от продукцията от страни като Бангладеш, Виетнам, Китай и Индия тази година.

„Днес контейнер за доставка, който преди струваше 1 200–1500 долара, може да струва 10 000–15 000 долара, без да е сигурно датата на доставка.“

Десетократният скок на разходите за морски превоз се дължи на недостига на налични кораби, каза Ренон, чиято компания реализира по-голямата част от продажбите си в Европа, но премести производството в страни с по-ниски заплати в началото на века.

Транспортният проблем разтърсва няколко компании в областта на облеклото и по-широката потребителска индустрия. Hugo Boss също се стреми да доближи производствените операции до своите пазари, например, докато Lululemon, Gap и Kohl казват, че ще разчитат повече на далеч по-скъпи въздушни товари, за да избегнат изчерпване на наличностите през ваканционния сезон.

Ренон, който пое кормилото на Benetton миналата година, е изправен пред задачата да съживи компанията, която направи името си през 80-те години на миналия век с отличителните си смели цветове.

Той каза, че дори и производствените разходи да останат с 20% по-ниски във Виетнам и Бангладеш спрямо средиземноморските страни, тази полза се компенсира от по-дългите срокове, предизвикани от недостатъците на предлагането.

"От средно време за изпълнение от четири-пет месеца, днес можем да достигнем седем-осем месеца (от Азия) предвид липсата на кораби."

За разлика от това, когато дрехите се произвеждат в Египет, доставката до складове и магазини в Европа може да бъде съкратена до два месеца, каза Ренон. В случай на дрехи от вълна, които тя произвежда в Сърбия и Хърватия, това може да отнеме само четири-пет седмици, добави той.

В тези две страни, както и в Тунис, Benetton планира да увеличи производството на собствените си обекти, докато в Египет и Турция работи с доставчици.

В индустрията се възприемат различни стратегии. Пазарният лидер и пионер на бързата мода Inditex, собственик на Zara, базира 53% от производството си наблизо - на родния си пазар Испания, Португалия, Мароко и Турция, според годишния си доклад за 2020 г.

За сравнение, основният му конкурент H&M разчита на Азия за около 70% от производството си, според анализатори. Критиците на този подход казват, че това поставя компанията в неравностойно положение спрямо пъргавите съперници по отношение на навлизането на нова мода в магазините.

За онези играчи, които решат да преместят производството по-близо до своите пазари, или „близкия доход“, новите инвестиции означават, че е малко вероятно да има обрат в близко бъдеще.

Консултантската фирма AlixPartners заяви, че преходът към по-регионални или дори национални вериги за доставки е стабилен.

„Колкото по-глобални са веригите за доставки, толкова повече неща могат и ще се объркат“, се казва в доклада й за прекъсването, причинено от COVID-19.

Новият изпълнителен директор на Hugo Boss Даниел Гридър заяви този месец, че очаква да произвежда повече стоки по-близо до мястото, където се продават в бъдеще. Той добави, че компанията има собствено производствено предприятие в Турция, произвежда части от обувки в Италия и костюми по поръчка в централата си в Метцинген, Германия.

Има и други фактори, които играят роля в зараждащото се напускане на Азия от индустрията.

Дори преди COVID-19 нарастващите разходи за труд в региона отслабваха привлекателността на региона на западните марки.

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


16
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Произведени са в Северна Корея. На стоките трябва да пише "Произведено в Северна Корея"...........Не пише заради ембаргото на Запада................Всеки прозападен и проамерикански русофоб носи стоки произведени в Северна Корея.
13
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А за балканската Бангладеш (разбирай каквото искаш, все е правилно) пак ли нищо не остана?
12
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 11 Едва ли ще са 5 пъти по-скъпи, но 20-30% поне да. В една тениска имаш примерно 10 шева и в Китай за всеки от тях плащат по 1ст примерно. Имаш и кройка, гладене и разни други операции. Накрая се събират примерно 2лв труд. Същото в ЕС би стигнало и 10лв,ако не са такива като българските шивачки на 12 часа 6 дни седмично за 500лв. На тениска от 100 евро ще е 5% отгоре, но на тази от 20лв ще стане плюс 50%, а това е масовият пазар. Като искаме всяка седмица нова дреха за без пари, това е.
11
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Винаги ме е отвращавала наглостта им, шият в китай и бангладеш и после -дай 100юро за тениска и 200 за панталон. Искат да ме убедят че ако е в европа ще са пет пъти по скъпи.
10
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
само дето като е в европа и сащ ще плащаш като поп за всичко което копуваш ....
9
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Браво. Изнасяйте всичко от там и спрете вноса от Азия. Забравиха га браха ориз по цял ден. Станаха големи шефове и надървеняции. Вземайте си всичко и обратно в Европа и САЩ, където му е мястото.
8
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 5 Да. И Меркел я погнаха за български маски от фирма на братовчед на Дилян Добрев, дето се оказва, че не са сертифицирани и са забити в складове на Бундесвера и никой не ги ползва. Само направихме скандал заради няколко пикливи милиона. Може да шием, но сме далеч от шиещи добра сертифицирана стока поне за маските и разни защитни облекла, униформи и т.н.
7
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Lina D&G шият много в Турция. Имат и в България ишлеме даже, но малко. Тях не ги мисли. Залагат двойно и тройно по-скъпи материали и качеството е очевадно по-добро от останалите, а цените са по 20 и нагоре. Една тениска ти е над 300 евро.
6
3
 
8
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Тоз Пиер Карден не е купуван тука :)))Народа кара на китайски гaщи и магазин за 1 лев
5
2
 
3
 
! Отговори
Мечо Пух преди 2 години
Тази статия можеше да приключи с 4 думи - Колкото повече, толкова повече
4
5
 
11
 
! Отговори
Lina преди 2 години
И сега? Къде ще се шият Armani, Versace, D&G, защото всичко се шие там . Приказки за лека нощ.
3
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да заповядат в България. Все още имаме работещи шивашки цехове. Едни от последните в ЕС. Ние и португалците. Като настъпи корона кризата, когато целия свят си крадеше един на друг доставките, тогава ние ушихме маските за цяла Австрия, Германия и още на половин европа.
2
3
 
0
 
! Отговори
ДРС преди 2 години
*** да се чете поклонници на козарямного толерантен тоя днес.бг
1
14
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не е верно, всичко се прави и ще се прави в Азия. Само там има потенциал и персонал с хиляди. Кой италианец ще се хване да прави обувки за 300 евро на месец. Хаиде моля ви се