За висшето образование у нас: Толкова ли е лошо?

Ако все още има някакво такова, то се движи по инерция
28 авг 2018 11:00, Елка Василева
59
За висшето образование у нас: Толкова ли е лошо?
Снимка: архив, Reuters

ВУЗ-овете снижават изискванията, за да не прогонят "клиентите"; преподавателите се окопават на едно място до живот, борят се срещу промени. Ако още има някакво висше образование, то се движи по инерция, пише Ивайло Дичев в материал, публикуван в Дойче веле.

Недостигът на студенти е нещо като български евъргрийн. Тази година дори първият във всички класации Софийски университет не успява да запълни 850 места след трето класиране. При връчени 45 хиляди зрелостни свидетелства в страната предлаганите места във висшите училища са 46 хиляди.

Въпреки спада в търсенето продължава да се увеличава предлагането; например останалата с най-много незаети места бакалавърска програма „Религията в Европа“ стартирала през 2016; миналата година пък Русенският университет откри чисто нов филиал във Видин. Наскоро имаше разни смехотворни лотарии към записването, само и само да се привлекат клиенти.

В държавните висши учебни заведения „парите следват студента“, ето защо никой няма интерес да предявява каквито и да било изисквания; младежите напускат сами по разни свои причини, а който е решил да остане непременно, бива избутван до финала. Няма сила, която да промени това положение по една проста причина: висшето образование е поминък за хиляди избиратели и колчем се ограничат някакви бройки, тутакси ще избухнат протести. Кой сериозен популист ще се занимава с реформи при това положение?

Откъм студентите, решили да останат тук, основният мотив не е рейтингът на университета, а по-скоро това къде ще могат да изкарат евтино следването. Животът в големия град е скъп, на повечето се налага да работят (на цял работен ден, по мои наблюдения), а като ще е така – защо да не идеш направо в Германия; там поне общежитието ще е общежитие, столът – стол.

Този мотив кара някои местни общности да се борят за висши училища и филиали, защото така поне децата остават у дома и не плащат наем, хранят се добре, пък и родителите им хвърлят по едно око. Това обезсмисля един важен аспект от висшето образование, което е свързано с откъсване от дома, пренасяне в друг, духовен свят. Тази работа предполага кампуси – отделени от града пространства, където учиш и общуваш, без да мислиш за битови неща. Но кампуси у нас скоро няма да има; преди време от високо място отговориха на нашия факултет, който искаше да направи кампус на 4-ти километър: „Тук има много интереси“.

За качеството на обучението

Обезсмислянето на висшето образование върви по различни линии. В медиите непрекъснато се обругава тъпоумието на университетските преподаватели, в което ги надминават може би само лекарите, обявявани редовно за убийци.

Толкова ли лошо е нашето висше образование? Разбира се, несравнимо е с Харвард, но несравним е и капиталът, носещ приходи на този университет, който сега възлиза на близо 40 милиарда долара (почти колкото БВП на държавата ни). Водещите ни университети обаче са на нивото на второ- и треторазрядните световни, в каквито много от децата ни решават да заминат. Т.е. въпросът не е само в качеството на обучението.

Ако все още има някакво висше образование, то се движи по инерция, защото заплатите на учителите вече надминаха тези в СУ и едно училище често има много по-добро оборудване от нас, които все още се разправяме за това дали има тоалетна хартия. Това, в което драматично се разминаваме, е разбирането, че университетът – както показва етимологията на думата – е място на универсалното знание, не национално-идеологическа институция. От самото си възникване в средновековието тези места (Болоня, Прага, Париж...) събират хора от цяла Европа - и студенти, и преподаватели – омесват се, навлизат в универсалните неща, после отпътуват по страните си.

В нашите университети много рядко ще видите гост-преподавател; фондовете на министерството рядко предвиждат пари за това, пък и учебната програма трябва да се нагажда към гостите, а това създава дискомфорт на администрацията. А откъде-накъде ще си даваме нашите асове на чужди, как ще си запълваме хорариума?

