Анализ: Редовната и електронна форма е новата визия на образованието ни

До 4 клас онлайн обучението не е приемливо, смятат от Синдикат "Образование"
Обновена: 25 юни 2020 12:13 | 25 юни 2020 12:12, Анисия Иванова
12
Анализ: Редовната и електронна форма е новата визия на образованието ни
Снимка: БГНЕС

Съвместяването на редовна и електронна форма е новата визия на образователната система.

Синдикат „Образование“ вижда хибридното обучение с интеграция на електронни педагогически методи като настояще на българското училище, а не като бъдеще на образованието, пише в анализ за изминалото онлайн обучение синдикатът.

Въпреки липсата на единна платформа, българските училища се интегрираха и направиха възможно успешното завършване на учебната година и провеждането на матури и външни оценявания.

Според Синдиката голям недостатък в организацията е била липсата на оценки в първия етап от провеждането на дистанционния процес.

"Още по-демотивиращ елемент беше забраната от МОН за писане на отсъствия. Тази свобода лиши от мотивация хиляди ученици и те не участваха ефективно в работата на класовете. Но това е задължаващо към законотворците - да ситуират регламент за електронно обучение – писане на отсъствия и включени видеокамери и т.н.", се настоява в позицията.

Според анализа дължината на работния ден на учителя, включващ подготовка за дистанционен урок и провеждане на часовете, подготовка на материали и изпращане на учениците, организация на обучението от разстояние от ръководствата на образователни институции, много често е бил около 12 часа.

"Болшинството от педагогически специалисти – 56% са работили между 10 и 12 часа, а 13,1% над 12 часа. 25,3% са работили от 5 до 8 часа и 5,6% са работили по 5 часа", пресмятат синдикалистите.

Синдикат "Образование“ поддържа идеята обучение в електронна среда да стане част от промените в ЗПУО. Промените ще дадат възможност за онлайн обучение при грипни ваканции, при форми на обучение извън редовната и интегриране на дистанционно обучение чрез електронни платформи в присъствения учебен процес.

Дистанционното обучение следва да се използва приоритетно в прогимназиален и гимназиален етап.

По повод на електронното обучение в предучилищната и начална степен на учениците до 4 клас Синдикат „Образование“ е убеден, че електронното обучение няма почва поради възрастовите особености на деца и ученици и специалните образователни приоритети в тези степени.

Ако приемем, че промените в ЗПУО ще станат факт, веднага трябва да изработим регламент на дистанционното обучение, който да дублира редовния учебен процес. В правилата за електронното обучение трябва да фигурират задължително отсъствия на ученици от дигиталната класна стая, задължително включени видеокамери и оценки, настояват от Синдиката.

За да стане добра политика, трябва да има още няколко условия.

До три години МОН да ситуира национална дигитална безплатна платформа, която да съдържа дигитални уроци и помагала, които да обхващат поне 90% от учебния материал. Подобни платформи има и сега, но те са платени и не обхващат целия учебен материал.

Синдикат „Образование“ счита, че всяко българско училище трябва да изгради и използва свой собствен дигитален облак на домейн на училището и да го изпълни с ресурси. Това ще даде възможност образователните институции да започнат симбиозата редовно и електронно обучение. Подходящи приложения, ресурси и електронни услуги, предоставени от МОН, биха ускорили процеса на дигитална интеграция.

660 са образователните институции, които досега са изградили собствени облаци, което означава, че МОН трябва да съдейства на останалите да се включат в тази кампания.

Лишени от голяма ефективност бяха „безплатните“ интернет акаунти към Microsoft, които МОН раздаваше по време на пандемията и със същата спорна ефективност ще бъдат и евентуални „безплатни“ акаунти към Google. И двата технологични гиганта предоставят безплатни услуги за образователни институции. Но тук е важно обучението на учителите, което може да започне по ОП НОИР.

По-успешните училища разполагаха с облачна услуга на собствения си домейн и тази философия трябва да бъде подкрепяна от МОН, а не да се раздават необезпечени от добри практики “безплатни” акаунти. 

