Пари няма – действайте! Какво образование искаме?

Предложения на Синдикат "Образование" за промени в системата
7 апр 2017 14:15, Анисия Иванова
50
Пари няма – действайте! Какво образование искаме?
Снимка: МОН

Синдикат "Образование" изготви предложения за промени в българското образование. След проучвания и анализи на ситуацията в системата те са извели 8 основни пункта в документа си "За бъдещето на България".

Според тях промени са нужни в делегираните бюджети, системата на обучение, учителските заплати, както и в новоприетия Закона за предучилищното и училищно образование (ЗПУО).

За да функционира ефективно една система, тя се нуждае от финансово обезпечаване. Недофинансирането на системата и само 3.5% от БВП, отредени за образование, води до невъзможност за изпълнението на новите образователни политики, заложени в Закона. Това поставя под съмнение осъществяването на приоритета образование и ограничава достъпа до качествено образование на всички български ученици, пише Синдиката в позиция, изпратена до медиите.

Синдикат "Образование" предлага: Да се заложи и следва стратегия за увеличение на средствата за образование, като те се увеличават с не по-малко от 0,5% на година, до достигане на поне 6% от БВП.

След голямата учителска стачка от 2007 година финансирането на образователните институции е обвързването единствено и само с броя на учениците чрез фиксиран единен разходен стандарт (ЕРС). Философията "делегирани бюджети“ създава порочна зависимост на ЕРС на ученика към заплатата на учителя и директора и генерира дефицит на възпитанието в образователния процес.

Наложително е: Делегираните бюджети на образователните институции, като философия на финансиране, да отпаднат и вместо тях да се въведe финансиране на дейност образование, чиято основна цел е равен достъп до образование, гарантиране на базови условия във всяко учебно заведение, като се вземат предвид географското местоположение, постоянните разходи за функциониране (които не зависят от броя на учениците), националните цели за развитие на българските райони.

Със закон да се забрани закриването на училища и финансово да се обезпечат модерни учебни заведения, предлагащи равен шанс за всеки български ученик, независимо от неговото местоживеене.
Ниското заплащане на педагогическия труд, огромната административна тежест и натовареност, големите очаквания и отговорности за резултативност в образователно-възпитателния процес са в дисбаланс и действат демотивиращо на работещите в системата и правят професията непривлекателна за младите специалисти.

Учителите в България са "квалифицирани работещи бедни" и традиционно най-бедни в Европа. Синдикат "Образование" апелира: Учителската заплата да бъде не по-ниска от средната брутна работна заплата за работещите в обществения сектор.

От Синдиката твърдят, че много гняв и недоволство сред колегията буди фактът, че директорската длъжност, след спечелен (?! ) конкурс, става пожизнена. Това понякога води до авторитарно управление, чувство за безнаказаност и злоупотреба със служебното положение. Често липсва отговорност на директора към синдикалните организации и учителите, които управлява.

Липсват изисквания към квалификацията на кандидат-директорите на образователните институции и често се усеща липсата на административен контрол към тях. Липсва стимул за надграждане, стремеж към иновативност и творчество. Синдикат "Образование" настоява да има мандатност на директорите и синдикални представители в основни образователни комисии.

Динамичните процеси в нашето общество, тежките социални, битови и икономически проблеми дават тежко отражение не само в битието, но и в съзнанието на децата и учениците. Осигуряването на педагогически съветник и/или психолог е наложително в образователните институции. Новата власт на страната и МОН да се съобразят със ситуацията днес и назначаването на психолози и педагогически специалисти във всички учебни звена да стане задължително, предлагат от Синдиката.

Сградният фонд на образователните институции, липсата на физкултурни салони, плувни басейни, столови за хранене, необходимия брой и видове специализирани кабинети, лишава от равен шанс за качествена учебна среда над 60% от българските деца и ученици. Огромна част от учениците в България са принудени да се образоват в двусменен режим на учебния процес, като това автоматично ги лишава от целодневната му организация. Предложение на Синдиката е да се обезпечи и осигури задължителна целодневна организация на учебния процес за учениците до 7 клас и поетапно преминаване на едносменен режим на обучение в следващите 4 години.

Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" настоява: Да се ревизират и променят всички държавни образователни стандарти към ЗПУО, съобразно направените предложения на представителните учителските синдикати в България.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ето за това искам да се отнеме правото на глас на тия дето живеят приоритетно в чужбина. Защото с гласовете на чужбина бяха избрани реформаторите, като Куневица! Знаят ли господата българи в Англия, Франция, САЩ и т.н. КАК се учи без учебници по смесена програма, спусната на 20 септември? Как се държат национални изпити по незнайно за никого система, изпити от които зависи съдбата на 7мокласниците, тай като с тях се кандидатства? Знаете ли, защото ние знаем!
16
0
 
7
 
! Отговори
Eлена преди 7 години
До Анонимен:Е,с такива родителски мисли ще прокопсат децата ви,колкото и да се старае колегата!Ученето на стихотворение(което ви дразни),освен общата култура развива и паметта и речника на човека.Затова моето поколение разбира информацията,а повечето ученици не са адекватни в определени речеви ситуации.Да има и ненужна информация,но учителят може да я редуцира.На мен,лично ми е трудно да накарам ученика да помисли върху даден казус или да открие отговора на въпрос в текста на урока.
15
2
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До АнонименТова са глупости! В София кандидатите за учители има само около пенсионна възраст и то такива, които са напуснали учителската професия преди около 20 години. Ако дойде млад учител поработи година-две, наслуша се на родителски претенции и на лигавщините на невъзпитани деца и бяга с радост от добре платената учителска работа, с огромна отпуска и каква ли не служебна ангажираност.
14
0
 
5
 
! Отговори
БГ биснес преди 7 години
За камериерки и охранители, това да знаят , че Будапеща е столица на Румъния е съвсем достатъчно.
13
7
 
10
 
! Отговори
само градините преди 7 години
Образованието е бедствие.Не образова ,а превръща момичетата в сексуални хиени без морал и семейства.Накокошени в т нар кариера западния свят загива преди и последния човек от тая раса да бъде обезглавен от талибаните.Та ние нямаме жени ,а кариеристки -вишистки с маникюри и прически .Пишещи стратегии ,а не раждащи и гледащи деца. Родените пък се превръщат в същите досадни същества .Може би трябва да се остави градината и там да ги научат да четат и пишат.Другото е обезбългаряване .
12
0
 
14
 
! Отговори
министър да е .... преди 7 години
на сегашното образование най-подхожда министър да е милена дамянова, тогава със сигурност ще го унищожи напълно и ще е изпълнила поръчението за ликвидиране бъдещето на страната ни.
11
1
 
25
 
! Отговори
учител преди 7 години
До АнонименУчител съм и смея да твърдя, че в живота ще потрябва всичко, което сте учили в училище. Започнете от поведението в колектив, от уважение към по-висшестоящия, от трудова дисциплина. Дори чистачка да сте след това, ще се наложи да знаете, че белината не се пие. Щом родители пишат подобни глупости- какво очаквате от отрочетата им.
10
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Е нали има пари за Сирия - 8.5 милиона, вие сега пари за образование ми искате, следвайте приоритете...
9
23
 
8
 
! Отговори
нещастници преди 7 години
От училището смисъл няма в епохата на интернет.Прозорецът към света вече не е класната стая както през 19 и 20 век ,а компютъра.,уиндуса -прозорец .Но докато го проумеем някакви кокошки с ще продължават да говорят и кудкудякат .И всичко ,за да гласували за Бойко Борисов и ГЕРБ.
8
1
 
13
 
! Отговори
д преди 7 години
Единственият изход е ракета Томахоук и по образователното ни министерство.
7
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Родител съм на двама ученици и изобщо не съм във възторг от образователната система - страшно много ненужна информация, почти нищо като практическо приложение на знанията, теория, която всеки си изважда телефона и вижда каквото му е нужно, учене на стихотворения наизуст, което мен ме дразни много. И почти нищо за изказване на мнения, разсъждения, достигане до извод от дадена информация. Същото беше и преди 30години - почти нищо от това, което съм учила, не ми е трябвало в живота
6
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
цялата система на образование е сбъркана и е оставена на самотек
5
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Искаме образование като баце - с една прочетена книга стана министър председател! е може би и с малко повече - удри да те уважавт, но това е истината!
4
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
ХАЙДЕ СИНДИКАТИТЕ ДА СЕ ЗАЕМАТ МАЛКО И С ТОВА КАК СТАВАТ НАЗНАЧЕНИЯТА. ИЛИ НЕ ЗНАЯТ, ЧЕ ЦЕНАТА НА 1 УЧИТЕЛСКО МЯСТО В ПЛОВДИВ Е ОКОЛО 5000 ЛЕВА?
3
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Целодневна организация на учебния процес за учениците до 7 клас - НЕ, ПО-СКОРО Е ЦЕЛОДНЕВНО ЗА УЧИТЕЛИТЕ. МАСА ГЛУПОСТИ ЗА ПИСАНЕ И СЪВСЕМ НИКАКВИ РЕЗУЛТАТИ.
2
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До мъдрецПравилно сте отбелязали, че най-добрите резултати се постигат именно в страните, които не отделят нито стотинка за образование, понеже разполагат с огромни количества акъл, самообразувал се от въздуха! Мдахъъъъммммм ;)
1
0
 
9
 
! Отговори
тарикатлъци преди 7 години
Нали все се хвалим, че има излишък.....Пари има, но......