Нека да си го кажем: езикът на науката не е българският, особено когато става дума за икономика, компютри, ядрена физика.Трябва значи решително да завием към двуезично образование (през споменатото Средновековие наука се е правела само на латински, а не на народните италиански, френски, бохемски говори). А нали си представяте какъв вой ще предизвика това откъм национал-популистите?

Науката не е национална

Ако си дадем ясна сметка, че науката не е национална, ще трябва да тръгнем към все по-тясно сътрудничество със световни университети, които да рецензират работата ни. Това, че сега сами се оценяваме, е леко абсурдно (Шуменският университет анализира работата на Русенския, Софийския акредитира приятелите си в Пловдивския, експерт от съседната катедра точкува и проект по НИС...). Да не ви казвам как текат конкурсите в тази наша уютна провинция, където няма двама души в една сфера, които да не се познават…

Демографията е днес повод за всестранна национална депресия. Да, университетите ни загиват, защото се раждат малко деца и населението застарява.

Как се справят чуждите ни колеги с този проблем, който съществува във всички развити страни? Привличат чуждестранни студенти. Висшето образование днес се е превърнало в гигантска, силно конкурентна индустрия, където трябва да хвърлим всички сили, ако искаме да запазим няколкото си водещи висши училища. Представата, че ще си правим национална наука за собствените деца, евентуално да излъжем някое македонче – е пълен анахронизъм.

Една глобалната преориентация би била свързана с различни неща. Например ще трябва да преодолеем надигналия се расизъм в обществото ни, да сме готови да приемаме черни, жълти, шарени хора, които да обогатяват обществото ни, както става в големите университетски центрове по света.

Защото тези хора по-късно ще стават наши „посланици“ в страните си. Да помислим за условията, при които чуждите студенти ще дойдат тук – защото следването е не само учене, но и житейски, културен опит (пак темата с хартията в тоалетните). Когато се развива една индустрия, трябва да се концентрират усилията върху няколко продаваеми дисциплини, защото сме малки и не може да правим еднакво добре всичко. Тук обаче редовно се разгаря яростна борба и в последна сметка държавата решава да дава на всеки по малко и да ги оставя сами да се боричкат. В резултат – нито една научна специалност, в която да сме прилично видими.

Накрая за прословутия бизнес, за когото трябвало да подготвяме кадри. Как си го представяте – заявки за едни специалисти, които ще трябват след 4 години? А наясно ли сме какво ще е нужно точно тогава и дали заявителите няма да са фалирали по няколко пъти? Обратна връзка трябва да има, но вероятно чрез стипендии, студентски заеми, стажове, интегриране на икономически дейци в университетския курикулум (в тази посока се направиха промени).

Подизпълнителският характер на българската икономика прави така, че тук се търсят кадри за ниските нива, защото творческата дейност компаниите вършат в световните си центрове; е добре, да се откажем ли да обучаваме студенти с по-високи амбиции, да обречем ли децата си на изпълнителска дейност завинаги? Може пък да се променят нещата някой ден.

А бизнесът изобщо не се интересува от дипломи

Най-печалното е, че българският бизнес изобщо не се интересува от дипломи, камо ли пък от успеха в тях. Назначават го с идеята, че ще го научат сами на каквото трябва. Държавните назначения пък се правят според партийна вярност, роднинство, местничество, тази тема хич да не я подхващаме.

Вероятно вина за скъсването на доверието между образование и работодатели имат и двете страни: образователните институции снижават изискванията, за да не прогонят „клиентите“; преподавателите се окопават на едно място до живот, съпротивляват се на всякакви промени. Бизнесът пък развива алергия към университетското скудоумие, отхвърля с презрение тезата, че университетът може би подготвя цялостно мислещи човешки същества. И така всяка година – няколко публикации, едно изследване, малко взаимно обругаване в сутрешните блокове. Как се изгражда доверие аз не знам, но без него висшето образование няма сериозно бъдеще.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
2
 