Електронните часове рано сутрин и късно вечер като превенция на двусменния режим могат да бъдат възможна алтернатива, но това ще затрудни немалко директорите на училища и със сигурност ще изисква солиден финансов ресурс за техника, обучение на учители, дигитални средства и повече и по-добре подготвени щатни педагогически специалисти, които да осигурят хибридния учебен процес
 


12
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Синдикат "Образование" се ръководи от човек, роден 1947г. Такива са и много от учителите, най-вече в малките населени места. В наше село повече от половината са пенсионери, ХОРА НАД 60-65 ГОДИНИ. Взимат заплати над 1300 лева, заради високия стаж и пенсии 500-800 лева. Доход над 2000 лева държавна пара. В условията на тази криза да се толерират пенсионери в образованието е цинично. И как хора над 60 години преподават дистанционно?!
11
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Интересно ми е какво ще научат децата ни от електронната форма ! Моето само игри играе...
10
1
 
2
 
! Отговори
РЕЗУЛТАТ НУЛА преди 1 месец
ВИЗИИ - ДОКСЕН ДОКУС
НИВО - ЙОК
9
0
 
6
 
! Отговори
Евала преди 1 месец
Тази година ***, догодина пълни идииоти.
8
0
 
9
 
! Отговори
Цветан Тодоров преди 1 месец
Затъпяването на бъдещия елеторат върви по план, даже е преизпълнен.. като гледам какво учене пада - 2-3 часа на ден, през които никой не внимава и си цъка на телефона .. тестовете "помощ от приятел" ... и това няма как да бъде контролирано, силно се надявам безумието да не бъде наложено като "новото нормално". . ако ставаше онлайн защо изобщо да съществуват училища при това положение .. нещата не са добре ..
7
1
 
6
 
! Отговори
Много ясно, че така преди 1 месец
Ще стане... Учителските синдикати си решиха... Защо да ходят за под 1000 лв на работа и малките мутри и мутреси да им се качват на главата
Спокойно им е да си "преподават" от вкъщи, никой да не ги занимава
Това следва за вашите деца.... Виртуални учители и витруални "класни стаи" и виртуални "уроци".
6
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако ще е така ... майната им!
Нали го прОбвахме, това "компютърно обучение". Ако ще е така, дайте книги, запишете лекции и изпити да има в края на годината. А не, като сега - по 10 часа на ден, да се занимаваш с глупосит, а в стаята да има "анонимници" от МОН, дето ми гледат детет под лупа. Направо, ако се разкара цялата пародия на образование, която е след V клас, ще е най-добре. Освен университет, каквко постигнахте с гимназията? Нищо! Загуба на време и нерви!
5
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Активни камери от терти източници в моя дом няма да има.
4
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
до 90180
като родител, мога да ти кажа, че работата на учителите (90%) я вършихме ние - родителите.
Бутането на неграмотни ученици(от определен етнос) до 8-ми клас е друг въпрос.
3
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"включени видеокамери" а що вие не ги купите тея камери, не стига, че се бъркаме за компютри, който има 2,3 деца трябваше на всяко да осигури компютър и микрофон, са и камера искат. По закона за личните данни родителя на деца до 13 има право да решава за (и е напълн нормално да откаже) ползването на такъв тип устройства.
2
4
 
5
 
! Отговори
90180 преди 1 месец
Всичко зависи от възпитанието на детето. Дори във втори клас, детето на моя позната се справи он лайн перфектно, защото е научено да работи самостоятелно. Нещо певече - справя се по-бързо и по-качествено. самото дете предпочита он лайн формата, защото никой не му пречи, не го разсейва и госпожатаа не го пренебрегва заради по-слабите ученици.Така че, нека не отхвърляме новата форма - тя явно има сериозни предимства.
1
2
 
3
 
! Отговори
Електронна визия преди 1 месец
Точно така, никаква милост към непослушните дечица, вкъщи - домашни и дистанционно мъчение, а на училище - изпитване от сутрин до вечер, и матури до дупка.