Обмисля се: Придобиване на педагогическа способност за висшисти

МОН ще прави опреснителни курсове за учители, излезли от системата
16 окт 2018 12:52, Анисия Иванова
39
Обмисля се: Придобиване на педагогическа способност за висшисти
Снимка: МОН

Специалисти, които имат висше образование и искат да придобият педагогическа способност, могат да го направят чрез следдипломна квалификация. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на дискусия, посветена на кадровото обезпечаване на българското образование.

"Най-важните инвестиции са тези в образованието. Голяма част от работещите в системата на образованието са над 50 години. Това поставя пред предизвикателство всички обществени системи. В основата на това да имаме добри специалисти е да имаме добри учители. Затова трябва да привлечем повече учители в системата“, заяви той.

По думите на министъра основната пътека за придобиване на учителска правоспособност, на педагогическо образование е завършването на висше образование и придобиване на образователно-квалификационна степен във висше училище.

"Това, което правим, е увеличаване на приема, увеличаване на финансирането на професионалните направления, свързани с придобиването на педагогическа правоспособност и предоставяне на допълнителни стипендии на студентите, обучаващи се в тези направления", уточни той, пише "Фокус".

По думите му ще се разработи национална програма за алтернативни пътеки. "Първо – за хора, които са специалисти и имат висше образование и искат да придобият педагогическа способност да работят в училище. Новото е, че МОН ще отдели средства за опреснителен курс за хора, които са завършили педагогическо образование, но не са започнали работа в училище или не са работили отдавна в системата“, обясни Вълчев.

"Факт е, че все още имаме на пазара на труда учители, които са излезли от системата на по-ранен етап и сега се включват, но те са предимно на възраст над 50 години. Големият проблем пред системата ще бъде след 10 до 15 години, когато голяма част от педагогическите специалисти, които работят днес ще навлязат в пенсионна възраст“, обясни той.

Той обясни, че традиционно има проблем с обезпечаване на местата по чужди езици, информационни технологии.

"Има разговори с организации от сектора на информационните технологии, за съвместни обучения със специалисти от сектора и учителите, които да посещават ИТ компаниите“, каза той.

Има около 500 места незаети в системата и около 1800 учители, които нямат педагогическа квалификация, но голяма част от тях са в процес на придобиване на такава, допълни образователният министър.

"Има недостиг по определени дисциплини, който може да бъде задоволен от съществуващите педагогически специалисти чрез допълнително обучение, особено когато става въпрос за дисциплини с по-малък хорариум. Например учители по химия да преподават и физика, учители по математика да преподават информатика, учители по история да преподават религия“, уточни той.

„Има недостиг не само по определени дисциплини, но и по определени райони. Предвиждаме да финансираме създаването на своеобразен корпус от учители, които срещу допълнително възнаграждение да преподават в по-трудните училища – тези, които са отдалечени и тези, в които трябва да се работи с най-голям брой проблемни деца. Освен това ще се опитаме да картографираме недостига на педагогически специалисти. Трябва да подготвим учители за най-малките и най-отдалечени места. Много е важно да реализираме цялата концепция, заложена в Закона за училищно и предучилиищно образование и да стимулираме иновациите в системата“, обясни министър Вълчев.

Той призна, че възнагражденията са важни, за да се задържат младите хора в системата на образованието. Важни са също така квалификацията, подбора на учителите.

"От догодина минималната заплата за учители предвиждаме да е 920 лева. Това, което имаме като информация от педагогическите факултети, е лек ръст на желаещите да се включат в педагогическо образование. В професионално направление "Педагогика“ имаме ръст на студентите и на кандидат-студентите“, каза още той.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
1
 
6
 
! Отговори
Пецката преди 5 години
IT за 920 уевчета. Смех!
10
1
 
13
 
! Отговори
Фармацевт преди 5 години
И тва означава ли, че аз като фармацевт ще мога да водя химията на малките ***. Ще ги направя диви и щастливи от двойки.
9
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Образованието ще затъне още повече. Досега работеха учители, които караха учениците да учат всичко наизуст. От сега нататък ще дойдат младите учители с подарени дипломи и назначени на работа по критерий "младост". Да са живи и здрави всички!
8
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Бяха измислили нещо като учителски банки- безработните учители да представят документи в РУО по места и да им намерят работа. Молбите на безработните учители били изхвърляни в кош.чето за *** веднага, след като кандидата излезе от стаята. Системата на образованието е такъв Бастион, че там се влиза сами с "вуйчо владика". А в учителската стая е змиярник.
7
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До много ще търситеНищо не търсят. Има учители. Само създават изкуствена истерия, защото ВУЗ-те са празни. Младите не искат да учат за учители, няма деца. В Прованса всички класове са маломерни.
6
0
 
13
 
! Отговори
много ще търсите преди 5 години
Търсят се учители,ама от септември до юни, сред това аут.Затова и няма желаещи за "сезонната" работа.Постоянно се тръби за липсващи учители, сякаш всеки ден се разкрива по едно училище.Отделно отношението от ученици,родители и директор.За такива "екстри" толкова.
5
0
 
14
 
! Отговори
само връзки преди 5 години
До ученици липсват 3Няма да наемат учители. Има много институти за педагогическа квалификация, които нямат кандидати и ще гледат да им осигурят работа. Това е политиката на Я. Такева. Тя е обвързана с институтските преподаватели и ще им осигури висшисти за квалификация и преквалификация. Това обучение е платено. Ще им приберат парите.Учител се става само с връзки. И по партийна линия.
4
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До VГлупости! Влез да преподаваш граматика на база житейски опит! Всеки мисли, че да преподава по история е много лесно- 500 год. турско робство, Априлското въстание и готово. Да, ама не! Историята не е да насъскаш децата срещу турците, както си мислят Джамбазки и Симеонов.Защо не се вземат на работа учители над 45 год.? Стари ли са? На 45 год. може да работиш е производството, ама учител не те искат. Назначават със средно образование задочници, но не и квалифицирани учители.
3
0
 
15
 
! Отговори
ученици липсват преди 5 години
Учениците намаляват всяка година, така че и с пенсионирането на учителите няма да има проблем.Като кандидатстваш за място в системата има поне 5 кандидата с повече опит,така че освен тези с връзки не виждам някой друг да приемат.
2
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ситуацията е като в края на 40-те години. Тогава по-бързата процедура образоват млади комунисти и пълнят всички сфери с такива "специалисти".В началото на 80-те бях приет за студент. Но преди да уча трябваше да мина през казармата. Там един полковник като разбра, че ще бъда студент ме привика в щаба да му редактирам документите. На страница правеше по 10 -15 правописни грешки, другите не ги броя. В един момент той ми призна, че бил ремсист и го насочили към армията...и станал "специалист"!
1
3
 
8
 
! Отговори
V преди 5 години
,,Голяма част от работещите в системата на образованието са над 50 години,, - Народа си знае работата само ония в парламента не я знаят. За някой работи не ти трябва виш кетап ,а житейски опит и морална система. Даскалъка е от тия занаяти ;) Нали реват че след 50 не може да се бачка ??? Ми да променят системата .За кво да ги пенсионираме ченгелите на 50 ???