Нелоялна практика: В магазини липсват половината от промоционалните стоки

Това е трик за стимулиране продажбата на артикулите на редовни цени
196
Нелоялна практика: В магазини липсват половината от промоционалните стоки
Снимка: Pixabay

Около 50% от намалените артикули във физически търговски обект за хранителни стоки липсват още в 11:00 часа сутринта и рафтовете им са празни, показа преглед на случаен принцип на онлайн платформата „Ние, потребителите“.

Сред липсващите промоционални стоки са различни видове кафе, кашкавал, макаронени изделия, чипс, захар, натурални сокове, алкохолни напитки, храна за домашни любимци и др. Анонсираните отстъпки за тях са предимно от 25%, като някои са и по-малки от порядъка на около 15%.

Клиенти споделиха, че постоянно са свидетели на такава картина в магазина и често не успяват да направят планираните от тях покупки с отстъпки, тъй като намалените стоки ги няма. Това е нелоялна търговска практика, описана в чл. 68ж от Закона за защита на потребителите така: „покана за покупка на стоки или услуги на определена цена, като не се посочват разумни основания, поради които търговецът няма да може да достави или да осигури доставянето от друг търговец на стоките или услугите или на равностойни стоки или услуги на обявената цена за определен период от време и в разумно количество съобразно стоката или услугата, обема на направената реклама за стоката или услугата и предложената цена“. Тя трябва да бъде установена и забранена от Комисията за защита на потребителите, а санкциите по закон могат да достигнат до 50 000 лв.

Практиката е некоректна, тъй като цели да привлече потребителите в търговския обект с намалени цени на стоки, от които не се осигуряват разумни количества, съобразно направената реклама, и да продаде други, на редовните им цени. Тя се подпомага и от начина, по който се подреждат артикулите в търговската зала – обикновено в близост до липсващите намалени стоки са поставени алтернативи с близки по характеристика и цена продукти, но с по-лошо съотношение между двата показателя. Това нарушава икномическите интереси на клиентите, обясняват експертите от „Ние, потребителите“.

От „Ние, потребителите“ напомнят, че при рекламни кампании за стоки на определени цени в определен период от време търговецът е длъжен да осигури разумно количество от от тях при обявените условия, съобразно обема на направената реклама, освен ако не посочи разумни основания за невъзможност да го стори. Допустимо е да предостави равностойни на тях стоки, включително чрез друг търговец.

Съветите към потребителите в ситуация на липсващи промоционални стоки са да поискат от консултант в обекта да им ги достави стоки при рекламираните условия и то в разумен срок. Ако умишлено не го направи и им предложи като алтернатива друга стока или услуга с единствената цел да насърчи продажбата им, да откажат. Следващата стъпка е да подадат писмена жалба до управителя на обекта, а при необходимост – да сезират контролните органи за установяване на нелоялната търговска практика, нейната забрана и санкционирането на търговеца. Съветваме потърпевшите клиенти да не се въздържат да споделят личните си потребителски истории и в социалните мрежи, тъй като това ще замисли търговеца дали да го направи отново и постепенно ще доведе до промени на пазара в полза на пазаруващите, препоръчват още от „Ние, потребителите“.

Друго нарушение, за което разказаха потребители, е че стоки на редовни цени се маркират като по-скъпи. Така например, дама сподели, че дълго време следи определен вид сок, който през цялото време е на редовна цена, но винаги на касата се маркира на по-висока от обявената на етикета. Това също е нарушение, което следва да се санкционира, а потребителите е добре да следят коректно ли се маркират стоките на касата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


196
Още по темата: магазининамаление
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
125
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Ще ти подскажа нещо - при спекулата или имаш нарушение на закона или има дефицит на стоката." - Кажи го на едрите зърнопроизводиетли, когто задържат стоката 3-4-5 месеца, особено виждайки, че цената се надува. Няма картели тук. Всеки знае, че е в негов инверес да стиска и да спекулира на макс.
124
1
 
41
 
! Отговори
bilko преди 1 година
В Тмаркет даже много стоки са с намалена цена на етикет,но после на касата излизат на стандартната цена-обяснението е ,че е пропуснато да се въведе отстъпката!
123
0
 