22
 
! Отговори
А де преди 5 години
В училище се научих много повече да мисля и бъда човек отколкото в университета, където едно закостенели преподаватели диктуват буквално учебниците си и само да си направил грешката да изразиш собствено мнение или друга теория...
16
0
 
17
 
! Отговори
Discovery преди 5 години
Много точно написана статия!!! По-точно и ясно от това, няма как да е написано... не знам само защо при все, че ей го черно на бяло се вижда проблемът, не се действа за решаването му? Човекът си го е казал... Реално студентите трябва да се борят за място в университета, щото тва не е за всеки, а не както се обърнаха нещата, сега университетите се борят за разни льольовци да влизат там...
15
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Образованието не е лошо но заради корупцията в страната на дипломите се гледа все по-скептично
14
5
 
17
 
! Отговори
111111 преди 5 години
И аз съм за това човек обучил се в български университет на държавна издръжка да работи няколко години в държавата ако не за друго то поне да възстанови някакви пари, които са дадени за образоването му. Сега става така учиш, завършваш теглиш една майна на всичко и хващаш пътя някъде навън --- и държавата гълта една студена вода от тебе.Обучение влагани средстава и накрая дори не отиваш на трудовия пазар а директно вън ни данъци внасяш ни осигуровки ни нищо... колко ще издържи държавата така...
13
18
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като чуя за висшист, завършил в БГ и тичам в тоалетната да драйфам..
12
0
 
26
 
! Отговори
Бау преди 5 години
До МиткоНапълно съм съгласен. Бизнеса трябва да работи с университетите. Да предлагат работа ПРЕДИ да си завършил, за да имаш стимул да учиш. Така е по света. Тук обаче не се спазва тази практика. Подозирам старите професори искат да си преподават материала от 1950 до края на дните си ...
11
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ха хс200 Евро и 1 прасеИ после - готова герберастка калинкаПосле защо нищо не ни се получава и продължаваме да затъваме
10
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Закриване на университитетите и да станат частни, студентите като искат да учат ще си плащат бащите им нали са фермери сега, върнаха си земята и могат да си платят образованието, държавното свърши.
9
2
 
34
 
! Отговори
Митко преди 5 години
Бизнеса не се интересува от дипломи, защото компаниите знаят, че има разминаване между бизнес и образование - огромна пропаст. Точно поради тази причина, компаниите сами си обучават кадри, било то с курсове, стажове или виншни фирми за квалификация на персонала !
8
1
 
8
 
! Отговори
вярно преди 5 години
учите А.С.Попов София-учителката по английски Цветелина Зойн взима пари и каза че Директорката на училището е казала така какво училище браво на Зойн учителката по английски докога ще се търпят такива учителки като Зойн ?????
7
4
 
17
 
! Отговори
Българин преди 5 години
Не е толкова лошо, по-лошо е дори. Каквото и да се напише за висшето образование в България, все юе е малко.
6
8
 
12
 
! Отговори
Бау преди 5 години
Ами има само едно решение. Държавата да поеме таксите на студентите с условие, че университета предлага актуални и смислени специалности. Избора кои ще получат стипендии трябва да е стриктен. Ако си със стипендия трябва да има няколко години забрана да бягаш от България. След време тази практика може да отпадне. Ако очакват бедния българин да извади голяма сума пари за университет, няма как да стане. В момента сме в едни затворен цикъл.
5
10
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По-лошо от нашето висше образование в момента едва ли може да съществува.
4
2
 
27
 
! Отговори
we преди 5 години
Има много кадърни млади хора,които си изкарват реални оценки,но има и доста преписвачи и с по дълбоки джобове,които си КУПУВАТ изпити и семестри,години...и стават лекари и всичко...жалко.
3
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Масова бъдещи лекари и юристи преписват здраво със слушалки. Нищо не знаят и стипендии вземат.
2
2
 
31
 
! Отговори
Експерт преди 5 години
Висшето образование у нас не е толкова лошо.Лошото е онова, което ги очаква след него!
1
4
 
19
 
! Отговори
Работа преди 5 години
Аз работя студент,имам няколко вишу!