Тормозът в училище придобива сериозни размери

Психолози ще се борят с агресията в учебните заведения
6 ное 2012 08:24, Петя Славова
126
Тормозът в училище придобива сериозни размери
Снимка: Булфото

В училище задължително трябва да има психолог или педагогически съветник, който да се грижи за преодоляване на агресията сред учениците. Това заяви заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА. Тя обясни, че се предвижда проектозакон, в който тези експерти трябва да се грижат за социалните умения на учениците.

В проекта психологът се разграничава от педагогическия съветник. Все още не е посочено на колко ученици трябва да бъдат назначавани психолог и педагогически съветник, поясни Милена Дамянова. Това изискване ще се уточни в стандарта за регламентиране на дейността на педагогическите специалисти.

Дамянова подчерта, че част от училищните директори не оценяват важността на психолозите в учебните заведения. Те предпочитат да "спестяват" от тях, заради делегираните бюджети на училищата. Така обаче "се спестява от качеството на образованието", а съществен принос за успеха на учениците има общият климат в училището, обясни още заместник-министърът.

Учениците в училища с по-висока дисциплина и с добро администриране постигат по-добри резултати, коментира тя. Затова от миналата година училищата с ниски резултати са поставени "под наблюдение".

Дамянова риторично попита защо има проблем с дисциплината в клас и отговори, че много често учениците не са
мотивирани и една от причините е голямата дистанция, която има понякога между учител и ученик. "Учителят трябва да стои не "пред" и "зад" ученика, а "редом" с него, да бъде негов партньор при създаването на умението "как да се научим да учим".

При пътуването ми наскоро в Испания видях, че там има индивидуален подход, има неформално общуване между учители и ученици, но в същото време дистанцията между тях много добре се спазва, разказа заместник-министър Дамянова. Затова у нас е необходим психологът, защото той знае как може да се мотивира комуникацията и да се предразположат учениците да споделят проблемите си. В много училища у нас ми прави впечатление, че дори учителите не комуникират помежду си, сподели Дамянова. По думите й ефективността на образователните системи е непостижима без квалифицирани и мотивирани учители, без ентусиазирани ученици и разбира се, с подходящи учебни програми.

От миналата учебна година в българските училища се прилага документът, наречен "Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище", каза Милена Дамянова. И обясни, че той има за цел да помогне на училищата да се справят с явлението "училищен тормоз", като се разграничат понятието "насилие" и "тормоз". Физическото насилие в училище се изразява в "причиняването на телесна повреда, включително в причиняване на болка или страдание, без разстройство на здравето", се посочва в документа, изпратен до всички български училища.

Под психическо насилие се разбират "всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето - като подценяване, подигравателно отношение, заплаха, дискриминация, отхвърляне или други форми на отрицателно отношение, както и неспособността на родителя, настойника и попечителя или на лицето, което полага грижи за детето, да му осигури подходяща подкрепяща среда".

Направени са изследвания в шест столични училища, които показват, че училищният тормоз е в сериозни размери - 27 процента от учениците са споделили, че търпят многократно насилие, а 10 процента - признават, че извършват насилие.

Механизмът за справяне с насилието в училище, като документ се прави за първи път, но той "стъпва" на проекти, които се изпълняват от 2008 г. в училища в София, коментира заместник-министърът. Тя добави, че това са изпробвани практики, които вече са дали положителни резултати. Дамянова каза, че МОМН на принципа на извадката, ще изиска от училищата да представят резултатите от анкети, с които се прави проучване на училищната среда и на училищната атмосфера, както и на рисковете, които съществуват в тях. Всяко училище ще трябва да си направи план за действие - за реакция при кризисни ситуации през учебната година, които да са съобразени с неговите проблеми. Тя добави, че ще се проверява също дали се изпълняват мерки за превенция на насилието, особено в училища, в които е имало такъв проблем.

Проблемът с агресията в училище не е само в България, съществува във всяка държава, но той не може да бъде решен "механично", коментира още заместник-образователният министър.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
4
 
51
 
! Отговори
ривър преди 11 години
На това тъпо племе не са нужни психолози, а як даскал с дебела показалка в ръка и на края на годината-по 5000 лв за отличниците! Кажете ми поне една причина, която да мотивира пъпчивците да учат?!? Най-успелите хора в държавата са често дори без средно образование.
5
2
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Хаха, психолози, едно време ни опъваха ушите и имахме респект към учителите, сега им се качват на главите.
4
21
 
22
 
! Отговори
онбашията преди 11 години
възпитавайте си децата като пyтки, после ама защо ги тормозели в училище.
3
4
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Навремето нямаше психолози и възпитанието в училищата беше на ниво. Всички учеха. Бяхме и чавдарчета, а после пионерчета. Сега след прехода всичко върви надолу.
2
3
 
37
 
! Отговори
wd преди 11 години
Когато един човек, който не е стъпвал в училище от 20 години ти реформира сектора здраве му кажи
1
5
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Приказки, приказки и нищо конкретно. Едно време *** бяха в отделни училища и проблеми нямаше.