14
 
! Отговори
Albi преди 1 година
Грабят хората. Като започнат от 7.Нормално.
122
2
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Преди да станат "промоционални", цените са вдигнати с 30%. Но точно тези вериги, немските, никога няма да бъдат санкционирани. Остава ни единствено да ги бойкотираме.
121
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Къде ти в 11 сутринта? Работя в една сграда, в която има магазин на Б**а. Преди Коледа бяха пуснали оферта на вакумиращи ролки и отделно вакумираща машинка. Исках ролките. Няколко пъти ходих през първите дни от 7:30 сутринта, познавам се и с персонала и те ми викат ми ролки не са ни изпращали само машинки. Толкова за промоциите даже и на склад ги нямат офертите.
120
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз пазарувам предимно на промоция и обикновено намирам това, което търся. Много рядко липсва. Е зависи кога отидеш. Ако искаш в събота да намериш стока, която е на промоция от понеделник, значи си голям оптимист. :-)
119
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
По-лошото е, че вече да ползваш тези намаления си длъжен да им предоставяш цялата информация какво и как пазаруваш прикрито под формата на карти и смартфон приложение, така гадовете ще имат цялата информация как още по-добре да те прецакат а КЗП/КСК никакви ги няма.
118
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
изхвърлих краве масло от промоция,вонеше на цитрусова плесен,разфасовали са го там където са гниели лимони..
117
5
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
божеее,св.месо 16 лв.кашкавал 32лв...преди пазарувах с 50 лв.сега със 100.а заплатите 1000лв- бруто..Варна.
116
1
 
27
 
! Отговори
Така е, преди 1 година
когато търговецът се превърне в ТЪРГАШ!!!
115
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Шефовете на такива вериги се възползват от стадното офче мислене у хората - има промоция, давай да купуваме, нищо че не ни трябва, юруш. Ако дадеш с един лев по- малко за прясно мляко, ще забогатееш ли? Така се продават МНОГО некачествени застояли стоки.
114
2
 
18
 
! Отговори
До 120 преди 1 година
Този пример с млякото Балкан не е спекула, а нещо друго - алчност на търговеца, стремеж към максимална печалба, ако цената не е заради монопол или картел. Няма закон, който да фиксира таван на цените. Фиксирани цени за определен период има само за парното, тока и още някои подобни.
113
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Каква спекулативна цена сънуваш?! Даваш пример, защото не можеш да дефинираш какво е спекула и всяка цена, която не ти отърва, защото я смяташ за висока, я наричаш спекула. Ще ти подскажа нещо - при спекулата или имаш нарушение на закона или има дефицит на стоката. Твоето мляко не е дефицитно, значи за да има спекула, трябва да има нарушение на закона, който слага таван на цената, а такъв закон няма.
112
0
 
11
 
! Отговори
Някой преди 1 година
До АНГЕЛТова дето го казваш е много вехто сегашните промоции са много по - усъвършенствани,всяка седмица са и накрая не знаеш реалната цена а чакаш само промоцията което те заробва за магазина и те прави на будала
111
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
пример давам: прясното мляко балкан от 3.99 е намалено на 2.59 , другата седмица е пак 3.99, а след още една отново намалено на 2.59??? срока на годност е голям, няма нищо общо с края на срока, а чисто и просто това е реалната цена 2.59, а не 3.99??? 3.99 е спекулативна цена!
110
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дефинирай спекула!
109
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много точно са описали триковете на търговците. Винаги много внимавам, какво точно купувам, защото ни лъжат с подредбата на стоките и етикетите им. Промоциите рядко са поради изтичане срока на годност, но този срок винаги трябва да се прочете преди да се купи нещо, независимо дали е на промоция или не е. При витрините с обслужване това може да го направиш чак след като са ти пакетирали стоката и там най-често изтича срока на годност.
108
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
не сте ли забелязали че едни и също стоки през седмица им се намаля цената на около 30 процента, тогава това им е реалната цена с печалбата, а другата когато уж не е на промоция си е чиста СПЕКУЛА.
107
4
 
16
 
! Отговори
АНГЕЛ преди 1 година
Глупости. Дадена стокае в промоция когато или срока на годност ще изтече скоро или когато магазина е заредил огромно количество от даден продукт и трябва възможно най бързо да го продаде за да освободи капитали. Всичко останали причини за промоции са по скоро маркетингови трикове и неоялна практика като на пример увеличаваш цената и след това я намаляш . Нормално промоцията да се изчерпи бързо ,ако не се изчерпи бързо значи има нещо гнило!
106
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Промоционалните" стоки всъщност са преоценени застояли стоки, които трябва да се изхвърлят. Никога не купувам такива стоки, особено ако са за ядене. Уважавам се.