За 9 години броят на ромите със средно образование се е удвоил

На тези, които учат висше образование, се е увеличил шест пъти
142
За 9 години броят на ромите със средно образование се е удвоил
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Процесът на интеграция на ромите в последните години дава резултати, коментира за БТА Деян Колев, председател на Центъра за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе".

Председателят на "Амалипе" забелязва най-видима промяна в образованието. През последните години има много сериозен ръст на броя на ромите със средно и висше образование, както и голяма промяна на нагласата към образованието в общността.

Според данни от проучване на Тръста за социална алтернатива от миналата година, за последните девет години процентът на ромите, които са със средно образование, се е удвоил, а процентът на тези, които учат висше образование, се е увеличил шест пъти. Това е много ясен индикатор, смята Колев.

Когато "Амалипе" е създадена през 2002 г., водеща е идеята всички ромски деца да завършат поне основно образование. Тогава две трети от ромските деца, влезли в първи клас, са отпадали преди да вземат диплома за основно образование. Днес вече почти не съществува такъв проблем, голяма част от ромските момичета и момчета завършват основно и продължават да учат средно образование, отчита Деян Колев.

Част от ромската култура е детето да е в центъра на ценностната система. Детето е най-важното нещо в семейството и не е случайно, че ромският език е един от малкото, в които бременната жена не е "трудна", свързана с някаква тежест, обяснява той. Бременна жена на ромски е "кхамни", а "кхам" означава слънце, тоест бременната жена е "слънчева". В ромските семейства детето много отрано, особено ако е момче, се възприема като голям човек. Много пъти даже сме се карали с по-възрастните, че когато детето каже, че не му се ходи на училище, те се съгласяват, разказва председателят на "Амалипе". Всъщност, като работим за повишаване на образователния статус на общността, помагаме на семейството да осъзнае, че най-доброто за детето е да има образование, посочва Деян Колев.

Организацията работи с близо 300 училища, като част от работата е свързана с ромските родители. Насърчава се създаване на родителски клубове в тези училища, прави се обучение за координаторите им и, ако преди 10-15 години родителите основно са разсъждавали за своето дете и са имали много малко познание какво се прави в училище, днес вече те мислят за всички други деца, познават голяма част от образователната проблематика. Вижда се наистина сериозно израстване, коментира Колев и отбелязва, че ролята на ромските неправителствени организации в това отношение е много важна.

По неговите наблюдения тече много интензивен процес на модернизация на общността. Младите роми са запознати с интернет, фейсбук, търсят начини да живеят като всички други хора, много по-чувствителни са по теми като дискриминация и образование, докато по-старите са по-патриархални, по-консервативни. Учителите и училищата се изключително важен фактор, посочва председателят на "Амалипе". Данните от доклад на Световната банка сочат, че около 22 процента от младите хора, които трябва да стъпят на пазара на труда в България, са роми. Ако заедно успеем да образоваме тези млади хора, това ще бъде огромен тласък за развитието на българското общество и българската икономика, смята той.

Голям процент от ромските момичета и момчета, които учат висше образование, избират педагогика и педагогически специалности, някои предпочитат медицински специалности. Преди години имахме програма за подпомагане на ромски младежи и девойки, които учат медицина и медицински специалности, разказва Деян Колев. Тя започва през 2009 г. с подкрепата на Институт "Отворено общество". В началото в нея участват 19 студенти, а само три-четири години по-късно се включват по 50-60 човека на година. Много ме радва, че от тези, които учеха медицина, всички работят в момента, както и че голяма част от тях са в България и работят в болниците тук, казва Колев.

Проблемни остават ръстът на антиромската дискриминация и стереотипите спрямо ромите. Дори образованите роми много често биват вкарвани в едно русло на предразсъдъци спрямо общността, по-трудно намират работа заради това, коментира председателят на "Амалипе". Като друга проблемна област той посочва участието на ромите в политическия и обществения живот. И към този момент ние нямаме министри, заместник-министри роми, депутати, т.е. на нивото на вземане на решения в държавата ромската общност не участва, констатира Деян Колев.

Стереотипите и предразсъдъците за ромите са много - че са мързеливи, крадливи, че не желаят да работят и учат, да се интегрират, че в училище, ако има повече ромски деца, качеството на образование ще падне. Правили сме преди години проучване на този тип стереотипи сред три групи - учители, социални работници и здравни работници, разказва председателят на "Амалипе". Интересното е, че здравните работници споделят в по-малка степен стереотипи спрямо здравето на ромите, но в по-голяма - стереотипи за образованието и социалната интеграция. Обратно, учителите споделят по-малко стереотипи относно образованието на ромските деца, но в много висока степен стереотипи спрямо другите две сфери. Това показва, че тези стереотипи не функционират, като се хранят от директния сблъсък с реалността, а се подхранват от медии, политици, от това, което се говори в обществото, смята Колев.

Според него показателни са данните на института "Отворено общество", който от 2007 г. прави измерване на социалните дистанции спрямо няколко малцинствени групи. Респондентите са питани дали биха желали да живеят в един град или квартал с представители на определено малцинство, децата им да учат в едно училище с тях или те самите да работят в едно и също предприятие. Проучванията показват, че ромите са най-нежеланото малцинство, т.е. стереотипите спрямо ромската общност са най-силни. Между 2007 г. и 2013 г. се наблюдава подобрение в отношението спрямо ромите, от 2013 г. насам се отчита сериозно влошаване. Резултатите от 2019 г., когато беше последното изследване, са още по-негативни от тези през 2007 г. При анализите ни на какво се дължи това влошаване, едно от нещата, които е видимо, че от 2013 г. навлезе крайно националистическа реторика сред политиците, коментира председателят на "Амалипе".

На въпроса "какви са циганите изобщо" отговорите показват изключително силни негативни стереотипи, а попитани "какви са циганите в твоето село", много от хората казват, че на тях може да се разчита и с тях се живее добре. Определено, когато става дума за личен опит, отношението към ромите, които се познават, отношението е по-позитивно, казва Колев. В същото време обаче, когато имаш познати роми, с които си в приятелски отношения, това не променя цялостното отношение към общността, а те са възприемани като изключение от правилото.

Все пак личният опит води до намаляване на антагонизма и е важно да се насърчават всички програми за десегрегация в образованието, т.е. в една и съща класна стая да учат и ромчета, и българчета. Когато имаш съученици и колеги роми, стереотипите не могат да са толкова силни, уверен е Колев.

Той разказва, че ромските традиции, фолклор и култура са изключително красива и непозната част от ромите. "Амалипе" работи за популяризирането им и насърчава изучаването на фолклора на етносите. Голяма част от обичаите и традициите, които навремето ги е имало и при българите и са изчезнали, днес могат да бъдат видени в ромските квартали, коментира той, като посочи, че на Балканите сме свързани от много поколения.

Пример е Васильовден, известен като ромската Нова година, който се отбелязва на 14 януари. Празнуването започва още от 13 януари вечерта, с васильовденската трапеза. Семейството се събира около обща маса, която преди е била ниска обредна синия. Това е може би единствената вечер, когато не се приема за добре да влезе непознат в къщата. Слага се баница, има и пита, която родителите разчупват. Целува се ръка, прикажда се и членовете на семейството си дават опрощение. В полунощ започва сурвакането и децата тръгват по съседните къщи да сурвакат за началото на Новата година. При много ромски групи първо се сурвака чешмата, т.е. течащата вода, после се посещават съседите, а на самия 14 януари се ходи на гости на роднини. Празнуването продължава и на 15 януари.

Друг интересен празник е 2 февруари - Петльовден, който се отбелязва от определена група роми - дръндарите или ромите музиканти. Този обичай също има аналог в старите български традиции. За всяко момче се коли петел и главата му се окачва на вратата, а за момичетата се правят "тиганици" - мекици.

Гергьовден е голям празник и за ромите, също така - Великден и Голяма Богородица, който се отбелязва на 28 август.

Фолклорът носи духа на даден народ, отбелязва Деян Колев и добавя, че при ромите ценности като честност и трудолюбие са вплетени дълбоко във фолклора и показват, че стереотипите в голяма степен са напълно незаслужени.

Записвали сме много ромски приказки и легенди, в нито една приказка кражбата и измамата не е издигнала в ценност, коментира той. В по-новите ромски песни основната тема е любовта, а по-старите са с по-различни послания. Някои са свързани с определен празник, например Василица или Гергьовден - като популярната "Едерлези". Имало е песни за сватба и годеж, пее се и за бедност, за много труд, за обичта към семейството. Те носят в себе си същите патриархални ценности, които не са били различни между различните етноси на Балканите, обобщава председателят на "Амалипе".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


142
Още по темата: образованиероми
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
115
0
 
1
 
! Отговори
Ром с бОквар преди 2 години
Голяма новина! Браво! Изучихме ги ромите, поздравление! Ся, проблемът е, че нас, простолюдието ни смятате за големи балъци, а? Това, че им се дават незаслужено дипломи, а и не само, какво - прави ги интегрирани, приобщени, ограмотени, морални, достойни или какво? Това племе няма никакви морални ценности, нищо градивно, нито има жал и уважение към българския народ, който го търпи и издържа. Винаги са го доказвали с варварските си актове на насилие, безчовечност, измами и безчинства. Да живее рома
114
1
 
6
 
! Отговори
malart преди 2 години
90 % от тези не заслужават и за основно. Но делегираният бюджет ...
113
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Интеграция чрез терминиране и всичко ще е ок за нула време.
112
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще умра от смях!!Това дали има кой да го вярва??! С дипломи за висше образование,а не могат да си напишат имената без грешка и едва докарват българския език!!Пари,хвърлени на вятъра!!Това,стъкмистиката ,е голяма работа! В България тя управлява!!!!
111
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
По-точно с дипломи за средно, иначе нито може да чете, като го питаш България на север с кой граничи и той те гледа тъпо. С тия делегирани бюджети без повтаряне на клас и ето резултати.
110
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Още по турско някои пътешественици ги описват, като просещи и неработещи и даже се чудят как са оцелявали, та по-добре гледайте исторически колко им е вплетено трудолюбието, отколкото във фолклора, който са заимствали от нас. И в статията го пише.
109
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До До Анонимен 118 122 Да, моя грешка. Но зестра са давали само богатите, а чеиз са имали всички. Благодаря за поправката, нещо се разсеях.
108
0
 
4
 
! Отговори
? преди 2 години
От 50 през 2010 на 100 глави сега ли?
107
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До До 112 114 Зестрата е получаване на наследство от родителите за дъщерята. Понеже по принцип богатството на семейството се е давало на синовете, защото продължават рода. Зестрата е възможност за дъщерите също да получат нещо от имотите и парите на семейството. Но тя е за младото семейство, а не - за родителите на младоженеца. Това е помощ за младото семейство в началото му, така че няма нищо лошо, както се опитвате да внушавате.
106
0
 
10
 
! Отговори
От бореца преди 2 години
Муле с диплома и муле без диплома се управляват само със сопа!
105
0
 
7
 
! Отговори
Менто преди 2 години
Зестрата не се дава на родители а остава за младото семейство РОМУЛЕ!
104
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До До 112 114 Първо, това е много стара традиция, която днес почти не се практикува. Второ, зестрата е покъщнина, домашен текстил, в чието изработване участва активно самата булка. Идеята е, че когато започнат да се раждат децата, жената няма да има толкова свободно време да изработва дрехите на семейството, колкото има момата. Затова си помага предварително. После показва и качества по този начин - колко е трудолюбива, скопосна и т.н. Не опростявайте нещата, понеже не ги разбирате и си мислите
103
0
 
6
 
! Отговори
В. преди 2 години
А грамотни колко от тези са?
102
3
 
1
 
! Отговори
До 112 преди 2 години
А "зестрата" при българите какво е? Купуване на младоженец, роб, или какво?
101
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До до 106 109 Хайде, да не се лъжем, защото не е така. Булката никой не я пита, така че се разпореждат с нея, като с вещ. То, на 13 години какво ли знае за живота и какво ли може да прецени. После, ако е недоволна, не я прибират обратно и да върнат парите :), а я карат да живее с този човек, дори да страда. Та, точно продажба си е.
100
1
 
3
 
! Отговори
Totenkopf преди 2 години
От 50 са станали 100. Хвала!
99
7
 
0
 
! Отговори
до 110 преди 2 години
То и най-простия българин не гледа с добро око на дипломите, само че за разлика от него, римлянинът няма да се озлоби и да намрази някой заради дипломите му.
98
6
 
0
 
! Отговори
до 106 преди 2 години
Парите не са дават за да купиш булката, а да покажеш на семейството и че можеш да и осигуриш хубав живот. Те са един вид гаранция, че си готов да споделиш благосъстоянието на твоето семейство с нейното. Няма нищо общо с купуването на роб, да не кажа, че е точно обратното.
97
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 104 Лесно се казва няма да го разберете, ама не сте опитали да го обясните. Може пък и да го разберем. Остава фактът, че нарушавате законите, като ги продавате непълнолетни. Сигурно и за това ще ми кажете, че не можем да го разберем. Но законите важат за всички. Що касае ваксините, аз съм на същата позиция, така че виждате, че можем да се разберем :)
96
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До до 98 Защото, когато отидат в чужбина и вършат престъпления, Вашите съобщници не казват, че са роми, а че са българи и търпим срама и за техните престъпления, отделно от този за политиците ни. Та не се правете на онеправдани, защото ние сме по-зле.